Parliamentary debates
Sittings of the Chamber of Deputies of April 19, 2022
- Abstract of the sittings
- Full-text of the sittings
- Published in Monitorul Oficial no.58/2022
- Video - Flash & IOS
You are here:: | Prima pagina > Parliamentary debates > Sittings of the Chamber of Deputies of April 19, 2022 |
Sittings of the Chamber of Deputies of April 19, 2022
................................................ | |
Stimate colege și stimați colegi, Intrăm în ordinea de zi. Potrivit art. 208 din Regulament, în ședința de astăzi, în cadrul "Orei Guvernului", avem organizate dezbateri politice, la solicitarea Grupului parlamentar AUR, cu tema "Calitatea deținută de domnul secretar de stat Raed Arafat în cadrul Departamentului pentru situații de urgență". Din partea Guvernului, participă la aceste dezbateri domnul Lucian Nicolae Bode, ministrul afacerilor interne. Pentru desfășurarea în condiții regulamentare a dezbaterilor, vă reamintesc timpul maxim stabilit de regulament pentru fiecare participant la dezbateri. Astfel, reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea, respectiv AUR, are 5 minute pentru prezentarea temei dezbaterii; reprezentantul Guvernului, și anume domnul ministru Bode, are 5 minute pentru a răspunde. Ulterior, reprezentantul Grupului AUR, același care a solicitat dezbaterea, are 3 minute pentru lămuriri suplimentare, iar celelalte grupuri parlamentare, câte 3 minute fiecare pentru a-și prezenta punctul de vedere, cu excepția celui mai mare grup parlamentar din opoziție, care are 5 minute pentru a-și prezenta punctul de vedere, și anume Grupul USR. De asemenea, reprezentantul deputaților neafiliați are un minut pentru a prezenta punctul de vedere. Iar la final, același reprezentant al Guvernului, domnul ministru Bode, mai are 5 minute pentru răspunsuri. Îi dau cuvântul, așadar, domnului deputat George-Nicolae Simion, reprezentantul Grupului parlamentar AUR, pentru prezentarea temei dezbaterii politice de astăzi. Domnule deputat, aveți 5 minute. |
|
Tema dezbaterii politice de astăzi este domnul Raed Arafat. Vrem să știm și noi ce sprijin politic are domnul Raed Arafat. Cine, din structurile statului român, îl ține în brațe pe domnul Raed Arafat? Vrem să știm de ce domnul Raed Arafat nu coordonează structuri din cadrul Ministerului Sănătății, de exemplu, pentru că, probabil, suntem singura țară din Europa unde situația epidemiologică a fost coordonată de la Ministerul Afacerilor Interne, de parcă erau pregătiți domnii polițiști din România să aresteze virusul la comanda ministrului de interne Vela și la comanda nemuritorului Arafat. Există dezbateri la nivel public care nu sunt asumate de către partidele din Coaliția de guvernământ. Ministrul sănătății spune una, și din partea cealaltă este tăcere, nu răspunde nici Raed Arafat, nu răspunde nici Partidul Național Liberal, care trebuie să ne spună astăzi, și UDMR trebuie să ne spună astăzi, și PSD trebuie să ne spună astăzi dacă îl țin sau nu îl țin în brațe pe acest om care aparent nu are susținere politică. Pe Raed Arafat l-am văzut în posterele electorale ale domnului Victor-Viorel Ponta și știu că la un moment dat avea susținere politică din partea lui Gabriel Oprea și din partea Uniunii Naționale pentru Progresul României. Un partid, domnule Balint, în care ați fost, și un partid "balama", și un partid al sistemului, creat special pentru astfel de indivizi din statul român, precum Raed Arafat. Dar vrem să știm cine ne conduce, de fapt. O țară întreagă a fost arestată pentru că așa dispunea comandantul operațiunii. Comandantul operațiunii fuge la Curtea Constituțională, în instanțele de judecată, în Comisia pentru sănătate, unde l-am chemat, în comisiile parlamentare, în plenul Parlamentului, de orice urmă de control, mai ceva decât Serviciul Român de Informații sau Serviciul de Informații Externe. Nu știm dacă vreunul din aceste servicii și-l asumă pe domnul Raed Arafat. Așa că, să spună domnul ministru Bode, cu subiect și predicat, dacă și-l asumă, să spună domnul ministru Bode că asta a fost singura cale prin care am putut discuta calitatea oficială pe care Raed Arafat o are în statul român, dacă este de acord să îl aibă ca secretar de stat pe acest individ numit Raed Arafat și să spună fiecare partid politic. USR e un partid nou, cu oameni noi în politică. În timpul guvernării, la care ați participat și dumneavoastră, Raed Arafat a fost acolo. Avea susținerea politică a USR-ului, da sau nu? Înseamnă că, dacă nu avea din partea USR-ului - o să ne confirmați dumneavoastră -, avea susținerea politică din partea Partidului Național Liberal. Face parte Raed Arafat din vreuna din filialele Partidului Național Liberal? Dumneavoastră, domnilor deputați, când mergeți la cabinetele dumneavoastră parlamentare și în circumscripții, când vă întreabă lumea de domnul Raed Arafat, ce spuneți despre el? Vi-l asumați? Sunteți de acord cu politicile pe care le-a avut în cazul situațiilor de urgență, în cazul atâtor și atâtor accidente, în care a venit să salveze situația, dar de fapt a venit să facă un PR. Înțeleg că nu politic, pentru că dumnealui nu este un om politic și nu e asumat în acest sens. Există o decizie a unei instanțe din România. O să veniți aici, la microfon, și o să spuneți: "Ăsta e un fake news". A admis acea instanță de judecată chiar și în fond lipsa calității de reprezentant DSU a lui Raed Arafat, pentru că Raed Arafat a fost pus în funcție la Departamentul pentru Situații de Urgență, conform Monitorului Oficial, când această instituție nici măcar nu era înființată. Dar s-a înființat Departamentul pentru Situații de Urgență cu dedicație, și atunci înțelegem. |
|
Domnule Simion, vă mai las 30 de secunde să finalizați. |
|
O singură întrebare și vreau să văd dacă în acest Parlament îmi poate răspunde cineva. De ce politica medicală a fost făcută de Ministerul de Interne în perioada pandemiei de coronavirus și în câte alte țări din Uniunea Europeană aveți cunoștință, domnule ministru Bode, că pandemia a fost gestionată de o instituție cu atribuții... o instituție militarizată, în fond și la urma urmei. Vă mulțumesc. (Aplauze.) |
|
Și eu vă mulțumesc. Domnule ministru Bode, vă rog, aveți cuvântul. |
|
Domnul Lucian Nicolae Bode (ministrul afacerilor interne): Domnule președinte de ședință, Stimați colegi parlamentari, Particip la această dezbatere în semn de respect pentru Parlamentul României, față de activitatea desfășurată de către dumneavoastră, prin intermediul instrumentelor democratice de control parlamentar asupra Guvernului, dar mai ales față de dumneavoastră, cei care îmi sunteți colegi. Am așteptat, în schimb, ca subiectul dezbaterii să fie unul serios și major, în ton cu vremurile pe care le trăim. Am sperat să nu fie unul de cancan și să nu irosim timpul cu dezbateri care nu interesează mai deloc opinia publică. Doamnelor și domnilor deputați de la AUR, Ați adus în atenția opiniei publice un subiect care se află la periferia agendei publice, un subiect de scandal care nu onorează deloc cea mai reprezentativă instituție a statului român, care este Parlamentul. De altfel, cred că asistăm la o premieră în plenul Camerei Deputaților. A fost solicitată o dezbatere despre o persoană și i se cere ministrului afacerilor interne să se pronunțe pe o speță care face obiectul unui dosar aflat pe rolul instanței de judecată. Mai mult, mi se cere să dau explicații despre o numire într-o funcție care nu s-a petrecut în mandatul meu, s-a petrecut, așa cum bine știți, în urmă cu opt ani. Cred că realizați cu toții absurdul și penibilul situației și sunt convins că majoritatea dintre dumneavoastră nu rezonează cu acest mod de a face politică. Un demers politicianist, construit într-un registru revanșard și axat strict pe obținerea unui eventual beneficiu de imagine. Un beneficiu mic, în opinia mea, egal cu zero. Dragi colegi, Cu toții am jurat pe Constituție la preluarea mandatului și vreau să cred că acel jurământ a însemnat ceva pentru noi, toți, nu doar pentru o parte dintre noi. Separația puterilor în stat este un principiu constituțional de bază. Dar pentru unii se pare că respectarea Constituției este doar facultativă. Puterea legislativă nu poate interfera cu puterea judecătorească, iar plenul Camerei Deputaților nu este instanță de judecată. Nu noi decidem aici dacă o persoană este îndreptățită să ocupe o funcție în statul român. În situația dată, competența de a se pronunța aparține instanței de judecată învestite cu soluționarea unei astfel de cauze. Mă aștept ca pentru liderii AUR să nu fie suficientă nici măcar o decizie definitivă și irevocabilă a instanței care ar putea infirma decizia Curții de Apel Alba Iulia, iar judecătorul să fie chemat în Parlament pentru a-și explica soluția juridică. În ceea ce privește numirea secretarilor de stat, ABC-ul legislativ ne învață că atât numirea, cât și eliberarea din funcție a secretarilor de stat reprezintă atributul prim-ministrului. Iar în cazul de față vorbim despre o numire în baza unei decizii din anul 2014 a prim-ministrului de atunci, completată de acte normative subsecvente care evidențiază calitatea de șef al Departamentului pentru Situații de Urgență a domnului Raed Arafat. Astăzi, domnul doctor Raed Arafat este numit expres ca șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne. Cred că nu persoana care ocupă temporar o funcție în arhitectura statului român trebuie să ne preocupe așa de mult, ci mai degrabă nivelul de pregătire profesională a persoanei, modul de funcționare a acelei instituții, rezultatele palpabile și impactul ei în societate și asupra vieților noastre. Ce lăsăm fiecare în urmă este mult mai important decât discuția despre persoana în sine. Mă întreb, așadar, când o să reușim să depășim abordările superficiale și când vom trece la următorul nivel de a înțelege și de a face politică? Aș vrea să nu rămână o întrebare retorică și să acționăm cât nu e prea târziu. A devenit deja obositor acest fel de a face politică, obositor pentru cetățeni deopotrivă și descalificant pentru clasa politică. Dragi colegi deputați, Îmi doresc ca acest moment de dezbatere politică să aducă și un plus, să nu rămână o oră pierdută din timpul nostru și a celor care ne urmăresc. De aceea, aș vrea ca în a doua parte a intervenției mele să vă vorbesc despre activitatea Departamentului pentru Situații de Urgență, structură care are o contribuție uriașă în societate și în viețile noastre. |
|
Vă rog și pe dumneavoastră să finalizați! |
|
Închei, domnule președinte de ședință. În cei opt ani de la înființare, Departamentul pentru Situații de Urgență, ca parte integrantă a Ministerului Afacerilor Interne, a demonstrat și continuă, prin fiecare intervenție, să demonstreze, atât pe plan național, cât și pe plan internațional, că acest sistem dedicat salvării de vieți excelează și a reușit, în timp, să se alinieze standardelor internaționale. Acest fapt este confirmat de interesul altor state de a observa mecanismul de funcționare a acestui sistem de management al situațiilor de urgență și de a-l implementa în propria lor țară. Vă mulțumesc. (Aplauze.) |
|
Și eu vă mulțumesc. Domnul Axinia, din partea Grupului AUR. Trei minute, stimate coleg. Vă rog. |
|
Mulțumesc, domnule președinte. Referitor la respectul pe care îl aveți, domnule ministru, pentru Parlament și pentru membrii acestuia, țin să vă anunț că în datat de 17 ianuarie 2022 am făcut o cerere de audiență la dumneavoastră. Trei luni mai târziu, niciun răspuns. Trei aspecte vreau să abordez cu dumneavoastră. Primul, despre polițiștii care fură din magazine. Cazurile polițiștilor care fură din magazine, din ultimele zile, au făcut înconjurul țării. După ce un polițist din Cluj a ascuns sub caschetă un compresor pe care l-a furat de la un magazin de bricolaj, un alt polițist, din Iași, angajat la Biroul de operațiuni speciale, a fost prins furând deodorante și parfumuri de la Selgros. Domnule ministru, Câți polițiști au fost prinși la furat în ultimul an? A doua întrebare. Cum a evoluat, în ultimii ani, numărul angajaților de interne care au comis infracțiuni și ce măsuri concrete ați dispus pentru reducerea acestui fenomen în cadrul MAI? Întrebarea nr. 3. Ce rol și misiune mai are astăzi Direcția generală de protecție internă? Și vă întreb acest lucru, în contextul în care, de exemplu, polițistul din Cluj nu era la primul furt. DGPI nu ar trebui să culeagă informații pentru a preveni asemenea evenimente care condus la decredibilizarea instituției pe care o conduceți? Despre intimidarea și hărțuirea Emiliei Șercan, trei întrebări. Care este stadiul anchetei interne referitoare la acuzațiile Emiliei Șercan privind operațiunea de scurgere a unei probe dintr-un dosar penal și despre mușamalizarea scurgerii? Când va fi finalizată ancheta și când veți face publice rezultatele? Numărul 2. Cum puteți să explicați faptul că șeful Serviciului de Investigații Criminale, comisarul-șef Gabriel Șchiopu, care avea 47 de ani, s-a pensionat subit de la 1 martie 2022, imediat după dezvăluirile Emilie Șercan referitoare la scurgerea unei probe depuse de acesta într-un dosar penal? Și întrebarea nr. 3. Ce ați face dacă ați fi în locul Emiliei Șercan, intimidată și hărțuită după ce acesta l-a acuzat pe prim-ministrul Nicolae Ciucă, mai nou și șeful dumneavoastră de partid, de plagiat? Despre cazul Elenei Udrea. După decizia instanței, în cazul Elenei Udrea, polițiștii s-au deplasat la adresa de reședință a acesteia pentru a o aresta. Mai mult, polițiștii au căutat-o și la domiciliul din buletin. Cum explicați aceste acțiuni, în contextul în care Poliția de frontieră știa că Elena Udrea părăsise România pe cale terestră în cursul dimineții. În ministerul pe care îl conduceți structurile subordonate nu fac schimb de date? Are Poliția Română sau au polițiștii judiciari aflați în subordinea procurorilor proceduri de verificare și control pentru inculpați care prezintă risc de sustragere de la executarea pedepselor? Vă întreb acest lucru deoarece doamna Udrea a părăsit fără probleme România înainte de decizia finală a instanței, care a dispus executarea unei pedepse privative de libertate, deși mai fusese arestată în aceeași speță în străinătate... |
|
Vă rog să finalizați! |
|
...în baza unui mandat de arestare. Și ultima întrebare. Ce modificări legislative considerați că se impun pentru ca inculpații în dosare grele să nu se mai poată sustrage de la executarea pedepsei, părăsind România cu câteva ore înainte de pronunțarea instanțelor? Vă mulțumesc. |
|
Și eu vă mulțumesc. Stimați colegi antevorbitori, dacă doriți, nu v-am întrerupt, pentru că e o perioadă în care cu toții trebuie să fim mai buni, dar vă reamintesc că avem astăzi pe ordinea de zi dezbateri politice cu o temă pe care dumneavoastră v-ați ales-o și ați avut trei minute de intervenție pentru lămuriri suplimentare asupra temei pe care dumneavoastră ați introdus-o în dezbaterea parlamentară. De la ora 17.00 avem sesiune de întrebări și interpelări adresate membrilor Guvernului și, stimate coleg, puteați foarte bine să faceți acest lucru trimițând aceste întrebări, uzând de dreptul dumneavoastră de parlamentar. Dar, mergem mai departe și dau cuvântul reprezentantului USR, domnul Ion Stelian. Pentru că sunteți grupul cel mai mare din opoziție, conform Regulamentului, aveți cinci minute. Reamintesc, Grupul AUR și-a epuizat vorbitorii. Mulțumesc. |
|
În raportul Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii e scris foarte clar despre impunitatea unor polițiști față de niște fapte foarte grave pe care le-au săvârșit. O voce din sală: Barna, la pușcărie! |
|
Este vorba despre abuzuri abominabile, despre bătăi, despre tratamente inumane și degradante. Domnule ministru, Este acesta un subiect pe măsura disponibilității dumneavoastră de a veni în fața Parlamentului și a răspunde? (Vociferări.) De asemenea, este foarte important să ne dați răspunsuri astăzi cu privire la cazul jurnalistei Emilia Șercan, care a fost supusă unei acțiuni de kompromat, în care instituțiile statului, între care și instituția pe care o conduceți, au avut, din păcate, o contribuție majoră. Nu ați ieșit până acum public să dați niște explicații. Nu ați ieșit public să acuzați această acțiune de kompromat, nu ați ieșit să cereți, într-un timp foarte scurt, o anchetă care să aibă și o finalitate. Nu am avut niciun punct de vedere din partea dumneavoastră. Preferați să stați pe bancheta din spate, să dormiți pe bancheta din spate a Ministerului de Interne, în vreme ce la volan se află cei aduși de dumneavoastră. Se află spălătorul de plagiate, fostul coleg al dumneavoastră din școala generală,... O voce din sală: Dă garsoniera înapoi! |
|
...se află domnul secretar de stat Bogdan Desprescu, care trage după el, la fel, niște acuzații grave de plagiat. Nu ne spuneți nimic despre aceste lucruri! O voce din sală: La pușcărie! |
|
Ce încredere să mai avem noi în Poliția Română, când dumneavoastră înșivă spuneți că nu aveți încredere în Poliția Română? Ce încredere să mai avem, când aveți un asemenea comportament față de abuzurile Poliției Române? O voce din sală: Ești un hoț! |
|
Și, dacă s-ar fi dat curs solicitărilor pe care le-am făcut și proiectelor de lege cu care am venit, de trecere a Poliției judiciare în subordinea parchetelor, poate astăzi nu am mai fi vorbit despre un asemenea caz, de scurgere de informații din dosare penale, în spațiul public. Pentru că această dublă subordonare a polițiștilor, pe de o parte, față de cel care conduce ancheta și supraveghează ancheta, adică față de procurori, și, pe de altă parte, pe linie ierarhică administrativă, față de șeful din Poliție și mai departe, de ministrul de interne, această dublă subordonare nu a adus nimic bun în ultimii zeci de ani, aș spune. De peste 15 ani, parchetele, procurorii vă cer să contribuiți, să acceptați un asemenea transfer, nu total, nu dintr-o dată. Am avut o propunere, mai întâi pentru detașarea polițiștilor judiciari și apoi pentru trecerea în subordinea parchetelor. Nu ați fost de acord. De ce? O voce din sală: Hoțule! |
|
Pentru că există această apucătură a unor șefi din Poliție de a se uita prin dosarele penale și au deprinderea de a transmite pe linie ierarhică... |
|
Stimați colegi, Am rugămintea să-i dați voie... |
|
...șefilor... |
|
Numai o secundă, domnule Stelian! O voce din sală: E un hoț! |
|
Am rugămintea la dumneavoastră, indiferent de grupul politic din care faceți parte, să-i dați posibilitatea celui care vorbește la microfon să-și finalizeze discursul. Vă mulțumesc. |
|
Mulțumesc, domnule președinte. O voce din sală: La pușcărie! |
|
Și eu am rugămintea, de la unii colegi, dacă au niște medicamente, niște calmante, să le ofere colegului nostru care și-a pierdut cumpătul. O voce din sală: Hoțule! |
|
Este foarte grav. Așteptăm răspunsul din partea Domniei Voastre, domnule ministru. Pe de altă parte, spuneți-ne și de ce nu ați implementat programul referitor la protecția victimelor cu brățări electronice. Așteptam normele de aplicare. Până în noiembrie 2021 trebuia să emiteți aceste norme de aplicare. O voce din sală: Dă garsoniera înapoi! |
|
Pe de altă parte, trebuia să emiteți licitații, să cumpărați aceste chituri pentru brățări electronice. Ați făcut-o doar pentru mai puțin de un sfert din necesarul pe care îl avem. Nu ne-ați spus nimic despre speța Gavriș, în care polițiști, șefi din Poliție pun colegi de-ai lor să supravegheze un alt polițist. Nu ne-ați spus nimic despre ce se întâmplă cu avioanele care trec prin România, cu contrabandă cu țigări. Nu ne-ați spus nimic despre celelalte spețe referitoare la abuzurile Poliției. Așteptăm răspunsul dumneavoastră, domnule ministru, astăzi, cu privire la cazul de kompromat la adresa jurnalistei Emilia Șercan. Vă mulțumesc. (Aplauze.) |
|
Și eu vă mulțumesc. O voce din sală: Cu Barna, la pușcărie! |
|
Stimați colegi de la USR, aceeași remarcă, cu tot dragul, v-o fac și dumneavoastră, aveam o temă dată. În regulă. O să rog stafful tehnic să transmită multitudinea de întrebări și interpelări, în scris, de pe stenogramă, la domnul ministru. Noi aveam o altă dezbatere. În fine, nu mai contează! Mergem mai departe. Din partea deputaților neafiliați, domnul Dumitru Coarnă. Aveți un minut, domnule deputat. |
|
Mulțumesc, domnule președinte. Eu o să rămân ancorat în temă și o să spun că tema este de actualitate și este o temă legitimă. Două lucruri ar trebui să ne clarifice domnul ministru Bode. Actul administrativ prin care domnul Raed Arafat a fost numit în funcția de secretar de stat, din 2014, la zi, dacă există, pentru că o instanță în fond ne spune că nu există. Și 2. Din perspectivă profesională - dacă privim din munții Apuseni, Colectiv și douăsprezece spitale care au ars -, este exclusiv competența Departamentului pentru Situații de Urgență. Au murit peste 100 de oameni. Dacă asta înseamnă profesionist în fruntea Departamentului pentru Situații de Urgență, să vină, să contabilizeze morții, să caute scuze și să abuzeze, dacă vreți, poporul român, în ultimii doi ani, prin decizii care au fost declarate rând pe rând ca fiind neconstituționale, domnul Arafat vorbea despre Constituție ca despre, nu știu... ceva... o carte pe care probabil dumnealui nu a citit-o. Asta cred că este tema legitimă. Domnule ministru, numărul actului administrativ prin care a fost numit și dacă dumneavoastră considerați că cei 100 de morți justifică menținerea în funcție a domnului Raed Arafat. Mulțumesc. (Aplauze.) |
|
Și eu vă mulțumesc. Dezbaterile din partea grupurilor parlamentare s-au încheiat. Domnule ministru, la final aveți cinci minute. Vă rog. |
|
Domnule președinte de ședință, Distinși colegi, Mi-am notat 19 întrebări. Niciuna nu are legătură cu tema pentru care m-ați invitat astăzi aici. |
|
Domnul George-Nicolae Simion (din sală): E întrebarea mea! |
|
Dar pentru cei care, totuși, au ridicat câteva teme importante pentru România,... |
|
Domnul George-Nicolae Simion (din sală): Vorbiți despre Raed Arafat! |
|
...precum raportul Departamentului de Stat al Statelor Unite, cu siguranță este o temă... |
|
Domnul George-Nicolae Simion (din sală): Raed Arafat! |
|
Domnule Simion, cum mi-am oprit colegul din grupul parlamentar, așa vă opresc și pe dumneavoastră! Domnule Simion! |
|
...cu siguranță este o temă importantă pentru România. Mă surprinde că un fost ministru vine la tribuna Parlamentului și spune neadevăruri de aici, în ideea că ar putea câștiga un pic de simpatie politică. Nu câștigați, domnule ministru, nimic, spunând neadevăruri de aici despre Poliția judiciară și despre alte lucruri pe care împreună le-am gestionat în Guvernul României. |
|
Domnul George-Nicolae Simion (din sală): Raed Arafat! Vorbiți despre Raed Arafat! |
|
Așadar, pentru a nu pierde această zi, o să vorbesc despre Raed Arafat și despre Departamentul pentru Situații de Urgență. |
|
Domnul George-Nicolae Simion (din sală): Așa! |
|
DSU este una dintre structurile etalon ale Ministerului Afacerilor Interne la capitolul "Atrageri fonduri europene". Peste 400 de milioane de euro, bani europeni nerambursabili, atrași de către Departamentul de Stat, Departamentul pentru Situații de Urgență. Pentru a înțelege complexitatea acestui sistem integrat și eforturile depuse în executarea misiunilor de salvare de vieți, DSU, prin structurile sale, coordonează, în 2021 doar, următoarele activități: peste 586.000 de intervenții ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, din care 442.000 cazuri de acordare asistență medicală de urgență SMURD; 3.760 de misiuni SMURD ale Inspectoratului General de Aviație; 5.759 ore de zbor; peste 3,5 milioane de intervenții ale serviciilor publice de ambulanță; peste 3,4 milioane prezentări în UPU; 7.148 de intervenții Salvamont. În spatele acestor milioane de intervenții, în decursul unui an, sunt semeni de-ai noștri care au primit din partea salvatorilor o nouă șansă la viață. DSU, prin activitatea sa, a făcut parte constant și la un nivel foarte ridicat de implicare din viața noastră. Mă refer în special la cei doi ani de pandemie. Iar acum, prin conflictul militar de la granițele României, este din nou vârful de lance pe linia lor de competență, care vizează gestionarea crizei umanitare generată de agresiunea militară abuzivă a Rusiei împotriva Ucrainei. Printre acțiunile de protecție civilă derulate în ultima perioadă amintesc operaționalizarea centrelor de tranzit pentru refugiați, cele 15 centre, din cele 39, cu peste 1.300 de locații de cazare, operaționalizate, cu o capacitate de peste 50.000 de persoane. De asemenea, DSU a facilitat realizarea culoarelor verzi. Extrem de importante în fluidizarea fluxului de persoane refugiate, strămutate pe teritoriul țării noastre. |
|
Domnul Dan Tanasă (din sală): Zi de Raed Arafat! Nu mai citi de pe hârtii! Vorbește liber! |
|
Dragi colegi, Pe final de dezbatere insist să ne concentrăm atenția asupra lucrurilor care contează și cred că ceea ce contează cu adevărat este performanța instituțională. (Vociferări.) Din păcate, pe fondul necunoașterii, apar voci rătăcite care contestă și blamează un om, și odată cu el un întreg sistem de urgență. Asta nu face decât să slăbească o instituție a statului și să o vulnerabilizeze, într-un context geopolitic dificil, expunându-ne inutil unor riscuri în plină criză de securitate. |
|
Domnul Dan Tanasă (din sală): Raed Arafat se pricepe și la războaie acum?! |
|
De aceea, îmi doresc ca noi toți din această sală să fim conștienți că în aceste timpuri este nevoie de solidaritate și de unitate, de responsabilitate și asumare, nu de discuții sterile și mesaje de ură și de dezbinare. Vreau să vă asigur, dragi colegi, că Departamentul pentru Situații de Urgență va rămâne aceeași instituție puternic ancorată în... |
|
Domnul Dan Tanasă (din sală): Nu a zis nimeni de departament! Zi de Raed Arafat! |
|
...comunitate, pe care românii se pot baza în cele mai dificile momente ale istoriei. Și-a construit acest statut solid în timp, România devenind un furnizor de siguranță atât pentru cetățenii săi, cât și pentru partenerii internaționali. Voci de la AUR: Ceaușescu, pace! (Aplauze.) |
|
Ne aflăm în săptămâna patimilor, și ceea ce transmitem românilor este definitoriu pentru noi, cei din clasa politică. Voci de la AUR: Ceaușescu, pace! (Aplauze.) |
|
Domnul Dan Tanasă (din sală): Răspunde la întrebare, nu mai citi de pe hârtii! |
|
Să avem cu toții înțelepciunea și maturitatea necesară să împlinim așteptările românilor. Vă doresc tuturor sărbători cu bine, în pace, înțelegere și armonie! Vă mulțumesc. (Aplauze.) |
|
Și eu vă mulțumesc, domnule ministru. |
|
Domnul Dan Tanasă (din sală): Oricine poate să citească! |
|
Îi salutăm - și folosesc pluralul - pe tinerii care sunt astăzi în vizită la noi. Sper că au putut vedea ceva interesant, pe alocuri. Vă salut, dragi tineri, vă doresc și dumneavoastră o Săptămână Mare în liniște și pace! Declar ședința închisă. Vă rog să nu uitați de ora 17.00, sesiunea de întrebări și interpelări. O după-masă plăcută! |