Domnul Cătălin-Zamfir Manea: Mulțumesc. Stimate domnule președinte, Stimați colegi, În data de 23 august am inițiat poate una dintre cele mai mari consultări publice pe tema proiectelor de legi ale educației, consultare care s-a desfășurat la Liceul "Miguel de Cervantes" din București, reuniune la care au participat peste 300 de reprezentanți ai minorității rome, în mod special mediatori școlari, cadre didactice, inspectori școlari pentru minorități și pentru problemele copiilor și tinerilor aparținând minorității rome. Propunerile formulate reflectă situația reală din comunitățile de romi din România și sunt formulate în sprijinul copiilor și elevilor aparținând minorității rome și al celor care provin din grupuri vulnerabile și din medii socio-economice defavorizate, în scopul asigurării egalității de șanse și al respectării valorilor și principiilor care guvernează învățământul preuniversitar, regăsite cumva în noul proiect de lege, precum: echitatea, incluziunea, nediscriminarea, asigurarea principiului recunoașterii și garantării drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale la păstrarea, la dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase. Propunerile au fost dezbătute public, așa cum vă spuneam, în data de 23 august, cu reprezentanții Ministerului Educației. Noi le-am înaintat oficial. Și din acest motiv fac un apel de la această tribună către domnul ministru Sorin Cîmpeanu, ministrul educației naționale, pentru a da curs principalelor propuneri de modificare a Legii educației - mă refer aici la Legea educației pentru învățământul preuniversitar -, respectiv de a include în noul proiect de lege ce urmează a fi transmis Parlamentului României o serie dintre propunerile pe care noi le considerăm prioritare, precum: - Interzicerea segregării copiilor pe criterii etnice în unitățile de învățământ;
- Condiții noi de încadrare a mediatorilor școlari;
- Includerea în structura inspectoratelor școlare județene și în cea a municipiului București a inspectorilor școlari pentru copii aparținând minorității rome, pentru că este nevoie de așa ceva;
- Și nu în ultimul rând și poate de departe cel mai important lucru - includerea în trunchiul comun a unei discipline intitulate "Istoria romilor, Robia și Holocaustul". Robia de peste 470 de ani, Holocaustul, și în ideea în care în mod echitabil, romii - și istoria romilor trebuie reflectată în manualele de istorie, așa cum se întâmplă și în cazul minorității evreiești.
De aceea, stimate domnule ministru, vă rog să țineți cont de toate propunerile pe care le-am formulat și vi le-am înaintat oficial. Mulțumesc.
|