Dumitru Coarnă
Dumitru Coarnă
Ședința Camerei Deputaților din 18 mai 2022
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.74/02-06-2022

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
29-11-2023
28-11-2023 (comună)
27-11-2023
22-11-2023
21-11-2023
20-11-2023
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 18-05-2022 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 mai 2022

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Dumitru Coarnă

Declarații politice și intervenții ale deputaților: Dumitru Coarnă - declarație politică intitulată Legea offshore, legea trădării naționale;

Domnul Dumitru Coarnă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Bună dimineața!

Declarația politică de astăzi se intitulează "Legea offshore, legea trădării naționale".

Departe de a oferi independență energetică, modificarea Legii offshore nu aduce nimic bun nici pentru țară, nici pentru cetățeanul de rând. În afară de o redevență la prețul mediu al gazelor, acele impozite pe veniturile suplimentare pot fi fentate foarte ușor. Companiile pot vinde către propriile filiale la 85 de lei/MWh, pragul la care nu se percep taxe, pentru ca, mai apoi, să le revândă la ce prețuri doresc, manevră care se practică în România în mai toate domeniile.

Declarațiile politicienilor potrivit cărora România ar obține 60% din valoarea gazelor exploatate în Marea Neagră nu au nicio legătură cu realitatea. În fapt, modificările la Legea offshore aduc numai dezavantaje României.

Modificările legislative prevăd majorarea deducerii investițiilor de la 30% la 40%, ceea ce înseamnă că firmele care exploatează gazele vor putea introduce cheltuieli de până la 40%, iar impozitarea se va face doar pe 60% din veniturile suplimentare.

În realitate, companiile care exploatează nu sunt obligate să vândă niciun metru cub din gazele României pe piața internă, în condițiile în care legea inițială prevedea ca 50% din gaze să ajungă pe piața românească.

În al doilea rând, din impozitarea veniturilor suplimentare care depășesc un preț de vânzare de 85 de lei/MWh, statul s-ar putea să nu obțină niciun leu.

Ar fi fost necesar să existe în lege interdicția ca o firmă să poată cumpăra gazele de la compania de exploatare cu 85 de lei/MWh, firmă care poate fi chiar a companiei, iar ulterior să le revândă la suprapreț.

Ca să arunce praf în ochi, au stipulat în lege că toate contractele vor fi notificate spre avizare de ANRE, deci doar spre avizare, fără altă procedură și fără un control real.

Haideți să vedem cum explică specialiștii mecanismul prin care aceste companii străine, avide după profit, pot ocoli această lege - "Eu vin cu o firmă străină, care este tot a mea, fac contract și cumpăr gazele cu 80 de lei/MWh, că asta se întâmplă și în ziua de azi, plătesc impozit la suma asta și redevența aferentă, și apoi le vând cu cât vreau, fără să mai plătesc impozitul pe venitul suplimentar" - Dian Popescu, fost consilier al ministrului energiei.

Coaliția de guvernare PSD-PNL-UDMR face ceea ce a făcut PSD-ul din 2004, când Petrom a fost vândut către firma austriacă OMV cu prețul de 600 de milioane de dolari, din care obligațiile de mediu ale statului român erau în valoare de 500 de milioane de dolari. În realitate, s-au vândut două rafinării, Combinatul chimic de la Pitești, Combinatul de îngrășăminte de la Craiova - tăiat și dus la fier vechi -, jumătate din rezervele de gaze ale României și toate rezervele de petrol cu 100 de milioane de dolari. La prima vedere, au vândut resurse în valoare de peste 100 de miliarde de dolari, cu 100 de milioane de dolari.

Așa se fac afacerile în România și acestea sunt manevrele prin care gazele și petrolul românesc, exploatate de companiile străine și revândute românilor, au devenit atât de scumpe. Ne răscumpărăm propriile resurse naturale la suprapreț!

Dumitru Coarnă, deputat independent, Circumscripția nr. 12 Călărași.

Mulțumesc.

      ................................................
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore (PL-x 262/2022) (rămas pentru votul final).  

Domnul Dumitru Coarnă:

Păi, domnule Simion, ce marginal, cum l-ați depus? Că vi le-am dat ieri. (Râsete.)

Vi le-am dat dumneavoastră, amendamentele, și aveți toată forma legii.

      ................................................
   

Domnul Dumitru Coarnă:

La nivelul redevențelor? (Vociferări.)

Da. E vorba de... (Vociferări.)

Ale mele, dar le-am dat comisiei și la comisie au fost respinse.

Era vorba, de fapt, la redevențe, de art. 19, cred că marginal 5, sper să nu greșesc. (Vociferări.)

 
      ................................................
   

Domnul Dumitru Coarnă:

Sper să nu greșesc, am zis.

"(1) Titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, inclusiv filialele acestora și/sau aparținând aceluiași grup de interes economic care desfășoară efectiv atât activități de extracție, cât și activități de vânzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre, sunt obligați la calcularea, declararea și plata impozitului asupra veniturilor suplimentare offshore.

(2) Prin venit suplimentar se înțelege diferența dintre prețul mediu ponderat al gazelor naturale vândute din producția internă proprie din perimetrele offshore și prețul de achiziție a gazelor naturale din producția internă pentru clienții casnici și noncasnici în anul 2012, respectiv 45,71 lei/MWh, înmulțită cu volumele de gaze vândute din producția internă din perimetrele offshore.

(3) Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore prevăzut la alin. (1) se calculează prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul, după caz, asupra veniturilor suplimentare obținute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore, așa cum acestea sunt determinate potrivit Anexei nr. 2, impozit din care se deduce valoarea investițiilor în segmentul Upstream. Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore ține seama de prețul de referință stabilit de ANRM pentru calculul redevențelor. Tranzacțiile desfășurate sub prețul de referință se impozitează la prețul de referință. Procentele de calcul al impozitului se calculează pe baza prețurilor de vânzare a gazelor naturale practicate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore pe baza grilei de prețuri de consum, după cum urmează:

a) 50% din venitul suplimentar pentru prețurile de până la 85 de lei/MWh...".

Practic, aici este fondul problemei... (Vociferări.) ...pentru că... (Vociferări.) ...Legea offshore pe care o să o votați dumneavoastră astăzi are acest prag de 85 de lei/MWh.

Legea va fi foarte simplu de eludat, în sensul că OMV Petrom o să-și vândă sieși, unei filiale pe care o să o creeze sau pe care o are creată, unde vreți, în România, în Austria, în Germania, cu 84 de lei/MWh, eludează legea, acel supraimpozit nu va fi încasat în România, după care vinde și face speculă. Ne revinde nouă, da, gazul pe care l-au luat din România cu 850 de lei/MWh și s-a închis cercul.

Practic, nu întâmplător plătim noi prețuri atât de mari, pentru că noi le acordăm cu titlu gratuit și le răscumpărăm la preț de speculă.

"b) 15% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari decât 85 de lei/MWh...

c) 30% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari decât 100 de lei/MWh...

d) 35% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari decât..."

 
      ................................................
     

Domnul Dumitru Coarnă:

E...

 
      ................................................
   

Domnul Dumitru Coarnă:

Este în regulă.

Atunci, mă opresc aici, pentru că, până la urmă, problema de fond se referă la primul..., la lit. a), când vorbim de acel prag de 85 de lei/MWh.

Această lege a fost construită pentru OMV Petrom - știe domnul ministru cine a scris-o, au scris-o juriștii OMV Petrom.

România o să vadă doar conducta, pentru că aceste gaze vor fi vândute cu 85 de lei de OMV Petrom către OMV Gaz, eludează legea și o să le revândă, domnule Simonis, în România, cu 850 de lei/MWh, și atunci... (Vociferări.) ...tot... (Vociferări.)

Încă o dată, ați introdus în offshore și onshore, asta este marea capcană! Vedeți că ați introdus și gazele de uscat! (Vociferări.) S-ar putea ca în Marea Neagră să nu se întâmple nimic și, practic, ați dat OMV Petrom tot ce înseamnă gaze de uscat, astăzi, prin această lege...

 
      ................................................
   

Domnul Dumitru Coarnă:

...ca să înțeleagă lumea, ați introdus și onshore.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 3 decembrie 2023, 9:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro