Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.116/26-10-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 13-10-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2020

11. Dezbaterea Proiectului de Lege privind acordarea unui stimulent de risc pentru personalul din învățământ în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (PL-x 590/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 590/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

La poziția 7, Proiectul de Lege privind acordarea unui stimulent de risc pentru personalul din învățământ în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2; PL-x 590/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Din partea Comisiei pentru muncă, doamna Violeta Răduț.

Vă rog doamnă, prezentați dumneavoastră raportul.

Doamna Violeta Răduț (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare acordarea unui stimulent de risc cadrelor didactice, precum și pentru personalul didactic auxiliar și personalului nedidactic din învățământul preuniversitar și universitar de stat, din învățământul particular acreditat și din unitățile de învățământ preuniversitar înființate în structura instituțiilor de învățământ superior, în cuantum de 2.000 de lei lunar, respectiv de 1.500 de lei lunar, pe durata stării de alertă și a stării de urgență, pentru implicarea și expunerea în fața riscului răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamentele redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Dacă sunt intervenții sau comentarii?

Da, vă rog.

Vă rog, domnule Simonis.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Da, domnule președinte.

Mulțumesc.

Practic este o inițiativă a Partidului Social Democrat. O inițiativă contestată de Guvern și de cei de la PNL și USR. O inițiativă prin care, considerăm noi, se face dreptate sau, mă rog, aduce un gram de dreptate în sistemul național de învățământ, de educație.

Avem în ultima lună peste 4.000 de copii infectați cu COVID-19. Patru mii de copii!

De 6 luni de zile, de când se pregătesc cei de la Guvern pentru deschiderea anului școlar, de câteva luni ne spune și premierul Orban, ne spune și președintele României, ne spun și membrii Cabinetului - pe doamna ministru n-o ascult -, ne spun că vom fi în siguranță și că nu există niciun fel de pericol odată cu deschiderea școlilor, dar iată că am ajuns la această cifră alarmantă, de 4.000 de copii, într-o lună, infectați.

Acest număr se multiplică, dacă ne gândim că acei copii merg acasă, au în jurul lor profesori, au dascăli, au părinți acasă, au bunici. Și cine știe care va fi deznodământul acestei cifre alarmante, acestei creșteri alarmante?

Până la urmă, această inițiativă încearcă să-i ajute pe dascălii români, și pe dascăli și pe personalul auxiliar din învățământ, astfel încât, din acești 2.000 de lei pentru dascăli și 1.500 de lei pentru personalul auxiliar, să poată, atunci când practic se fac cursurile la școală, în sala de clasă, să-și asigure minimul necesar pe care dumneavoastră, Guvernul, nu ați fost capabili să-l asigurați. Să-și cumpere măști, să-și cumpere dezinfectanți, să-și facă cursuri pentru pregătirea online, pentru că i-ați trimis pe copii și pe părinți să facă cursuri online. Nu ați fost în stare să le cumpărați tablete, nu ați fost în stare să-i instruiți pe oameni să facă acele cursuri online.

Această sumă de 2.000 de lei pe lună nu e suficientă, dar e un prim pas care arată că ne pasă de dascălii și de copiii României.

Și e foarte bine ca, astăzi, împreună, să votăm această lege care nu are un impact foarte mare. Și, oricum, și dacă ar avea impact, atunci când e vorba de sănătate, de educație, nu ne gândim la impact bugetar. Sau n-ar trebui s-o facem. Noi, cel puțin, n-o facem.

Vă rog pe toți să votați această inițiativă, pentru ca dascălii României să poată să asigure aceste cursuri copiilor din România, indiferent că sunt prezenți fizic sau online, să poată fi asigurat măcar un nivel minim de siguranță.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Roman.

Și apoi doamna Csép, din partea Grupului UDMR.

Vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Văd că colegii de la PSD au terminat campania de la locale, s-au apucat de campania pentru alegerile parlamentare.

Văd că oferă generos tot felul de bonusuri, tot felul de sume, ca și cum ar avea de unde.

Așteptam să aud de la liderul dumneavoastră de grup și care este sursa de finanțare. Pentru că legea e foarte clară - atunci când propui un proiect cu impact bugetar trebuie să prezinți și sursa de finanțare.

Dar, sigur, ne-am obișnuit ca, în ultima vreme, majoritatea PSD să vină cu tot soiul de propuneri care mai de care mai populiste, fără să susțină și sursa de finanțare.

Din păcate, axa răului, formată din Partidul Social Democrat, din Curtea Constituțională a lui Dorneanu și Renate Weber, continuă să facă rău României.

Noi sperăm că nu pentru mult timp.

Sper că în două luni de zile românii vor face ceea ce trebuie și vor da un vot împotriva acestei axe a răului.

Le promitem românilor că, imediat ce vom avea majoritate, o vom demite și pe Renate Weber, care nu este avocatul poporului, ci este avocatul Partidului Social Democrat.

Vă promitem, stimați români, că va trebui să începem și o reformă profundă constituțională, astfel încât Curtea Constituțională să fie a României, și nu a domnului Dorneanu.

Această axă a răului, stimați colegi, încă de la începutul pandemiei a încurajat campaniile "Nu purtați mască!", "Nu există virus!", "Nu există boală!", "Nu există nimic!".

Iar, dacă astăzi avem un număr mare de persoane infectate, principalul vinovat este Partidul Social Democrat, cel care, din dorința de a da jos Guvernul, în permanență a încurajat nerespectarea regulilor, nepurtarea măștii.

Amintiți-vă, dragi colegi din PSD, cum ați contestat sancțiunile, cum ați blocat orice demers al Guvernului pentru a apăra populația împotriva acestei pandemii!

Partidul Social Democrat este cel mai iresponsabil partid din istoria postdecembristă a României!

În momentul în care, cu bună știință, faci niște lucruri astfel încât oamenii să se îmbolnăvească, și apoi să ai tupeul să vii să spui că Guvernul nu face și nu drege, asta înseamnă iresponsabilitate.

Dragi români,

6 decembrie e ziua în care le putem plăti factura celor de la PSD, lui Renate Weber și lui Dorneanu!

Până atunci, va trebui să rezistăm și vom ataca orice demers populist, demagogic al Partidului Social Democrat.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Doamna Csép.

(Domnul deputat Alfred-Robert Simonis solicită să ia cuvântul.)

Bun.

Vreau să am și eu o intervenție apoi, domnule Simonis.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Sigur că da, domnule președinte.

Dumneavoastră conduceți, puteți să aveți intervenții câte doriți.

Dacă nu l-aș cunoaște pe domnul Roman mai bine, aș putea să-l bănuiesc că-i este foarte simpatică doamna Weber. Pentru că prea îi pronunțați numele des.

Domnule Roman,

Dumneavoastră vă certați cu Weber și cu CCR, dar noi vorbim de o inițiativă foarte simplă, clară, prin care încercăm să oferim niște stimulente dascălilor care sunt în prima linie. Unde? În școli în care există acest virus blestemat. Și avem această cifră, de 4.000 de copii infectați, într-o lună de zile.

Nu vorbim de CCR, nu vorbim de avocatul poporului, nu vorbim de altceva.

Dumneavoastră trebuie să aveți foarte mult tupeu - foarte mult tupeu, ca să fiu elegant - să vorbiți, să spuneți că PSD a îndemnat la nepurtarea măștii. Chiar vreți să-i rog pe colegii mei să scoată filmele, să le proiectăm aici, pe tablete, eventual pe ecran, cu domnul Rareș Bogdan, cu domnul de la mediu, cu Ludovic Orban, în Palatul Victoria?! Chiar nu aveți niciun fel de limită?! Cine a îndemnat la nepurtarea măștii? Eu sau Orban, stând cu Whisky și trabucuri în birou?!

Măcar aveți decența să tăceți pe astfel de subiecte!

Vorbiți de surse de finanțare și de responsabilitate? Păi, nu mai furați! Sunteți Guvernul care a cumpărat măști și... - cum le spune? - vizete cu mii de euro, sunteți Guvernul care îl aveți arestat pe șeful UNIFARM, pentru că a luat șpagă de un milion de euro, e suspectat, și vorbiți de surse de finanțare?

Dumneavoastră îi aveți dușmani pe Valer Dorneanu și pe Weber? Haideți să-i lăsăm pe aceia în pace! Haideți să votăm legea aceasta! Luptați-vă cu Weber și cu Dorneanu cât vreți! Pe mine mă interesează ca această lege să treacă, și acei oameni să beneficieze de acest stimulent! Aceasta e important, dincolo de retorică! Ați mai spus, încă o dată, că am trecut campania electorală, că ne pregătim de altă campanie electorală și că PSD-ul oferă.

Domnule Roman,

V-am mai spus asta și am s-o repet: noi nu oferim nimic, pentru că nu dăm din buzunarul nostru! Noi le dăm oamenilor ceea ce merită, așa cum dumneavoastră, sau nu dumneavoastră, președintele României, că nu v-a anunțat, a dat acel stimulent pentru medici. Și atunci nu era campanie electorală, nu?!

N-a vrut să-l plătească! Am încercat noi să facem asta în Parlament! Așa, astăzi, pentru că dascălii sunt în primul rând, în prima linie împotriva acestui război împotriva COVID-ului, trebuie să le oferim acest stimulent și lor. Nu să-l oferim - că mă iau după dumneavoastră - să facem să beneficieze de ceea ce au dreptul.

În final, la fel ne-ați spus că suntem o axă a răului. Dacă axa răului este aceea care încearcă să-i ajute pe oameni, puteți să ne numiți și așa. Mie îmi convine! Să fim axa răului care vrea să-i ajute pe dascăli, pe medici, pe pensionari, pe copii, pe români. Numiți-ne așa, dar veți fi taxați la alegeri.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Domnule Roman, vă rog!

Numai puțin, doamnă, vă dau cuvântul.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Am ascultat același discurs agresiv, populist, demagogic, pe care PSD îl folosește în ultima perioadă și care a dus Partidul Social Democrat în pragul opoziției, unde va sta mult și bine.

N-ați înțeles, stimați colegi, n-ați înțeles că poporul nu mai suportă minciunile voastre, că atunci când vorbiți de tunuri, nu sunteți credibili.

Raportul Curții de Conturi, condus de un om propus de dumneavoastră, arată foarte clar că n-au fost chestiuni majore, ci mai degrabă interpretabile și în unități administrativ-teritoriale conduse de liberali și de social-democrați. Voi vorbiți de tunuri, voi care ați inventat tunurile?!

Vreți să vă amintesc, de exemplu, de ANIF? Vreți?! Unde ați păpat 500 de milioane de euro, și pe acolo nu curge un metru liniar de apă, pe investiții inexistente făcute de baronii voștri?

Voi vorbiți de UNIFARM, când l-ați susținut și l-ați pus pe acel director cercetat? Voi vorbiți de tunuri?! Serios! Voi vorbiți de tunuri?!

Guvernul Partidului Național Liberal a respectat legea, v-a spus-o și premierul de la microfon. Nu a luat în viața lui un ban care nu i se cuvenea!

Cum aveți voi curajul să vorbiți de tunuri, când voi le-ați inventat, iar baronii voștri le-au executat?!

Aici nu e vorba de ceea ce spuneați dumneavoastră, domnule lider, aici e vorba de iresponsabilitatea de care dați dovadă. Încercați să vă substituiți Guvernului, încercați, din Parlament, să faceți munca Guvernului așa cum o doriți, în scop electoral. Nu vă pasă de oameni, pentru că dacă măcar un gram vă păsa de oameni, nu le spuneați că boala nu există, nu o puneați pe Renate Weber să atace la Curtea Constituțională toate măsurile luate de Guvern, nu făceați ceea ce ați făcut, să vă jucați în Parlament cu legea, doar pentru ca să creați o perioadă în care nu pot fi aplicate sancțiuni.

O să vedeți pe 6 decembrie că lumea nu uită aceste lucruri! Pe 6 decembrie veți fi trimiși în opoziție. Până atunci însă, vom lupta cu toate mijloacele constituționale, astfel încât să nu aruncați țara în aer, așa cum vă doriți. Doriți să aruncați în aer finanțele României, doriți să dați foc României, pentru că vreți un singur lucru - să vă răzbunați pe cei care nu vă mai votează.

Pe 6 decembrie veți fi trimiși în opoziție!

Domnul Florin Iordache:

Domnul Simonis, ultimul, dar vă rog, nu mai pronunțați nume, să nu mai fiu obligat la drept la replică.

Vă dau și dumneavoastră, fără probleme!

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Colegul meu repetă obsesiv că cineva a inventat tunul sau tunurile și că din cauză că acel cineva a inventat tunurile, cei care sunt astăzi la guvernare le pot da.

Ei, eu nu pot justifica hoția dumneavoastră și a Guvernului dumneavoastră cu hoția altora dinainte. Nu sunt de acord cu asta. Indiferent cine a inventat tunurile, solicitarea mea și a colegilor mei este să nu le mai faceți. Indiferent cine le-a inventat, că aici e o întreagă dezbatere.

Domnule președinte,

Cât va sta Partidul Social Democrat în opoziție, nu o stabilește nici antevorbitorul, nici președintele României încă într-o Românie semidemocratică, și nici colegii de la PNL sau de la Guvern, o vor hotărî românii pe 6 decembrie. Atunci o vor hotărî. Asta e important de știut.

Domnule antevorbitor, stau și mă întreb, că tot purtați războaie cu diferiți lideri, șefi de instituții din România, că vorbim de CCR, că vorbim de Avocatul Poporului, și nu numai.

Stau și mă întreb, vreți - că ați anunțat - după ce veți avea o majoritate ipotetică, în Parlament, dacă o veți avea am mari dubii, îi veți schimba pe aceștia și poate îl aduceți pe domnul Barangă la conducerea acestor instituții? Știți, domnul Barangă, șeful de la Spălarea Banilor, ăla care și-a falsificat diploma și a fost numit de dumneavoastră, nu de fostul Guvern, de dumneavoastră, de Ludovic Orban, și care înțeleg că are o soție importantă, într-o funcție importantă, consilier prezidențial. Despre asta e vorba.

Ne-ați spus acum - și cu asta închei - că am negat existența virusului.

Din nou, trebuie să aveți foarte mult tupeu să spuneți asta!

Păi noi am spus că este o simplă răceală acest virus?! Nu președintele României ne spunea că e o simplă răceală și că nu trebuie să ne îngrijorăm? Nu președintele României și premierul doreau alegeri anticipate, când toată lumea, Globul acesta pământesc, se pregătea de lupta cu această pandemie?! Chiar aveți impresia că, dacă repetați minciuni la nesfârșit, oamenii vă vor crede?

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Continuăm.

Doamna Csép, de la Grupul UDMR și apoi... (Vociferări.)

S-a înscris înaintea dumneavoastră.

Vă rog, doamnă.

Doamna Csép Éva-Andrea (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

După colegii mei antevorbitori e foarte greu să revin la realitatea de astăzi și să vorbesc despre ceea ce mi-am propus înainte, când m-am înscris la cuvânt.

Dar, totuși, cred că e foarte important de menționat faptul că putem să acordăm indemnizații pentru risc profesorilor, doctorilor, medicilor, și nu în ultimul rând personalului din asistența socială, dacă acestea sunt doar pe hârtie. Pentru că avem foarte clar dovezi că aceste plăți nu s-au făcut.

Am înțeles, stimați colegi, suntem în campanie electorală. De acum încolo, de la acest microfon toată lumea va face campanie electorală, pe lângă faptul că noi, cu toții, avem responsabilitatea de a ne preocupa de legile țării, de a aduce legi în favoarea cetățenilor și în favoarea dezvoltării țării.

Doresc să atrag atenția Guvernului și pe această cale că acele indemnizații de risc care s-au votat, a fost lege promulgată de președintele țării, în valoare de 2.500 de lei pentru personalul din asistență socială, în centrele rezidențiale, nu s-au plătit. Sunt persoane care s-au mutat în aceste centre de două săptămâni de zile, așteaptă acest stimulent de risc, și această sumă încă nu li s-a alocat lor. Stă pe masa Guvernului și așteaptă!

Stimați colegi,

Să facem demersuri în așa fel încât să fie eligibile, să poată să beneficieze și cetățenii de aceste lucruri.

Așa că vă îndemn și atrag din nou atenția Guvernului că aveți plăți neefectuate pe care de îndată trebuie să le faceți.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă.

Grupul USR. Doamnă deputat, vă rog.

Doamna Cristina-Mădălina Prună (de la tribună):

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Așa un circ ieftin și prost cum am văzut astăzi, de aici, de la tribuna Parlamentului, mi-a mai fost dat să văd, din păcate, în aceștia patru ani, dar parcă niciunul nu a fost atât de intens și pus pe seama elevilor și a sistemului de educație.

Vă amintesc că suntem în plină pandemie și problemele reale ale sistemului de educație, problemele reale ale profesorilor, problemele reale ale elevilor sunt lipsa tabletelor, nu au conexiune stabilă la Internet, țin de faptul că acest sistem de educație a fost o bătaie de joc pentru toate guvernele care s-au perindat de 30 de ani, că, deși vorbim de reformă în educație, în realitate copiii devin din ce în ce mai stresați, materiile pe care le învață sunt din ce în ce mai inutile și nu-i ajută să facă pasul acela către viața profesională, nu sunt suficient de pregătiți. Și, din păcate, aici, dumneavoastră, vechea clasă politică, și PSD, și PNL, veniți la tribună și vă faceți unii pe alții hoți și vă arătați cu degetul, și în aceste momente sunt copii care poate nu au acces la educație și profesori care sunt total descumpăniți și nu știu cum să facă mai bine să-i învețe pe copii materiile acelea, chiar și inutile, multe dintre ele.

Reveniți-vă! Reveniți-vă, pentru că nu așa vom evolua, nu așa vor crește copiii, nu așa România o să se dezvolte! Chiar nu vă este rușine nici în "ceasul al 15-lea"?!

Terminați o dată cu toată această luptă inutilă pe care o faceți de fiecare dată, de la această tribună a Parlamentului!

Oare vă mai puteți uita în oglindă? Și dumneavoastră, domnule Simonis, și dumneavoastră, domnule lider de grup de la PNL!

Domnul Florin Iordache:

Bun. Da, domnule deputat, vă rog, că și eu vreau să am o intervenție.

Domnul Pavel Popescu (de la tribună):

Mulțumesc.

Nu pot să mă abțin, stimate colegă, pentru că suntem politicieni din aceeași generație, politicieni tineri, și faptul că ne criticați aici, în Parlamentul României, că acuzăm furturile mari care s-au făcut în statul român, sub PSD, e un lucru deloc îmbucurător pentru mine. Și chiar în aceste zile, uitându-mă pe paginile de Internet, am văzut un banner, așa, mare de tot, cu Palatul Parlamentului, cu sigla partidului dumneavoastră, pe care scrie mare "Fără hoție ajungem departe!".

Da, aveți perfectă dreptate! Astăzi, în Parlamentul României, ne gândim la elevi, la profesori, la medici și facem legi pentru ei, dăm ordonanțe de urgență, în plină pandemie, pentru susținerea lor, pentru cei care luptă în linia întâi în această pandemie, dar în spiritul a ceea ce promovați dumneavoastră. Și vă felicit pentru ceea ce promovați! Trebuie să vorbim despre tunurile care s-au dat sub PSD aici!

Așa că, pe viitor vă invit, cu toată deschiderea, să puneți umărul cu noi, în mod real și nu populist. Dacă scrieți "Fără hoție!" și puneți o siglă, trebuie să și credeți, și să veniți, să vă luptați aici pentru hoțiile de care discutăm. Pentru că da, puteți să ne faceți o clasă politică veche, deși nu știu dacă v-ați uitat la fața Partidului Național Liberal...

 

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, vă rog, domnule coleg!

Domnul Pavel Popescu (de la tribună):

...în ultimii ani de zile, dar aveți toată datoria de a lupta în mod real și nu doar populist, pe interes, când aveți nevoie de o semnătură.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule Drulă, drept la replică, aveți un minut, vă rog.

Domnul Cătălin Drulă (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

N-aș fi intervenit, dar am și eu limitele mele în care pot accepta ipocrizia.

Eu m-am uitat 26 de ani, după Revoluție, ca cetățean, la politica aceasta, și nu eu am făcut USL, nu am fost eu în PDL, care a dat terenuri și a devalizat statul acesta, nu eu am băgat votul în două tururi, ci Turcan, nu eu am fost cu PSD, cu Ponta, nu eu i-am susținut, din Parlament, cum susținea PNL Guvernul lui Tăriceanu, când era la PNL, nu eu am dat tunuri la Ionel, în partea cealaltă. Și haideți că știm toți care e realitatea, că v-ați întors un pic discursul în anii aceștia, cei de la PNL, pentru că existăm noi. Ar trebui să ne mulțumiți, că niciodată în istoria Parlamentului acestuia nu s-a ajuns să vă faceți unii pe alții hoți, și voi aveți oameni mai proști. Era totul sub tăcere. Și am apărut noi, cetățeni care am intrat în Parlament, și am arătat lucrurile acestea, și v-ați schimbat discursul, pentru că pierdeați voturi. Dar nimeni nu-și face nicio iluzie că rețelele de interese și clientelare ale PNL și ale PSD, că unele sunt pe roșu, sau pe galben, nu sunt același lucru în statul român.

Așa că încetați cu ipocrizia aceasta, pentru că există o singură alegere reală, care a venit din afara politicii, de oameni care făceau business, IT, doctori și așa mai departe, care s-au săturat de politică, și aceea e USR PLUS.

Asta o să vedem pe 6 decembrie!

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Varujan Pambuccian, din partea minorităților naționale.

Vă rog, faceți legătura.

Domnul Varujan Pambuccian (prin audioconferință):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

N-aș fi luat cuvântul, pentru că e campania electorală clasică pe care și-o fac toate partidele.

Dar aici s-a spus un lucru foarte periculos. S-a vorbit despre materii inutile.

Și aș vrea să o întreb pe doamna care a spus lucrul acestea - nu știu cine a vorbit - care sunt, după părerea dânsei, nu știu, după părerea cui vrea să-și exprime părerea aici, materiile inutile? Pentru că, în ultimii 30 de ani, am asistat, pe raționamente de genul acesta, folosite în momente electorale, de cele mai multe ori, la proliferarea de sorbonici, la eliminat materiile care țin de ȘTIM, adică de științe, inginerie, matematică, din programa școlară, la diminuarea orelor, în favoarea unor aiureli de balet și bune maniere care au creat generații întregi de oameni care știu din ce în ce mai puțin și se descurcă din ce în ce mai greu în lumea reală.

Este adevărat, lumea se polarizează. Se polarizează chiar în interiorul aceleiași țări, între un grup care știe să facă lucrurile care duc lumea înainte și e o masă care de obicei este ușor de dus de nas și e dusă de nas. Dar nu știu dacă acesta este viitorul pe care-l doresc pentru țara în care trăim.

Deci, rugămintea mea este să nu mai proliferăm de la microfonul Parlamentului genul acesta de gândire, care s-a dovedit extrem de păgubos, nu numai la noi, și care poate să ducă țara într-o direcție ireversibil greșită, pentru că atunci când vorbim de sistemul de învățământ, vorbim de lucruri pe termen lung.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

(Coboară la tribună.)

Chiar mă încadrez într-un minut, stimați colegi.

Că putem susține sau nu un proiect de lege care vizează stimulente pentru profesori, pentru medici, pentru asistenți, pentru copii, pentru ce vreți dumneavoastră, că avem bani în buget sau nu avem bani, este o opțiune politică. Dar a spune că ne dorim ca viitorul Parlament să cucerească și Avocatul Poporului, să cucerească și Curtea Constituțională, mi se pare foarte grav. Este un atac la democrație.

Înțeleg că vă doriți să aveți Parlamentul dumneavoastră. Aceasta rămâne ca românii să-și exprime votul pe 6 decembrie. Dar nu cred că este oportun ca două instituții fundamentale ale țării, și mă refer la Avocatul Poporului, care a avut tăria să lupte pentru drepturi și libertăți ale cetățenilor, cum Curtea Constituțională, care, repet, este aleasă aleatoriu din trei în trei ani, și președintele României are posibilitatea, cât și Parlamentul, să numească niște judecători, iar deciziile Curții Constituționale care nu întotdeauna ne-au fost favorabile, am spus că trebuie să desființăm sau să modificăm modul în care sunt aleși judecătorii.

Adică, cred că democrația are câteva elemente pe care se bazează. Are Parlamentul, pentru că avem posibilitatea de a ne exprima liber și a spune diverse lucruri, are Avocatul Poporului, are Consiliul Legislativ, are Curtea Constituțională.

Dacă fundamentele democrației trebuie modificate, dacă în viitorul Parlament, indiferent de coloratură și indiferent de cei care vor fi în viitorul Parlament, își propun să șubrezească democrația, cred că este un drum total greșit. (Revine la prezidiu.)

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Am trăit ziua să o aud și pe asta, ca cei care au dat Ordonanța nr. 13 să ne spună nouă, să ne vorbească despre atentat la democrație, să-i auzim pe cei care au bătut și au gazat românii în Piața Victoriei, pentru că au vrut să protesteze liber, că e atac la democrație.

Am trăit să aud că cei care au eliberat mii de criminali, violatori și tâlhari, prin recursul compensatoriu, care au lovit, ne vorbesc nouă despre atac la democrație.

Da, domnule Iordache, Renate Weber trebuia să plece până acum din această funcție.

Știți că am depus cererea la Comisia juridică de două luni de zile și nu s-a întâmplat nimic? De ce? Pentru că majoritatea PSD o apără cu dinții pe Renate Weber, iar Renate Weber face doar ce vrea Partidul Social Democrat.

În privința reformei constituționale, vă auzisem chiar pe dumneavoastră, la un moment dat, că e nevoie de o reformă constituțională mai largă.

Înțeleg că reforma e bună doar când CCR-ul lui Dorneanu decide în favoarea intereselor dumneavoastră.

Românii așteaptă de la noua majoritate lucruri simple. Știm care sunt acele lucruri și le vom pune în practică. Și vă mai spun un lucru: dumneavoastră vorbiți de lipsa de democrație, când ați politizat tot, de sus până jos? Curtea de Conturi a României, ANCOM-ul, ASF-ul, tot ceea ce înseamnă autorități de reglementare, Radioul și Televiziunea publică.

Dumneavoastră, când ajungeți la putere, credeți că puterea este ceea ce vreți dumneavoastră. Nu mai există Constituție, nu mai există cutume parlamentare, nu mai există...

 

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați!

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Concluzionez, domnule președinte.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Vă spun că pe data de 6 decembrie, apropo de ce spunea și o colegă care vede în continuare PNL un adversar, doar PNL poate bate politic PSD și vă vom trimite, cu ajutorul românilor, în opoziție, ca să putem trăi cu adevărat în democrație.

Vă mulțumesc.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Eu înțeleg că dumneavoastră aveți vise cu Weber și Dorneanu, dar noi avem un proiect de lege care face referire la stimulente oferite dascălilor, pentru a-și putea întreține activitatea de dascăl. Activitate pe care dumneavoastră și Guvernul dumneavoastră nu este în stare să o întrețină.

Pe de altă parte, ați vorbit aici de politizarea instituțiilor.

Încă o dată, din nou, cât tupeu să aveți să nu tăceți pe acest subiect? Păi, vreți să vă amintesc eu câți reprezentanți a trimis PNL, a desemnat PNL la CCR?

Vreți să vă amintesc că ați primit reprezentanți la ANRE săptămâna trecută sau acum două săptămâni?

Vreți să vă reamintesc că ați trimis la Curtea de Conturi, dumneavoastră, partidul dumneavoastră, sub semnătura dumneavoastră, a trimis reprezentanți ai PNL și i-am votat cu toții în Parlament pe aceștia.

Dumneavoastră aveți curajul să vorbiți de politizare, când aveți în acest moment doi politruci care și-au falsificat diplomele în funcții importante, unul la spălarea banilor și altul pe unde o mai fi?! Dumneavoastră vorbiți de politizare?!

În orice țară partidele care conduc își desemnează reprezentanții. Condiția minimă, obligatorie, este ca aceștia să nu-și falsifice diplomele! Nu mai spun că ar trebui să fie și capabili! (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Am finalizat discuțiile.

Revenim, totuși, la proiectul supus discuțiilor.

Raportul v-a fost distribuit.

Avem 4 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

La 2, 3, intervenții?

4 marginal? Rămâne la votul final; caracter ordinar.

La poziția 11... (Vociferări.)

Rog liderii de grup să-și pregătească colegii. După proiectul 668 vom supune votului, pe tabletă, votul privind vacantarea unui loc de deputat, în locul domnului deputat Zainea.

Bun.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 3:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro