Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 iulie 2020 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.85/07-08-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 28-07-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 iulie 2020 (sesiune extraordinară)

20. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea art. 111 din Legea educației naționale nr. 1/2011 (Pl-x 254/20200, a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale (Pl-x 255/2020), a Propunerii legislative privind digitalizarea învățământului românesc (Pl-x 275/2020) și a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (Pl-x 377/2020) (rămase pentru votul final).

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

43. Avem Propunerea legislativă pentru completarea art. 111 din Legea educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 254/2020...

(Domnul deputat Sorin Mihai Cîmpeanu solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin, domnule președinte.

... Pl-x 254/2020; de adoptare. Și avem încă trei proiecte de respingere - Pl-x 255/2020 (Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale), Pl-x 275/2020 (Propunerea legislativă privind digitalizarea învățământului românesc) și Pl-x 377/2020 (Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.)

Se discută împreună. Unul are raport de adoptare, celelalte trei, raport de respingere.

Vă rog, domnul președinte.

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, ați explicat foarte corect și foarte sintetic situația.

Vă mulțumesc.

E un raport comun asupra Propunerii legislative pentru completarea art. 111 din Legea educației naționale nr. 1/2011, Pl-x 254/2020, Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii 1/2011 a educației naționale, Pl-x 255/2020, Propunerii legislative privind digitalizarea învățământului românesc, Pl-x 275/2020, și Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, Pl-x 377/2020.

În baza prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei, republicat, cu adresa Pl-x 254 din 3 iunie 2020, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere, în fond, Propunerea legislativă pentru completarea art. 111 din Legea educației naționale nr. 1/2011, precum și celelalte propuneri deja menționate.

În baza prevederilor art. 94 și 115 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, aceste propuneri legislative.

Conform prevederilor art. 68 alin. (1) și (2) din Regulament, având în vedere faptul că cele patru inițiative legislative au același obiect de reglementare, s-a întocmit un singur raport, cum deja ați precizat.

Comisia a reținut ca inițiativă de bază și propune spre adoptare Propunerea legislativă pentru completarea art. 111 din Legea educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 254/2020, în care s-au preluat amendamente și prevederi din Propunerea legislativă nr. 255/2020, Propunerea legislativă nr. 275/2020 și din Propunerea legislativă nr. 377/2020.

Pe cale de consecință, pentru Pl-x 255/2020, Pl-x 275/2020 și Pl-x 377/2020 s-au formulat propuneri de respingere.

În baza prevederilor art. 68 din Regulament, s-a aprobat procedura de urgență, raportul s-a elaborat în procedură de urgență.

Propunerile legislative au ca obiect de reglementare completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul instituirii obligației Ministerului Educației și Cercetării de a asigura, din bugetul de stat, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar, inclusiv pentru învățământul special, pentru achiziționarea de dispozitive electronice care să asigure accesul la activitățile didactice la distanță pentru anumite categorii de elevi defavorizați, dar și pentru întreg personalul didactic care desfășoară activitate de predare, precum și pentru asigurarea cheltuielilor ocazionate de racordarea la o rețea de Internet a acestor dispozitive.

De asemenea, se instituie în sarcina autorităților publice locale obligația de a asigura accesul la Internet al tuturor unităților de învățământ de pe raza în care aceste autorități au competență teritorială.

Propunerile legislative fac parte din categoria legilor organice, Camera Deputaților fiind prima Cameră sesizată.

În urma dezbaterilor, în ședința din 8 iulie 2020, comisia propune plenului Camerei Deputaților, cu unanimitate de voturi, adoptarea Propunerii legislative pentru completarea art. 111 din Legea educației naționale nr. 1/2011, Pl-x 254/2020 - deci unanimitate pentru adoptare Pl-x 254 - cu amendamentele admise din anexa ce face parte integrantă din prezentul raport comun și, de asemenea, propune respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii 1/2011 a educației naționale, Pl-x 255/2020, Propunerii legislative privind digitalizarea învățământului românesc, Pl-x 275/2020 și Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, Pl-x 377/2020.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale, domnul deputat Bota.

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu vreau să mă refer doar la Pl-x 275/2020, unde suntem un grup restrâns de inițiatori, din cauza situației în care n-am putut strânge mai multe semnături.

Înțeleg că prin raportul întocmit s-au preluat amendamentele.

Nu sunt foarte edificat asupra exact a ceea ce s-a preluat.

Eu m-am referit în inițiativa legislativă strict la tablete de tip eReader, care să înlocuiască manualele școlare, nu m-am referit la sistemul de teleșcoală și tabletele prin care să se desfășoare cursuri online.

Dacă s-au preluat, sunt de acord, este OK. Dacă nu, eu aș cere ca această propunere legislativă să se întoarcă la comisie, să se dezbată separat.

Dacă s-a preluat, atunci, sigur, n-are sens să se întoarcă.

Domnul Florin Iordache:

Asta a explicat domnul Cîmpeanu. S-au discutat toate patru proiectele, s-au preluat din cele trei. În cazul unuia s-a mers cu propunere de adoptare - Pl-x 254/2020; în cazul celorlalte s-a mers cu raport de respingere, era normal.

Mulțumesc mult.

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

Și s-au cumulat și inițiatorii de la toate cele patru, în...? Ca să devină inițiatori la...?

Domnul Florin Iordache:

Păi, amendamentele... cum s-a discutat și dacă...

 

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

... proiectul...

Domnul Florin Iordache:

... v-a invitat...

Domnule deputat...

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

Nu m-a invitat.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Poate...

Nu știu cum s-a discutat, dar, repet, procedural nu se poate...

La comisie, una se adoptă, celelalte se resping. Nu putem merge... având același obiect de activitate.

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

Da.

Nu știu dacă s-a preluat exact.

Eu m-am referit strict la înlocuirea manualelor cu tableta...

Domnul Florin Iordache:

Suntem la dezbateri generale, domnule coleg.

Puteați cere...

 

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

Da.

Domnul Florin Iordache:

... retrimitere, puteați cere prin liderul de grup.

 

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

Asta am cerut acum.

Domnul Florin Iordache:

Păi, prin liderul de grup, repet.

 

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota (prin audioconferință):

Dacă nu s-au preluat în raportul legii respective, atunci...

Domnul Florin Iordache:

Uitați-vă pe raport și discutăm punctual.

Mulțumesc.

Mergem mai departe.

Doamna Iurișniți.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

Da.

Mulțumesc, domnule președinte.

Învățământul online este important în această perioadă, mai ales în starea de alertă, în ceea ce ne așteaptă la toamnă.

Știm cu toții că suntem îngrijorați în privința calității actului didactic și cum vom gestiona această situație de criză sanitară, de criză socială și mai ales de criză educațională, la toamnă.

Așa că această lege vine să clarifice niște aspecte importante.

S-au contopit mai multe propuneri, așa cum adineauri s-a discutat.

Propunerea pe care a inițiat-o Uniunea Salvați România vine cu o clarificare din perspectiva unei abordări clare în ceea ce privește unitățile administrativ-teritoriale și obligația lor. Adică acestea sunt obligate să asigure accesul la Internet, la conexiunea la Internet, în unitățile de învățământ. Pentru că știm foarte bine, primarii răspund de tot ceea ce înseamnă dotare în școlile unde învață copiii noștri.

Acest amendament a fost preluat în Propunerea legislativă nr. 254/2020, care contopește două propuneri legislative.

În schimb, voi pune accentul și pe importanța ideii ca acest tip de învățare să devină complementar. Pentru că procesul de digitalizare trebuie să continue.

Iată că această criză, această pandemie ne-a obligat să forțăm această digitalizare a societății, inclusiv în învățământ, prin cursuri gratuite pe care profesorii trebuie să le urmeze.

Primarii, până la toamnă, sunt obligați să asigure accesul la Internet, conform legii pe care am inițiat-o împreună cu colegii mei din Uniunea Salvați România.

Senatul va fi Camera decizională. Și să sperăm că acolo vom avea o formă mult mai completă, pentru că mai sunt amendamente de depus și de susținut.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Petru Movilă.

Domnule Movilă, mai succint, vă rog.

 

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

Domnule președinte...

Domnul Florin Iordache:

Și știam că sunteți specialist în medicină.

Haideți...

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

Domnule președinte, mulțumesc.

Dumneavoastră, un observator global a ce se întâmplă în Parlament, ne dați recomandările...

Domnul Florin Iordache:

La subiect, suntem la învățământ acum, vă rog, la subiect.

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

Așa este.

Domnule președinte,

Am inițiat un proiect de lege, împreună cu colegii mei din Partidul Mișcarea Populară, prin care statul român să fie obligat să achiziționeze și să distribuie tablete conectate la Internet către toți copiii din România.

Sigur, au apărut amendamente corecte, pentru cei care sunt din familii cu anumite venituri, pentru cei care sunt din familii care nu au avut activități trei luni înainte de pandemie.

De asemenea, prin proiectul de lege inițiat de Partidul Mișcarea Populară se spune foarte clar și faptul că Ministerul Educației este obligat să realizeze și să dețină manuale școlare în format digital, tocmai pentru a putea fi integrate și corelate cu o digitalizare prin tabletă cu accesul la Internet.

Un alt scop pentru care am propus acest proiect de lege este acela de a limita greutatea ghiozdanelor.

Foarte mulți se vor întreba, de ce? Pentru că avem o problemă națională. Ghiozdanele copiilor, începând de la clasa I până la clasa a X-a, să spunem, chiar mai mare, cântăresc 5-7 kg. Apar foarte multe probleme medicale din cauza greutății ghiozdanelor. Și tableta vine să rezolve și această problemă.

Am văzut că s-au corelat textele de la cele patru propuneri legislative.

Considerăm, în continuare, PMP, că responsabilitatea pentru achiziționare este a statului, pentru că nu putem duce la comunități achiziționarea de tablete. Pentru că avem comune, în România, formate dintr-un singur sat, avem comune formate din două sate, trei sate, care nu au bani nici măcar pentru salarizarea angajaților primăriilor...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule coleg.

 

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

... pentru drepturile persoanelor...

 

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați.

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

... cu dizabilități.

Deci, din acest punct de vedere, Partidul Mișcarea Populară va vota acest proiect de lege, cu responsabilitatea finală a statului român, prin Ministerul Educației.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul deputat Vlad Sergiu Cosmin.

Domnule deputat, doriți să interveniți? Sau din greșeală...?

Da.

Mulțumesc.

Am finalizat dezbaterile.

Rămâne...

Avem așa. La Pl-x 254/2020. Celelalte trei sunt respinse.

La Pl-x 254/2020.

La titlul legii, intervenții? Nu.

La articolul unic, intervenții? Nu.

La art. 111, intervenții? Nu.

Și la art. 111, după alin. (4) se mai introduce un nou alineat. Dacă sunt intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

Repet, cu raport de adoptare la Pl-x 254/2020. La celelalte trei - raport de respingere.

Mergem mai departe.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 8:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro