Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/26-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 03-06-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2020

8. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.217/2000 privind aprobarea coșului minim de consum lunar (Pl-x 263/2018/2020). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 263/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

3. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 217/2000 privind aprobarea coșului minim de consum lunar; PL-x 263/2018/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Inițiatorii.

Vă rog.

Vă rog, domnule coleg.

Domnul Dohotaru, vă rog.

Domnul Adrian-Octavian Dohotaru (de la tribună):

Bună ziua!

Vă mulțumesc.

Acest proiect legislativ prevede ca salariul minim să fie corelat cu acest coș minim pentru un trai decent, care este calculat de INS, anual.

Este un proiect realizat cu sprijinul Campaniei pentru Viață și Muncă Decentă, în care sunt angrenate sindicate, politicieni din mai multe partide, au participat cercetători de la ICCV, Fundația social-democrată Friedrich-Ebert Stiftung.

Pe scurt. Acest coș minim pentru un trai decent presupune să avem un coș de peste 7.000 de lei, în momentul de față. Este vorba de o familie cu 2 copii. Un salariu minim spre care trebuie să tindem pentru a ajunge la un stat social adevărat, de peste 2.700 de lei. Lucru care este foarte relevant pentru angajații de pe piața românească, în condițiile în care avem aproximativ o treime din angajați pe salariu minim. Spre 50% din contracte, pe salariu minim.

De aceea, pentru a construi acest stat social este bine să avem acest coș calculat anual de INS.

Le mulțumesc colegilor din mai multe partide, care au contribuit, prin dezbateri publice, la Comisia pentru muncă, la creionarea acestui coș. Bineînțeles, cu prezența experților de la SINDEX, ICCV și INS.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Raportul Comisiei pentru muncă?

Domnul președinte Solomon, vă rog.

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Legea are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 217/2000, în sensul stabilirii ca evaluarea coșului minim de consum lunar să se facă trimestrial de către Institutul Național de Statistică, iar valoarea acestuia să se aprobe prin hotărâre de Guvern.

Legea a fost adoptată de Camera Deputaților și de Senat, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 din Constituția României, și transmisă spre promulgare Președintelui în 26 octombrie 2019.

Președintele a trimis-o spre reexaminare, pentru următoarele considerente.

1. Dacă legiuitorul a prevăzut prin lege valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent, modificarea acestui cuantum nu se poate realiza altfel decât printr-un act cu aceeași forță juridică, respectiv tot prin lege, și nu prin hotărâre de Guvern.

2. Întrucât coșul minim de consum pentru un trai decent va constitui unul dintre elementele de fundamentare a salariului de bază minim brut pe țară, Parlamentului îi revine sarcina de a analiza și în ce măsură structura, componentele și valoarea acestui coș trebuie să fie stabilite prin lege.

Și al treilea punct. Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 217/2000 privind aprobarea coșului minim de consum lunar schimbă concepția generală a actului normativ supus modificării.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins cererea de reexaminare și a adoptat, în ședința din 3 februarie 2020, legea în forma prezentată.

Membrii Comisiei pentru muncă s-au întrunit, în data de 4 martie 2020, și au aprobat, în parte, cererea de reexaminare formulată de Președintele României.

Legea face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților prezentul raport asupra cererii de reexaminare formulate de Președintele României, prin care se propune adoptarea legii cu amendamente. Acestea se regăsesc în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, vreți să interveniți și la dezbateri generale?

Domnul Adrian Solomon (din sală):

Da.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

După cum am prezentat, cele 3 puncte din cererea de reexaminare au fost analizate în cadrul comisiei.

Am considerat de bun augur solicitarea Președintelui de a scoate valorile nominale pe fiecare categorie de produs în parte. Am păstrat, în tabelul din anexă, care va fi, până la urmă, baza analizei făcute de cei de la Institutul Național de Statistică, cantitățile necesare pentru stabilirea acestui coș minim decent.

Evident, am eliminat din lege hotărârea de Guvern, lăsând doar un ordin al președintelui INS, care să instituie acest indicator, care nu este obligatoriu pentru Guvern, dar este un indicator de referință în momentul în care orice parte implicată în dialogul social poate să facă cereri în favoarea sau în defavoarea unor modificări la coșul minim și, totodată, la salariul minim.

Acest indicator, stabilit, știu eu, pe baza analizei prețurilor din 2018, ar fi astăzi, undeva, la 5.300-5.400 de lei pentru o familie cu 2 salariați și 2 copii. Acesta ar fi necesarul lunar pentru un trai decent.

Dacă evoluția prețurilor, astăzi, la momentul în care vorbim, este cumva mai sus, vă dați seama că și acest indicator se modifică.

Dacă e să ne uităm pe ceea ce câștigă 2 salariați, la nivel minim, nu mediu, din România, mai avem mult de lucrat pentru a ridica valoarea salariului minim, astfel încât să răspundă nevoilor decente de trai, în țara noastră, pentru o familie cu 2 copii.

De aceea, vă rog să fiți de acord cu votul favorabil asupra acestui proiect de lege. Un proiect de lege care, repet, nu implică nicio obligație pentru Guvern, dar poate fi un indicator al stării națiunii, al situației în care ne aflăm noi, astăzi, din punctul de vedere al unui trai decent.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

În continuare, domnul Petru Movilă, de la PMP.

Și să faceți legătura cu domnul Seidler, de la USR.

Nu? Nu doriți?

Bun. Domnul Movilă a renunțat.

Domnul Seidler, vă rog.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Propunerea legislativă are ca scop instituirea unui indicator statistic ca bază orientativă pentru stabilirea salariului minim brut pe economie.

Sunt sigur că valoarea acestui indicator, care se referă la cheltuielile unei familii formate din 2 adulți și 2 copii, din clasa de mijloc, va fi folosită politic, în mod populist, de fiecare dată când ar urma să fie comunicată public.

Orice politician care a participat la actul de guvernare, cel puțin 4 ani din ultimii 30 de ani, și care folosește cuvintele "trai decent" comite un act de indecență, după părerea mea. Pentru că ideea de trai decent nu se măsoară doar în produsele și serviciile consumate într-o lună de o familie, ci și în numărul de kilometri de autostradă, în hectare de pădure, în școli și spitale decente.

Decent ar fi fost să trăim într-o țară în care autostrada Transilvaniei și autostrăzile Moldovei să fie realitate, nu să murim cu miile pe drumurile patriei.

Decent ar fi fost ca mafia lemnului să nu fie protejată politic și pădurile să nu fie defrișate sub ochii larg închiși ai autorităților.

Decent ar fi fost să nu irosim bani pe borduri și panseluțe când noi avem școli fără apă și canalizare.

Decent ar fi fost să folosim toate fondurile europene în mod eficient.

Decent ar fi fost ca unii primari, parlamentari și miniștri, ba chiar președinți de partide politice să nu fure din banii publici.

Într-un fel, îmi pare bine că legiferăm un adevăr - școala nu e gratuită în România. Părinții plătesc fondul școlii și fondul clasei și chiar contribuie la baza unității de învățământ. Pentru că inclusiv asta urmează să legiferăm astăzi prin acest proiect - trai decent - nu-i așa?

Decent ar fi fost să avem spitale ca în Germania, pentru că și Germania de Est a fost la fel de comunistă ca România.

E adevărat însă că Germania are, până astăzi, Comisia GAO, cu ajutorul căreia se depistează și sunt trași la răspundere foștii torționari comuniști, iar noi îl avem pe Ion Iliescu, care trăiește decent.

Trai decent ar fi însemnat să nu avem condamnați penali în funcții publice.

Trai decent ar însemna, într-un final, ca cei care sunteți răspunzători de părăsirea de către România a propriilor săi cetățeni, de ordinul milioanelor, să vă retrageți definitiv din viața politică.

Dar apelul către lichele, scris acum vreo 30 de ani, nu a fost citit de către cei cărora le era adresat, așa că ne rămâne doar să sperăm că cetățenii români se vor prezenta cu hotărâre la vot pentru a-i trimite pe mulți dintre dumneavoastră în decență.

Vă rog să o luați ca o promisiune, nu ca o amenințare, dar să nu vă bazați în viitorul vostru trai decent pe pensiile speciale, pentru că vor fi eliminate în curând.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă mai sunt alți doritori? Nu.

Trecem la dezbaterea proiectului.

Avem 8 amendamente admise.

La titlul legii dacă sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 8? Nu.

La anexă, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

Pe procedură, vă rog, domnule vicelider Suciu.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 6 decembrie 2021, 3:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro