Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/03-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 13-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2020

2. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2020 privind prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ (PL-x 243/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 243/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

2. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2020 privind prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ; PL-x 243/2020; procedură de urgență.

Comisia juridică, vă rog, prezentați raportul.

Cine îl prezintă?

Doamna Laura Moagher.

Vă rog.

Și, apoi, rog reprezentanții partidelor să...

Doamna Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2020 privind prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

În conformitate cu prevederile art. 94 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu adresa PL-x 243/2020.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă, în ședința din 28 aprilie 2020.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

Comisia a examinat proiectul de lege, în ședința online din data de 12 mai 2020. Membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au participat la dezbateri conform listei de prezență.

În urma dezbaterii, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare proiectul de lege.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun. Dau cuvântul acum reprezentanților grupurilor parlamentare.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul Alfred Simonis.

Vă rog, domnule Simonis.

Nu vreți să vorbiți la acest proiect. Bun.

Domnul Andronache, din partea Grupului PNL.

Vă rog, faceți legătura.

Se pregătește domnul Marius Pașcan, de la PMP.

Domnul Andronache.

Domnul Gabriel Andronache (prin telefon):

Bună dimineața, domnule președinte!

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Bună dimineața, domnule Andronache!

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Gabriel Andronache (prin telefon):

Vă mulțumesc.

Cu privire la acest proiect de lege, fac mențiunea că am sperat că va fi adoptat măcar în forma în care Senatul a înțeles să aprobe această ordonanță de urgență.

Din nefericire, ieri, în Comisia juridică, au intervenit cu o serie de amendamente care, din punctul nostru de vedere, nu pot fi acceptate.

Am fi sperat că dumneavoastră veți avea răbdarea ca, pe aceste chestiuni, identice cu cele din proiectul de lege pe care l-am atacat la Curtea Constituțională, să se pronunțe Curtea Constituțională. Însă nu ați avut această răbdare. Ați introdus, ieri, în Comisia juridică, o serie de amendamente care încalcă mai multe principii constituționale.

Eu vreau să vă dau un singur exemplu.

Ați stabilit că mandatele aleșilor locali se prelungesc de la data la care încetează starea de urgență sau starea de alertă.

Textul este neclar. Până la urmă, de la ce dată se va face prelungirea acestor mandate? De la încetarea stării de urgență sau de la încetarea stării de alertă? Este doar o întrebare.. un semn de întrebare, pe care îl ridică modul în care s-a reglementat ieri în Comisia juridică.

Din punctul nostru de vedere, modul în care legea de aprobare a fost adoptată este, în mod evident, contrar normelor constituționale.

De aceea, noi nu vom vota legea de aprobare a ordonanței de urgență.

Am fi sperat ca ordonanța de urgență să fie aprobată în forma în care a fost stabilită de Guvernul României.

Vă mulțumesc mult.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului USR nu s-a înscris nimeni.

Domnul Marius Pașcan, din partea Grupului PMP, vă rog.

Și se pregătește doamna deputat Ambrus Izabella-Agnes, de la UDMR.

Domnul Emil-Marius Pașcan (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Distinși colegi,

În actualul context epidemiologic, în plină pandemie și stare de urgență, evident, nu puteau fi organizate alegerile locale. Prin urmare, s-a impus cu necesitate măsura legislativă vizând prelungirea mandatelor aleșilor locali, iar în termen de maximum 6 luni de la ridicarea stării de urgență urmează a fi organizate alegerile locale.

Însă pericolul SARS CoV-2 nu dispare la ridicarea stării de urgență, nici odată cu promulgarea acestui act normativ.

De aceea, noi, cei din Partidul Mișcarea Populară, considerăm că se impune o regândire fundamentală a actualului sistem de alegeri și mecanism electoral, în nevoia de a-i proteja pe cetățeni, sănătatea acestora, în calitatea lor de participanți la scrutinul electoral și vot.

Având în vedere necesitatea prevenirii răspândirii virusului COVID-19, întrucât statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea sănătății publice, a cetățenilor, considerăm că se impun unele măsuri privind buna organizare și desfășurare a alegerilor locale din anul 2020.

În acest sens, Partidul Mișcarea Populară a înregistrat un proiect legislativ care prevede ca alegerile locale să se desfășoare fie prin votarea prin corespondență, fie prin votarea în mod electronic sau, simultan, conform opțiunii alegătorului.

Propunerea legislativă a PMP prevede că Guvernul stabilește prin hotărâre, la propunerea Autorității Electorale Permanente și a Serviciului de Telecomunicații Speciale, procedurile de votare prin corespondență și în varianta electronică.

De asemenea, propunerea noastră vizează faptul că la alegerile locale din anul 2020 nu se aplică nici condiția privind numărul de susținători, necesar pentru depunerea candidaturilor partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și a candidaturilor independente.

În schimb, inițiativa PMP introduce o altă condiție. și anume, propunerile de candidați să fie însoțite de dovada virării unor garanții electorale la Autoritatea Electorală Permanentă. Pentru a conferi mai multă responsabilitate candidaților și pentru a preveni abuzul de fonduri publice, unele state au implementat această condiție, a depunerii garanțiilor financiare, ca o variantă mai eficientă, comparativ cu depunerea de liste de susținători, pentru garantarea unor candidaturi serioase.

Totodată, pentru a asigura eligibilitatea tuturor candidaților și un echilibru de șanse între partidele politice și candidații independenți, valoarea garanției trebuie să fie proporțională cu nivelul funcției publice alese și trebuie gândită la nivel de persoană, și nu de liste.

Sperăm ca proiectul legislativ al PMP să fie reformator și agreat politic majoritar, astfel încât să fie adoptat de Parlament și pus în practică foarte rapid, pentru apropiatele alegeri locale.

Până atunci, însă, PMP va susține și va vota Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2020 privind prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale cuprinse în perioada 2016-2020.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule Pașcan.

O invit pe doamna Ambrus Izabella-Agnes, de la UDMR.

Înțeleg că Grupul USR are un reprezentant.

Vă rog să-mi spuneți cine vrea să ia cuvântul.

Faceți legătura cu doamna Ambrus Izabella-Agnes, de la UDMR.

Doamna Ambrus Izabella-Agnes (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Stimați colegi,

Situația epidemiologică actuală a făcut imposibilă organizarea alegerilor locale la termen. Din acest motiv, a fost necesară adoptarea prezentei reglementări, în condițiile în care mandatele aleșilor locali expiră la un termen fix, după cum cunoaștem.

În aceste condiții, mandatele autorităților publice locale se vor prelungi cu cel mult 6 luni.

Din aceleași considerente epidemiologice și pentru a proteja cetățenii, legea reduce numărul susținătorilor pentru a depune candidatura la alegerile locale din 2020, fiind acceptată o singură listă de susținători.

Data alegerilor va fi stabilită prin lege organică.

UDMR va vota acest proiect legislativ.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Din partea Grupului USR s-a înscris domnul Benga Tudor.

Vă rog, faceți legătura cu domnul deputat.

Domnul Tudor-Vlad Benga (prin telefon):

Bună ziua, stimați colegi!

Tot ceea ce se întâmplă în clipa de față, vizavi de calendarul alegerilor și vizavi de îmbunătățirile care ar fi putut fi aduse, trebuie lămurite în ceea ce noi am cerut tot timpul, în Comisia de Cod electoral.

Și, în clipa de față, deși comisia n-a fost creată, există acea comisie specială, care a pus pe masă, de fapt, și proiectul de lege pentru votul la alegerile prezidențiale și care a putut lucra și crea un consens atunci când a fost nevoie de el.

Ceea ce se întâmplă în clipa de față este că asistăm la acest meci politic, ușor infantil, între cele două partide mari, și noi suntem între Executiv și Legislativ, vizavi de cine are puterea de a decide. Probabil că acest meci va fi tranșat, până la urmă, la CCR.

Însă, modul în care în clipa de față ne jucăm... există o serie întreagă de prevederi cât se poate de corecte. Este foarte corect să se înjumătățească și ideal al fi chiar să scădem mai mult numărul de semnături necesar, așa cum a venit propunerea de la Guvern.

Este foarte corect să se poată depună aceste semnături electronice.

Este o discuție întreagă vizavi de utilizarea acestei forme alternative de garanții financiare în locul listelor de semnături, care este, într-adevăr, o metodă folosită în alte țări, dar la care trebuie să mai lucrăm și să ne asigurăm că nici nu creează un spațiu care să poată fi abuzat cu totul, să fie prea mic, dar nici nu creează o altă barieră sau, cumva, o privilegiere a accesului la candidatură și la competiția politică, doar pe bază financiară.

Deci, din punctul acesta de vedere, locul în care o clasă politică matură ar acționa în acest context pandemic ar fi să ne așezăm cu toții la masă, în comisia specială care există, și să găsim un consens corect pentru această situație absolut specială.

Din păcate, ceea ce se întâmplă în clipa de față este că doar se aruncă săgeți.

Modul în care a fost măcelărit proiectul, așa cum a venit de la Guvern, și la Senat și, mai apoi, inclusiv la Camera Deputaților, îl face în clipa de față nevotabil.

Matur ar fi să ne așezăm la masă și să găsim soluțiile, inclusiv pentru modul în care se va face votarea la distanță.

Mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului PSD, vă dau și eu câteva explicații. (Coboară la tribună.)

Stimați colegi,

Acest proiect de lege, prin care noi am modificat ordonanța Guvernului, în linii mari, spune așa: Parlamentul va fi cel care va stabili data alegerilor.

Dumneavoastră ați contestat și în celălalt proiect - deci noi nu ne puteam delimita nici de acel proiect pe care dumneavoastră l-ați atacat la Curtea Constituțională - și păstrăm și în acest proiect faptul că Parlamentul este cel care stabilește data alegerilor, în condițiile în care Guvernul va gestiona tot ce înseamnă calendarul alegerilor.

Referitor la cel de-al doilea lucru invocat de dumneavoastră, cel în care se vorbește despre starea de alertă, noi am stabilit în Comisia juridică următorul lucru. Se pot prelungi mandatele aleșilor locali - primari, consilieri județeni, președinți de consilii județene - cu până la 6 luni, de la finalizarea și încheierea stării de urgență și stării de alertă, pentru că, dacă astăzi, până în data de 15, suntem în stare de urgență, iar începând de vineri vom fi, probabil, într-o stare de alertă. Și atunci, dăm posibilitatea Parlamentului, la finalizarea stării de alertă, că e o lună, că sunt două, că sunt trei... deci, până la 6 luni, stabilește Parlamentul, data alegerilor.

De ce vă deranjează pe dumneavoastră faptul că Parlamentul va fi cel care va stabili data alegerilor?

În rest, tot ceea ce înseamnă calendar electoral și organizarea alegerilor, va rămâne, ca și până acum - AEP împreună cu Guvernul să organizeze alegerile. Deci logica noastră este foarte bună.

Dumneavoastră n-aveți nicio problemă. Dacă vreți să atacați la Curte, puteți ataca la Curte, ca de obicei, propria ordonanță, pe care a dat-o Guvernul.

Și eu rămân... și noi rămânem la părerea că Parlamentul este cel care trebuie să stabilească data alegerilor, fie că discutăm despre locale, fie că discutăm despre alegerile parlamentare.

Vă mulțumesc. (Revine la prezidiu.)

Am finalizat dezbaterile.

Avem 11 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 11 dacă sunt intervenții?

Amendamentele respinse nu se susțin.

Proiectul de lege rămâne la votul final; caracter organic.

Vă mulțumesc.

Continuăm.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 6 decembrie 2021, 20:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro