Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/03-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 13-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2020

15. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (Pl-x 123/2020) (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 123/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Poziția 20, Propunerea legislativă privind modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 123/2020. Propunere de respingere.

Vă rog.

Din partea Comisiei pentru învățământ cine prezintă raportul? Vă rog. Vă dau eu raport, dacă nu aveți.

Vă rog, domnule președinte.

Pl-x 123/2020.

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Mulțumesc.

Am primit adresa Pl-x 123/2020 din 14 aprilie 2020, la nivelul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, comisia fiind sesizată pe fond cu Propunerea legislativă pentru modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 44 alin. (9) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în vederea introducerii obligativității deținerii unei diplome de bacalaureat de către absolvenții care doresc să se înscrie la școlile sanitare postliceale.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaților fiind primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședința din data de 22 aprilie 2020, comisia a propus, cu 21 de voturi pentru respingere, un vot împotrivă și două abțineri, respingerea propunerii legislative, pe baza următoarelor considerente: Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind recunoașterea calificărilor profesionale, modificată și rectificată, Secțiunea 3, nu prevede această obligativitate; modificarea art. 44 alin. (9) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul propus de inițiatori, ar conduce la o situație de discriminare a acestei categorii de candidați în cadrul admiterii în învățământul postliceal, în raport cu restul categoriilor de candidați, care optează pentru alte tipuri de școli postliceale decât cele sanitare.

De asemenea, ar determina diminuarea în mod semnificativ a numărului de absolvenți de școli postliceale sanitare, acest lucru având un impact major asupra sistemului național de sănătate.

Admiterea în învățământul postliceal se face în conformitate cu criteriile generale aplicabile în mod universal tuturor absolvenților de liceu, cu sau fără diplomă de bacalaureat, iar învățământul postliceal se încheie cu examen de certificare a competențelor profesionale, ceea ce reprezintă elemente suficiente ce permit admiterea candidaților și, respectiv certificarea competențelor profesionale dobândite în baza competențelor profesionale, indiferent dacă aceștia dețin sau nu, în momentul admiterii, o diplomă de bacalaureat.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Propunerea este de respingere.

Doamna Iurișniți.

Vă rog, faceți legătura cu dumneaei.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

Da.

Mă auziți?

Domnul Florin Iordache:

Da, doamnă, vă auzim, vă rog.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

Bun.

Bună ziua!

Și mulțumesc, domnule președinte, pentru intervenție.

Da, într-adevăr, avem această directivă despre care s-a spus adineauri, în raportul comisiei - Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European și a Consiliului, din 2005, pentru recunoașterea calificărilor profesionale.

Și, într-adevăr, este vorba de eliminarea între statele membre a obstacolelor din calea unei libere circulații a persoanelor și a serviciilor și constituie unul dintre obiectivele Comunității Europene.

Dar trebuie spus foarte clar că această prevedere de fapt are ca obiect o recunoaștere reciprocă a diplomelor, a certificatelor și nu are un impediment în propunerea fiecărui stat membru a unor standarde de calitate a educației.

În cazul profesiilor reglementate de sistemul general de recunoaștere a calificărilor, denumit în continuare "sistem general", statele membre pot să își mențină dreptul de a stabili nivelul minim de calificare necesar pentru a garanta calitatea serviciilor prestate pe teritoriul lor.

Așa că...

Stimate colege,

Stimați colegi,

Vă reamintesc că media generală pentru menținerea diplomei de bacalaureat în România este de minimum 6. Astfel, această medie, de minimum 6, presupune evaluarea unor competențe minime de înțelegere a unui text, a capacităților comunicaționale, relaționale, a capacităților de redactare, de însușire a unor noțiuni minime de biologie, de cultură generală, care să ateste finalizarea unor studii de nivel secundar.

Până la urmă, trebuie să ne întrebăm foarte sincer, franc, ce ne dorim în sistemul de sănătate, greu încercat în această perioadă de criză sanitară? Ne dorim mediocritate, impostură, o fabrică de diplome? Sau calitatea actului educațional?

Din această perspectivă, pot să vă aduc în atenție exemplele din Spania, unde pentru acest nivel de calificare se cer studii universitare terțiare, sau în Suedia, unde a avut loc un documentar și o luare de poziție oficială în privința calității slabe a celor care au absolvit școli postliceale în România în domeniul sanitar - doar despre acest domeniu vorbim.

Nu putem vorbi de discriminare, din moment ce în acest sistem pot să acceadă cei care dețin sau nu dețin o diplomă de bacalaureat. Este la alegerea candidatului, absolventului.

Asigurarea calității resursei umane din sănătate este un imperativ pentru România. Iar Uniunea Salvați România susține calitatea în educație. Personalul medical bine pregătit, cu aptitudini individuale, cunoștințe solide și abilități interpersonale trebuie să fie o premisă esențială a unui act medical de calitate.

Și ce ne interesează cel mai mult în domeniul sănătății este calitatea resursei umane, până la urmă. Astfel că un asistent medical trebuie să fie o placă turnantă a echipei medicale care îngrijește pacientul. Și, de obicei, de cele mai multe ori, este primul contact al pacientului cu sistemul de sănătate. Și, de cele mai multe ori, aceste persoane trebuie să știe să relaționeze corect, să fie empatice. Și contează foarte mult anumite competențe care se dobândesc în învățământul liceal.

Dincolo de aceste abilități de comunicare umană și de înțelegere a contextului vulnerabil în condiții de boală, asistentul medical trebuie să aibă și cunoștințe medicale solide, consolidate și înnoite permanent și trebuie să fie capabil să înțeleagă până la urmă anumite concepte, anumite noțiuni abstracte, să preia indicațiile medicului, să fie conectat perfect la toate etapele unui act medical, să fie capabil de a absorbi cunoștințe și competențe noi.

Medicina se reînnoiește, știm cu toții, permanent și se schimbă paradigma periodic. Astfel că apar tot timpul metode noi de investigare. Și e absolut nevoie de o capacitate de a învăța, de abilități cognitive și, efectiv, de a deprinde rapid competențe, în mod constant.

Așa că, la ora actuală, nu este bacalaureatul necesar pentru un absolvent de liceu să se înscrie - această decizie din Legea educației ar trebui să o punem sub semnul întrebării.

USR spune foarte clar că e nevoie de o calitate a actului educațional și considerăm că promovarea examenului de bacalaureat este un filtru esențial pentru selecția candidaților, resursei medicale din domeniul sanitar.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă...

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

Prin urmare, USR va vota pentru competență, pentru calitatea resursei umane în domeniul formării profesionale din sistemul de învățământ terțiar non-universitar, profesional.

În lumina acestor argumente, USR va vota împotriva respingerii acestei inițiative.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Din partea Grupului PNL, domnul Sorin-Dan Moldovan.

Vă rog, e propunere de respingere.

Domnul Sorin-Dan Moldovan (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Învățământul postliceal se realizează prin școala postliceală și școala de maiștri.

Atât școala postliceală, cât și școala de maiștri reprezintă rute specializate de pregătire, cu o durată de la un an la 3 ani, în funcție de complexitatea calificării. În cazul asistenților medicali generaliști, durata pregătirii fiind de 3 ani.

Absolvenții învățământului postliceal care promovează examenul de certificare a calificării profesionale dobândesc certificat de calificare de nivel 5, conform cadrului național al calificărilor, corespunzător nivelului de referință 5 al cadrului european al calificărilor.

Grupul parlamentar al PNL va susține raportul de respingere, întrucât considerăm că schimbarea modului de certificare a calității de asistent medical general va avea un impact asupra sistemului sanitar din România.

Deși, de principiu, este OK proiectul, dar, pentru a face o astfel de modificare, considerăm că este nevoie ca proiectul să fie mult mai bine documentat în ceea ce privește impactul generat în sistemul medical, fiind nevoie și de o perioadă de tranziție, pentru a evita o eventuală criză de personal din sistem.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții, rămâne la votul final, cu propunere de respingere.

Următorul.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 2:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro