Domnul Tinel Gheorghe: Domnule președinte de ședință, Stimați colegi, Inițiativa legislativă a unor colegi de-ai noștri din PSD avea ca motiv faptul că multe dintre unitățile administrativ-teritoriale nu au forme asociative care să poată închiria și exploata pajiști aflate în proprietatea primăriilor și că în același timp există intenții din partea fermierilor de a se asocia în cooperative agricole, conștienți fiind de beneficiile asocierii. Până aici toate bune și frumoase. Se modifică art. 2, în sensul că beneficiarii contractelor de concesiune, de închiriere, pe lângă asociațiile crescătorilor locali, așa cum au fost prevăzute inițial în Ordonanța nr. 34, au apărut și cooperativele agricole locale, grupuri de producători locali și - întrebare din partea noastră - persoane juridice cu sediul social pe teritoriul localității respective. Am întrebat la data respectivă. Raportul s-a tot întors, s-a tot plimbat între plen și comisia de specialitate și am tot întrebat: dar amenajamentele pastorale, cele pe care le-am îndrituit noi prin Ordonanța nr. 34 nu trebuie să devină și ele obligatorii odată? Pentru că ele stau la baza propunerii legislative de stabilire a încărcăturii pe unitatea de suprafață și a tuturor soluțiilor tehnice care trebuie să se întreprindă acolo. Și acum vă cer permisiunea să citesc ce spuneam noi prin Ordonanța Guvernului nr. 34: "Asociațiile crescătorilor locali, persoanele juridice cu sediul social pe teritoriul localității respective cu care se încheie contracte de închiriere prin atribuire directă trebuie să încheie contracte de închiriere cu atribuire directă, trebuie să fie legal constituite cu cel puțin un an înainte de data depunerii cererii și să aibă amenajament pastoral începând cu anul 2013". Vine Legea nr. 86/2014 și spune: "Unitățile administrativ-teritoriale, prin primari, în conformitate cu hotărârile consiliilor locale, au obligația de a include în cadrul documentației de concesiune sau închiriere a pajiștilor permanente amenajamentul pastoral și condiții speciale de îndeplinire a contractului, cu respectarea prevederilor legale în vigoare". Rețineți, Legea nr. 86/2014! Adică prorogăm termenul din 2013, în 2014. Nu e nicio problemă! Mergem mai departe. La un moment dat, modificăm și termenul de la 1 ianuarie 2014 și îl ducem în 2015, prin Ordonanța Guvernului nr. 63/2014. "În cazul în care proprietarii de animale membri ai colectivității locale sunt membri ai unei asociații și exploatează în comun o suprafață de pășune, contractul de închiriere/concesionare se încheie cu asociația, în baza unui centralizator care cuprinde acordul, datele de identificare și numărul de animale pe fiecare membru al asociației. Amenajamentul pastoral este obligatoriu din 2015". E, n-o fi 2015, hai să zicem! Mergem mai departe și prorogăm și termenul din 2015, prin Legea nr. 16/2016 și îl ducem în 2016. Nu e nicio problemă! Nu e nici de la 1 ianuarie 2016 obligativitatea întocmirii amenajamentului pastoral și îl ducem, prin Legea nr. 44/2018, spunem: "Începând cu anul 2019 este obligatorie aplicarea amenajamentului pastoral". Nu-i suficient că prin ordonanțe, proiecte de lege succesive, am tot amânat termenul de intrare în vigoare a amenajamentului pastoral, mai venim cu inițiativa legislativă de astăzi și la art. 10 alin. (1) modificăm și spunem: "Începând cu anul 2020 este obligatorie aplicarea amenajamentului pastoral". Este o chestie de neseriozitate totală. De șapte ani de zile tot prorogăm termenul acesta cu privire la obligativitatea deținerii, întocmirii amenajamentului pastoral, deși știm foarte bine că este cartea de căpătâi a exploatării, a valorificării pajiștii, pășunii. De ce facem chestia asta? De ce nu finanțăm, așa cum ne-am obligat prin Ordonanța nr. 34, autoritățile locale să întocmească amenajamentele pastorale? Păi, vă spun eu de ce. Pentru că, prin amenajamentul pastoral, creăm obligații celor care concesionează și închiriază suprafețele respective, ceea ce nu este în regulă. Și introducerea acestei sintagme la alin. (21) al art. 9, cu "persoanele juridice cu sediul social pe teritoriul localității respective și termenul curge" după "asociațiile crescătorilor de animale locali, cooperative agricole, grupuri de producători locali", după părerea mea creează premisele ca acolo, în teritoriu, pajiștile, pășunile să nu fie folosite de cei care sunt adevărații crescători de animale, ci cu totul și cu totul de alții. Pentru acest lucru, Partidul Național Liberal nu va vota acest proiect de act normativ.
|