Domnul Radu Zlati: Vă mulțumesc. Declarația mea politică de astăzi se numește "Adevărul care nu ajută sau hainele cele noi ale educației naționale". Cu trei zile în urmă, domnul ministru al educației naționale îmi dădea dreptate. Într-un discurs ținut cu ocazia dezbaterii asupra programelor-cadru la gimnaziu, domnul ministru Adrian Curaj spunea ceea ce, cu o lună în urmă, spuneam și eu, exact de la această tribună: că ne adâncim în discuții cu privire la numărul de ore care trebuie luat sau adăugat unor discipline școlare, dar pierdem din discuție esența, și anume, portretul tânărului educat și educabil, prin parcurgerea unui curriculum școlar. Deci domnul ministru avea și îmi dădea dreptate, dar ce folos? Unde era această dreptate, când domnul ministru își asuma, în ajunul Crăciunului 2015, lansarea în dezbatere a planurilor-cadru realizate de Institutul de Științe ale Educației, fără a avea loc, în prealabil, o dezbatere aprofundată asupra obiectivelor care ar fi trebuit atinse în învățământul preuniversitar gimnazial? Și, din nou, domnul ministru avea dreptate când afirma, cu același prilej, că latinitatea poporului român nu este negociabilă, ceea ce spuneam și eu într-o declarație politică, în ianuarie. La ce bun însă această dreptate, când toate planurile-cadru pentru gimnaziu, planuri asumate de domnul ministru și ministerul pe care îl conduce, prevăd dispariția limbii latine din trunchiul comun la gimnaziu? Domnule ministru, cu încă vreo două-trei declarații de acest fel, care dau dreptate post-festum unor îngrijorări întemeiate asupra modului în care gestionați procesul de reformă școlară, nu veți reuși decât să aveți deplină dreptate, dar asupra cadavrului bine fezandat al învățământului preuniversitar românesc. Vă propun, în consecință, să vă asumați că nu le știe ministerul pe care îl conduceți chiar pe toate și să vă asumați, de asemenea, o discuție în format restrâns cu reprezentanți ai departamentelor pedagogice din universitățile românești, precum și ai mediului academic, în vederea restructurării radicale a programului de reformă, a etapelor pe care acest program le va urma, a obiectivelor și a operaționalizării programului, pentru că de adevăruri care nu folosesc nimănui suntem cam sătui, iar școlarii, părinții și întreg mediul educațional au început să împărtășească un nou adevăr, și anume, că "împăratul umblă în pielea goală, mândru de noile sale haine". Radu Zlati, deputat al PNL.
|