Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.173/15-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 07-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 octombrie 2015

19. Prezentarea și dezbaterea Raportului privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul II al anului 2014.

   

După pauză

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe domnul președinte al Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, Mircea Man, să prezinte raportul privind activitatea comisiei pentru semestrul II al anului 2014.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea Man:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Raportul Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții, semestrul II 2014, distribuit la 18.06.2015.

În al doilea semestru al anului 2014 s-au înregistrat 282 de petiții și au fost acordate 16 audiențe cetățenilor.

Petițiile au vizat, ca de obicei, toate domeniile vieții societății românești, ponderile cele mai importante revenind problemelor juridice, de protecție socială și celor manifestate în mediul penitenciar.

Veți regăsi în raportul nostru date și informații concrete referitoare la toate aceste chestiuni. Un număr de 51 de memorii vizează aspecte din sfera autorităților aparținând puterii judecătorești. Principalele probleme sesizate în memoriile petenților vizează prezumtive abuzuri ce ar fi fost comise de magistrați, respectiv procurori, judecători, anchete efectuate incomplet, finalizate de parchete cu soluții nelegale ori pronunțări de achitări sau condamnări netemeinice de către instanțele de judecată.

Alți petenți au reclamat faptul că mai ales în faza de urmărire penală, nu se garantează dreptul la apărare. În acest sens, autorului infracțiunii i se aduce la cunoștință învinuirea după începerea urmăririi penale, nu i se acordă termene rezonabile pentru a pregăti și a exercita apărarea, iar prezentarea materialului de urmărire penală este pur formală.

În numeroase cazuri, petiționarii sesizează refuzul organelor judiciare de a admite și administra probele în apărare. În perioada de raportare s-au înregistrat numeroase memorii adresate comisiei de către persoanele condamnate penal care execută o pedeapsă privativă de libertate în custodia unităților de detenție din subordinea ANP-ului.

Din totalul de 57 de asemenea petiții un număr de 23 sesizează anchete efectuate în mod abuziv de către organele de urmărire penală ale poliției și parchetelor, care ar fi condus, conform afirmațiilor petenților, la arestări nelegale, la fapte de represiune nedreaptă, la cercetări incomplete sau la neluarea în considerare a probelor prezentate.

Au fost sesizate nereguli referitoare la: supraaglomerarea locurilor de deținere, prin neasigurarea pentru fiecare deținut a spațiului și volumului de aer prevăzut conform normelor în vigoare, hrană insuficientă, lipsa unor măsuri igienico-sanitare individuale, asistență medicală precară și lipsa tratamentului medicamentos prescris de medicii de specialitate, lipsirea abuzivă de drepturi de petiționare și corespondență, supunerea la rele tratamente, aplicări de pedepse disciplinare pe baza unor rapoarte de incident abuziv întocmite de agenții de supraveghere.

Se impune, apreciază comisia, implicarea mai consistentă a Corpului de Control al ministrului justiției și a Inspecției Penitenciare din ANP pentru efectuarea de controale de fond, în vederea cunoașterii realității și pentru respectarea întocmai a legislației din acest domeniu.

Domnule președinte de ședință, informez plenul că am efectuat vizite în toate penitenciarele din România, cu ajutorul deputaților din județele respective, am înaintat un raport special pe această temă Biroului permanent, domnului președinte Zgonea, urmând să fixați o dată de dezbatere în prezența ministrului justiției, a directorului Autorității Naționale a Penitenciarelor pentru a dezbate pe larg problemele existente astăzi în penitenciarele din România.

Veți regăsi în textul raportului date și informații privind petițiile, având tematici dintre cele mai diverse: sociale, educație, cultură, fond funciar.

Menținerea ridicată a frecvenței cu care petenții confundă competențele Parlamentului României cu cele ale autorității judecătorești demonstrează că principiul conform căruia se prezumă cunoașterea legii de către cetățeni se golește de conținut, în absența unui proces continuu de informare și educare.

În ceea ce privește relația comisiei noastre cu autoritățile competente cu analiza pe fond a aspectelor sesizate în petiții, s-a constatat că la un număr de 50 de petiții nu s-a respectat termenul legal de răspuns de 30 de zile.

Din totalul de 282 de petiții înregistrate în evidența comisiei în perioada de raportare, un număr semnificativ de dosare n-au putut fi încheiate pentru că nu am primit răspunsul cerut.

Repet, raportul a fost distribuit în 18.06.2015 și poate fi consultat.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Dacă sunt intervenții din partea grupurilor? Nu sunt.

Plenul Camerei ia act de acest raport pe care dumneavoastră l-ați distribuit.

Mergem mai departe.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 7 decembrie 2021, 16:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro