Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 septembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.142/09-09-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 03-09-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 septembrie 2015

    Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 10,10.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Niculae Mircovici și Laurențiu Chirvăsuță, secretari ai Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O să rog liderii grupurilor parlamentare să își invite colegii în sală pentru a începe proiectul ordinii de zi de astăzi, cu un singur punct, Legea privind Codul fiscal și, bineînțeles, cele patru proiecte de hotărâri cu privire la vacantarea mandatelor.

Bun. Sunt 145 de colegi care și-au înregistrat prezența pentru astăzi.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul nostru, vă informez că ați primit următoarele documente: ordinea de zi, programul de lucru, lista rapoartelor depuse în perioada 1 iulie - 3 septembrie, adică pe timpul vacanței parlamentare, de către comisiile permanente sesizate în fond și informarea cu privire la inițiativele legislative care au fost înregistrate la Camera Deputaților și care urmează, bineînțeles, procedura parlamentară, avize și discuțiile pe fond.

Dacă liderii grupurilor parlamentare au chestiuni?

Domnul Neacșu.

Cu privire la ordinea de zi, da?

 
Video in format Flash/IOS Aprobarea suplimentării ordinii de zi.  

Domnul Marian Neacșu:

Da. Deși ați anunțat cumva și dumneavoastră, vreau să împlinesc elementul procedural.

După Proiectul privind reexaminarea la Codul fiscal, v-aș ruga să fiți de acord, stimați colegi, să introducem pe ordinea de zi și proiectele de hotărâre privind vacantarea locurilor pentru colegii noștri, cei trei care nu mai sunt și...

Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunteți de acord, da?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Marian Neacșu:

... și un alt coleg a fost... care și-a depus demisia...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun.

Vă rog frumos să vă introduceți cartelele. Suplimentarea ordinii de zi cu cele patru proiecte de hotărâri cu privire la vacantarea unor mandate de parlamentari, în urma demisiei sau a decesului.

Să înceapă votul.

 
Video in format Flash/IOS    

Mulțumesc foarte mult.

95 de voturi pentru, o abținere, un vot împotrivă. Adoptat.

 
Video in format Flash/IOS Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind Codul fiscal. (PL-x 371/2015) (rămasă pentru votul final)  

2. Intrăm în reexaminarea Legii Codul fiscal, la cererea Președintelui României.

Domnule ministru Teodorovici, aveți cuvântul.

După care se pregătește președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, domnul deputat Ștefan Viorel.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Orlando Teodorovici (ministrul finanțelor publice):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ca urmare a reexaminării Legii privind Codul fiscal în comisiile de specialitate ale Parlamentului, au fost aduse o serie de amendamente care precizează în principal: reducerea cotei impozitului pe dividende de la 16% la 5% pentru persoanele juridice și fizice române, precum și pentru persoanele juridice și fizice nerezidente începând cu data de 1 ianuarie 2017; plafonarea contribuțiilor de sănătate la cinci venituri medii brute pe economie începând cu data de 1 ianuarie 2017; începând cu 1 ianuarie 2016, construcțiile agricole sunt excluse din baza impozitabilă pentru determinarea impozitului pe construcții; eliminarea impozitului pe construcții începând cu 1 ianuarie 2017; reducerea cotei de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016 și de la 20% la 19% începând cu 1 ianuarie 2017; supraacciza la carburanți va fi eliminată începând cu 1 ianuarie 2017.

De asemenea, au fost aduse și o serie de amendamente pentru corelarea textului Codului fiscal, după cum urmează: corelarea cu jurisprudența Curții Europene de Justiție în cauze care s-au pronunțat după aprobarea Codului fiscal în Camera Deputaților; corelări cu prevederi ale directivelor europene; corelări ale prevederilor Codului fiscal cu legislația specifică anumitor domenii, de asemenea, aprobată după adoptarea Codului fiscal de Camera Deputaților; îndreptarea unor erori de natură tehnică sau gramaticală, corelarea cu alte prevederi din Codul fiscal.

Totodată s-a avut în vedere și necesitatea punerii în aplicare a unor prevederi ale unor decizii ale Curții Constituționale a României.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

În conformitate cu prevederile art. 137 alin. (2) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată cu Legea privind Codul fiscal, cu cererea privind reexaminarea, ca urmare a solicitării Președintelui României.

Legea are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului legal pentru impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii care constituie venituri la bugetul general consolidat, stabilește contribuabilii care au obligația să plătească aceste impozite, taxe și contribuțiile sociale, precum și modul de calcul și de plată a acestora.

Această lege adoptată de Parlamentul României a fost transmisă spre promulgare Președintelui pe data de 1 iulie 2015.

În temeiul art. 77 alin. (2) din Constituția României, republicată, la data de 20 iulie 2015, Președintele României a formulat o cerere de reexaminare, întrucât Codul fiscal poate fi pus în aplicare numai după o riguroasă și temeinică analiză a implicațiilor întregului set de măsuri fiscale și bugetare asupra construcției bugetului general consolidat, atât pentru anul 2016, cât și pentru anii următori, și numai cu respectarea obligațiilor asumate de România și a legislației interne referitoare la disciplina financiar-bugetară.

Senatul, în ședința din 1 septembrie 2015, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Legea privind Codul fiscal, reexaminată ca urmare a cererii Președintelui.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În conformitate cu prevederile art. 137 din Regulamentul Camerei, republicat, membrii comisiei au reexaminat legea în ședința din data de 2 septembrie. La dezbateri au fost prezenți, în calitate de invitați, domnul ministru de finanțe, domnul secretar de stat Dan Manolescu.

În urma reexaminării, deputații prezenți la dezbateri au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților un raport de admitere a cererii de reexaminare cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr. 1 la raport și amendamentele respinse prezentate în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, legea face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale? Nu sunt.

Intrăm pe amendamente atunci.

Domnul deputat Nicolăescu, liderul Grupului parlamentar al PNL. Am și întrebat dacă sunt dezbateri generale.

Aveți cuvântul, vă rog frumos.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea de la început să spun că Partidul Național Liberal a fost, este și va fi preocupat de a avea în România o fiscalitate echilibrată, o fiscalitate care să ajute mediul de afaceri să devină mai performant și, în același timp, prin politici fiscale rezonabile și foarte chibzuite, să poată să realizeze o creștere economică durabilă și mai ales să îmbunătățească nivelul de viață al tuturor cetățenilor.

În acest scop este deja bine știut faptul că, prin programul de guvernare pe care l-a dat publicității, PNL-ul însuși are un amplu program de reducere fiscală prin programul său de guvernare.

Sigur că ceea ce ne propune guvernarea PSD, guvernarea socialistă, este aparent o mare reducere de fiscalitate. Și spun aparent. Pentru că haideți să vedem ce se întâmplă prin propunerea din Codul fiscal. Se propune să se readucă TVA-ul la cota de 20% - cel puțin aceasta a fost propunerea inițială. Prin discuții s-a ajuns să se readucă TVA-ul la cota pe care noi toți o știm, de 19%. Cu alte cuvinte, nu este reducere de fiscalitate, ci este readucerea cotei la nivelul inițial.

Singura reducere de fiscalitate pe care o propune cu adevărat Partidul Social Democrat și guvernul socialist este reducerea cotei pe dividende de la 16 procente la 5 procente. Eliminarea supraaccizei, eliminarea taxei pe stâlp, celebra taxă pe stâlp, sunt de asemenea lucruri pe care Guvernul Ponta le-a introdus și acum renunță la ele. Spun toate aceste lucruri pentru a vedea care este realitatea, care este adevărul.

PNL-ul a avut o cu totul altă abordare. Noi am considerat și considerăm că - sigur, după discuții multe cu mediul de afaceri - că cel mai important lucru în fiscalitate ar fi trebuit să fie reducerea contribuțiilor sociale.

Prin reducerea contribuțiilor sociale, agenții economici români și-ar fi sporit competitivitatea, aspect deosebit de important în relațiile care poziționează firmele românești cu firmele externe, cu firmele europene în special. Sigur, nu s-a dorit acest lucru. Pentru PNL rămâne în continuare un obiectiv care trebuie atins atunci când PNL-ul va veni la guvernare.

Mai fac o precizare. Din discuțiile cu mediul de afaceri, acesta ne-a cerut trei lucruri: stabilitate, predictibilitate - care sper să se realizeze prin acest Cod fiscal - și, evident, echitate.

Stabilitate sper să se realizeze prin acordul politic care s-a încheiat între partidele politice parlamentare. Predictibilitate, prin termenele pe care ni le-am propus, de reducere a unor cote de impozite și taxe. Echitate încă nu există și de aceea va rămâne un obiectiv pentru guvernarea liberală.

Aș putea de asemenea să mai spun încă un lucru: este de la sine înțeles că nu poți să faci o reducere fiscală masivă, așa cum a încercat Guvernul Ponta, fără să afecteze echilibrele macroeconomice ale țării.

Cred că, în acest moment, prin acordul politic toți am înțeles...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai aveți un minut.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Vă mulțumesc.

Toți am înțeles că suntem responsabili de soarta României.

În consecință, o altă eșalonare a unor reduceri de impozite și taxe ne va garanta că România nu va fi afectată, dar în același timp că mediul de afaceri va găsi, în politicile fiscale pe care le propunem, atractivitate și mai ales posibilitatea de dezvoltare în viitor.

În consecință, Partidul Național Liberal va vota pentru Codul fiscal în forma care este prezentată Camerei Deputaților, astăzi.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Viorel Ștefan, Grupul parlamentar al PSD.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Prin adoptarea acestui Cod fiscal, guvernarea noastră de fapt se apropie de realizarea tuturor obiectivelor care au fost prezentate în programul electoral și în programul de guvernare al USL-ului.

Sigur, USL-ul a fost o construcție, un proiect politic unde și doctrina liberală și-a găsit loc. Sigur, dacă mergem pe ideea că relaxarea fiscală este apanajul dreptei și nu-i interesează și pe social-democrați acest aspect, eu cred că noi greșim. Greșim din mai multe puncte de vedere. Unu. Avem experiența ultimilor 20 de ani, când mediul de afaceri, așa cum spunea și domnul Nicolăescu, ne-a cerut stabilitate și predictibilitate. Dacă noi nu ieșim din paradigma aceasta, că atunci când guvernează dreapta facem relaxare fiscală, când guvernează stânga adoptăm altă politică fiscală, cu siguranță nu ne vom atinge acest angajament în relația cu mediul de afaceri, să avem stabilitate fiscală.

În general, legiferarea este un lucru foarte serios, cu care nu este bine să ne jucăm. Dacă discutăm însă în mod specific despre legiferare în domeniul fiscal, atunci cred că cheia de boltă trebuie să o căutăm în jurul cuvântului consens.

De aceea eu vă reamintesc că la începutul dezbaterilor pe marginea Codului fiscal în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, toți reprezentanții grupurilor politice și-au propus să atingem acest obiectiv: să realizăm un Cod fiscal prin consens. Numai consensul poate să fie garanția stabilității și predictibilității.

Poate ce s-a întâmplat în această vară a fost bine, că așa este prudent, să măsori de zece ori și să tai o singură dată. Aceasta nu înseamnă că nu am măsurat și înaintea votului de la sfârșitul sesiunii de primăvară, când, ca urmare a amendamentului promovat insistent de colegii liberali și care s-a transformat în condiție esențială pentru a vota prima formă a Codului, s-a introdus cota de 19% la TVA.

A... a doua zi am avut o revelație, că e riscant. Noi nu ne-am supărat că aveți revelații, ne-am bucurat, pentru că împreună, iată, am reușit împreună să reevaluăm situația și să propunem astăzi plenului o formulă echilibrată.

Și mai este un lucru care trebuie știut: împreună, în partea introductivă a acestui proiect de lege, noi am introdus o altă regulă care să garanteze predictibilitate și stabilitate: am spus acolo că orice măsură de relaxare fiscală poate fi luată inclusiv în interiorul unui exercițiu bugetar. Am pus stavilă, am pus barieră însă la tentația guvernelor, a coalițiilor care vor guverna țara în perioada următoare să înăsprească fiscalitatea peste noapte.

Ce vreau să spun? Deci dacă ceea ce astăzi împreună am convenit, că nu este prudent să adoptăm acum 19%, 5% la dividende, eliminarea taxei pe construcțiile speciale și a supraacizei, atunci când execuția bugetară ne va arăta că există un suport și nu există niciun risc în adoptarea acestor măsuri, ele pot fi adoptate chiar și până la sfârșitul acestui an, chiar și după 1 ianuarie 2016.

Deci este foarte posibil ca acele patru măsuri asupra cărora s-a realizat consens că trebuie amânate pentru 2017, dacă execuția bugetară este în regulă, dacă avem suport financiar, dacă nu există niciun risc, le putem implementa gradual.

Eu cred că ce am câștigat în această vară...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai aveți 30 de secunde...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Viorel Ștefan:

... nu trebuie să pierdem, nu trebuie să neglijăm, să rămânem în această paradigmă, fiscalitatea nu trebuie să mai fie motiv de dispută politică. Nu mai încercați să obțineți puncte politice din dispute pe fiscalitate, pentru că facem rău României dacă procedăm așa, facem rău mediului de afaceri. Haideți să ne oprim aici și să convenim prin consens că aceasta este direcția și împreună să facem eforturile pentru...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Viorel Ștefan:

... a ne atinge obiectivele.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos să intrăm pe amendamentele admise.

Mergem în calupuri de câte zece, da?

(Domnul deputat Erdei Dolóczki István solicită cuvântul.)

Am întrebat. Vă rog frumos, aveți cuvântul, Grupul parlamentar al UDMR.

Domnule deputat, aveți cuvântul, vă rog frumos.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Erdei Dolóczki István:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Îmi cer scuze pentru neatenție, pentru că nu v-am atenționat din timp, nu m-am prezentat.

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Domnule secretar de stat,

Domnilor colegi,

Doamnelor și domnilor colegi,

Acum două luni și câteva zile, sub această cupolă, am votat un Cod, Codul fiscal, în unanimitate sau aproape în unanimitate, crezând că votăm o lege bună, nu chiar perfectă, dar care nu va fi schimbată, într-un termen lung sau măcar într-un termen mediu.

În conformitate cu un principiu de bază al legii, cuprins în articolul 4, adică predictibilitatea, eram îndreptățiți atunci, în iunie, chiar să sperăm în această stabilitate.

Dar, după votul final, unele voci și-au exprimat temerile cum că intrarea în vigoare a noului Cod fiscal ar crea o serie de riscuri interne și externe, ar introduce instabilități și, prin aplicarea ei, am renunța la predictibilitate și responsabilitate.

"În urma aplicării Codului fiscal votat în iunie, România ar risca atingerea obiectivului bugetar pe termen mediu la care s-a angajat, ba mai mult, implementarea prevederilor noului Cod fiscal este de natură să antreneze o deviație permanentă și de proporții". Este poziția Consiliului Fiscal, citat din materialul lor.

Stimați colegi,

Am luat act de aceste observații și sper că acum s-a născut o variantă a Legii Codului fiscal care este mult mai prudențială și care, sperăm, elimină toate deficiențele semnalate în scrisoarea Administrației Prezidențiale, prin care domnul președinte Klaus Iohannis a solicitat reexaminarea legii înainte de a fi promulgată.

În esență, legea amendată, reexaminată ține cont de așteptările UDMR: asigură relaxarea fiscală mult așteptată de mediul economic, fără ca prevederile ei să ducă la o politică de fiscalitate prociclică; reduce taxa pe valoarea adăugată la 20% în 2016 și la 19% începând cu anul 2017; elimină impozitul pe construcțiile speciale, cunoscut sub numele de taxă pe stâlp, ce-i drept, din 1 ianuarie 2017; elimină supraaccizarea combustibililor, tot începând din 2017; reduce impozitul pe dividende la 5%, tot de la 1 ianuarie 2017, pentru anul 2016, acesta rămânând la nivelul de 16%; aduce îmbunătățiri semnificative în reducerea poverii fiscale suportate de familiile mari și, la propunerea UDMR, în familiile cu mai mulți copii, ambii părinți pot beneficia de deducere personală la plata impozitului pe venit; tot la propunerea UDMR, pensionarii pot dispune asupra a 2% din impozitul aplicat pe pensii pentru finanțarea activităților organizațiilor neguvernamentale, la alegerea lor, precum și pensiunile din zona montană vor beneficia de scutire de impozit pe clădiri și terenuri, pe perioada de inactivitate, în mod similar celor de pe litoral.

Cu toate acestea, UDMR consideră că varianta votată în iunie a fost o variantă bună, sustenabilă, dar pentru a asigura o prudențialitate și o responsabilitate mărită, pentru a crea o rezervă-tampon în partea de venituri a bugetului și pentru a elimina orice temere privind punerea în aplicare a Codului fiscal, UDMR este de acord și susține amendamentele aduse Legii, și pe cele de fond și pe cele de formă.

Avem nevoie de acest Cod fiscal pentru a putea rezolva în mod liniștitor grila de salarizare în domeniul bugetar.

UDMR va vota pentru.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai aveți un minut...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Erdei Dolóczki István:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, Excelența Voastră.

Intrăm pe amendamente.

Calupuri de câte zece. Dacă sunteți de acord? Mulțumesc foarte mult.

1 - 10. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

11 - 20. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

21 - 30. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

31 - 35. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Mulțumesc foarte mult.

Proiectul de lege merge la votul final.

Păi... domnule deputat, nu putem să discutăm respinse, trebuie să urmăriți dumneavoastră, de aceea v-am și întrebat.

Vă rog frumos. Există o eroare materială? Vă rog frumos.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

Da.

Mulțumesc, domnule președinte.

La amendamentele respinse există o eroare materială. Ieri, în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, am făcut propunerea modificării art. 454 alin. (1). În mod eronat, s-a reținut ca modificarea să se facă în sensul reducerii de la 0,08. Eu am solicitat în numele PSRO reducerea la 0,1%, s-a reținut reducerea la 1%, ceea ce este o mare diferență.

Deci, repet, articolul 454 la amendamentele...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

454?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

454, alin. (1). Solicităm modificarea de la 0,08% la 0,1% pentru clădirile în proprietatea persoanelor fizice, cu caracter rezidențial.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

454, îmi cer scuze, nici nu este în discuție la amendamente admise sau respinse.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

La respinse, la respinse este.

În raportul comisiei este făcută această eroare materială.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

În raportul comisiei, la amendamente respinse, care sunt la mine aici... 457...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

La 457. Sunt patru amendamente, la unul dintre ele, nu rețin la care, s-a făcut această eroare materială. În raport, numai în raportul comisiei.

Vă rog să fie îndreptată această eroare materială.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu am înțeles până la urmă.

Deci dumneavoastră ați spus...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

Deci potrivit noului Cod fiscal, la art. 457 alin. (1) se propune ca pentru proprietățile proprietate a persoanelor fizice să se aplice o cotă de impozitare cuprinsă între 0,08%...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

... și 0,2%. Da.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

Eu am propus să se aplice o cotă de impozitare cuprinsă între 0,08...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și 0,1...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

Și 0,01... și 0,1, așa cum era prevăzut în...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da, nicio problemă...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petre Petrescu:

În mod eronat s-a reținut... ca modificarea...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles, domnule...

Domnule deputat,

Deci la dumneavoastră s-a făcut eroarea materială, în amendamentul pe care l-ați spus.

Mulțumesc foarte mult.

Rog stafful tehnic să rezolve, este pentru stenogramă, atât.

Mulțumesc foarte mult.

Merge la votul final

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a demisiei domnului deputat Ion Ochi). (PH CD 72/2015) (rămas pentru votul final)  

Proiectele de hotărâri sunt proiecte de hotărâri privind vacantarea unui loc de deputat.

Dragi colegi,

3. Primul este Proiect de Hotărâre: Camera Deputaților constată încetarea calității de deputat a domnului deputat Ochi Ion, începând cu 1 septembrie 2015 și declară vacant locul de deputat deținut de domnul deputat Ochi Ion la Circumscripția electorală nr. 8 Brașov, Colegiul uninominal nr. 2.

Dacă sunt obiecții, comentarii?

Dacă nu, merge la votul final.

Mulțumesc foarte mult.

Următoarele trei proiecte sunt legate de proiectele de hotărâri în urma primirii la Comisia juridică, de disciplină și imunități a celor trei certificate de deces ale domnilor deputați Octavian Bot, Aurel Vlădoiu și Gheorghe Ciobanu.

Dați-mi voie să citesc cele trei proiecte de hotărâri privind vacantarea unui post de deputat, pentru a le supune aprobării dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a decesului deputatului Octavian Bot). (PH CD 73/2015) (rămas pentru votul final)  

4. Primul. Articol unic. Camera Deputaților constată încetarea calității de deputat a domnului Bot Octavian, începând cu data de 18 iulie 2015 și declară vacant locul de deputat deținut de domnul Bot Octavian în Circumscripția electorală nr. 42 București, Colegiul uninominal nr. 8.

Dacă sunt obiecții, comentarii? Nu.

Merge la votul final.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a decesului deputatului Gheorghe Ciobanu). (PH CD 74/2015). (rămas pentru votul final)  

5. Următorul. Proiect de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat.

Camera Deputaților constată încetarea calității de deputat a domnului Ciobanu Gheorghe, începând cu 28 iulie 2015 și declară vacant locul de deputat deținut de domnul Ciobanu Gheorghe în Circumscripția electorală nr. 37 Timiș, Colegiul uninominal nr. 10.

Dacă sunt obiecții, comentarii?

Dacă nu, aprobat.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a decesului deputatului Aurel Vlădoiu). (PH CD 75/2015) (rămas pentru votul final)  

6. Și ultimul. Proiect de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat.

Articol unic. Camera Deputaților constată încetarea calității de deputat a domnului Aurel Vlădoiu, începând cu 27 iulie 2015 și declară vacant locul de deputat deținut de domnul Aurel Vlădoiu în Circumscripția electorală nr. 40 Vâlcea, Colegiul uninominal nr. 6.

Obiecții, comentarii? Nu.

Cele trei merg și ele la votul final.

Domnul deputat Neacșu, liderul Grupului parlamentar al PSD, înainte de...

Video in format Flash/IOS    

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Mai bine mai târziu decât deloc.

Vă rog să-mi permiteți ca, în numele meu personal și în numele Grupului parlamentar social democrat, să vă urez la mulți ani, domnule președinte, să aveți succes în activitate, să aveți succes în viață... (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și dumneavoastră la fel...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Marian Neacșu:

... să vi se împlinească dorințele, să ne conduceți cu toleranță, îngăduință și cu pricepere, cum ați făcut-o și până acum și să aveți parte de toate lucrurile bune pe care vi le doriți dumneavoastră și familia dumneavoastră.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Urez și colegilor aceleași gânduri bune.

Dragi colegi,

Nu mai avem niciun proiect de hotărâre sau proiect de lege pentru dezbatere.

Din ce am înțeles, Comitetul liderilor a decis la ora 12,00 votul final, da?

Ne vedem la ora 12,00 la votul final.

Declar ședința de astăzi închisă.

Vă urez o zi frumoasă.

11,30, Biroul permanent, da? 11,30, Biroul permanent.

 
    Supunerea la votul final:  

- După pauză -

Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O să rog liderii grupurilor parlamentare să-și invite colegii în sală pentru sesiunea de vot final, dragi colegi.

Liderii grupurilor, putem să începem verificarea? Pregătiți-vă cartelele, vă rog frumos. Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele. Să înceapă votul.

 
Video in format Flash/IOS    

Având în vedere că există consens pentru votul celei mai importante legi organice de astăzi și celelalte patru sunt doar vacantări, din păcate, de posturi, în Camera Deputaților, în urma unor decese și a unei demisii, o să începem direct.

 
Video in format Flash/IOS   Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a demisiei domnului deputat Ion Ochi) (PH CD 72/2015) (adoptat)

1. Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat, în urma demisiei domnului deputat Ion Ochi.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS    

Mulțumesc. Cu 273 de voturi pentru și un singur vot împotrivă, adoptat.

 
Video in format Flash/IOS   Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a decesului deputatului Octavian Bot) (PH CD 73/2015) (adoptat)

2. Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat, ca urmare a decesului domnului deputat Octavian Bot.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS    

Cu 283 de voturi pentru, două voturi împotrivă, adoptat.

 
Video in format Flash/IOS   Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a decesului deputatului Gheorghe Ciobanu) (PH CD 74/2015) (adoptat)

3. Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat, ca urmare a decesului domnului deputat Gheorghe Ciobanu.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS    

Cu 282 de voturi pentru și o singură abținere, adoptat.

 
Video in format Flash/IOS   Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (ca urmare a decesului deputatului Aurel Vlădoiu) (PH CD 75/2015) (adoptat)

4. Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat, ca urmare a decesului domnului deputat Aurel Vlădoiu.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS    

Vă mulțumesc. Cu 286 de voturi pentru și o singură abținere, adoptat.

 
Video in format Flash/IOS   Legea privind Codul fiscal, reexaminată la cererea Președintelui României (PL-x 371/2015) (adoptarea legii cu amendamente)

5. Legea privind Codul fiscal, reexaminată la cererea Președintelui României. Legea este organică, procedura de urgență.

Comisia pentru buget vă propune admiterea cererii de reexaminare și adoptarea legii cu amendamente.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS    

279 de voturi pentru, 5 abțineri și 8 voturi împotrivă. Adoptată.

Explicarea votului. Doamna președinte, doamna deputat Alina Gorghiu.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Alina-Ștefania Gorghiu:

Dați-mi voie să-i spun președintelui Camerei Deputaților la mulți ani și să-i doresc toată sănătatea din lume.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, asemenea, doamna președinte. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Alina-Ștefania Gorghiu:

Și să vă spun că astăzi mă bucur că am reușit să adoptăm un Cod fiscal care să reprezinte o ajustare între ideea de responsabilitate politică și relaxare fiscală.

Sunt mulțumită că s-a rezolvat acest lucru, în urma unor consultări pe care eu le apreciez ca fără precedent în ultimii 25 de ani și da, sigur, i-am auzit pe colegii mei că pasul este fără îndoială făcut înainte din punct de vedere economic, dar cred că mult mai important dintr-o anumită perspectivă este modul în care am reușit să ajungem la acest consens.

Sunt situații în care - și le mulțumesc partidelor politice - situații în care tot ce înseamnă politica unor tehnocrați imaginați este pusă la colț și dialogul politic dă dovadă de maturitate.

Sunt multe alte direcții pe care astăzi vi le aduc în atenție, pe care, sigur, și opoziția, și puterea vor trebui să facă o dezbatere serioasă, de la absorbția de fonduri europene, infrastructură. Sunt multe teme pe care, sigur, nu le vom refuza, indiferent dacă Partidul Național Liberal va fi în opoziție sau la putere. Și, cu voia colegilor mei din Partidul Național Liberal, o să le mulțumesc celor de la putere pentru că au acceptat să vină la acest dialog care a dat astăzi un Cod fiscal bun.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamna președinte.

Domnul deputat Florentin Gust, explicarea votului.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florentin Băloșin Gust:

Bună ziua, stimați colegi.

Vreau să vă anunț că parlamentarii neafiliați ai Grupului PSRO au votat împotriva acestui cod, pentru că este un cod total de dreapta. Îi înțeleg pe colegii din partea dreaptă, din Partidul Național Liberal, dar nu îi înțeleg pe colegii din Partidul Social Democrat. Acest cod își va arăta efectele peste doi, trei ani de zile și vom simți cum angajații din România vor avea de suferit și în special segmentul oamenilor care muncesc în România. Acest cod este pentru marile companii și nu pentru cei care produc în această țară. În același timp, dezavantajează angajatul. În acest cod nu este prinsă nicio facilitate pentru angajatul român.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Liviu Dragnea, președintele PSD.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Domnule președinte,

Și din partea Partidului Social Democrat primiți urarea de la mulți ani.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vreau să încep prin a aprecia nivelul de înțelepciune la care toți liderii politici, aproape toți liderii politici din Parlamentul României au ajuns atunci când s-a pus problema rediscutării acestei legi foarte importante.

Sper să am suficientă autoritate în Partidul Social Democrat ca să am permisiunea să apreciez poziția pe care Partidul Național Liberal a avut-o și să-mi doresc ca și pe alte provocări majore pe care România le are în față să putem găsi căi de comunicare și să putem lucra împreună.

Nu sunt de acord cu ce a spus colegul nostru de dinainte, că acest Cod fiscal este de dreapta.

Este un Cod fiscal care poate face ca România să beneficieze de o creștere economică mai mare decât beneficiază acum.

Este un Cod fiscal care va crea mai multe locuri de muncă și acesta este un lucru extrem de important pentru cetățenii României.

Este un Cod fiscal care, în această formă, a fost gândit cu precauție și responsabilitate din partea partidelor care au participat la acel consens.

Avem posibilitatea ca și pe Legea salarizării, care nu este nici de dreapta, nici de stânga, ci este un proiect de lege care va putea reașeza ierarhia valorilor în această țară, și care va da posibilitatea tuturor celor care lucrează în sectorul bugetar și care sunt plătiți din bani publici să primească salarii pe măsura responsabilității și muncii lor.

Avem, de asemenea, dorința ca și pe Legea bugetului și puterea, și opoziția să lucreze cu responsabilitate și dincolo de doctrinele politice, având în față un an important care poate fi un an de răscruce pentru România.

Sper să putem ajunge la un punct de vedere comun - și sunt convins că da - pe Legea privind votul prin corespondență, pentru a putea garanta cetățenilor români care trăiesc în afara țării dreptul la vot, dar în același timp să ne asigurăm că această lege asigură și securizarea votului.

Și, de asemenea, sper că putem lucra împreună la un set de măsuri și acțiuni, pentru ca împreună, și putere, și opoziție, să reușim începerea unui proces de recredibilizare a Parlamentului care, ne place sau nu ne place, înțelegem sau nu, este instituția fundamentală a democrației.

Încă o dată vă mulțumesc tuturor și sper să avem succes în proiectele comune viitoare.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă ministrul finanțelor dorește să ia cuvântul?

Domnule ministru, aveți cuvântul.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Orlando Teodorovici:

Mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând, dați-mi voie să vă urez și eu de la această tribună un sincer la mulți ani.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, asemenea și dumneavoastră, și Guvernului.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Orlando Teodorovici:

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

De asemenea, doar câteva cifre aș vrea să vă spun. Acest Cod fiscal de astăzi duce în 2016 la o creștere a consumului de 4,1%, o majorare a investițiilor de peste 6% și o inflație medie de 0,5%, respectiv la o creștere economică de peste 4%, ceea ce înseamnă că PIB-ul României va fi anul viitor de aproximativ 743 de miliarde de lei.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Codul fiscal a generat discuții ample și dezbateri aprinse. Probabil că se putea mai mult, se putea mai bine. Ceea ce este însă important este că astăzi avem un proiect comun, iar câștigul oricărei democrații este capacitatea de a construi împreună.

Relansarea creșterii economice, creșterea puterii de cumpărare a cetățenilor, stimularea mediului de afaceri, îmbunătățirea competitivității economiei românești, eliminarea discriminărilor generate de sistemul fiscal actual sunt obiective de interes național pentru promovarea cărora Parlamentul României a votat astăzi acest Cod fiscal.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Informare privind depunerea la secretarul general al Camerei Deputaților, în vederea exercitării de către deputați a dreptului de a sesiza Curtea Constituțională, a Legii privind Codul fiscal (PL-x 371/2015) (adoptată în procedură de urgență)  

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Dragi colegi, declar ședința de azi închisă. Vă urez o după-amiază frumoasă și vă informez că, în conformitate cu prevederile art. 15 din Legea nr. 47 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, aveți două zile termen pentru a depune, în procedură de urgență, contestație pe Legea privind Codul fiscal.

       

Ședința s-a încheiat la ora 12,15.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 5 decembrie 2021, 8:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro