Domnul Ion-Marcel Ciolacu: "Reducerea TVA, preîntâmpinarea încercărilor de sabotare pentru a nu pierde avantajele scontate, începând cu 1 iunie 2015" Măsura economică cu implicații sociale, cea a reducerii la 9% a taxei pe valoarea adăugată, vine în sprijinul stimulării unei axe tridimensionale: producători, comercianți și consumatori. Explicit, după cum bine se știe, aceasta acționează la nivelul serviciilor de alimentație publică, băuturilor nealcoolice și la cel al produselor alimentare. Dacă până acum au stat în expectativă relansarea consumului, scăderea prețurilor, veniturile sporite la bugetul de stat, reducerea evaziunii fiscale sau creșterea puterii de cumpărare, începând cu 1 iunie 2015, indubitabil datele în aceste privințe se vor schimba. Sigur că, asemenea unui adevăr universal valabil, orice măsură sau schimbare pozitivă atrage după sine fie încercări de sabotare, fie conspirații neîntemeiate menite să pună în umbră avantajele evidente. În acest sens, a fost adus la cunoștință atât opiniei publice, cât și Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice o informare privind evoluția nejustificată a prețurilor în hipermarketuri, chiar înainte de introducerea măsurii privind reducerea TVA. La dezbateri, reprezentanți ai Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și cei ai Asociației Marilor Rețele Comerciale din România au conchis că nu va exista situația unei confruntări cu o creștere abuzivă a prețurilor. Prin compararea cu datele din cadrul studiului adus în atenția opiniei publice, din care reies majorări de preț cu până la 30% la unele alimente la începutul lunii aprilie, retailerii au susținut că este o percepție interpretată în mod greșit. Explicația rezidă în sezonalitatea prețurilor în ceea ce privește unele categorii de produse, fiind o consecință a promoțiilor desfășurate mai ales în perioada premergătoare Sărbătorilor pascale. Pentru a disipa orice urmă de îndoială în privința acestor majorări anterioare datei de 1 iunie, susțin și eu ideea utilizării unor instrumente de control legale și conforme cu economia de piață, în vederea ilustrării evoluției prețurilor în cauză, înainte și după aplicarea reducerii cotei TVA. Fac referire atât la propunerea de afișare comparativă dintre prețul nou și cel vechi, cât și la practicarea unor eventuale controale în scopul unor monitorizări retroactive a prețurilor. Putem să luăm în calcul, de asemenea, elaborarea unor proceduri care să oblige la verificări punctuale ale informărilor furnizate de către comercianți. De asemenea, dacă țintim spre o dezvoltare durabilă, bazându-ne încrederea într-o măsură socială de creștere a puterii de cumpărare, așteptările trebuie să se concretizeze în ajustarea congruenței dintre prețul plătit și calitatea asociată acestuia. Relația dintre modalitatea prin care oamenii consumă și simbolistica implicată în acest proces este una de strictă dependență. În sensul acestei idei, am convingerea că pattern-urile de consum se vor afla în fața unui prag al schimbării în bine, iar calitatea crescută a produselor pentru familiile cu venituri mici sau medii nu va mai reprezenta un ideal intangibil. Pe de altă parte, făcând referire la impactul asupra ratei de inflație, după ședința Consiliului de administrație pe probleme de politică monetară, BNR prognozează o estimare a ratei inflației apropiate de 0% pentru perioada iunie 2015 - mai 2016, în baza perspectivei de reducere a taxei pe valoarea adăugată, de la 24% la 9%. Firește că este necesară sublinierea influenței contribuției instabilității din mediul extern, a ponderii IPAC pentru zona euro sau a evoluției incerte a presiunilor geopolitice regionale. Luând în considerare aceste aspecte, atrag atenția asupra importanței creării unui proces eficient de comunicare dintre cadrul legislativ și ansamblul compus din toate organismele cu atribuții directe în domeniul vizat. Indubitabil, necesitatea optimizării actului de comunicare trebuie să aibă drept receptor consumatorul final, cel care va fi posesorul convingerii întemeiate, în mod obiectiv, că prețurile atașate consumului său au suferit o schimbare fără precedent.
|