Ion-Marcel Ciolacu
Ion-Marcel Ciolacu
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/22-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
05-12-2023
04-12-2023 (comună)
04-12-2023
28-11-2023 (comună)
22-11-2023
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 12-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2015

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Ion-Marcel Ciolacu

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  

    Ion-Marcel Ciolacu - declaratie politica: - Involutia demografica pune în pericol echilibrul din sistemul de pensii pe termen mediu si lung;

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

"Involuția demografică pune în pericol echilibrul din sistemul de pensii pe termen mediu și lung"

Pe fondul declinului demografic sesizat în prognozele Institutului Național de Statistică, se conturează îngrijorarea față de implicațiile în legătură cu sistemul de pensii pe termen mediu și lung. Discrepanța dintre ponderea populației tinere cu vârste cuprinse între 0-15 ani și cea a populației vârstnice, la care se încadrează persoanele care au împlinit 65 de ani, este temeiul în baza căruia trebuie identificate măsuri de atenuare cu rol preventiv.

Concret, din perspectivă statistică, așa cum arată datele INS, indicele de îmbătrânire demografică a crescut de la 99,7 (la 1 ianuarie 2014) la 103,5 persoane vârstnice și la 100 persoane tinere, la 1 ianuarie 2015. Totodată, estimarea pe termen lung, în contextul tendințelor demografice actuale și al dezechilibrului dintre populația activă pe piața muncii și populația inactivă, va genera cu siguranță un impact negativ fără precedent în economie. Privind retrospectiv, în scopul formulării unei consemnări comparative, în 1992 situația acestui raport plasa rata de dependență a 2,5 milioane de vârstnici la 5 milioane de copii cu vârsta de până în 15 ani. În sensul acestei idei, din punctul meu de vedere, trebuie acordată importanță însemnată cauzelor determinante. Aici sunt incluse creșterea speranței de viață, scăderea ratei fertilității, implicit scăderea ratei natalității, scăderea incidenței infestării cu diverse boli sau, pe de altă parte, consecințele procesului de emigrare, care nu este deloc de neglijat.

Drept urmare, este inevitabilă preocuparea față de sustenabilitatea sistemului de pensii pe termen mediu și lung. Dezechilibrul sistemului de pensii de stat are implicații nefavorabile în privința sustenabilității cheltuielilor aferente ca pondere în PIB. În acest context, puterea legislativă trebuie să aibă în vedere dezvoltarea măsurilor de stimulare a ratei de ocupare pe piața muncii, remunerarea corespunzătoare a populației active, formularea unui cadru propice în ceea ce privește beneficiile acordate familiilor tinere pentru încurajarea natalității, majorarea resurselor investite în măsurile pentru sănătate publică sau elaborarea unor politici favorabile stopării procesului de emigrare. În acest sens, una dintre măsurile ce vin în sprijinul creșterii procentuale a populației active este cea a reducerii fenomenului de abandon școlar și a majorării numărului de aplicații în ciclul învățământului terțiar. Concret, a fost aprobat un împrumut de către Consiliul Director al Băncii Mondiale orientat către România, obiectul acestuia fiind 200 de milioane de euro în favoarea Proiectului privind Învățământul Secundar din România (România Secondary Education Project - ROSE). În convingerea mea, educația de calitate plasează în câmpul muncii oameni pregătiți, orientați către performanță și către dezvoltarea unei cariere în domeniile în cadrul cărora aleg să își desfășoare activitatea. Atât timp cât se pot găsi soluții adjuvante în gestionarea unor neajunsuri, sprijin toate măsurile ce au drept scop ameliorarea situației prezentate.

Mai mult, concentrarea activă a atenției în legătură cu problema semnalată trebuie să fie o preocupare reală chiar și pentru societatea civilă. Consider că organizațiile și instituțiile nonguvernamentale care reprezintă interesele și voința cetățenilor trebuie să se preocupe de punerea în aplicare a unor campanii de informare atât în mediul rural, cât și în cel urban. Sigur că fiecare individ se află într-o permanentă preocupare privind situația sa economică, atât la un moment unic de referință, cât și pe termen lung, doar că trebuie trasată responsabilitatea ce revine fiecăruia de a găsi echilibrul avantajos în ceea ce-l privește, înglobând aspectele socio-economice într-o relație fructuoasă care să-i asigure menținerea unei stabilități pe parcursul vieții. De asemenea, consider că trebuie să creștem încrederea în întoarcerea contribuțiilor depuse pe timpul activității profesionale, la momentul când va fi împlinită vârsta de pensionare.

Necesitatea schimbării în dinamica demografică va fi susținută de noi prin măsuri ce necesită operaționalizarea specializată a situațiilor cu care se estimează că ne vom confrunta în decursul următorilor 15 ani. Este obligatoriu să păstrăm coordonatele axei ascendente ce caracterizează România din perspectiva conducerii social-democrate și planul de dezvoltare pe care îl are în programa de activitate în legătură cu realitățile naționale.

    Ion-Marcel Ciolacu - declarație politică: - Reducerea TVA, preîntâmpinarea încercărilor de sabotare pentru a nu pierde avantajele scontate, începând cu 1 iunie 2015;

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

"Reducerea TVA, preîntâmpinarea încercărilor de sabotare pentru a nu pierde avantajele scontate, începând cu 1 iunie 2015"

Măsura economică cu implicații sociale, cea a reducerii la 9% a taxei pe valoarea adăugată, vine în sprijinul stimulării unei axe tridimensionale: producători, comercianți și consumatori. Explicit, după cum bine se știe, aceasta acționează la nivelul serviciilor de alimentație publică, băuturilor nealcoolice și la cel al produselor alimentare. Dacă până acum au stat în expectativă relansarea consumului, scăderea prețurilor, veniturile sporite la bugetul de stat, reducerea evaziunii fiscale sau creșterea puterii de cumpărare, începând cu 1 iunie 2015, indubitabil datele în aceste privințe se vor schimba.

Sigur că, asemenea unui adevăr universal valabil, orice măsură sau schimbare pozitivă atrage după sine fie încercări de sabotare, fie conspirații neîntemeiate menite să pună în umbră avantajele evidente. În acest sens, a fost adus la cunoștință atât opiniei publice, cât și Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice o informare privind evoluția nejustificată a prețurilor în hipermarketuri, chiar înainte de introducerea măsurii privind reducerea TVA. La dezbateri, reprezentanți ai Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și cei ai Asociației Marilor Rețele Comerciale din România au conchis că nu va exista situația unei confruntări cu o creștere abuzivă a prețurilor. Prin compararea cu datele din cadrul studiului adus în atenția opiniei publice, din care reies majorări de preț cu până la 30% la unele alimente la începutul lunii aprilie, retailerii au susținut că este o percepție interpretată în mod greșit. Explicația rezidă în sezonalitatea prețurilor în ceea ce privește unele categorii de produse, fiind o consecință a promoțiilor desfășurate mai ales în perioada premergătoare Sărbătorilor pascale. Pentru a disipa orice urmă de îndoială în privința acestor majorări anterioare datei de 1 iunie, susțin și eu ideea utilizării unor instrumente de control legale și conforme cu economia de piață, în vederea ilustrării evoluției prețurilor în cauză, înainte și după aplicarea reducerii cotei TVA. Fac referire atât la propunerea de afișare comparativă dintre prețul nou și cel vechi, cât și la practicarea unor eventuale controale în scopul unor monitorizări retroactive a prețurilor. Putem să luăm în calcul, de asemenea, elaborarea unor proceduri care să oblige la verificări punctuale ale informărilor furnizate de către comercianți.

De asemenea, dacă țintim spre o dezvoltare durabilă, bazându-ne încrederea într-o măsură socială de creștere a puterii de cumpărare, așteptările trebuie să se concretizeze în ajustarea congruenței dintre prețul plătit și calitatea asociată acestuia. Relația dintre modalitatea prin care oamenii consumă și simbolistica implicată în acest proces este una de strictă dependență. În sensul acestei idei, am convingerea că pattern-urile de consum se vor afla în fața unui prag al schimbării în bine, iar calitatea crescută a produselor pentru familiile cu venituri mici sau medii nu va mai reprezenta un ideal intangibil.

Pe de altă parte, făcând referire la impactul asupra ratei de inflație, după ședința Consiliului de administrație pe probleme de politică monetară, BNR prognozează o estimare a ratei inflației apropiate de 0% pentru perioada iunie 2015 - mai 2016, în baza perspectivei de reducere a taxei pe valoarea adăugată, de la 24% la 9%. Firește că este necesară sublinierea influenței contribuției instabilității din mediul extern, a ponderii IPAC pentru zona euro sau a evoluției incerte a presiunilor geopolitice regionale.

Luând în considerare aceste aspecte, atrag atenția asupra importanței creării unui proces eficient de comunicare dintre cadrul legislativ și ansamblul compus din toate organismele cu atribuții directe în domeniul vizat. Indubitabil, necesitatea optimizării actului de comunicare trebuie să aibă drept receptor consumatorul final, cel care va fi posesorul convingerii întemeiate, în mod obiectiv, că prețurile atașate consumului său au suferit o schimbare fără precedent.

     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 7 decembrie 2023, 11:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro