Doamna Eleonora-Carmen Hărău: Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Partidul Național Liberal înțelege să susțină acest proiect de lege ca pe o oportunitate de a întări vizibilitatea și buna reputație a României în structurile internaționale. Această reglementare la nivel legislativ cu modificările instituționale nu este singurul motiv pentru care susținem acest proiect de lege. Avem semnale de solicitări venite din partea țărilor candidate sau țări terțe, Muntenegru, Bosnia, Herțegovina, Moldova, Albania, Egipt la nivelul Ministerului Fondurilor Europene, de a primi sprijin din partea administrației publice din România în facilitarea de asistență tehnică în domenii de interes pentru acestea în procesul de integrare europeană. Mai mult decât atât, avem solicitări venite din partea administrației române, Banca Națională a României, Autoritatea Aeronautică, ASRO de a împărtăși experiența acumulată în gestionarea fondurilor europene nerambursabile de România prin programe de preaderare și postaderare ale țărilor candidate. De asemenea, înțelegem să sprijinim interesul și deschiderea personalului Ministerului Finanțelor Publice implicat în gestionarea fondurilor de preaderare și postaderare de a participa alături de personalul și alți experți români în cadrul proiectelor de asistență tehnică ce vor fi derulate la nivelul țărilor candidate. Faptul că se adaugă sintagma "asistență tehnică" la denumirea autorității administrative de înfrățire instituțională este un câștig însemnat pentru România, însă Partidul Național Liberal dorește să atragă atenția asupra unui aspect deosebit de delicat. Se cere în textul acestei legi, iar noi înțelegem să fim de acord cu aceasta pentru respectarea principiilor evitării situațiilor de incompatibilitate, derogări de la prevederile Legii nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri. Stimați colegi, Dacă experții angajați în astfel de acțiuni în donarea de asistență tehnică de către România vor fi selectați pe criterii clientelare și nu vor fi găsiți adevărații profesioniști, atunci buna intenție a acestui text de lege se va risipi, România nu va putea valorifica această oportunitate de a dona asistență tehnică, de a atrage asistență tehnică pe care s-o transfere asupra noilor interesați de aderare la structurile europene și nu vom putea să facem decât reversul a ceea ce ne-am propus. Nu vom avea beneficii de imagine, nici beneficii financiare și vom avea, dimpotrivă, oprobriul europenilor pentru faptul de a nu fi angajat specialiștii de care în mod cert dispunem, dar pe care va trebui să-i promovăm în funcție de competență. Susținem acest act normativ, însă cu mențiunea că avem nevoie să trimitem în structuri europene adevărați profesioniști și nu clienți de partid. Mulțumesc frumos.
|