Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.12/19-02-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 09-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 februarie 2015

2. Discuții procedurale în legătură cu scoaterea unui punct de pe ordinea de zi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu aveți, nu există în regulament, acordul grupurilor. Domnule deputat, vă rog frumos. (Domnul deputat Petre Roman insistă să i se dea cuvântul de la tribună.)

Știu, dar, vă rog frumos, un lider sau un vicelider de grup parlamentar. Așa scrie: contestarea, modificarea ordinii de zi se face de către un lider sau un vicelider al grupului politic parlamentar. Din partea mea, v-aș da cuvântul mâine, dar înseamnă să încalc regulamentul. (Domnul deputat Petre Roman insistă să i se dea cuvântul de la tribună.) Vă rog frumos să mă iertați! Liderul sau viceliderul! Le dau cuvântul când vreți, la dezbateri.

Modificarea ordinii de zi se face de către Comitetul liderilor, la propunerea unui lider sau a unui vicelider de grup, conform Regulamentului Camerei Deputaților. (Domnul deputat Petre Roman insistă să i se dea cuvântul de la tribună.)

Sunt de acord, dar nu puteți să faceți cerere de modificare. Vă rog frumos să vă uitați în regulament.

Dacă vreun lider sau vreun vicelider dorește modificarea ordinii de zi, să ia cuvântul. Vă rog frumos.

Domnul deputat Ludovic Orban, liderul Grupului parlamentar al PNL. Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Solicitarea pe care dorea să o facă colegul nostru, domnul deputat Petre Roman, era aceea de scoatere de pe ordinea de zi a punctului referitor la încetarea mandatului de deputat, pe motiv că există un certificat de grefă de la Curtea de Apel, prin care se arată că este în curs de soluționare contestația domnului deputat Petre Roman împotriva raportului ANI.

Sigur că noi ne-am înțeles, în grup, ca domnul deputat Petre Roman să primească dreptul să susțină această propunere. Deoarece președintele Camerei, sigur, invocând prevederile regulamentare, nu a acceptat să-i dea cuvântul, ca lider de grup, mă văd obligat să formulez această propunere a domnului Petre Roman, încheind prin a spune că, dacă ne dorim cu adevărat să trăim într-un stat de drept, credem că justiția trebuie lăsată să se pronunțe asupra acestei spețe, prin acceptarea sau neacceptarea judecării pe fond a contestației domnului deputat, pentru că, dacă am proceda altfel, înseamnă că am încălca o putere judecătorească și, de asemenea, am putea să-i încetăm mandatul domnului deputat Petre Roman, în condițiile în care este posibil ca justiția, prin Curtea de Apel și, eventual, Înalta Curte de Casație și Justiție, să anuleze raportul ANI.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnule deputat,

Dragi colegi, (Domnul deputat Petre Roman insistă să i se dea cuvântul, îndreptându-se spre tribună.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman (din sală):

Pot să iau cuvântul acum?

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu. Suntem în procedură. Dați-mi voie să spun, ca președinte al Camerei, ce trebuie să spun regulamentar. După care, atunci când intrăm pe punctul respectiv, vă dau cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman (din sală):

Mi-a pronunțat numele.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, poate să vă pronunțe oricare membru al Parlamentului numele.

Dragi colegi,

În 12.03.2014, Parlamentul României a fost înștiințat de către Agenția Națională de Integritate cu privire la un raport de evaluare a Agenției Naționale, legate de un coleg de al nostru deputat, domnul deputat Petre Roman.

În conformitate cu Legea nr.176 și cu regulamentul nostru, dar și cu modificările la Statul deputatului și senatorului, noi avem câteva obligații foarte simple. În acel moment, avem obligația să-l înștiințăm pe domnul deputat, datorită evenimentelor din mandatele trecute, în care mulți colegi s-au văitat că nu au fost la reședință sau la domiciliu, noi am prevăzut în Statutul deputatului și senatorului ca agenția să informeze Camera Deputaților sau Senatul, astfel încât să fie informat și membrul uneia dintre cele două Camere, dacă există un raport de evaluare.

Raportul de evaluare se contestă în 15 zile, conform Legii nr.176, la instanță. Contestarea la instanță nu înseamnă, automat, că există o procedură pe care noi trebuie să o facem. De aceea, nimeni, nici agenția, nici Parlamentul, nu a cerut și nu avem nici obligația, conform Legii nr.176, să cerem vreun punct de vedere agenției sau domnului deputat. Parlamentul României nu poate și nu are atribuții de a ține evidența fiecărui caz particular pe care deputatul îl are, conflict de interese, incompatibilitate sau o stare prin care este trimis în instanță, în justiție, pe o cauză care nu este legată de mandatul său. Nu există astfel de obligații la nivelul Parlamentului României sau al Secretariatului general, nici la nivelul Biroului permanent și nici la nivelul Comitetului liderilor.

În Legea nr.176 se prevede foarte clar care sunt atributele noastre. În data de 13 ianuarie 2015, Parlamentul României a fost informat de către Agenția Națională de Integritate, prin adresa nr.611, cu privire la încetarea de drept a mandatului de deputat a domnului Petre Roman, în conformitate cu următoarea prevedere stabilită în Legea nr.176, dar și în Statutul deputatului și senatorului, în legătură cu rămânerea definitivă, prin necontestare, a raportului de evaluare a Agenției Naționale de Integritate. Nici plenul Camerei, nici Biroul permanent, nici Comitetul liderilor nu se pot pronunța pe această chestiune.

Noi am cerut, fiind o situație de excepție, nemaiîntâlnită până acum, Comisiei juridice, să ne spune care sunt pașii de urmat. Iar comisia ne-a trimis ceea ce scrie în Statutul deputatului și senatorului, la art.7 alin.(3) și la art.7 alin.(1) lit.d), în care nu avem aceste competențe. Spune: la expirarea termenului prevăzut în Legea nr.176 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru modificarea și completarea Legii nr.144 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, cu modificările ulterioare, de la data luării la cunoștință a Raportului de evaluare al Agenției Naționale de Integritate, dacă, în acest termen, deputatul sau senatorul nu a contestat raportul la instanța de contencios administrativ, atunci, conform alin. (2), încetează mandatul de deputat sau de senator, datorită incompatibilității. Luarea la cunoștință se face prin comunicarea raportului Agenției Naționale de Integritate, sub semnătură de primire - lucru pe care domnul deputat l-a făcut în 2014.

Nu avem nicio obligație, decât cea pe care ne-a spus-o Agenția Națională de Integritate. Nu vreau să intru în alte amănunte, că nu este competența mea.

Vă reamintesc că la alin. (4) scrie în felul următor: "În cazurile prevăzute la alin. (1) lit.c) și lit.d) - adică această speță -, precum și în cazurile prevăzute la alin. (2) lit.c) și lit.d), președintele Camerei ia act de situația de încetare a mandatului de deputat sau de senator și supune votului plenului vacantarea, adoptarea hotărârii prin care se vacantează locul de deputat și senator".

Eu, personal, și orice coleg poate să-i dea dreptate domnului deputat. Nu putem să supunem la vot scoaterea de pe ordinea de zi a unei obligații pe care Comitetul liderilor a făcut-o conform regulamentului, pentru că nu o avem în atribut. Dar, dacă domnul deputat Ludovic Orban, liderul grupului parlamentar, vrea să supună la vot ceva ce nu este regulamentar, eu sunt în situația în care nu știu ce să fac, decât să respect regulamentul.

În acest moment, avem pe ordinea de zi o propunere făcută de către Comitetul liderilor, la recomandarea Comisiei juridice, făcută Biroului permanent și aprobată, cu majoritate de voturi, de a introduce pe ordinea de zi procedura legală prin care luăm act de încetarea mandatului. Până în 2012, supuneam la vot un raport al comisiei. Nu mai supunem la vot; după care, Departamentul legislativ al Camerei Deputaților a propus Biroului permanent - și eu vă dau citire - un proiect de Hotărâre de vacantare a mandatului. Nici eu, nici unul dintre cei 397 de membri ai Camerei, nu putem interveni în această procedură. Dacă, în cele 15 zile, era depusă cererea la tribunal, eram informați și noi și agenția. Noi nu avem alt instrument sub nicio formă. Dacă există alt punct de vedere, eu nu am nicio problemă, dar nu l-am găsit în regulament, în Statutul deputatului și senatorului, sau în prevederile pe care noi le stabilim, le avem prin Legea nr.176.

Domnul deputat Márton Árpád.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor, cunosc legea respectivă, v-am ascultat și pe dumneavoastră, dar am citit și ordinea de zi. Este o scrisoare a Agenției Naționale și, bolduit, citesc: Proiectul de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat.

Am înțeles că aceasta este hotărârea pe care noi trebuie să o votăm. Deci, scoaterea de pe ordinea de zi - am înțeles eu - a acestui punctul 1, s-a solicitat de către liderul unui grup parlamentar. Vă rog, respectați Regulamentul Camerei Deputaților și supuneți votului scoaterea proiectului de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, domnule deputat, și eu și dumneavoastră știm regulamentul. Ordinea de zi este următoarea: luăm act de încetarea mandatului, conform Legii nr.176 coroborată cu Statutul deputatului și senatorului...

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Asta ați făcut-o dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, subsecvent acestei chestiuni este proiectul de vacantare. Proiectul de vacantare este singurul, conform deciziei pe care o avem prin statut, pe care îl supunem la vot. Nu avem voie să mai supunem la vot o decizie a Înaltei Curți sau un raport al Agenției care nu a fost contestat în termen. Vă reamintesc modificarea la Statutul deputatului și senatorului, art.7. Dacă vreți, vi-l mai citesc o dată.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Nu, nu mi-l citiți, mai bine citiți încă o dată tot regulamentul, domnule președinte (Râsete; aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu pot să citesc de o sută de ori, să știți. (Râsete; aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Fiindcă în ordinea de zi stă adoptarea unui proiect de hotărâre și s-a solicitat ca adoptarea acestui proiect de hotărâre să fie scoasă de pe ordinea de zi. Nu este în legătură cu niciuna dintre prevederile pe care ni le-ați citit. Deci, este o solicitare a unui lider de grup parlamentar, de a scoate de pe ordinea de zi votul asupra proiectului de hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat. În paranteză fiind scris, acest proiect de hotărâre încă nu l-am primit.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Stafful tehnic!

Domnule deputat,

Dragi colegi,

Ordinea de zi aprobată de către Biroul permanent, la propunerea Comitetului liderilor: l. Scrisoarea Agenției Naționale de Integritate nr.611/13.01.2015, cu privire la încetarea de drept a mandatului de deputat a domnului deputat Petre Roman, ca urmare a rămânerii definitive prin necontestare a Raportului de evaluare a Agenției Naționale de Integritate.

Așa cum spuneam, proiectul de hotărâre cu privire la vacantare este subsecvent. Dați-mi voie să vă citesc Regulamentul Camerei, Statutul deputatului, art. 7, încă o dată.

Păi, poate nu l-ați înțeles, că am văzut că aplaudați. Deci, susțineți o chestie care este ilegală. (Rumoare.)

Introducerea pe ordinea de zi se face conform Regulamentului Camerei Deputaților. La pct.4 spune foarte clar: "În cazul prevăzut la alin.(1) lit.d) - adică acest caz - și lit.c), dar nu este acest caz, președintele Camerei ia act de situația de încetare a mandatului de deputat sau senator și supune votului plenului Camerei din care face parte, adoptarea hotărârii prin care se vacantează locul de deputat și senator".

Deci, noi nu supunem la vot nici decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, nici un raport de evaluare care, prin necontestare, are același suport juridic. Dați-mi voie să vă citesc Legea nr.176, pentru cei care nu cunosc Legea nr.176. (Domnul deputat Petre Roman insistă să i se dea cuvântul, îndreptându-se spre tribună.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman (din sală):

Dați-mi voie să vă explic!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dragi colegi, art.22, art.23 și art.25 din Legea nr.176 prevăd foarte clar aceste chestiuni.

Un raport al Agenției Naționale de Integritate, care nu este contestat în 15 zile, are aceeași valoare ca și o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție și trebuie să fie pus în aplicare de către Camera din care face parte deputatul, conform legii.

Vă citesc încă o dată art.22. (Rumoare.)

Art.22: "Persoana care face obiectul evaluării, poate contesta raportul de evaluare a conflictului de interese sau a incompatibilității în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanța de contencios administrativ... Asta înseamnă anul trecut. (Domnul deputat Petre Roman vociferează din sală.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman (din sală):

A fost! S-a făcut!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu s-a făcut, domnule deputat. Stați liniștit, că știm mai bine ca dumneavoastră și știți și dumneavoastră. (Domnul deputat Petre Roman vociferează din sală.) (Rumoare; discuții.)

Numai o secundă, ca să citim legea! După aceea, îi dăm cuvântul și domnului deputat.

"Persoana eliberată/destituită din funcția prevăzută la prevederile alin.(1) din art.24, sau față de care s-a constatat existența conflictului de interese sau de incompatibilitate, este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepția legilor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării. Eliberarea se face conform raportului Agenției Naționale de Integritate care nu a fost contestat și nu există niciun act care să prevadă că a fost introdus pe ordinea de zi a unui complet de judecată".

Aceasta este procedura parlamentară pe care noi trebuie să o facem.

Agenția Națională de Integritate nu cere Parlamentului, iar Parlamentul, conform Legii nr.176, nu poate judeca o stare de incompatibilitate după modificarea Legii nr.7, Legea Statutului deputatului și senatorului.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate și stimați colegi,

Situația este cât se poate de clară. Ar fi trebuit să avem în față decizia definitivă a justiției, prin care se constată incompatibilitatea mea. Nu o avem, pentru simplul motiv că nu există. Să-mi arate cineva această decizie din justiție. Nu există! Evident că am făcut toate contestările pe linie. Există, însă, există! Domnul președinte a spus că ANI a trimis adresa pe 13 ianuarie. Pe 16 ianuarie, s-a înregistrat la Curtea de Apel București, Secția a VIII-a "Contencios administrativ și fiscal". Am certificatul de grefă care spune: "Contestația domnului Petre Roman este pe rol la Curtea de Apel, urmând a se fixa termen de judecată".

Ce fel de absurditate trăim? Ce fel de absurditate trăim? Adică, contstăm că încetează mandat de parlamentar că nu a fost contestat și avem certificatul de grefă de la Curtea de Apel care spune exact contrariul.

Mai mult decât atât, pe 27 ianuarie, Curtea de Apel București înștiințează ANI că există contestația lui Petre Roman împotriva raportului ANI. Există și această înștiințare.

Cum se poate ca cineva, indiferent cine ar fi, să nu aibă dreptul să se adreseze justiției pentru a-și apăra cauza?

Suntem în această situație. Este vorba de un mandat de parlamentar, este vorba de faptul că în spatele unui mandat de parlamentar sunt zeci de mii de voturi. Este vorba despre însuși principiul fundamental al democrației, care se referă la dreptul oricărui cetățean de a se apăra și de a-și căuta dreptatea în justiție. Asta este ceea ce cer și eu. Nu intru în fondul chestiunii, chiar dacă fondul chestiunii este oricum inacceptabil, dar nu intru pe fondul chestiunii. Acea incompatibilitate nu există. Dar nu despre asta este vorba.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Și eu vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

(Coboară la tribună.)

Nu aș fi vrut să vă supăr și să cobor de la această tribună, dar, domnul deputat, pe care-l respect și-l apreciez, mă uitam la televizor, când eram student. Domnia Sa conducea un guvern. Dar, lucrurile sunt foarte clare pentru toată lumea, inclusiv pentru cei care sunt ironici și se bucură acum și se văd la televizor după câteva ore după discursul președintelui statului, în care spun exact pe dos.

Dragi colegi,

Toți, în fața Legii nr.176, suntem egali. Că e consilier local, că e primar, că e director general, funcționar public parlamentar, funcționar parlamentar care are o demnitate sau parlamentar. Ce înseamnă asta? Că, dacă în martie anul trecut, pe 12, ne scrie nouă agenția și ne spune că a făcut un raport de evaluare, atunci, noi, ca și cel care este ales local, ca un primar, avem 15 zile să contestăm. Nu să contestăm pe 16 ianuarie 2015, că în lege scrie foarte clar. Poți să contești și pe 16 decembrie 2019, dar legea spune foarte clar și ne dă tuturor 15 zile.

Agenția a așteptat până în ianuarie, să vadă, apare la vreo instanță introducerea... contestarea raportului nu înseamnă și admiterea lui. Cei care sunteți specialiști în drept și mai sunteți și în Comisia juridică, atunci când vă duceți la televizor și spuneți tot felul de chestiuni, că președintele, Biroul permanent..., trebuie să știți că introducerea pe ordinea de zi o face Comitetul liderilor. Și, în această zonă, contestarea la o instanță nu înseamnă și admiterea, că poate să fie respinsă pe procedură sau pe fond.

Noi, aici, nu judecăm fondul niciunui coleg. Și constatăm, în februarie, că nu a fost îndeplinit termenul de 12 plus încă 15 zile, 27, 28 februarie 2015, sau martie 2014, scuzați-mă. Și, la un an de zile agenția ne cere să luăm act; Parlamentul ia act. De aici încoace, nu avem nicio problemă.

Domnul deputat are perfectă dreptate. Dar, conform legii, noi avem un mandat foarte scurt scris în art.22-art.26. Domnia Sa se duce și contestă în instanță o scăpare a legii, că poți să depui contestare cu certificat de grefă din 3 în 3 zile, sau din 6 în 6 luni. Nu este treaba nici a președintelui Camerei, nici a Biroului permanent, nici a Comisiei juridice, nici a Comitetului liderilor.

Pur și simplu, noi avem o singură obligație, după ce am modificat regulamentul. De ce? Pentru că am fost acuzați de către cei de la Bruxelles că supuneam la vot deciziile Înaltei Curți de Casație și Justiție. Aici, nu avem. Aici, avem o excepție, unică, de altfel, în care domnul deputat nu a contestat.

Noi facem un lucru foarte simplu și niciun coleg nu este vinovat. Luăm act de încetarea mandatului și stabilim, conform legii noastre de alegere a deputatului și a senatorului, vacantarea postului, ca cei care se ocupă de alegeri, adică Guvernul, să stabilească o dată pentru alegerea unui nou deputat în acest colegiu uninominal din Brașov.

Dacă domnul deputat câștigă în instanță, noi nu avem ce să facem, pentru că nu scrie nimic în Legea nr.176 și nimeni din această sală nu poate hotărî.

Dacă un raport al agenției nu este contestat în 15 zile, în a șaisprezecea zi, ca un deputat, ca un consilier, ca un director, ca un primar, ca un președinte de consiliu județean, domnul deputat este incompatibil. Nu poate să revină în a șaisprezecea zi, să fie compatibil. Punct și de la capăt. Nu comentăm legea și nu facem noi acum analiză pe ea. Luăm act de încetarea unui mandat. Simplu ca bună ziua. În rest, îi dau dreptate domnului deputat. Se poate duce în instanță, acolo își câștigă dreptul, dar nu trebuie să supunem la vot aici o ilegalitate prin care scoatem de pe ordinea de zi o chestiune care este stabilită foarte clar în Legea nr.176, în statutul nostru de deputat și senator și în regulamentul nostru.

Atunci intrăm în partea a doua care, la fel, este nereglementată, în care noi, plenul, intrăm în abuz în serviciu. (Rumoare; vociferări.)

(Își reia locul la prezidiu.)

(Domnul deputat Petre Roman solicită să i se dea cuvântul, îndreptându-se spre tribună.)

Nu v-am pronunțat numele. Vă rog frumos. Eu am o singură chestiune. (Domnul deputat Petre Roman insistă să i se dea cuvântul, îndreptându-se spre tribună.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman (din sală):

O clipă!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă dau imediat cuvântul.

Luăm act de încetarea mandatului. Nu supunem la vot, nu facem altceva, nu comentăm deciziile, că nu suntem noi în măsură. Dacă, la aceste chestiuni, la ordinea de zi, mai sunt obiecții, comentarii?

Domnul deputat Máté András. (Domnul deputat Petre Roman insistă să i se dea cuvântul, îndreptându-se spre tribună.)

Vă dau imediat cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Haideți, să încercăm să nu fim subiectivi și să nu încercăm să atingem acest subiect cu impuls și așa mai departe.

Dar, sistemul românesc privind justiția scârțâie. Sunt probleme.

Dar, vă întreb așa: nu am fost la acea comisie, recunosc, când s-a discutat această problemă în Comisia juridică. Dar, am scăpat de o amendă, deși, ar fi bine, pentru că este un abuz foarte mare, ca cineva, pentru un vot sau pentru opinie politică să fie condamnat în România. Dacă acest lucru este adevăr, vă rog să vă faceți toți bagajele și să plecați din țară, că nu e un stat de drept. (Aplauze.)

Dar, stimați colegi, îmi pun o singură întrebare, în prisma art.175 din Codul penal actual, unde toți deputații sunt considerați funcționari publici, și întreb: ia, spuneți-mi mie, în situația în care, domnul Petre Roman a făcut o contestație, iar, în afară de termen, pentru că în juridic mai există și instituția repunerii în termen, există această situație de repunere în termen, pentru că prescripția dreptului la acțiune, în sens material, așa se numește în drept, poate fi suspendată în anumite situații, și este în Codul civil actual, care se aplică și pe latura administrativă, și dacă dumnealui câștigă, raportul, procesul, contestația și există această contestație și va spune Curtea de Apel că: domnule Petre Roman, agenția a greșit și dumneata ești în regulă. Ce va face dumnealui? Pentru că astăzi vacantăm acest post de deputat. Cine va plăti, din ce buget, indemnizația care i-ar reveni dumnealui, și cine va plăti, eventual, dacă CEDO va hotărî că statul român a greșit din nou?

Iată câteva întrebări care se datorează legilor pe care noi le votăm aici și nu suntem clari în ceea ce privește această formulare. Dar sunt întrebări la care chiar ar trebui să ne gândim înainte să luăm o decizie.

Mulțumesc mult. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, aveți perfectă dreptate, dar vă reamintesc, ca și în celălalt caz pe care l-am făcut anul trecut, "l-am făcut" în ghilimele, l-am trecut prin plenul Camerei Deputaților, la domnul deputat Stoica. Am spus și atunci și am spus întotdeauna că trebuie să existe un dialog și să eliminăm aceste găuri din legislație, astfel încât cazurile excepționale să fie stabilite.

Nu este vina nici a dumneavoastră, nici a unui membru al Biroului permanent, nici a Comitetului liderilor cu privire la această "scăpare" a Legii nr. 176.

Noi suntem chemați să facem un lucru foarte simplu: să luăm act de încetarea unui mandat. Iar întrebarea dumneavoastră retorică este corectă și vă susțin sută la sută în ea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte, aveți perfectă dreptate. Aceasta este o lege foarte proastă, este lacunară, ar trebui abrogată. Aceasta este sută la sută părerea mea. Am spus-o de când am adoptat-o. Dar haideți să ne destindem un pic astăzi și vă întreb: dacă tot respectăm regulamentul - nu sunt adeptul să vin în fiecare săptămână să fac declarații politice dimineața aici -, dar noi respectăm Regulamentul Camerei Deputaților. Și citesc articolul 188 din Regulamentul Camerei Deputaților, care sună în felul următor: "În fiecare zi de marți primele 90 de minute ale ședinței vor fi rezervate pentru declarații politice ale deputaților". Eu vreau să știu, mâine-dimineață, dacă vreau să fac declarații politice, cine va fi aici ca să pot face acea declarație, conform Regulamentului, art. 188? Mulțumesc mult. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este altă speță față de cea pe care o discutăm acum.

Domnul deputat, aveți cuvântul. Ați zis că vreți să completați ceea ce am spus eu, din punctul de vedere al Regulamentului și al Statutului. Vă rog frumos, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Am dorit să fac o precizare pentru că domnul președinte Zgonea - și nu-l incriminez cu nimic - a spus că Raportul ANI a fost înaintat pe 13 martie 2014 și eu n-am contestat.

Am contestat, sigur că am contestat! Pe 28 martie 2014 s-a înregistrat contestația mea la Tribunalul București.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, pe 1 aprilie s-a înregistrat, domnul deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Nu, nu, nu, pe 28 martie...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Uitați-vă pe site.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Domnule, pe 28 martie, conform cu plicul de la poștă. Deci s-a contestat? Și inițial, în termenul... adică înainte de expirarea celor 15 zile.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dar spuneți și mai departe. Ce s-a întâmplat cu contestația dumneavoastră în termen?

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Că această contestație a fost timbrată...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, nu. Ce s-a întâmplat cu prima contestație a dumneavoastră? Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Păi asta... Dar, dați-mi voie!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Roman:

Păi dacă am cuvântul, lăsați-mă!

Această contestație a fost și timbrată, dar ceea ce Tribunalul a a constatat - e adevărat, tocmai acum, în decembrie -, că certificatul cu privire la timbrare n-a ajuns în timp util, ci a ajuns cu 3 zile mai târziu.

Bun, am reluat, așa cum v-am spus ... chestiunea pe rol, deci din punctul de vedere al respectării procedurilor justiției, cum foarte corect a arătat și domnul deputat Márton Árpád, sunt în situația de a mă apăra împotriva unui raport ANI pe care îl consider absolut nejust.

Și atunci... e o chestiune de fond până la urmă, nu e a lui Petre Roman. Cum să constați încetarea unui mandat parlamentar când omul este acolo, în justiție, ca să-și apere cauza? Despre asta este vorba.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, vă rog frumos să mă iertați, și dragi colegi, noi nu suntem în măsură să judecăm dacă au venit documentele, dacă a fost timbrat sau de ce instanța a judecat. Nu e treaba noastră. Noi știm, și Agenția ne-a informat că... ceea ce domnul deputat a afirmat clar și concis, că a depus în termen, a fost respins pe formă. Nici măcar nu s-a intrat pe fond de către instanță.

Astăzi noi suntem în următoarea situație: în cele 15 zile în care domnul deputat trebuia să conteste și a depus un document la o anumită instanță, în decembrie anul trecut i s-a răspuns pe formă, și nu pe fond, deci nici măcar n-au intrat pe fond.

Ceea ce discutăm noi aici în Parlament nu este dacă acțiunea Domniei Sale trebuie repusă din nou, de 5 ori, de 7 ori, nu avem această competență și am excede atribuțiilor pe care le avem prin regulament. Noi știm un singur lucru, că Agenția ne-a informat, după ce a așteptat decizia instanței, care a respins, pe formă, și nu pe fond, contestarea domnului deputat, conform articolului din Legea nr. 176, că Raportul de evaluare a Agenției Naționale devine oficial prin necontestare în termen de 15 zile.

Obligația noastră este ca într-un termen rezonabil să informăm plenul, să introducem pe ordinea de zi în plen și să luăm act de încetarea mandatului. Nu este treaba noastră mai departe. Orice altă opinie pe care o exercităm și cerem să schimbăm votul înseamnă să intervenim într-un act în care justiția și-a exprimat punctul de vedere spunând în felul următor: domnul deputat nu a contestat în termenul legal, așa cum scrie legea. Nu este vina noastră, dragi colegi.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Pe procedură? Pe procedură, domnul deputat Calimente, pe procedură. Și după aceea încheiem orice discuție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Dacă ați remarcat, colegul meu, domnul Orban, care este lider de grup, a făcut o cerere. Acolo nu este vorba nici despre ANI, nu este vorba nici despre Biroul permanent, nu este vorba despre nimic. Este vorba de ceea ce ați spus dumneavoastră, într-un termen rezonabil. Cererea este de a fi scoasă de pe ordinea de zi. Nici că este albă, nici că este neagră, nici că este dată așa, nici că este dată invers. Dumneavoastră sunteți obligat să supuneți la vot scoaterea de pe ordinea de zi. Și cu asta basta. Fără niciun fel de explicații.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Dragi colegi,

Eu sunt obligat să scot de pe ordinea de zi o chestiune care este legală și regulamentară, și orice președinte de ședință are aceeași obligație. Domnul deputat mi-a solicitat, în numele Grupului parlamentar al PNL, să scoatem de pe ordinea de zi Proiectul de Hotărâre de vacantare, care este o chestiune subsecvențială, subsecventă procedurii de luare de act, conform legii noastre, Statutul deputatului și senatorului, și conform Regulamentului nostru.

Vă citesc încă o dată. Art. 7 alin. (4) spune foarte clar că luăm act. Orice altă intervenție este neregulamentară și nelegală, conform Statutului deputatului și senatorului. În această chestiune noi avem o singură procedură: Comitetul liderilor propune Biroului permanent care introduce pe ordinea de zi, iar eu citesc, e o chestiune pur formală. Orice altă intervenție la partea secvențială în care spunem că nu mai facem Proiectul de Hotărâre de vacantare este o chestiune la care sunt de acord cu dumneavoastră, dar nu am intrat în această zonă.

Deci dacă la ordinea de zi mai există alte puncte de vedere?

Vă rog frumos, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Confuzia ați făcut-o dumneavoastră, știți foarte bine că...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Vă rog să-mi permiteți, lăsați-mă să vorbesc.

Înainte, pe ordinea de zi, când aveam o comunicare de genul "Trupele române merg în Afganistan" și altă înștiințare de genul acesta, intra pe ordinea de zi. Și era scris. Și anunțați dumneavoastră: asta, asta și asta. Dumneavoastră n-ați trecut înștiințarea că ANI a hotărât sau ne-ați spus că nu mai are mandat de deputat domnul Roman și pe urmă venea revocarea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu este adevărat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Trebuia să treceți pe ordinea de zi, îmi pare rău.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule vicelider reales, liderul grupului parlamentar trebuia să vă informeze ce am discutat la Biroul permanent la propunerea Comitetului liderilor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Pe ordinea de zi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ordinea de zi are pe primul punct Scrisoarea ANI și această procedură de încetare a mandatului de drept prin luare de act, conform art. 7 din Statutul deputatului și senatorului. Vă rog frumos, nu fac...

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Păi primul...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, nu fac un dialog cu dumneavoastră. Vă spun ce scrie în ordinea de zi la punctul 1, pe care îl discutăm de o oră. Eu v-am lăsat să discutăm despre această chestiune ca să vedem cine vrea să apere statul de drept și cine vrea să blocheze statul de drept. (Vociferări.)

Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele.

Domnule deputat, în ordinea de zi nu mai există procedură, îmi cer scuze că trebuie să vă spun. Am spus că după domnul deputat Toader, care a intervenit în numele grupului parlamentar, intrăm în procedură.

Supun la vot ordinea de zi, așa cum este stabilită de către Biroul permanent, la propunerea Comitetului liderilor. Vă rog frumos să vă pregătiți cartelele. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

149 de voturi pentru, 4 abțineri, 14 voturi împotrivă. Ordinea de zi a fost aprobată.

Intrăm pe ordinea de zi.

La primul punct... (Rumoare.)

Domnilor colegi, haideți că râde lumea de noi cu cvorumul... începem din nou aceeași poveste, vă rog frumos, cine are curaj să vină aici, la microfon, să-l vadă o lume întreagă cum spune despre cvorum. Haideți, vă rog frumos, cine vrea să ia cuvântul? Păi dacă discutăm așa, să ne filmeze toată lumea, vă rog frumos, luăm cuvântul și spunem cine cere cvorum și încalcă Regulamentul.

Domnule deputat, numai o secundă, vă rog frumos, dați-mi voie să...

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Aha, acum când vă cer cuvântul nu mi-l dați!

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos, aveți... eu vă dau cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Mi-ați oprit dreptul la cuvânt ca lider de grup, înainte de vot.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Deci avem 149 de voturi pentru, 4 abțineri, 14 voturi împotrivă. Ordinea de zi a fost aprobată. Dacă cumva trebuie cvorum la ordinea de zi, aveți cuvântul, să ne explicați...

Video in format Flash/IOS

Domnul Ludovic Orban:

Închei. Nu, știu că sunt și alte puncte importante pe ordinea de zi la care Grupul parlamentar al PNL participă și va vota în favoare, dar permiteți-mi să spun, în încheierea punctului anterior, că poate există 99% șanse ca instanța, Curtea de Apel, să nu accepte contestația domnului Petre Roman. Dar și dacă ar exista 1% șanse... Și gândiți-vă, va veni decizia Curții de Apel, pentru că este chemată să se pronunțe asupra acestei contestații. Decizia Curții de Apel va veni și vom fi martori cu toții la această decizie. Și poate ne vom da seama că a sprijini cu adevărat statul de drept înseamnă a lăsa puterile statului să-și exercite prerogativele, așa cum este consfințit de Constituție, iar puterea judecătorească să fie lăsată să decidă atunci când este chemată să decidă.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, nu are niciun atribut Biroul permanent sau plenul Camerei Deputaților în această chestiune. În afară de un discurs de genul acesta, populist, nu văd de ce ar trebui să intervenim. Vă rog frumos, legea spune foarte clar care sunt competențele noastre. În rest, îmi pare rău pentru domnul deputat, nu am nicio competență regulamentară și legală prin care să pot face altceva decât ceea ce scrie la Regulament.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 4:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro