Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 aprilie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.46/18-04-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 08-04-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 aprilie 2014

4. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii (PL-x 88/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 88/2014

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

La punctul 6, procedurile de urgență, avem Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.

O să am... din partea Guvernului, cine? Domnul ministru, vă rog, și bine ați venit în acest cadru.

Am rugămintea la Grupul liberal să ia loc.

Domnul Scutaru, vă rog să vă așezați colegii în bancă, vă rog din suflet. Nu cu forța, cu rugăminți... Ca lider de grup, vă rog frumos, măcar atâta lucru să... În afară de faptul că criticați puterea, vă rog, totuși...

Vă rog, domnul ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Nicolae Jianu (ministru delegat pentru întreprinderi mici și mijlocii):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Bună dimineața!

În primul rând vă mulțumesc pentru invitația făcută. E o onoare pentru mine, ca ministru tânăr, să mă aflu astăzi în fața dumneavoastră cu o lege extrem de importantă, poate cea mai importantă lege a mediului de afaceri.

Cred că orice ministru și-ar dori să fie în fața dumneavoastră pentru susținerea acestei legi.

Nu o să am astăzi un discurs citit, ci mai degrabă o să vă spun câteva elemente pe care le consider importante și pe care sunt conștient de faptul că fiecare dintre dumneavoastră le aveți în vedere când veți acorda votul dumneavoastră astăzi.

După cum spuneam, reglementările acestei legi a IMM-urilor practic transpun setul de politici europene cuprinse în Small Business Act și toate cele 10 principii care au incidență asupra mediului de afaceri.

Prin introducerea acestor principii vom asista la ceea ce mediul de afaceri cere în mod constant, adică un mediu de afaceri predictibil și prietenos.

Câteva chestiuni tehnice legate de noile reglementări ale legii. Se introduc o serie de reglementări care privesc..., spre exemplu, "testul IMM", ceea ce înseamnă că orice tip de reglementare nouă care se dă și are incidență asupra IMM-urilor va avea un test de impact, și această reglementare se va realiza sau nu în funcție de rezultatele testului.

Există o altă reglementare care se numește "numărul constant" sau "one-in, one-out", o reglementare care intră, cu incidență asupra întreprinderilor mici și mijlocii, va trebui să fie echilibrată de o altă reglementare care iese, așa încât principiul să rămână constant... al reglementărilor.

Foarte important. Ceea ce înseamnă accesul la achiziții al întreprinderilor mici și mijlocii, o problemă de finanțare care va presupune două chestiuni. Pe de o parte, faptul că la participarea la o licitație un contractant va trebui să pună elemente specifice asupra subcontractorilor cu care va lucra, privind modalitățile de plată, timpii de plată ș.a.m.d., ca să nu mai asistăm la o dezechilibrare în general a întreprinderilor mici și mijlocii care sunt subcontractanți la contractele unor companii de anvergură și care după aceea nu mai încasează în lanțul plăților plățile care li se datorează.

O altă chestiune foarte importantă e faptul că în lege se specifică faptul că întreprinderile mici și mijlocii vor trebui să vină cu 50% din ceea ce înseamnă condițiile de participare la o licitație, tocmai pentru a asigura un tratament egal cu companiile mari și a da accesul întreprinderilor mici și mijlocii la licitații ale statului sau pe fonduri europene.

Așa cum și primul-ministru a declarat, Guvernul actual va fi primul guvern care va aloca 0,4% din PIB, fonduri europene și fonduri nerambursabile pentru programele destinate întreprinderilor mici și mijlocii.

Încercăm prin această lege să aducem mai aproape reglementările Europa 2020 prin introducerea posibilității unor fonduri destinate întreprinderilor mici și mijlocii, de tipul micro-granturi, micro-creditări, fonduri de cercetare-dezvoltare ș.a.m.d.

Acesta este numai un prim pas din ceea ce noi ne propunem în crearea unui ecosistem de afaceri în care și alte programe vor veni în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii.

Vă solicit astăzi votul dumneavoastră, pentru că incidența acestei legi nu este una punctuală, ea are conotații asupra a 720.000 de întreprinderi mici și mijlocii și a aproximativ 60% din angajații din România, adică 2,5 milioane de angajați.

Încă o dată, m-aș bucura ca toate grupurile parlamentare să susțină această lege.

Vă mulțumesc încă o dată pentru oportunitatea de a o susține în fața dumneavoastră. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu, domnule ministru.

Domnul Iancu, din partea Comisiei pentru industrii și servicii, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte, mulțumesc.

Stimați colegi,

Avem într-adevăr în dezbatere un act normativ extrem de important care se adresează unei categorii din zona economică aflată într-un lung proces de austeritate de-a lungul celor 24 de ani.

Să sperăm că prin actul normativ propus plenului astăzi vom putea repara o greșeală istorică.

Ca atare, stimați colegi, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată spre dezbatere și avizare în fond, în procedură de urgență, cu actul normativ menționat. Aș vrea să vă spun că atât Consiliul Legislativ, Senatul, Comisia pentru afaceri europene, Comisia pentru muncă și protecție socială, Comisia juridică, Comisia pentru administrație publică, Comisia pentru buget, cu toții au avizat favorabil proiectul de lege, proiect de lege care se adresează, așa cum s-a prezentat aici prin intervenția domnului ministru, îmbunătățirii mediului de afaceri, prin actualizarea legislației naționale și transpunerea unor acte normative europene în domeniu, respectiv Small Business Act for Europe și Strategia Europa 2020.

Prin aceste modificări se introduc în corpul legii principii care, statuate prin actele europene, conduc la dezvoltarea IMM-urilor, dezvoltarea activității acestora. De asemenea, reglementează atribuțiile Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra IMM-urilor.

De asemenea, în atribuțiile Guvernului și ale altor autorități publice intră acțiuni comune pentru dezvoltarea sistemului educațional privind dezvoltarea competențelor antreprenoriale și se fac precizări privind programele destinate finanțării IMM-urilor, precum și unele completări privind implementarea acestora.

În consecință, în urma dezbaterilor, membrii comisiei propun plenului, în unanimitate, adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr.1, și amendamentele respinse, prevăzute în Anexa nr.2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

Și, domnule președinte, dacă îmi permiteți, aș vrea să propun și timpii: două minute pentru dezbateri generale, un minut, pe articole. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră timpii propuși de domnul președinte Iancu. Vă rog să votați.

Da, vă mulțumesc. Au fost...

Nu-ți funcționează? Votăm încă o dată. Haideți să mai încercăm o dată.

Aveți grijă cum băgați cartela. Vot.

Video in format Flash/IOS

144 de voturi pentru. Au fost aprobați timpii de antenă.

Din partea grupurilor parlamentare.

Vă rog, domnul Neacșu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

În primul rând, o să vă rog să-mi permiteți să-l felicit pe tânărul ministru Florin Jianu, pentru că în 3 săptămâni de mandat de la numire vine în fața Parlamentului cu o nouă lege pentru IMM-uri, un demers care n-a mai fost făcut din 2004. Este primul lucru.

Al doilea. Sunt convins că toate grupurile parlamentare vor găsi că este o inițiativă normală și necesară. Este sectorul cel mai văduvit în acest interval de timp în care s-a manifestat plenar criza economică și este sectorul pe care s-au descărcat de fiecare dată nerealizările guvernelor.

Faptul că acum vine cu o serie de inițiative în fața dumneavoastră, inițiative preluate, este foarte adevărat, în mare măsură și din legislația europeană, mi se pare un gest și de bun augur, și util, și de susținut.

Implementarea în România a Strategiei 2020 presupune valorificarea în mai mare măsură a potențialului IMM-urilor pentru a crea locuri de muncă și a realiza creșteri favorabile incluziunii sociale.

Iar acel Small Business Act de care a făcut vorbire ministrul aici cuprinde 10 principii pe care mă bucur să le regăsesc în conținutul acestui proiect legislativ, motiv pentru care vom susține, și în numele grupului parlamentar asigur de acest lucru, această inițiativă legislativă pentru că, așa cum am amintit, mediul de afaceri are nevoie de ea. Suntem în avangarda celor... și programul de guvernare atestă acest lucru, iar această inițiativă legislativă promovată de Guvern nu face decât s-o dovedească o dată în plus, că suntem în avangarda celor care luptă pentru mediul de afaceri.

Sunt o serie de principii, de reguli, de alocări bugetare și, dacă vreți, încă o dată, și eu subscriu, pentru că împreună cu ministrul am avut o discuție pe această temă cu primul-ministru și trebuie să recunosc și rolul extrem de pozitiv al acestuia în aprobarea alocării de 0,4% din PIB pentru IMM-uri.

Este pentru prima dată când se formalizează acest lucru, deși această prevedere exista încă din legea votată în 2004, niciodată până acum IMM-urile nu au beneficiat de susținerea guvernamentală, așa cum se va produce începând de după ce dumneavoastră, cu siguranță, îndrăznesc să cred lucrul acesta, veți vota acest proiect legislativ.

Vă mulțumesc și vă invit pe toți și la dezbaterea generală, dar mai ales vă invit pe toți ca la votul final de la ora 12 și 30 să susțineți acest proiect legislativ.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Cine mai dorește din partea grupurilor?

Domnul Mironescu, vă rog.

Se pregătește domnul Ganț și nu în ultimul rând doamna Andreea Paul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Răzvan Horia Mironescu:

Domnule președinte de ședință,

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Prezentul proiect de lege pe care îl avem în discuție acum aduce completări importante Legii nr.346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării IMM-urilor, în acord cu reglementările europene în materie, respectiv Small Business Act for Europe și Strategia Europa 2020.

Se legiferează astfel principii importante, regăsite în legislația europeană, cum ar fi principiul "Gândiți mai întâi la scară mică", "Principiul numărului constant de raportări" și "Aplicarea testului IMM".

În acest sens, se arogă prerogative importante Agenției Naționale pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii denumită sau, mă rog, se introduce de asemenea sintagma de "Autoritate Centrală Responsabilă pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii" și pentru aplicarea principiilor enunțate mai înainte, precum și în ceea ce privește implementarea programelor de formare profesională și antreprenorială enunțate la Capitolul II, Secțiunea a 6-a din lege.

O altă secțiune importantă a legii se referă la facilitățile privind posibilitățile de finanțare ale IMM-urilor prin constituirea de fonduri de contragarantare, acordarea de sprijin și stimulente pentru crearea de locuri de muncă și de suport, prin înființarea unui fond de micro-finanțare pentru IMM-uri, precum și a altor fonduri pentru finanțări sectoriale.

În ceea ce privește programele de formare profesională și de educație continuă antreprenorială, în lege sunt prevăzute atribuții și pentru Ministerul Educației Naționale privind includerea în programa școlară a claselor de liceu superioare a unor cursuri de educație antreprenorială.

Pot afirma în cunoștință de cauză că aceste cursuri ar fi sau vor fi foarte apreciate, având în vedere că Partidul Național Liberal, prin Clubul Oamenilor de Afaceri și în parteneriat cu ONG-uri de profil, a realizat în unele unități de învățământ, la clasele terminale ale liceului, programe pilot prin care elevii au fost informați despre avantajele, dar și provocările activității de antreprenoriat, programe care au fost foarte apreciate.

Ponderea activităților de educație antreprenorială continuă, ar trebui însă să fie derulate prin autoritatea centrală responsabilă, bineînțeles, utilizând la maximum finanțările europene disponibile pe diverse axe.

Menționăm că în acest moment pe site-ul Agenției Naționale pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii apar ca inactive toate programele referitoare la IMM-uri, fiind însă în derulare prin Programul Operațional Regional Axa 4-3 de Finanțare Nerambursabilă pentru Microîntreprinderi.

Este important faptul că modificările aduse prin prezentul proiect de lege au un impact bugetar semnificativ, impact bugetar care ar putea fi considerabil diminuat printr-o alocare judicioasă și coerentă a fondurilor europene disponibile încă prin POS CCE, precum și prin regândirea activității Autorității de Management și a organismului intermediar, în așa fel încât activitatea în acest domeniu să fie sensibil debirocratizată și să fie asigurate criterii de transparență de natură să încurajeze antreprenorii să aplice pentru finanțări în acest program operațional.

Totodată, este important de semnalat că valoarea contractelor semnate pe POS CCE, așa cum este prezentat pe site-ul Autorității, acoperă integral valoarea alocării europene de 2,5 miliarde de euro, în timp ce valoarea rambursărilor efective pe acest program operațional reprezintă doar 36,4% din această sumă, ceea ce arată că în continuare sunt dificultăți în implementarea contractelor de finanțare semnate, iar motivele care au dus la acest blocaj trebuie identificate și eliminate pentru ciclul de finanțare viitor.

În general, problema finanțării IMM-urilor, a cărei posibilă rezolvare, chiar și parțială, se regăsește în prevederile actului normativ pe care îl dezbatem, este de departe una dintre cele mai mari provocări pentru mediul de afaceri.

De aceea, autoritatea centrală cu atribuții în domeniul IMM-urilor are ca principală atribuție aplicarea prevederilor prezentului proiect de lege în tot ceea ce privește constituirea de fonduri și surse de finanțare și cofinanțare la dispoziția IMM-urilor.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota în favoarea acestui proiect de lege, considerându-l un instrument legislativ deosebit de util pentru întărirea IMM-urilor și implicit a clasei mijlocii din România.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Vă rog, doamnă Andreea Paul, din partea Grupului Partidului Democrat Liberal.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Bună ziua.

Sigur că România avea obligația de a transpune în legislația românească aceste reglementări europene dedicate întreprinderilor mici și mijlocii. Dați-mi voie însă să vă semnalez că partea de schimbări preconizate din actul normativ nu face altceva decât să prezinte care este rolul inițiativei europene și a importanței Small Business Act și reia informațiile deja cunoscute. Aici ar fi trebuit să aflăm ce intenționează Guvernul român să facă prin transpunerea Small Business Act în legislația românească, dar nu se indică care sunt obstacolele din legislația românească care vor fi îndepărtate prin implementarea Small Business Act. Sunt numai abordări normative care spun, de fapt, ce ar fi trebuit să aducă prezentul act normativ.

De pildă, citez: "În virtutea principiului 3, care presupune definirea regulilor după principiul «gândiți mai întâi la scară mică», UE și statele membre ar trebui să elaboreze norme în conformitate cu acest principiu", dar nu le regăsim nicăieri. Ba, mai mult decât atât, la impactul acestui act normativ, la modificări normative avute în vedere, măsuri normative necesare pentru aplicarea prevederilor actului normativ, Guvernul Ponta ne spune: "nu este cazul". La fel regăsim și impactul macroeconomic absent pe următorii patru ani și asupra PIB-ului, și asupra locurilor de muncă, și asupra întreprinderilor mici și mijlocii.

Sau un alt principiu european: "Reglementarea inteligentă trebuie să devină o realitate pentru IMM-urile europene".

Haideți să vedem cum arată impactul macroeconomic definit de Guvernul Ponta. Citez: "IMM-urile - fiți foarte atenți, pentru că ridicolul formulării depășește orice limită -, IMM-urile funcționează în medii locale foarte diferite, fiind ele însele de natură foarte diversă".

Măi, oameni buni, asta înseamnă definirea unei politici publice pentru întreprinderile mici și mijlocii? Continui: "Politicile publice care vizează nevoile IMM-urilor trebuie, prin urmare, să țină seama pe deplin de această diversitate".

Dragi colegi, ați citit acest proiect de lege? Dați-mi voie să citesc. Cred că acest proiect de lege a preluat, de fapt, un act normativ redactat de doamna ministru Grapini, pentru că are greșeli gramaticale.

La punctul 2 - "Impactul asupra mediului de afaceri" - citez: "Rolul întreprinderilor mici și mijlocii în societate va deveni din ce în ce mai important, în calitatea lor de creatoare de oportunități de angajare".

Oameni buni, vă rog frumos, citiți proiectele de lege înainte să le adoptați, pentru că ele sunt mai necesare ca oricând.

Așadar, nu ne spune ce măsuri sunt avute în vedere pentru sprijinirea nevoilor de finanțare și de inovare ale întreprinderilor mici și mijlocii, nici pentru dezvoltarea educației antreprenoriale sau pentru simplificarea administrativă, deși acestea sunt menționate în document cu imperativul "este necesară reglementarea".

Deși sprijinul pentru întreprinderile mici și mijlocii este invocat de nenumărate ori, lipsește din proiectul de act normativ tocmai impactul financiar asupra bugetului.

Și acum să vă dau patru exemple de țări europene care au înțeles cum să transpună această reglementare europeană a Small Business Act. De pildă, Olanda introduce piața antreprenorilor formată din fuziunea dintre Camera de Comerț și un centru de inovare. Marea Britanie introduce acceleratorul de creștere, adică un pachet multimodal de măsuri care vizează problemele cu care se confruntă întreprinderile mici și mijlocii. Ungaria introduce proceduri mai rapide de achiziție publică on-line, inclusiv One stop shop pentru administrare centralizată, sau Letonia, ultimul exemplu, simplifică înregistrarea angajatorilor ca plătitori de taxe și a circulației informațiilor referitoare la înregistrarea pentru plata TVA. Se reduce considerabil, astfel, timpul înființării unei noi întreprinderi și permite plata on-line a taxelor.

Stimați colegi,

Vă rog frumos, citiți proiectul de act normativ. Nu face decât să traducă în limba română principiile europene. Nu vine cu nicio schemă-suport. Impactul financiar, repet, macroeconomic, este zero. Nu se spune câte firme beneficiare sunt avute în vedere, ce scheme-suport se introduc, ce măsuri birocratice se elimină, cum introducem procedura "gândiți mai întâi la scară mică" în reglementarea viitoarelor politici publice, câte locuri de muncă noi se creează, câte bariere administrative se elimină? Nimic. Nu încercați doar să bifați obligațiile europene, este nevoie de această lege, repet, și Partidul Democrat Liberal vrea să o susțină. Dar, vă rog, luați în calcul aceste critici constructive pe care vi le aduc și corectați, vă rog frumos, erorile gramaticale moștenite în Ministerul Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Și eu vă mulțumesc.

Ați depășit cele două minute, dar erați prea avântată ca să vă întrerup.

Vă rog, domnule Ciuhodaru. Domnul Ganț și pe urmă domnul Ciuhodaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Domnule ministru,

Doamnelor și domnilor deputați,

Grupul nostru parlamentar salută inițiativa ministerului de resort. Credem că preocuparea este legitimă, dincolo de transpunerea reglementărilor europene și sigur că orice demers poate fi perfecționat. Nu contestă nimeni că poate să aibă un follow-up, niște urmări, un astfel de act normativ și am convingerea că așa va fi.

Totodată, suntem convinși că a fost discutat acest proiect cu reprezentanții din domeniu, pentru că orice reglementare pe care am face-o trebuie să țină cont și de practica pe care, știu și eu, IMM-urile o au și contribuția acestora la economia României.

Credem că demersul e foarte important, pentru că urmând exemplul celei mai puternice economii europene, aceea a Germaniei, în care sectorul IMM-urilor este cel puțin la fel de important ca acela pe care îl gestionează marile concerne și România continuă demersurile de integrare în piața europeană.

Sigur că e util să facem cursuri pentru antreprenoriat, dar, stimate domnule ministru, vin în fața dumneavoastră rugându-vă să mai susțineți un demers strâns legat de acesta, al IMM-urilor, și anume sistemul dual de formare pe care România, după părerea mea și a noastră, ar trebui să-l introducă după modelul economiei germane, austriece, pentru că dincolo de antreprenori, performanță, avem nevoie de o forță de muncă foarte bine calificată, care în momentul de față ne lipsește.

De aceea, sper, domnule ministru, că veți susține împreună cu ceilalți membri ai Cabinetului transpunerea în România a acestui sistem dual de formare.

În concluzie, vreau să vă spun că grupul nostru parlamentar va vota în favoarea inițiativei dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule Ciuhodaru, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Noroc cu recomandările Comisiei Europene de a transpune în legislația românească astfel de măsuri, pentru că altfel realitatea economică românească și evoluția locurilor de muncă seamănă tot mai mult cu un banc de la Radio Erevan. Este adevărat că se creează un milion de locuri de muncă? Este adevărat, dar nu e vorba de un milion, ci de 100.000, și nu se înființează, ci se desființează.

Sunt convins că cele 36 de noi taxe și impozite, acciza suplimentară la combustibil, taxa pe stâlp și pe rufe murdare vor fi tot atâtea măsuri de stimulare a IMM-urilor.

Noi vom susține un astfel de demers legislativ dacă veți pune și măsuri concrete. Iar eu sper că, în înțelepciunea dumneavoastră, veți vota și proiectul de lege privind scăderea TVA-ului la 19%.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Domnul Árpád Márton.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

E bine să avem un astfel de ghid, chiar pentru noi, legislativ, deși aici doamna Paul are dreptate: sunt articole de lege care nu sunt articole de lege, ci declarații de intenție. Totuși, este bine să fie acolo, măcar de ne-am ține de ele. Adică dacă introducem printr-o altă lege alte obligații acestor întreprinderi mici și mijlocii, așa cum este prevăzut în textul de lege, într-adevăr să eliminăm alte obligații, deci să nu le împovărăm.

E bine că ne impunem nouă să avem o activitate legislativă, doar atunci să adoptăm legi când am prospectat impactul major asupra acestor întreprinderi mici și mijlocii al actelor noastre legislative.

E bine că ne obligă această lege să avem un astfel de demers, dar în continuare sper să ne și ținem de aceste obligații prevăzute de aceste legi. Și voi avea două intervenții de ordin gramatical, de fapt de punctuație, pentru că se regăsesc în două locuri două paranteze care nu sunt admise în formularea legislativă din România.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă mai dorește cineva?

Domnule Iancu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi, mulțumesc pentru intervenții. Apreciez punctele de vedere prezentate, mai ales ultimul punct de vedere. Sunt ușor surprins de faptul că atunci când avem, într-adevăr, în dezbatere acte normative extrem de importante, nu ratăm momentul să le transformăm într-un prilej de a valorifica acea dezbatere într-un simplu atac politic, dar fără substanță. S-a spus la acest microfon că acest act normativ nu are prevederi concrete, nu face referiri punctuale, nu cuantifică modalitatea în care trebuie ajutate întreprinderile mici și mijlocii. Absolut firesc! Absolut firesc, pentru că în față, stimați colegi, aveți un ghid. Prin acest act normativ vi se spune cum să faceți actele normative pentru întreprinderi mici și mijlocii.

Aveți aici o dezbatere care vă invită la studii de impact, adică vi se spune explicit și dați-mi voie să citez, este cât se poate de clar, este un act normativ care transpune principii europene care se adresează modalității în care noi, de aici încolo, suntem obligați să le preluăm... pe care trebuie să le preluăm, să le avem în vedere când realizăm acte normative care se adresează întreprinderilor mici și mijlocii. Și ni se spune aici: "Evaluarea sistematică a impactului proiectelor de acte normative prevăzute la alin. (1) se face prin aplicarea testului IMM. Testul IMM se efectuează de către inițiatorul actului normativ înainte de demararea procesului...", adică ce poate fi mai explicit de atât, dacă vrem să citim corect un act normativ?

Dar vreau să am și un element totuși nou, adică este ceva care vine ca o noutate absolută și cred că ar trebui să fim cu toții bucuroși. Dacă vă uitați la pagina 11 o să vedeți că există o prevedere chiar clară, explicită, privind susținerea întreprinderilor mici și mijlocii, în care se spune că acestea beneficiază de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri, de garanția pentru participare, de garanția de bună execuție, cerută în achizițiile de produse și lucrări și servicii. Și o să vedeți, în intervențiile colegilor noștri, la amendamente, că au fost, de asemenea, amendamente foarte înțelepte propuse de colegii noștri parlamentari care sper să fie, de asemenea, preluate de dumneavoastră. Adică, avem în față un ghid, de la acest ghid știm cum trebuie să intervenim în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă rog, domnule .... Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Aurel Vainer:

Domnule președinte de ședință,

Stimate colege și stimați colegi,

Eu vă iau cu bună ziua și bună să ne fie ziua.

Am vrut și eu să spun câteva cuvinte, în completarea celor arătate de colegul meu Ovidiu Ganț, cu care sunt întru totul de acord.

Întâmplător sau neîntâmplător m-am aflat implicat în toată istoria întreprinderilor mici și mijlocii de până astăzi, mai mult însă până în 2005. Eu cred că această lege-cadru, eu nu i-aș spune ghid, ci lege-cadru, aduce noutăți. Aduce noutăți și bine-venite, pentru că după zece ani o lege cere să fie împrospătată. Aici nu e vorba numai de o împrospătare. Se aduc, în activitatea întreprinderilor mici și mijlocii, principiile, regulile Uniunii Europene. De aici încolo putem aduce orice noi legi care să sprijine întreprinderile mici și mijlocii, dar care să fie în spiritul acestei legi-cadru.

Mie mi se pare esențială cerința testului de impact, dar nu doar în lege, ci să fie o realitate ori de câte ori se întreprind măsuri vizând întreprinderile mici și mijlocii, favorabile sau mai puțin favorabile. Aș aminti, de exemplu, Proiectul de Lege de aprobare a Ordonanței privind modificarea Codului fiscal, o nouă lege, și sunt atât de multe de modificare a Codului fiscal, vizează mult întreprinderile mici și mijlocii, nu sunt teste de impact.

Deci cred că cerința principală este să respectăm principiile care sunt în această lege și să facem efectiv să funcționeze noile instrumente arătate.

Susțin întru totul votarea acestei legi, cu o discuție și cu votul corespunzător la amendamente. Nu avem decât să inițiem cât de multe, ca să le fie mai bine.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Vă rog, doamna Andreea Paul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Vă mulțumesc.

Ce bine ar fi fost să avem acest prim impact asupra întreprinderilor mici și mijlocii evaluat chiar de la legea-cadru, dar nu-l avem. Vom cere reglementatorului ca în viitor să aplice testul IMM, dar uităm să-l facem, adică dumneavoastră, domnule ministru, tânăr, proaspăt, exact la legea-cadru. Aveți impact macroeconomic zero. Nu spuneți câte întreprinderi mici și mijlocii potențial beneficiare există în urma măsurilor pe care le declarați doar pe hârtie. Nu spuneți câte locuri de muncă aveți în vedere să generați.

Oameni buni, impactul nu există în însăși legea-cadru dedicată întreprinderilor mici și mijlocii, care vrea să impună această procedură în viitor. Cum să vă credem? Cum, domnule ministru?!

Dacă spuneți că la măsurile normative viitoare ce derivă din această lege-cadru dedicată întreprinderilor mici și mijlocii, spuneți clar "nu este cazul", păi atunci despre ce discutăm aici, despre principiile obligatorii europene pe care le cunoaștem din anul 2008?!

Haideți să spunem lucrurilor pe nume, în Guvernul anterior cu dumneavoastră împreună am colaborat când am croit programul dedicat tinerilor debutanți în afaceri și am aplicat principiul, nu doar l-am redactat într-o lege, ca să mai bifăm o obligație europeană. Haideți cu fapte, nu cu vorbe!

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Dacă mai dorește cineva?

Trecem la amendamentele admise. Dacă aveți observații la amendamentele admise?

Domnule Niță, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Emil Niță:

Domnule președinte de ședință, o să am rugămintea, la art. 26, paginile 29-30, s-au introdus câteva alineate noi, de la 6 la 9, pe care le-am lăsat la amendamente admise, dar avem rugămintea ca alin. (8) și alin. (9), în urma discuțiilor din comisie noi le-am respins, dar din eroare ele au rămas la amendamente admise și am rugămintea să le treceți la amendamente respinse. Deci numai 8 și 9. Rămân 6, 7, iar 8 și 9 le trecem la respinse.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Domnule Iancu, sunteți de acord cu propunerea domnului Niță? Vă mulțumesc.

Dacă aveți alte observații?

Domnule Márton Árpád, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Am aceeași observație la două puncte și îmi pare bine că domnul președinte al Comisiei juridice este de față.

La pagina 9, punctul 7 alin. (3), există obligații de raportare, conformare puse între paranteze, ceea ce nu se admite la noi, trebuie să punem între virgule. Deci în loc de paranteză puneți virgulă.

La fel, la punctul 10, pagina 14, 21, deci alin. 21 lit. e), la fel, între paranteze este pus textul "simpozioane, conferințe, forumuri, expoziții, cluburi de discuție, schimburi de experiență, clasamente și concursuri cu premii sau alte asemenea", deci o virgulă înaintea parantezei și evident se termină cu punct și virgulă, deci eliminați paranteza, la fel, pentru că nu se admite în formularea legislativă din România folosirea parantezelor.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Domnule Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Am asistat la ultima prezentare, a formalizării unor amendamente și nu cred că e nicio problemă, dar ceea ce cred că vă pregăteați să faceți, domnule președinte, cred că totuși amendamentele sau propunerea colegului nostru, domnul Niță, trebuie supusă votului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Așteptam reacția comisiei și după aceea supuneam la vot.

Vă rog, domnule Iancu, da.

Și am rugămintea la domnul Țîmpău, președintele Comisiei pentru afaceri europene, să se pregătească să ia cuvântul după ce terminăm această lege, pentru că nu i-am dat cuvântul când am pus proiectele de hotărâre la primele puncte în discuție.

Vă rog, domnule Iancu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Da, două aspecte. Susținem observațiile făcute de colegul nostru. Într-adevăr, alineatele 8 și 9 puse în discuție erau la amendamente respinse, din păcate ele au rămas admise.

Și mai avem o intervenție la art. 2, un amendament respins pe care îl susține o colegă de-a noastră. Iar la referirile făcute de domnul Márton, din păcate nu este adevărat, tehnica legislativă permite paranteze. Dacă am pune virgulă am schimba sensul. De aceea, legiuitorul a și permis să introducem în paranteze pentru detalii, amănunte.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Suntem la capitolul de amendamente admise. Mai aveți observații?

Domnul Tinel, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte, dați-mi voie o chestiune procedurală să vă reamintesc: dacă tot intrăm în dezbaterea pe articole, începeți cu titlul legii, articolul 1 și la fiecare poziție puteți să luați pozițiile de la 1 la 5, de la 1 la 10 și acolo fiecare să-și exprime poziția. Așa ne-am dus la art. 24, ne-am întors la art. 7, vine domnul Iancu și spune art. 2, nu mai știe nimeni ce votează, ce susține, ce propuneți!

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Fiți atent, ca să știți ce votați!

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Dați-mi voie, ce susțineți acum, propunerea de la art. 24, eliminarea...?

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Dar de ce nu mă lăsați, să vedeți dumneavoastră ce susțin...

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Ați creat un haos procedural, domnule președinte, e genul dumneavoastră de a conduce ședința!

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Am impresia că haosul este în mintea dumneavoastră, domnule Tinel, cu tot respectul!

Vă mai întreb dacă aveți observații la capitolul de amendamente respinse... admise. Scuze, că mă încurc acum!

Deci, supun votului dumneavoastră propunerea domnului Niță, de trecere a art. 8 și 9, vorbesc din memorie, domnule Tinel, la capitolul de amendamente respinse.

Cine este pentru? Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 159 de voturi pentru, 3 abțineri și zero voturi împotrivă, propunerea domnului Niță, de trecere a articolelor 8 și 9 de la capitolul de amendamente admise la capitolul amendamente respinse, a fost aprobată.

Celelalte chestiuni, cu parantezele și virgulele nu sunt de supus la vot, mergem pe mâna șefului Comisiei pentru industrii și servicii.

Trecem în continuare la capitolul de amendamente respinse.

Dacă la punctul 1 al capitolului aveți observații, domnule Tinel? Nu aveți observații. Vă mulțumesc.

Dacă la punctul 2 aveți observații? Nu aveți observații. Vă mulțumesc.

Dacă la punctul 3 aveți observații?

Nu știu la ce vă uitați, că aveam un singur punct, dar, în sfârșit, dumneavoastră vă uitați în continuare... (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

Dacă mai aveți observații alți colegi? Nu aveți...

Doamna Nichita, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina Nichita:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

La art. 2, amendamentul propus de mine a fost respins și vă rog să fie trecut la art. 2, ca un nou alineat, alin. 2: "Prevederile prezentei legi sunt aplicabile și asociațiilor și fundațiilor, cooperativelor agricole și societăților agricole care desfășoară activități economice".

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă rog, domnule...

I-am dat cuvântul pentru că avea o observație la capitolul de amendamente respinse, în afară de punctul 1 la care am făcut referire.

În afară de acel punct, dumneaei a avut o observație.

Domnule Tinel, lăsați-mă să conduc așa cum știu, că am făcut-o bine până acum, bănuiesc eu, și aveți încredere în capacitatea mea de discernământ.

Domnule Iancu, aveți observații, susțineți punctul de vedere? Vă rog, la microfon, că altfel avem probleme cu domnul Tinel.

Din sală:

Regulamentul...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Nu mai spun de regulament, se subînțelege, domnul Tinel este regulamentul, domnule Ialomițianu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi, susținem acest amendament, pentru că el de fapt se adresează acelor organisme neguvernamentale care desfășoară activități economice și în special activitățile economice în special în zona incluziunii sociale și e firesc să beneficieze de același cadru legislativ.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amendamentul propus de doamna Cristina Nichita. Vă rog să votați.

Video in format Flash/IOS

Cu 106 voturi pentru, două abțineri, 57 de voturi împotrivă, amendamentul a fost admis.

Dacă mai aveți alte observații? Nu sunt.

Vă mulțumesc.

Proiectul de lege trece la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 28 septembrie 2022, 13:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro