Dan-Ștefan Motreanu
Dan-Ștefan Motreanu
Sittings of the Chamber of Deputies of April 23, 2013
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.55/30-04-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
23-11-2022
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2013 > 23-04-2013 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 23, 2013

 Relevant paragraphs for the following query: 
Speaker: Dan-Ștefan Motreanu

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.91 Dan-Ștefan Motreanu - declarație politică: "Dezvoltarea regională a României - temă importantă de tranșat";

   

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

"Dezvoltarea regională a României - temă importantă de tranșat"

În declarația de astăzi vreau să vă supun atenției un subiect important, genul de vâlvătaie care poate produce un infern dacă nu este supravegheat din timp. Acest subiect îl reprezintă regionalizarea. Tema regionalizării poate da naștere unor discuții utile, nu numai pentru politicieni, ci și pentru opinia publică. Dezbaterile pe acest subiect dau o șansă orașelor, județelor să arate unde sunt punctele lor forte, să scoată în evidență punctele bune. Aceasta nu trebuie însă să pună o presiune asupra procesului de regionalizare.

Mocnește în secret de câteva luni, hrănindu-se cu visuri de mărire ale unor actori locali sau naționali, cu idei fixe ale unor funcționari sau cu obsesii cauzate de tăceri apăsătoare clădite pe temeri, frici și momente de indecizie, până într-un punct în care devine deja de necontrolat stârnind pasiuni și orgolii nemăsurabile. Cred că încă nu este prea târziu să "stăpânim acest foc", dar pentru aceasta avem nevoie de transparență, dezbatere și curaj.

Intervenția mea pornește de la discursul public oficial din ultimele luni pe această temă, în care se discuta mereu de 8 regiuni, adică de păstrarea celor existente. De aceea, trebuie să atrag atenția, încă de la început, că delimitarea regiunilor de dezvoltare existente a fost rezultatul mai degrabă al unui compromis politic decât al unei analize aprofundate. Și afirm acest lucru în cunoștință de cauză, ca unul care am lucrat peste 5 ani în ceea ce se numește conceptul de dezvoltare regională încă de la începuturile acestuia în România. Dacă Uniunea Europeană folosește aproximativ 100 de indicatori în politica de dezvoltare regională, în anul 1997, s-au folosit numai 17 astfel de indicatori în construcția regională și a indicelui global al dezvoltării. Iar dintre cei 8 mari piloni ai dezvoltării regionale: demografic, economic (doar 2 indicatori: PIB și rata șomajului), social, infrastructură, educație, istoric, geografic, cultural, ultimii trei au fost aproape excluși.

Politica de Dezvoltarea Regională este și astăzi, la 15 ani de la implementarea ei în țara noastră, un concept nou pentru foarte mulți cetățeni. Aceasta pentru că s-a vorbit foarte puțin despre principiile, obiectivele și rezultatele ei, semănând mai mult cu o poveste situată între mit și adevăr.

De 15 ani, în România, funcționăm pe opt regiuni de dezvoltare, fiecare cuprinzând mai multe județe, constituite în urma unui acord liber între consiliile județene și cele locale.

De acum 15 ani ne-am propus ca prin intermediul lor să planificăm utilizarea resurselor (prin programe și proiecte) în vederea atingerii unor obiective stabilite;

- să diminuam dezechilibrele economice în cadrul regiunilor existente, dar și între ele,

- să creștem gradul de absorbție a instrumentelor financiare alocate de UE (fonduri structurale și de coeziune);

- să oferim cetățenilor servicii de calitate;

- să stimulăm cooperarea și parteneriatul interregional, intern și internațional, care contribuie la dezvoltarea economică;

- crearea unei conștiințe de apartenență la regiune.

Din acest motiv consider că acum, înainte de a discuta despre o nouă regionalizare a României, avem datoria de a prezenta o evaluare serioasă asupra a ceea ce a reprezentat funcționarea și rezultatele obținute de actualele regiuni.

Evaluarea este una dintre etapele importante ale politicii europene de coeziune, principiile pe care se axează, ca relevanța, utilitatea, eficacitatea, sustenabilitatea, îți dau posibilitatea creării unei imagini asupra designului și rezultatelor proiectului în relație cu resursele disponibile și cu obiectivele propuse. Evaluarea presupune transparență, dezbatere, responsabilitate, eficiență, adică principii cheie care ar trebui să fie si pilonii viitoarei construcții regionale. Fără o evaluare serioasa si transparentă, cu bune si rele, cu plusuri si minusuri, nimeni, dar absolut nimeni, nu va crede in viitorul acestor regiuni, asa cum reies ele din discursul oficial.

Pentru aceasta ne trebuie curaj. Curajul de a arata rezultatele așa cum sunt, curajul de a arăta de unde pornim în aceasta etapă nouă privind dezvoltarea regională a României.

Cred că trebuie sa avem acest curaj, pentru că așa cum afirma Plutarh, scriitor și moralist antic: "Curajul este începutul biruinței!"

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 26 november 2022, 10:18
Telephone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro