Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.81/30-06-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 20-06-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2011

7. Dezbaterea Propunerii legislative privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului și din administrarea Academiei de Științe Agricole și Silvice "Gheorghe Ionescu-Șișești" - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov în domeniul public al municipiului Brașov și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Brașov, județul Brașov (Pl-x 349/2011). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 349/2011

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

La poziția 6, avem Propunerea legislativă privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului și din administrarea Academiei de Științe Agricole și Silvice "Gheorghe Ionescu-Șișești", Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov în domeniul public al municipiului Brașov și în administrarea Consiliului local al municipiului Brașov, județul Brașov.

Dacă din partea inițiatorului dorește să ia cineva cuvântul?

Domnul deputat Andronache. Vă rog.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Este vorba despre o inițiativă legislativă care vizează transferul unor terenuri de la Institutul Cartofului Brașov către Consiliul local al municipiului Brașov. Această inițiativă legislativă întrunește consensul politic al tuturor deputaților de Brașov care sunt inițiatori și, prin urmare, există un astfel de consens politic la nivel local. Vă rugăm, din această perspectivă, să susțineți această inițiativă legislativă.

Pe scurt, inițiativa legislativă, după cum vă spuneam, vizează transferul unor terenuri pentru realizarea următoarelor obiective: realizarea unui centru de afaceri, care este un proiect major al componentei economice din planul integral de dezvoltare al municipiului Brașov. Astfel, municipiul Brașov, prin Asociația Zona Metropolitană Brașov, a declarat obiectivul ca fiind un obiectiv major, structură care este menită să sprijine legătura directă între furnizorii de cunoaștere, adică universități, institute de cercetare științifică și beneficiarii de cunoaștere, respectiv companii sau firme din Brașov și din zona adiacentă Brașovului.

De asemenea, pe suprafața de teren al cărui transfer îl propunem, în perioada 1960-1970, Institutul de Cercetare pentru Cartof Brașov a edificat blocuri de locuințe ce aveau destinația de locuințe de serviciu.

În anul 2002, locuințele pentru care existau contracte de închiriere au fost vândute către cetățenii care locuiau în aceste blocuri, însă, din cauza faptului că terenul nu era intabulat, aceste contracte nu au putut fi autentificate.

Precizăm că este vorba de un număr de 10 blocuri de locuințe, în care locuiesc un număr de peste 200 de cetățeni.

Totodată, propunem transferul unor suprafețe de teren, indispensabile pentru realizarea unei noi infrastructuri rutiere în municipiul Brașov, respectiv a tronsonului 3 de ocolitoare, care va elimina traficul greu din interiorul municipiului și va reduce poluarea din oraș.

Subliniez încă o dată că toți deputații de Brașov au semnat această inițiativă legislativă, fapt pentru care vă propunem să sprijiniți și să votați această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Raportul comisiei?

Raportul comisiei, întâi, și pe urmă dezbaterile comisiilor.

Vă rog.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vreau să vă aduc la cunoștință, stimați colegi, în legătură cu raportul comisiei. Acest proiect de lege privește cercetarea științifică, fiindcă este vorba despre terenurile unui institut.

De când suntem în Parlamentul României, toate aceste proiecte de lege au trecut prin Comisia pentru învățământ și cercetare. În mod cu totul nemaiîntâlnit, la acest proiect de lege, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a fost întâi acreditată cu studierea pe fond a acestui raport - deci, prezentarea pe fond a raportului, după care i s-a luat acest raport, s-a transmis spre raport final Comisiei juridice, de disciplină și imunități și Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice. Deci, agricultură, în sensul că institutele respective aparțin de domeniul agriculturii, dar cercetarea nu a mai fost luată în considerare, că sunt, de fapt, instituții care aparțin domeniului cercetării și se iau din patrimoniu terenuri și a fost solicitată comisia, zic eu, în mod abuziv, să prezinte doar aviz. Pentru care motive? O să vă spun atunci când o să mă exprim personal de la acest microfon la dezbaterile generale.

Am făcut o solicitare către dumneavoastră, doamnă președinte, și către Biroul permanent, să spun că este inadmisibil ca o problemă legată de un institut de cercetare, un institut de cercetare care reprezintă o problemă, pentru că era vorba de institut de cercetare al cartofului, să fie trimisă spre dezbatere și spre luarea unei decizii la Comisia juridică, de disciplină și imunități, da? De ce? O să vă explic în continuare, dar este vorba despre 45 de hectare de teren, pe care se va face un mall, un centru nu de cercetare, adică un centru de conferințe. Da? Vă mulțumesc foarte mult.

Poftiți, domnule coleg. În fond, vorbesc cei de la agricultură și cei de la Comisia juridică, de disciplină și imunități, nu cei de la Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Și eu vă mulțumesc, doamnă președinte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Raportul comisiei? Domnul președinte Fuia. Vă rog.

Domnul Stelian Fuia:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Comisia juridică, de disciplină și imunități, împreună cu Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, au fost sesizate spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă menționată, care presupune trecerea unui teren din domeniul public al statului și din administrarea Academiei de Științe Agricole în administrarea Consiliului local Brașov.

Potrivit prevederilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale Regulamentului Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare trecerea unui teren din domeniul public al statului în administrarea Consiliului local al municipiului Brașov.

În conformitate cu prevederile art.61 și 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, la dezbateri au fost prezenți 21 de deputați din totalul de 23, ai Comisiei juridice, de disciplină și imunități, și 26 de deputați din 27 ai Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice.

În urma dezbaterilor, cele două comisii sesizate în fond au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților, spre aprobare și adoptare raportul de adoptare, cu amendamentele admise, astfel cum sunt redate în Anexa nr.1 la prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Intervenții în cadrul dezbaterilor generale?

Domnul deputat Mocanu.

Domnul Vasile Mocanu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

În Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice am avut mai multe cazuri de genul acesta. Și noi, împreună, și cei de la PDL, și cei de la PSD, și cei de la toate partidele care stăm aici, în sala asta frumoasă, am hotărât să nu mai dăm pământ de la cercetare, chiar cum se cuvine, așa, fiecare, cum cere câte o suprafață, să i se dea.

De aceea, eu vin și vă propun ca, în numele Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, această lege să meargă din nou la Biroul permanent. În primul rând, sunt de acord cu cele ridicate aici de domnul președinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, fiindcă acest proiect de lege trebuie analizat și de către această comisie.

Raportul trebuia întocmit comun - și de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și de Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice.

Pentru acest lucru, am rugămintea ca, doamna președinte, să fie întors acest proiect de lege la Biroul permanent și să fie repartizat pentru ambele comisii. Vă mulțumesc foarte mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Gabor.

Domnul Gheorghe Gabor:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Iată cum o asemenea propunere legislativă naște discuții, naște opinii contradictorii și sigur că dumneavoastră urmează să hotărâți prin vot dacă inițiativa parlamentarilor brașoveni va fi adoptată sau nu. eu vă mărturisesc că mă număr printre inițiatori, ca urmare a solicitării făcute de către colegii din Partidul Democrat Liberal.

Le-am adus aminte, cu acea ocazie, că atunci când a fost o inițiativă legislativă pornită din partea liberalilor, de a se acorda teren pentru construirea unui aeroport la Ghimbav Brașov, colegii din Partidul Democrat Liberal s-au opus. Noi, membri ai Partidului Național Liberal, care am fost de acord acum să semnăm această inițiativă legislativă, am făcut acest lucru pentru că am considerat că este pentru binele cetățenilor municipiului Brașov. Și, prin votul nostru, vom încerca să adoptăm această inițiativă.

Dar, dragi colegi, trebuie să ne gândim întotdeauna dacă legile pe care noi le facem sunt pentru binele populației, pentru binele cetățenilor acestei țări, sau a unei zone bine delimitate, cum este cazul de față, municipiul Brașov.

Cred întotdeauna că noi trebuie să facem legile pentru binele cetățeanului, și nu pentru interese personale, sau să nu fim de acord cu adoptarea unui proiect de lege pentru că pornește de la altcineva.

În cazul de față, este vorba de o anumită suprafață de teren pe care sunt construite zeci de blocuri, încă dintr-o perioadă mai îndepărtată și oamenii aceia nu sunt stăpâni pe terenul pe care se găsesc blocurile, deși ei sunt stăpâni ai apartamentelor.

De aceea, eu vă solicit să dați un vot pentru adoptarea acestui proiect legislativ.

Sigur, se pune problema de ce să tot luăm teren de la Institutul Cartofului? Este o situație destul de delicată, dar trebuie să ne gândim și la faptul că acest Institut al Cartofului stăpânește o suprafață de teren foarte mare, pe care nu o folosește în scopul cercetării. Și ar trebui reglementată situația în sensul de a se limita o anumită suprafață de teren, pe care să se facă cercetare și să fie folosită în scop bine stabilit, dar să fie folosită și nu să se părăsească terenul.

În încheiere, vă rog să binevoiți ca, prin votul pe care-l veți da mâine, să adoptăm acest proiect legislativ.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Duvăz. Vă rog.

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

În mod sistematic, în ultimii ani, din patrimoniul institutelor de cercetări din domeniul agricol, au dispărut semnificativ terenurile care erau destinate cercetării. Sigur, știm cu toții aceste terenuri au fost supradimensionate într-o vreme, că în mare parte erau folosite la producția agricolă și nu la cercetare, dar lucrul a evoluat negativ și, din păcate, rezultatele sunt cele pe care le vedem, în sensul că cercetarea românească din domeniu a scăzut drastic, că materialul genetic pe care sunt chemați să-l reproducă fermierii este un material adeseori care nu ne aparține, care nu este adaptat și mai ales marea cantitate de alimente nu mai este produsă pe terenurile românești.

Cred că în fața unei asemenea dezbateri ar trebui să ne punem problema de fond. Eu nu știu dacă acest teren este ocupat de blocuri, spune un coleg de-al nostru. Poate. Nu ni s-a făcut o prezentare foarte pe larg. Poate că, într-adevăr, este o reparație care trebuie făcută, dar, pe de altă parte, cred că era important și cred că ar trebui să ne gândim, când mai luăm 45 de hectare, să-i dăm în alt loc, în compensație, teren și cred că asta ar fi și soluția cea mai echilibrată. Sunt de acord cu cei care au propus, de la această tribună, și susțin și eu să retrimitem comisiei, în vederea analizării compensării cu un teren, poate nu la fel de mare, nu ocupat, ci neocupat, dar destinat acestei cercetări care suferă din ce în ce mai mult și față de care suntem foarte datori cu toții.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Tinel Gheorghe. După aceea, domnul Andronache.

Domnul Tinel Gheorghe:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Am văzut că s-au inflamat spiritele în ceea ce privește, nu 45, ci cele 35 de hectare care sunt solicitate de Primăria Municipiului Brașov pentru derularea unui centru de afaceri.

Acum, nu vreau să fac o scurtă istorie, să ne aducem aminte că am aprobat-o anul trecut și la iași 100 de hectare am dat, și la Brașov 200 de hectare pentru aeroport.

În Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, vă reamintesc că am blocat, timp de două săptămâni, adoptarea proiectului, pentru că am solicitat prezența șefului Institutului de Cercetare a Cartofului și a venit în plenul comisiilor reunite, pentru că voiam să avem și punctul de vedere al domniilor lor, să vedem dacă au fost de acord cu această cedare și au explicat foarte clar că sunt de acord ca cele 35 de hectare să plece la Primăria Brașovului.

Într-adevăr, după ce am aprobat Legea nr.45, am spus că nu am vrea să mai procedăm la diminuarea suprafețelor afectate cercetării. Problema este însă că multe dintre aceste suprafețe pe care institutele de cercetare în agricultură le dețin în momentul de față, sunt suprafețe care ar trebui reanalizate prin prisma obiectului de activitate. Eu sunt ferm convins că dacă Institutul Cartofului avea o temă de cercetare acolo, Institutul Cartofului se opunea predării, cedării celor 35 de hectare.

Dacă întoarcem acum legea la comisie, să știți că deznodământul este același. Punctul de vedere este același. Așa cum am dat 100 de hectare la Iași și 200 anul trecut pentru Aeroportul de la Brașov, putem să cedăm 35. Ele sunt justificate, din punctul meu de vedere, nu pentru că inițiativa aparține tuturor colegilor parlamentari, de la dreapta la stânga, ci prin prisma investiției care se derulează acolo.

Încă o dată, vă rog să analizăm și să dăm un punct de vedere favorabil. Să știți că în comisie am avut discuții foarte aprinse pe oportunitatea acestei cedări și reprezentanții Academiei, dar și ai Institutului au exprimat un punct de vedere afirmativ.

Deci, din acest punct de vedere, nu știu ce s-ar schimba dacă s-ar întoarce înapoi în comisie. Poate am mai amâna încă o săptămână sau două. Pentru ce? Pentru același rezultat - ar reveni în plen cu un punct de vedere favorabil cedării celor 35 de hectare.

Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal susține proiectul de lege, în forma adoptată în plenul reunit al celor două comisii.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Andronache.

Domnul Gabriel Andronache:

Stimați colegi,

Dați-mi voie să fac o precizare tehnică. Acest proiect de lege a fost dezbătut la Senat de către comisiile juridică și pentru agricultură. Prin urmare, Camera Deputaților urmează în oglindă aceeași procedură care s-a urmat la Senat. Dacă Senatul a greșit, înseamnă că, în situația aceasta, greșim și noi. Dar este bine și corect să urmăm aceleași proceduri pe care le urmează și Camera superioară. Acesta este punctul nostru de vedere.

Cu privire la anexele acestei inițiative legislative, veți observa că în anexă sunt în mod clar detaliate pozițiile și destinația suprafețelor de teren, al căror transfer se solicită. Într-adevăr, este vorba despre 10 blocuri edificate pe o suprafață de teren, blocuri care nu sunt intabulate la această dată.

Cu privire la faptul că acolo se face cercetare, pe terenul respectiv. Pe terenul respectiv nu se face cercetare. Terenul respectiv este situat în apropierea unui centru în care se dezvoltă de către Universitatea Transilvania un nou campus universitar și aceste două centre - centrul de afaceri și centrul expozițional, vor veni în completarea activității de cercetare pe care Universitatea Transilvania o va desfășura la momentul edificării acestui campus universitar.

Prin urmare, inițiativa este logică, vizează, de asemenea, programul integrat de dezvoltare urbană a municipiului Brașov. Și de aceea încă o dată vă solicităm sprijinul pentru a vota această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Totodată, mai vreau să fac o precizare - că Grupul parlamentar al PDL nu susține retrimiterea la comisie a acestei inițiative legislative.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Munteanu și după aceea domnul Kelemen Atilla.

Domnul Ioan Munteanu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Sigur că argumentele inițiatorilor privind necesitatea acestor investiții sunt corecte, dar nu sunt de acord cu ceea ce a spus colegul nostru, domnul deputat Andronache; faptul că acolo nu se face cercetare, ne dă nouă dreptul să fărâmițăm toate terenurile statului, subliniez. Pentru că vreau să vă spun o cifră de dinainte de comunism, cum ne place nouă să vorbim. Statul român avea în proprietate 1,8 milioane de hectare de teren arabil. Astăzi, și urmare a bunăvoinței noastre și a altora, mai are nici resturi, pe ici, pe colo, care se ridică pe undeva spre 500 de mii de hectare.

Noi continuăm să fărâmițăm terenurile, să le distrugem, de fapt, motivat, până la urmă, pentru că în spate stau niște investiții de interes public, în mod deosebit. Dar ceea ce nu facem noi și ar trebui să facem este ceea ce spunea domnul deputat Duvăz - ori compensare, ori redare, obligatoriu. Avem terenuri degradate care pot fi redate în circuitul agricol, cu eforturi financiare. Vrei să-ți dezvolți centrul de afaceri, bagi bani și dincolo, că de acolo, probabil, o să iasă bani, că nu cred că-l face pentru nunți. Deși și de acolo ies bani, la unii.

Deci, nu este normal să se întoarcă acest proiect de lege la Biroul permanent, pentru că Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, potrivit regulamentului, avea termenul necesar la dispoziție, de 5 zile, să solicite dezbatere pe fond și nu aviz.

Ceea ce spunea inițiatorul, domnul secretar Andronache, e că, până la urmă, cu toate aceste dezbateri pe care și noi le înțelegem, am fost de acord, cu un singur vot împotrivă, nu cu unanimitate, al domnului deputat Antochi. Și eu nu pot să uit asta, pentru că săptămâna viitoare le punem câte una. O să vină una care o să fie de 41 de hectare.

Deci, trebuie să ne oprim odată. Să ne oprim, nu să nu dăm voie investițiilor, ci să găsim soluție să repunem înapoi suprafețe de teren pe care le scoatem din circuitul agricol, pentru că le scoatem.

Pe de o parte, cu argumentele pe care le-am spus, ar trebui să nu votez, dar, în același timp, participând la dezbaterea din comisiile reunite, sunt conștient că aceasta este singura soluție astăzi, dar mă întreb când ne oprim.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Kelemen Atilla.

Domnul Kelemen Atilla-Béla-László:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Am auzit argumente pro și contra cu acest proiect legislativ și trebuie să vă spun că vă vorbește aici un membru al Academiei de Științe Agricole și Silvice.

Suntem absolut conștienți, stimați colegi, că cercetarea, în orice țară, deci și în România, este un lucru foarte important. Cine trăiește din rezultatele cercetărilor altora, este cel mai sărac om. Deci, și eu sunt absolut conștient. Dacă am analiza acum, aici, de ce nu se mai face cercetare de fond sau cel puțin nu suficient, atunci am ajunge la niște concluzii foarte triste. Bineînțeles că în această țară, în ultimii 20 de ani, au fost bani mai mulți sau mai puțini pentru multe lucruri, dar nu am avut bani niciodată - cel puțin nu suficienți bani - pentru cercetare. Din păcate, de aceea a ajuns cercetarea românească acolo unde este.

Bineînțeles, nimeni nu este mai conștient că - și aici trebuie să contrazic pe antevorbitori, mulți ridică că, domnule, pe acel teren nu se face cercetare, ci se face producție. Păi, în cercetarea agricolă, normal că se face producție, fiindcă, pe baza acelor rezultate date de acea producție, poți să tragi niște concluzii științifice. Cred că toată lumea înțelege foarte bine despre ce vorbesc.

Totuși, trebuie să fiu în asentimentul antevorbitorului că noi, în comisiile reunite, am ascultat și pe directoarea de la Stațiunea de Cercetări a Cartofului, domnul secretar general al ASAS, fostul nostru coleg Ianculescu, a fost, de asemenea, prezent acolo, în comisie. Și toată lumea a zis că este acum inutil să discutăm că aprobăm sau nu, fiindcă acele 10 blocuri sunt construite. Deci, cred că parlamentarii din Brașov au vrut să legifereze, de fapt, o situație existentă. În rest, toată lumea are dreptate. Da, am putea găsi terenuri ca să suplimentăm fondurile pentru cercetare, dar ar trebui să găsim și fonduri pecuniare pentru a sprijini această cercetare.

Eu cred că și exprim și părerea UDMR, UDMR cere ca acest proiect să fie aprobat așa cum este și nu retrimis, fiindcă facem doar o amânare inutilă, bineînțeles pentru celelalte elemente trebuie să vedem și să ne aplecăm serios pe aceste elemente și să facem niște legi care să sprijine cercetarea românească și în domeniul agricol.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Antochi, înțeleg că urmează.

Domnul Gheorghe Antochi:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Este firesc, este absolut normal să reglementăm orice solicitare care vizează realizarea de investiții în România.

Era, de asemenea, normal și firesc să găsim soluții tuturor solicitărilor de retrocedare a suprafețelor în cadrul operațiunii de reconstituire a dreptului de proprietate.

Din păcate, cu o ușurință condamnabilă, în ultimii 20 de ani, cu implicarea comunităților locale, dar și cu un sprijin politic demn de alte cauze, am reușit să diminuăm suprafața arabilă a României cu aproape un milion de hectare. Și vă reamintesc că, până în anul 1990, și scoaterea unui singur metru pătrat de pământ din circuitul agricol nu se putea realiza decât prin redarea acelei suprafețe în județul respectiv sau oriunde pe teritoriul României.

Astăzi, cea mai ușoară soluție și cea mai puțin costisitoare este să solicităm din perimetrele unităților care încă mai stăpânesc mai puțin de 30 de mii de hectare, față de 132 de mii de hectare, câte aveau în 1990,... deși, printr-o recentă lege adoptată tot de Parlamentul României, acest lucru era ilegal. Și din acest motiv, și în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, dar și în ședința Comisiei juridice, de disciplină și imunități și a Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, am votat împotriva acestui proiect de lege și în continuare voi face același lucru, pentru că urmează scoateri din suprafețe administrate de institutele și stațiunile de cercetare și solicitări la Arad, la Timișoara, la Constanța, pentru căi de comunicații, pentru fel de fel de obiective de investiții.

Și, așa cum colegul meu Munteanu a subliniat aici, nu avem nimic împotriva realizării acestor obiective pe amplasamentele care au rezultat din studii și cu justificările respective, cu condiția ca aceste suprafețe să fie scoase din circuit numai după redarea unor suprafețe echivalente în circuitul agricol.

Și încă un argument pentru cei care susțin că cercetarea agricolă, în aceste unități, nu trebuie să se facă pe suprafețe de ordinul sutelor sau miilor de hectare de teren. Vă reamintesc că aceste suprafețe nu sunt destinate cercetării fundamentale. Pe acestea se realizează multiplicarea soiurilor și hibrizilor care sunt în testare, pe aceste suprafețe se realizează furajele necesare pentru rasele sau liniile de hibrizi din sectorul de creștere a animalelor din România.

Din acest motiv, vă adresez călduros rugămintea ca orice scoatere din circuitul agricol să nu se mai realizeze cu sprijinul nostru, pornind și de la faptul că pămânul nu l-am moștenit, ci-l avem închiriat de la nepoții noștri.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Donțu. Vă rog.

Domnul Mihai-Aurel Donțu:

Onorat prezidiu,

Stimați colegi,

Mă simt dator să fac câteva precizări față de ceea ce s-a discutat până acum, și anume, faptul că acest teren, pentru cine nu știe, este alipit municipiului Brașov, în primul rând este cultivat, dar în mică măsură se face cercetare agricolă acolo. Există o zonă în care se face, într-adevăr, dar nu este în această zonă și, prin scoaterea celor 45 de hectare de la Institutul Cartofului și al Sfeclei de Zahăr, practic, diminuarea este minoră. Precum știți, în anul trecut, cele 200 de hectare pentru Aeroportul Internațional Brașov, au fost transferate tot de la acest institut, astfel încât, și după aceste transferuri, tot au rămas câteva sute de hectare la dispoziția cercetării în domeniul respectiv; pe de o parte.

Pe de altă parte, trebuie să aveți în vedere faptul că parteneri și cei care vor realiza această investiție - și nu este vorba de mall sau de sală de înot, cum s-a vorbit aici, sunt Universitatea Transilvania Brașov și Camera de Comerț și Industrie Brașov. Prin aceste instituții se vor derula aceste investiții de care s-a făcut vorbire, iar prin realizarea acestor investiții, care reamintesc că a fost consens politic la data când s-a semnat acest protocol printr-o conferință foarte mare la nivelul Brașovului, municipiul și județul Brașov fac pași înainte.

De aceea, grupul nostru parlamentar dorește votarea acestui proiect de lege și vă roagă să votați și dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Doamna președinte,

Am să vă aduc aminte de ceea ce era trecut în Programul de guvernare al Partidului Democrat Liberal, al UDMR-ului și, atunci, al Grupului de independenți.

Printre altele, în acel Program de guvernare, dacă vă aduceți aminte, se spunea că se pune mare bază pe tot ce înseamnă cercetare, inovare, în condițiile în care se cunoaște deja că pe următorul program al structurii europene, la prim rang va fi inovarea.

Merg mai departe și vă aduc aminte că, prin bugetul aprobat pe 2011 și pe urmă, prin tot felul de acte normative, a fost redus drastic bugetul pentru tot ce înseamnă cercetare, inovare în România. Mai mult, cu ajutorul lui Funeriu, au fost desființate o serie de centre care puteau să guverneze și să aducă ceva bun privind cercetarea și inovarea în România.

Ne lăudăm, doamna președinte, și nu este vina dumneavoastră și a PDL, cu tot felul de medalii la nu știu ce târg de la Viena, care este un târg privat și unde, nu știu pe ce bază, se pot obține acele medalii. Iar, pe urmă, ministrul Funeriu se laudă cu aceste lucruri care n-au valoare.

Citeam zilele trecute un studiu care arăta de ce în România nu mai cresc cartofii. În România nu mai cresc cartofii - și arăta acel studiu făcut de specialiști - datorită unei ciuperci care invadase cartoful și nu se găseau în niciun fel soluții pentru a putea fi stârpită. Și spunea în expunere că, datorită acestui lucru, astăzi, în toate expozițiile, în toate mallurile și în toate prăvăliile din România, vedem așa: cartofi Turcia, cartofi Austria, cartofi Germania, usturoi Turcia și așa mai departe.

Dacă citiți, vă rog, expunerea de motive pentru această inițiativă legislativă, cred că ușor autorii au crezut că nu o să ne aplecăm niciodată asupra acestui lucru, se spune... doi poli urbani și așa mai departe, zice: "Dezvoltarea unui centru de afaceri reprezintă unul dintre proiectele majore ale companiei economice din planul integrat de dezvoltare al municipiului Brașov, fapt pentru care este necesar transferul terenului menționat la art.1 alin.(1) lit.a) din prezenta inițiativă legislativă, deoarece municipalitatea nu mai deține în patrimoniul său suprafețe de teren disponibile pentru aplicarea acestui proiect." Ei nu zău, o să pot să demonstrez oricând că sunt, slavă Domnului, foarte multe terenuri care sunt disponibile.

Mai departe: municipiul Brașov, prin Asociația sa Metropolitană Brașov, a declarat ca obiectiv economic major Centrul de afaceri. Ce va face Centrul de afaceri? Centrul de afaceri va face expoziții, va face valorificarea arealului montan și tot felul de altele, biosferă energetică, știu eu, realizarea consumuri minime materii prime energie și...

Domnilor, în condițiile în care în această țară a fost aproape totul distrus, în condițiile în care în toamna trecută a fost privatizat Centrul de cercetare al cartofului din județul Covasna, în condițiile în care spunea prim-ministrul Boc că trebuie să punem bază în continuare pe inovare și cercetare pentru că acestea sunt criteriile pentru următorul program de dezvoltare al structurilor europene, noi ce facem? Luăm, în loc să dotăm cu oameni suficienți, care pot să facă această cercetare, să dispară acea ciupercă care-ți spune că de aceea nu mai crește cartof în România, în loc să alocăm banii necesari pentru a putea să facem cercetare, pentru că aceste terenuri, stimai colegi, nu au fost date degeaba.

Vreau să vă spun că ne lăudăm și spune ministrul agriculturii că niciodată România nu va intra într-o criză alimentară.

Da, nu va intra într-o criză alimentară dacă se fac lucrurile pe care le știa domnul ministru al agriculturii, nu ceea ce se întâmplă acum. Sfecla, floarea-soarelui, cartoful și multe altele, lucruri de bază pentru poporul român, cred că ați auzit despre studiul, care a stabilit că, pentru români, cartoful este de bază, nu carnea, nu untul și altele.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am să vă rog să încheiați.

Doamna Aurelia Vasile:

Imediat, doamna președinte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Doamna Aurelia Vasile:

Am făcut, doamna președinte, și vă rog să mă scuzați, o expunere mai largă, pentru a putea să ne aducem aminte că, în această țară, dacă dorim să ieșim din criză, atunci într-adevăr, trebuie să mergem și pe ceea ce Uniunea Europeană recomandă: cercetare, inovare. Or, aceste lucruri se fac cu bani, cu oameni, dar și cu spații unde pot fi dezvoltate acestea.

N-o să fim de acord cu acest lucru în condițiile în care, vă rog, stimați colegi, să vă aplecați asupra proiectului de lege și să vedeți câte greșeli are, iar, doamna președinte, în numele Grupului PSD, vă solicit ca acest raport, acest proiect de lege, să se întoarcă la Biroul permanent și el să fie distribuit și către Comisia pentru învățământ ca comisie de fond, în condițiile în care este pe temă și știți că au mai fost proiecte unde am avut raport comun al Comisiei pentru agricultură și al Comisiei pentru învățământ. Spre că nu a fost ocolită Comisia pentru învățământ doar că este condusă de un deputat al partidului meu.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul deputat Andronache și după aceea...

Domnul Gabriel Andronache:

Încă o scurtă intervenție, stimați colegi, în calitate de inițiator.

Vreau să vă aduc la cunoștință declarațiile celor doi copreședinți ai Uniunii Social-Liberale din Brașov, făcute în presa locală acum câteva săptămâni cu privire la acest proiect de lege, domnul Constantin Niță, președintele PSD Brașov și vicepreședinte PSD la nivel național. Titlul declarației este: "Nu doar că îl voi vota, dar voi face și lobby pentru acesta."

Iată ce spune domnul Niță în presa locală: "Personal susțin acest proiect. Eu am declarat, în calitate de lider de filială, că doresc o asemenea investiție. Când proiectul va ajunge în Camera Deputaților, nu doar că îl voi vota, dar voi face și lobby printre colegii de grup parlamentar."

De asemenea, declarația domnului Aristotel Căncescu, președintele PNL Brașov: "Este, într-adevăr, o oportunitate și susținem acest proiect. Tot ceea ce este benefic pentru Brașov este bine-venit."

Acestea sunt declarațiile celor doi copreședinți ai USL Brașov. Prin urmare, rugămintea mea este să-i susțineți pe cei doi copreședinți. Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Pe procedură, doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimate coleg,

Cred că nu ați fost atent la ce am spus eu. Eu nu am spus că îl respingem, eu am solicitat să fie trimis la comisiile de specialitate, după aceea o să ne exprimăm punctul de vedere.

Deci n-am spus că nu vom vota sau că îl respingem. Am solicitat doamnei președinte să întoarcă proiectul de lege la Biroul permanent pentru a putea fi repartizat și la Comisia pentru învățământ.

Domnule Călian, v-am plictisit, cumva?

 

Domnul Petru Călian (din bancă):

Da.

Doamna Aurelia Vasile:

Îmi pare rău, dar ar trebui să fiți atent, că sunteți din zonă și că, într-adevăr, Transilvania era patria cartofului, cel care alimenta și pe cei de dincolo de Carpați, iar în condițiile acestea și dumneavoastră luați pătrunjelul din Turcia.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Domnul Călian, vă rog, drept la replică. Nu poate. Să ne spună dacă îl plictisește doamna Aura Vasile sau nu.

Domnul Petru Călian:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Cred că o soluție inteligentă ar fi să sistăm discuțiile, dacă considerați necesar să spuneți la vot. Altfel să mergem mai departe. Aceasta este replica.

Doamna Roberta Alma Anastase:

E clar, v-ați plictisit.

Domnul Ghiveciu.

Domnul Marian Ghiveciu:

Este foarte clar că terenurile Academiei de Științe Agricole din aproprierea municipiului Brașov sunt foarte tentante și cred că în apropierea municipiului Brașov mai sunt și alte terenuri, probabil ale unor persoane fizice, dar acele terenuri sunt foarte scumpe.

Nu că aș fi contra dezvoltării municipiilor din România, dar am o propunere în beneficiul Academiei de Științe Agricole. Știm că se confruntă cu mari greutăți Academia, că nu sunt bani pentru cercetare. Și aș propune să se dea în compensare o suprafață egală de teren și să se întocmească un raport de evaluare al terenurilor, iar dacă tot se face un centru de afaceri, să se facă pe bani.

Academia de Științe Agricole să primească bani pentru această suprafață și, din câte cunoștințe am, în zona respectivă terenurile se vând cu peste 200 de euro metrul pătrat.

 

Doamna Aurelia Vasile:

1.200.

Domnul Marian Ghiveciu:

Să intre banii la Academia de Științe Agricole și atunci Academia va avea banii necesari pentru cercetare. Dar și în compensare.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Haideți să votăm. Am să supun la vot propunerea făcută de PSD de reîntoarcere la comisie, cu termen... deci pe ce termen? O săptămână sau două săptămâni? O săptămână, propunere, înțeleg, nesusținută de Grupul PDL și... mă rog...

Votul este deschis. Vă rog să votați.

27 de voturi pentru, 85 împotrivă, nicio abținere.

Propunerea a fost respinsă.

Intrăm acum în dezbaterea pe articole a legii.

Titlul legii: "Propunerea legislativă privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului și din administrarea Academiei de Științe Agricole și Silvice "Gheorghe Ionescu-Șișești" - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov în domeniul public al municipiului Brașov și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Brașov, județul Brașov".

Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptată.

La poziția 2, observații? Nu sunt. Adoptată.

Poziția 3, nu sunt observații. Adoptată.

Poziția 4, nu sunt observații Adoptată.

Poziția 5, nu sunt observații. Adoptată.

La poziția 6.

Domnul Stelian Fuia:

Doamnă președinte,

La poziția 6, alin.(2) o modificare. A fost o greșeală de redactare, deci "drum de la institut la ferma de taurine, parcela 1.149, tarlaua 153" se corectează cu "tarlaua 151".

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. S-a reținut în stenogramă.

La poziția 7, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptată.

Poziția 8, observații? Nu sunt. Adoptată.

Poziția 9, observații? Nu sunt. Adoptată.

Poziția 10, observații? Nu sunt. Adoptată.

Poziția 11? Nu sunt observații. Adoptată.

La anexă, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptată.

Urmează votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 7 decembrie 2021, 19:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro