Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 aprilie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/28-04-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 18-04-2011 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 aprilie 2011

3. Angajarea răspunderii Guvernului asupra Proiectului de lege privind încadrarea și salarizarea în anul 2011 a personalului didactic și didactic auxiliar din învățământ. (L275/2011)  

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Așa cum ați votat, pe ordinea de zi a acestei ședințe este înscrisă angajarea răspunderii Guvernului asupra Proiectului de lege privind încadrarea și salarizarea în anul 2011 a personalului didactic și didactic auxiliar din învățământ.

Reamintesc, stimați colegi, faptul că proiectul de lege a fost depus la Parlament la data de 8 aprilie 2011. Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, în ședința din 11 aprilie 2011, în conformitate cu prevederile art. 114 alin. (3) din Constituție, au stabilit termenul pentru depunerea amendamentelor, vineri, 15 aprilie 2011, ora 16, și transmiterea acestora, de îndată, la Guvern, pentru ca Guvernul să hotărască asupra amendamentelor și să prezinte Parlamentului proiectul de lege asupra căruia își asumă răspunderea în forma finală.

Cu aceste precizări, stimați colegi, dați-mi voie să dau cuvântul domnului Emil Boc, prim-ministrul României.

Domnule prim-ministru, aveți cuvântul. (Aplauze)

Domnul Emil Boc (prim-ministrul României):

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Distinși colegi, membri ai Guvernului,

Am venit în fața dumneavoastră pentru a ne asuma răspunderea asupra Proiectului de lege privind încadrarea și salarizarea în anul 2011 a personalului didactic și didactic auxiliar din învățământ.

Acest proiect de lege are un pronunțat caracter tehnic, dar și un caracter politic. Și am să încep cu cea de-a doua componentă: de ce este nevoie astăzi de acest proiect de lege pentru aplicarea Legii salarizării unitare a personalului plătit din fonduri publice? Iar din acest punct de vedere, vreau să spun direct și fără ocolișuri: acest proiect de lege este necesar, întrucât, astăzi, România nu are posibilitatea să majoreze salariile profesorilor cu 50%.

Spun asta în condițiile în care, din cauza practicii neunitare existente la nivelul țării, în unele județe, în speță Suceava și Botoșani, s-au obținut, prin sentințe, reîncadrări pe salarii majorate cu 50%. Cu alte cuvinte, astăzi, în România, pentru aceeași poziție, pentru aceeași funcție, doi profesori, în două județe diferite, au salarii diferite, unul, majorat cu 50%, altul, nemajorat cu 50%, din cauza acestei practici neunitare.

Este evident - și sunt de acord cu dumneavoastră - că salariile profesorilor sunt încă mici, așa cum sunt încă mici și salariile funcționarilor publici, ale judecătorilor, ale medicilor și ale altor categorii sociale, însă orice creștere salarială nu trebuie făcută din pix, ci trebuie făcută doar cu acoperire în economie, pentru că, dacă o asemenea creștere de salarii nu are acoperire în economie, ajungem la situațiile din anul 2008, când s-au dat salarii fără acoperire, care nu au fost susținute de creșterea economică, iar rezultatele le cunoaștem cu toții în ceea ce a însemnat agravarea crizei economice în România.

În concluzie, pe componenta politică, această lege nu este o lege de plafonare a salariilor profesorilor, așa cum s-a spus, nu este o lege care să uniformizeze salariile profesorilor, nu este o lege care să înghețe salariile profesorilor, este o lege care doar, simplu, spune că în 2011 salariile nu pot fi majorate cu 50%. Asta, în contextul în care, în urma adoptării acestei legi, aproximativ 95% din cadrele didactice din România nu vor suferi niciun fel de modificare salarială în raport cu salariul pe care l-au primit în luna ianuarie. El se păstrează în continuare și, ca atare, nu va fi diminuat. Doar spunem prin această lege că astăzi, economia României nu are resursele financiare pentru a-și putea permite majorarea cu 50% a salariilor.

Dacă aplicăm acest proiect de lege, ne asigurăm, pe de o parte, că România rămâne în țintele de deficit pe care le are asumate. Și spun asta în contextul în care, din cauza exceselor anului 2008, România a intrat în procedura de deficit excesiv în raport cu Uniunea Europeană și are niște obligații pe care trebuie să și le respecte, pentru a rămâne credibilă în planul relațiilor europene și internaționale. Pe de altă parte, dacă nu facem niciun pas în afara cadrului bugetar care s-a stabilizat, atunci avem toate șansele clare ca în 2012, pe parcursul acestui an care urmează, să recuperăm în integralitate pierderile salariale din anul 2010, cu următoarele condiții: să nu cădem în patima salariilor care să fie acordate fără acoperire în economie, să nu facem pași înapoi pe drumul reformelor, ci să le consolidăm și să avem grijă ca această creștere economică ușoară, ce se anunță, să fie susținută cu măsuri credibile, și nu cu măsuri populiste.

De aceea, prin acest proiect de lege, așa cum am spus, venim doar să reglementăm pentru personalul din învățământ ca pentru aceleași funcții didactice, profesorii să beneficieze, practic, de același salariu, indiferent de județul în care își desfășoară activitatea.

Altfel spus, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, personalul didactic de predare și didactic auxiliar din învățământ beneficiază de drepturile salariale stabilite în conformitate cu anexele la prezenta lege.

De aceea, această lege are un pronunțat caracter tehnic, întrucât vine să stabilească salariul de încadrare și sporurile aferente ce se pot acorda fiecărei persoane care lucrează în învățământ.

De asemenea, am văzut reacția opoziției, am văzut două acuzații majore din partea opoziției. Prima se referă la faptul că, prin acest proiect de lege, Guvernul nu respectă sentințele judecătorești. Vreau să răspund foarte clar și răspicat la acest element spus de opoziție. Sentințele judecătorești care au fost date și care vor fi date se vor respecta. Această lege vizează viitorul, și nu trecutul. Cu alte cuvinte, acele sentințe judecătorești se vor respecta ca atare, iar drepturile salariale vor fi achitate în anii următori, conform legii.

Deci, sub nicio formă, nu putem vorbi de faptul că prin această lege anulăm sentințele judecătorești care au fost date. Ele se respectă și, potrivit ordonanțelor de urgență în vigoare, aceste drepturi salariale restante vor fi plătite în anii următori.

De asemenea, am auzit, din partea liderului PSD Victor Ponta, o acuzație care se referă la faptul că va depune plângere penală împotriva prim-ministrului și, probabil, a Guvernului, pentru că promovează un asemenea proiect de lege blocând majorarea salariilor profesorilor cu 50%.

Aș vrea să-i reamintesc domnului Ponta - și, dacă este prin preajmă, poate se uită la televizor - că, dacă dorește să depună o plângere penală, prima plângere penală, președintele PSD și procurorul Ponta trebuie s-o facă împotriva ministrului Victor Ponta, în legătură cu activitatea sa din Guvern în perioada anului 2009, întrucât Domnia Sa a semnat și a dat aviz de oportunitate la două ordonanțe de urgență, pe parcursul anului 2009: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1 și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41, prin care a fost blocată majorarea salariilor profesorilor cu 50%.

Aceasta este semnătura domnului Ponta pe avizul de oportunitate asupra ordonanțelor de urgență care au blocat majorările salariilor profesorilor cu 50%.

Deci, dacă dorește să depună o plângere penală, s-o depună, în primul rând, împotriva ministrului Ponta, care a avizat, la vremea când era la putere, un asemenea proiect de act normativ. Ca să nu mai vorbim de faptul că ministrul educației la acea vreme era tot ministru PSD.

De aceea, și românii trebuie să înțeleagă acest joc dublu și demagogic al PSD-ului, al Alianței Socialiste, care, atunci când a fost împreună cu noi în actul de guvernare, în 2009, a susținut exact același lucru: că nu pot fi majorate salariile profesorilor cu 50%. Acum, când este în opoziție, și-a schimbat discursul și vorbește în alți termeni.

Aici este Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2009, cea de-a doua, care are același aviz al ministrului pentru Relația cu Parlamentul, Victor Ponta, aviz de oportunitate, și care ține de blocarea majorării salariilor profesorilor cu 50%. Diferența este acum că acest lucru nu se face prin ordonanță de urgență, ci se face prin lege, potrivit deciziilor Curții Constituționale.

Pentru că actul inițial, prin care s-a blocat majorarea salariilor profesorilor cu 50%, a fost o ordonanță de urgență a Guvernului Tăriceanu, acea ordonanță a fost declarată neconstituțională și, subsecvent, și celelalte acte normative care au fost aprobate au fost declarate neconstituționale.

Dragi colegi,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Acest demers îl facem pentru a ne putea asigura consolidarea și stabilitatea economică ce se conturează. România, potrivit ultimelor date pe care le avem de pe primele două luni, va ieși din recesiune și urmează să parcurgă drumul creșterii economice, încet, dar sigur. Nu imediat, aceasta se va resimți în bunăstarea oamenilor - beneficiul ieșirii din recesiune -, dar drumul corect este acesta care ne va asigura o creștere economică în 2011 și în 2012. Altfel spus, în 2011 va fi mai bine decât în 2010, și în 2012, mai bine decât în 2011. Aceste lucruri se pot face numai dacă nu facem pași înapoi și nu cedăm tentației de a fi populiști pe termen scurt, cu pierderi majore pe termen mediu și lung pentru țară.

De aceea, în primul rând, această lege este o lege care vine să spună exact care este situația finanțelor țării, să spună exact ceea ce putem să facem în momentul de față, iar ceea ce putem spune e că avem acoperire în economie și în plata salariilor, așa cum ele se plătesc astăzi, iar pentru anul 2012 să putem recupera, pe parcursul anului, în integralitate, pierderile salariale din 2010. Cum? Printr-o creștere economică sănătoasă.

Acestea au fost considerentele pentru care am venit în fața dumneavoastră și, în temeiul art. 114 din Constituția României, să solicit angajarea răspunderii Guvernului asupra Proiectului de lege privind încadrarea și salarizarea în anul 2011 a personalului didactic și didactic auxiliar din învățământ.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule prim-ministru, pentru raportul prezentat.

Vă reamintesc, stimați colegi, că, urmare a prezentării Proiectului de lege privind încadrarea și salarizarea în anul 2011 a personalului didactic și didactic auxiliar din învățământ, pentru care Guvernul își angajează astăzi răspunderea, poate fi depusă o moțiune de cenzură în termen de trei zile din acest moment, potrivit art. 114 alin. (2) din Constituția României.

Stimați colegi, cu aceasta, am epuizat ordinea de zi pentru prima ședință comună a celor două Camere.

Eu vă mulțumesc pentru atenția maximă pe care ați acordat-o acestui eveniment și declar încheiată prima ședință comună de astăzi. Îl rog pe domnul senator Alexandru Pereș, vicepreședinte al Camerei Superioare, Senatul, să preia conducerea celei de-a doua ședințe.

Vă rog, domnule vicepreședinte.

Domnul Alexandru Pereș (de la prezidiu):

Și eu vă mulțumesc, domnule vicepreședinte.

 

Ședința s-a încheiat la ora 16.45.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 2:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro