Plen
Ședința Senatului din 13 martie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.27/24-03-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 13-03-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 13 martie 2003

28. Dezbaterea și respingerea propunerii legislative pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, cu modificările ulterioare
 
consultă fișa PL nr. L456/2002

Domnul Alexandru Athanasiu:

................................................

Trecem la următorul punct de pe ordinea de zi, propunerea legislativă pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, cu modificările ulterioare.

Îl rog pe inițiator, domnul senator Dumitru Codreanu, să prezinte pe scurt această inițiativă legislativă ce îi aparține. Aveți cuvântul!

Domnul Dumitru Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Potrivit dispoziției art. 41 alin. 1 și 4 din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 413/2002 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 79/2001 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997, "transportul efectuat cu vehicule a căror masă totală maxim admisă sau ale căror dimensiuni maxim admise de gabarit depășesc limitele maxim admise prevăzute de lege se efectuează numai pe baza unei autorizații speciale de transport și cu plata unei taxe speciale, stabilită în funcție de masa totală, de dimensiunile de gabarit ale autovehiculelor și de distanța parcursă".

Stimați colegi,

Vreau să vă informez că proprietarii de combine din producție internă care lucrează sezonier în campania agricolă nu au cum să-și procure autorizațiile speciale de transport datorită faptului că ei nu au responsabilitatea lipsei cărucioarelor pentru transportul hederelor sau pentru alte agregate. În plus, așa după cum se știe, terenurile din România sunt destul de fărâmițate. Din cele 9.000.000 de hectare s-au făcut până acum în jur de 4.000.000 de proprietăți, iar distanțele parcurse de către aceste combine pentru efectuarea sezonieră a lucrărilor de recoltat la păioase, porumb, soia și așa mai departe sunt pe distanțe scurte și în unele cazuri numai că traversează aceste drumuri naționale.

De asemenea, nu este corect ca un proprietar al unei astfel de combine să plătească o taxă anuală pentru autorizație specială de transport în condițiile în care aceasta lucrează sezonier.

Pentru înlăturarea acestor neajunsuri, am inițiat alăturata propunere legislativă, prin care se prevede excluderea deținătorilor de combine de recoltat cereale de producție internă de la obligațiile de autorizație specială de transport pe drumurile publice și de la plata taxelor speciale.

În acest sens am făcut această inițiativă legislativă pe care o supun dumneavoastră spre dezbatere.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Da, vă mulțumesc.

Din partea Guvernului, vă rog, domnule secretar de stat, care este poziția Guvernului față de această propunere legislativă?

Domnul Marius Sorin Bota:

Utilajele pentru care se solicită scutirea de la plata autorizației speciale de transport pentru depășire de limită, de greutate și/sau de gabarit afectează în mod deosebit rețeaua drumurilor naționale, cu consecințe negative asupra portanței sistemului rutier și a siguranței circulației.

Circulația utilajelor agricole cu depășire de limită de greutate și/sau de gabarit se face numai pe bază de autorizație specială de transport solicitată de transportatorul-administrator administratorului drumului, prealabil transportului, cu valabilitate temporară de 30 de zile și cu posibilitatea prelungirii ei încă 30 de zile. În plus, inițiatorul propune o discriminare între producătorii de utilaje specifice interni și cei externi, ceea ce contravine cu procesul nostru de integrare în Uniunea Europeană, care exclude orice discriminare între asemenea producători.

În consecință, având în vedere considerentele expuse, Guvernul nu susține această inițiativă legislativă.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Traian Novolan, în numele Comisiei economice, care a făcut un raport de respingere a acestei propuneri legislative. Vă rog să prezentați raportul.

Domnul Traian Novolan:

În ședința sa, membrii Comisiei economice au analizat propunerea legislativă, împreună cu inițiatorul, domnul senator Dumitru Codreanu, și au hotărât prin vot respingerea ei, pe următoarele considerente: sunt cele expuse în primul rând de Guvern și, în mod special, noi am reținut că în țara noastră rețeaua de drumuri este necorespunzătoare - atât cele naționale, cât și cele județene -, iar dacă aceste utilaje agricole ar circula fără autorizații aglomerația pe aceste drumuri ar fi foarte mare, cu consecințe negative atât în plan economic, cât și în privința protecției mediului și, mai ales, stimați colegi, a vieții și integrității persoanelor participante la trafic. De aceea, noi am întocmit raport negativ.

De asemenea, menționăm că am primit aviz negativ de la Comisia pentru administrație publică și organizarea teritoriului.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Athanasiu:

La dezbateri generale, dacă sunt înscrieri la cuvânt?

Da, vă rog, domnul senator Victor Apostolache, din partea Grupului parlamentar social-democrat și umanist.

Domnul Victor Apostolache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi susținem propunerea de respingere a acestei inițiative, având în vedere și faptul că nu protejăm prin aceasta producătorii, ci creăm o discriminare nu între producătorii de asemenea utilaje, ci de beneficiarii acestor utilaje, care sunt proprietarii.

Deci, practic, îl favorizez pe cel care deține o combină care își depășește gabaritul că e de fabricație autohtonă, comparativ cu alt român care a plătit pe o combină de fabricație externă. Nu înțeleg de ce facem această discriminare. Pe de o parte.

Pe de altă parte, noi trebuie să vedem că trebuie să ne integrăm efectiv în cerințele Comunității Europene. Or, cu asemenea derogări pentru anumite categorii nu putem să mai pretindem că, într-adevăr, respectăm ceea ce ne-am angajat că vom face.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Și eu vă mulțumesc.

Potrivit regulamentului, trebuie să supunem votului propunerea făcută de către comisia noastră, prin raport.

Deci s-a întocmit raport de respingere. Supun votului dumneavoastră raportul de respingere. Cine votează...

Din sală, din partea P.R.M.-ului:

S-au încheiat dezbaterile generale, domnule președinte?

Domnul Alexandru Athanasiu:

Nu. Vreți să vă înscrieți? Vă rog, domnu'... Nu v-am văzut. Vă rog.

Domnul Constantin Bîciu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Indiferent de votul nostru, înainte de a-l da trebuie să lămurim câteva lucruri. Este vorba de o autorizație care se acordă pentru depășire de greutate și gabarit. Vreau să menționez că pentru combinele străine, care sunt destul de ușoare și care au dispozitivul de remorcare a hederului, nu este nevoie nici de o autorizație de gabarit, nu este nevoie nici de autorizație de greutate. Deci combinele străine circulă pe șoselele românești fără nici un fel de autorizație.

Problema este de ce combinele românești, care nu au fost prevăzute cu acest dispozitiv și pentru care nu există decât foarte greu posibilitatea creării unui astfel de dispozitiv, să fie supuse plății unor asemenea taxe?! Deci aici ar trebui aduse câteva precizări. De ce se face o astfel de discriminare pentru combinele românești și negativă pentru cele străine? Deci nu este vorba - cum spunea colegul de la P.S.D. - că sunt avantajate combinele românești în dauna celor străine și că nu ne aliniem la normele Uniunii Europene.

În plus, de ce se solicită această taxă? Din discuțiile pe care le-am avut la Comisia economică, unde țin să vă spun că votul a fost cu puțin în favoarea respingerii, din argumentele aduse de colegul meu trebuie reținut faptul că cei care posedă combine românești sunt mici producători care își permit din când în când, dacă le permite timpul, să se mai deplaseze dintr-un loc în altul pentru a-și amortiza cheltuielile și taxele. Un ajutor în plus pentru ei ar fi bine venit și, din acest motiv, susținem inițiativa legislativă a colegului nostru.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alte luări de cuvânt? Constatăm că nu sunt.

Întrucât prin raport se propune respingerea, potrivit regulamentului avem să votăm propunerea de respingere făcută de către comisie. Cine votează "da" votează în favoarea respingerii acestei propuneri legislative, cine votează "nu" înseamnă că dorește continuarea dezbaterilor în vederea analizării proiectului de lege.

Deci: "da" este pentru propunerea de respingere; "nu" este pentru continuarea dezbaterilor pe proiectul de lege.

Propunerea de respingere a fost adoptată cu 72 de voturi pentru, 42 voturi împotrivă, nici o abținere.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 25 ianuarie 2022, 23:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro