Domnul Daniel Ionescu: Doamnelor și domnilor parlamentari, Bugetul consolidat al unui stat, al oricărui stat, reprezintă chintesența politicii economico-sociale pe care o dezvoltă Puterea, din simplul motiv că el, acest buget consolidat, în execuția sa este de drept și de fapt nu o sinecură atașată Executivului, nu o dotă cu care poporul dăruiește Puterea, ci un instrument prin care relațiile sociale sunt încredințate Guvernului, ca putere executivă. Banul public din care se constituie bugetul consolidat nu trebuie interpretat ca fiind doar mijlocul vulgar de exprimare a puterii. El consfințește o convenție socială. Statul există în funcțiile sale pentru că populația acceptă să-și drămuiască veniturile pentru un mai bine pe care Puterea și-l asumă dar care, iată, rămâne doar asumat. Orice formă de impunere a resurselor populației votată de noi, reprezentanții săi de drept, înseamnă o diminuarea a veniturilor din care se constituie bugetul gospodăriilor. Modul în care a fost construit deficitul bugetar pe 2002 este o mostră de manipulare a banului public în detrimentul populației. 6325 de miliarde de lei din contribuțiile private ale acesteia s-au economisit imoral pentru a susține cheltuielile bugetului de stat. Banul public nu este al Guvernului. El este doar mandatat să-l gestioneze, de Parlament, singurul în drept să dea un asemenea mandat. Beneficiarii puterii vor vota solidar rectificarea bugetului de stat pe anul 2002, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Mandatul pe care partidul din care fac parte, Partidul România Mare, mi l-a încredințat astăzi, este unul cu totul special. Și iată de ce: pe fondul cunoștințelor precare pe care o seamă de parlamentari le au cu privire la finanțele publice, dar și pe fondul susținerii clientelare a mașinii de vot, guvernată de riscul de a nu mai fi pe liste în 2004, s-a votat pentru 2002 nu bugetul consolidat, ci bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul fondului pentru ajutor de șomaj. Restul, inclusiv fondul pentru asigurări sociale de sănătate și cheltuielile- atenție! de natura datoriei publice -, în bună parte s-au subînțeles. Acum, suntem chemați să subînțelegem că rectificarea bugetului de stat și a celui de asigurări sociale de stat este tot una cu bugetul consolidat. Suntem în martie 2003. Nimic nu se mai poate face. "Pupat toți Piața Independenței". Întrebarea însă rămâne. Și populația?! În calitatea sa de contribuabil onest, nu trebuie să știe adevărul? Ce ni se cere? Mai nimic! Să recunoaștem în primul rând incapacitatea Executivului de a colecta resursele fiscale și nefiscale ce se făceau venit la bugetul de stat, în cuantum de 938,8 miliarde lei. Să recunoaștem în fapt că Executivul n-a putut să-și îndeplinească funcția de a asigura finanțarea cheltuielilor publice, aprobată prin votul Camerelor reunite. Apoi, să fim de acord că funcția de alocare a resurselor publice, pe care același guvern și-a asumat-o, are oarece carențe, context în care se face o economie de ban public în cuantum de 1366,2 miliarde lei. Contabilul care a învățat că nu poți cheltui mai mult decât ai, se poate declara mulțumit. Se fac economii. Problema, în finanțele publice, se pune însă altfel: prin lege, există un buget de venituri care înseamnă o convenție socială prin care se extrage putere de cumpărare de la populație, în interesul său, și un buget de cheltuieli publice care, având ca sursă de finanțare veniturile colectate din impunere, trebuie executat în totalitate. Asta, ca o dovadă de respect față de populația de contribuabili care a acceptat, pe baza convenției sociale garantată de aleșii săi, adică de Parlament, să susțină aceste cheltuieli, toate în folosul său. Doar redistribuirile din interiorul bugetului de stat pot fi înțelese. Cu greu! Mai ales când ele se regăsesc ca un supliment de 354 de miliarde în bugetul Secretariatului general al Guvernului pentru o obligație de plată către un SRL - "Slencore Protein România" și când, din reîmpărțirea tortului, sănătatea, n-aveți cum să uitați recenta moțiune promovată de România Mare și susținută de Opoziție, nu primește nimic. Ne aflăm într-o situație paradoxală. 427,4 miliarde de lei au fost prelevate din veniturile populației, în temeiul Legii finanțelor publice, aferente anului 2002, fără a fi folosite. Nerespectarea Legii finanțelor, în sensul prelevării de venituri de la populație fără a fi folosite în exercițiul financiar pentru care s-au aprobat de Parament, dincolo de faptul că reprezintă un atentat la solidaritatea și coeziunea socială, este, în opinia mea, un delict. Se dau acești bani înapoi populației? Se constituie într-un fond public special dedicat rezolvării nevoilor acute ale populației cum este, problema întreținerii sau a medicamentelor? Răspunsul este clar: nu! Înseamnă, în drept, că funcțiile Guvernului ce decurg din calitatea sa de putere executivă, nu au putut fi îndeplinite. În toate țările cu democrație funcțională, o asemenea rectificare de buget este considerată un afront adus puterii legislative și statului de drept. Cade Guvernul. Reprezentanții Partidului România Mare nu pot valida prin votul lor această manipulare a banului public în disprețul contribuabilului. Ne vom abține. Mulțumesc.
|