Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 6 martie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.23/17-03-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2024-prezent
2020-2024
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 06-03-2003 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 6 martie 2003

6. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.42/2002 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2002.
 
consultă fișa PL nr. 394/2002 L360/2002

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem, stimați colegi, la Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.42/2002 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2002.

Permiteți-mi să dau cuvântul domnului ministru al finanțelor. Domnule Tănăsescu, aveți cuvântul!

Domnul Mihai Nicolae Tănăsescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Bună dimineața, doamnelor și domnilor!

Aș vrea să fac o scurtă prezentare în fața dumneavoastră legată de Ordonanța Guvernului nr.42/2002 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2002.

Această rectificare a bugetului pe anul trecut, 2002, a fost determinată în principal de necesitatea unei prioritizări a unor acțiuni și proiecte, printr-o nouă redimensionare a unor cheltuieli publice și redistribuirea acestor sume pe naturi de cheltuieli de către fiecare ordonator principal de credite, astfel încât să fie asigurate fondurile necesare acelor acțiuni urgente care au devenit prioritare.

Prin această ordonanță de rectificare, s-au diminuat cheltuielile cu dobânzile aferente datoriei publice, cu 4533,8 miliarde lei, ca urmare, pe de o parte, a estimării scăderii inflației în anul trecut și, pe de altă parte, datorită aprecierii monedei naționale care, bineînțeles, s-au datorat și îmbunătățirii ratingului de țară.

Un alt element care a stat la baza acestei modificări a constat în reducerea pe sold a prevederilor bugetare la unii ordonatori principali de credite, în sumă de 836 de miliarde de lei. Economiile astfel rezultate din reducerile de cheltuieli pe care le-am menționat mai sus, de 5.369 de miliarde de lei, au fost redistribuite între ministere și pe agenți publici. În acest sens, bugetele locale au fost suplimentate la momentul respectiv cu 1028,8 miliarde lei, în principal pentru desfășurarea activității de recensământ al populației și locuințelor și pentru subvenționarea energiei termice furnizate populației.

În al doilea rând, s-au acordat sume suplimentare și bugetului asigurărilor sociale de sănătate, în valoare de 500 de miliarde de lei, pentru finanțarea contractelor de furnizare de servicii medicale și medicamente.

Vis-a-vis de aceste elemente pe care vi le-am prezentat, vă rog, doamnelor și domnilor senatori și deputați, să aprobați proiectul de ordonanță de urgență.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Raportul celor două Comisii pentru buget-finanțe este prezentat de domnul deputat Grigoraș.

Domnul Neculai Grigoraș:

Comisiile pentru buget, finanțe și bănci ale Senatului și Camerei Deputaților au dezbătut proiectul de Lege cu privire la aprobarea Ordonanței Guvernului nr.42/2002 privind rectificarea bugetului de stat pe 2002.

Prin această ordonanță, în funcție de execuția operativă a bugetului general consolidat pe primul semestru și de estimările pe semestrul II ale anului 2002, s-au redimensionat cheltuielile publice, s-au redistribuit unele sume pe naturi de cheltuieli de către fiecare ordonator principal de credite și s-au asigurat fondurile necesare acțiunilor urgente care au devenit prioritare în această etapă. Cheltuielile totale și respectiv, deficitul bugetar, au fost menținute la nivelul aprobat pentru anul respectiv.

Comisiile sesizate au întocmit raport favorabil și propun plenului Parlamentului dezbaterea și adoptarea proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței nr. 42/2002 privind rectificarea bugetului de stat pe 2002, în forma înaintată de inițiator.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. Vă mulțumesc foarte mult.

Dacă sunt luări de cuvânt. Domnule deputat Ionescu Daniel, aveți cuvântul!

Domnul Daniel Ionescu:

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Bugetul consolidat al unui stat, al oricărui stat, reprezintă chintesența politicii economico-sociale pe care o dezvoltă Puterea, din simplul motiv că el, acest buget consolidat, în execuția sa este de drept și de fapt nu o sinecură atașată Executivului, nu o dotă cu care poporul dăruiește Puterea, ci un instrument prin care relațiile sociale sunt încredințate Guvernului, ca putere executivă.

Banul public din care se constituie bugetul consolidat nu trebuie interpretat ca fiind doar mijlocul vulgar de exprimare a puterii. El consfințește o convenție socială. Statul există în funcțiile sale pentru că populația acceptă să-și drămuiască veniturile pentru un mai bine pe care Puterea și-l asumă dar care, iată, rămâne doar asumat. Orice formă de impunere a resurselor populației votată de noi, reprezentanții săi de drept, înseamnă o diminuarea a veniturilor din care se constituie bugetul gospodăriilor.

Modul în care a fost construit deficitul bugetar pe 2002 este o mostră de manipulare a banului public în detrimentul populației. 6325 de miliarde de lei din contribuțiile private ale acesteia s-au economisit imoral pentru a susține cheltuielile bugetului de stat. Banul public nu este al Guvernului. El este doar mandatat să-l gestioneze, de Parlament, singurul în drept să dea un asemenea mandat.

Beneficiarii puterii vor vota solidar rectificarea bugetului de stat pe anul 2002, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

Mandatul pe care partidul din care fac parte, Partidul România Mare, mi l-a încredințat astăzi, este unul cu totul special. Și iată de ce: pe fondul cunoștințelor precare pe care o seamă de parlamentari le au cu privire la finanțele publice, dar și pe fondul susținerii clientelare a mașinii de vot, guvernată de riscul de a nu mai fi pe liste în 2004, s-a votat pentru 2002 nu bugetul consolidat, ci bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul fondului pentru ajutor de șomaj. Restul, inclusiv fondul pentru asigurări sociale de sănătate și cheltuielile- atenție! de natura datoriei publice -, în bună parte s-au subînțeles.

Acum, suntem chemați să subînțelegem că rectificarea bugetului de stat și a celui de asigurări sociale de stat este tot una cu bugetul consolidat. Suntem în martie 2003. Nimic nu se mai poate face. "Pupat toți Piața Independenței". Întrebarea însă rămâne. Și populația?! În calitatea sa de contribuabil onest, nu trebuie să știe adevărul? Ce ni se cere? Mai nimic! Să recunoaștem în primul rând incapacitatea Executivului de a colecta resursele fiscale și nefiscale ce se făceau venit la bugetul de stat, în cuantum de 938,8 miliarde lei.

Să recunoaștem în fapt că Executivul n-a putut să-și îndeplinească funcția de a asigura finanțarea cheltuielilor publice, aprobată prin votul Camerelor reunite. Apoi, să fim de acord că funcția de alocare a resurselor publice, pe care același guvern și-a asumat-o, are oarece carențe, context în care se face o economie de ban public în cuantum de 1366,2 miliarde lei.

Contabilul care a învățat că nu poți cheltui mai mult decât ai, se poate declara mulțumit. Se fac economii. Problema, în finanțele publice, se pune însă altfel: prin lege, există un buget de venituri care înseamnă o convenție socială prin care se extrage putere de cumpărare de la populație, în interesul său, și un buget de cheltuieli publice care, având ca sursă de finanțare veniturile colectate din impunere, trebuie executat în totalitate. Asta, ca o dovadă de respect față de populația de contribuabili care a acceptat, pe baza convenției sociale garantată de aleșii săi, adică de Parlament, să susțină aceste cheltuieli, toate în folosul său.

Doar redistribuirile din interiorul bugetului de stat pot fi înțelese. Cu greu! Mai ales când ele se regăsesc ca un supliment de 354 de miliarde în bugetul Secretariatului general al Guvernului pentru o obligație de plată către un SRL - "Slencore Protein România" și când, din reîmpărțirea tortului, sănătatea, n-aveți cum să uitați recenta moțiune promovată de România Mare și susținută de Opoziție, nu primește nimic.

Ne aflăm într-o situație paradoxală. 427,4 miliarde de lei au fost prelevate din veniturile populației, în temeiul Legii finanțelor publice, aferente anului 2002, fără a fi folosite. Nerespectarea Legii finanțelor, în sensul prelevării de venituri de la populație fără a fi folosite în exercițiul financiar pentru care s-au aprobat de Parament, dincolo de faptul că reprezintă un atentat la solidaritatea și coeziunea socială, este, în opinia mea, un delict. Se dau acești bani înapoi populației? Se constituie într-un fond public special dedicat rezolvării nevoilor acute ale populației cum este, problema întreținerii sau a medicamentelor? Răspunsul este clar: nu! Înseamnă, în drept, că funcțiile Guvernului ce decurg din calitatea sa de putere executivă, nu au putut fi îndeplinite.

În toate țările cu democrație funcțională, o asemenea rectificare de buget este considerată un afront adus puterii legislative și statului de drept. Cade Guvernul. Reprezentanții Partidului România Mare nu pot valida prin votul lor această manipulare a banului public în disprețul contribuabilului. Ne vom abține.

Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt luări de cuvânt, stimați colegi. Înțeleg că nu mai sunt.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă? 28 voturi împotrivă.

Abțineri? 19 abțineri.

Cu majoritate de voturi, a fost aprobat proiectul de Lege de rectificare a bugetului pe anul 2002 prin Ordonanța nr.42.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 15 ianuarie 2025, 2:16