Ioan Bivolaru
Ioan Bivolaru
Sittings of the Chamber of Deputies of October 3, 2000
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2000 > 03-10-2000 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 3, 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.11 Ioan Bivolaru - intervenție intitulată: "Acest guvern nu are autoritatea de a privatiza Compania aeriană TAROM";

Domnul Vasile Lupu:

Domnul Bivolaru Ioan are cuvântul.

Se pregătește domnul Barbaresso Emanoil Dan.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Intervenția mea de astăzi se realizează sub titlu "Acest guvern nu are autoritatea de a privatiza Compania aeriană TAROM".

Miercuri, 21 septembrie anul curent, Comisia pentru industrii și servicii a Camerei Deputaților a analizat, în prezența conducerii Ministerului Transporturilor și a conducerii Companiei TAROM, stadiul intenției de privatizare a acestei companii, ca urmare a unui anunț din presă.

Între timp, TAROM a devenit o sursă de venituri și comisioane ilicite pentru persoane din conducerea companiei, a F.P.S.-ului, a Ministerului Transporturilor, cu ramificații până în Guvern. Fărâmițarea Companiei TAROM și cedarea serviciilor profitabile privind transportul, catering-ul, handling-ul, refuelling-ul și altele, unor societăți străine sau SRL-uri, vânzarea unor aeronave, precum și achiziționarea altora, au constituit tot atâtea acte cărora inițiatorii au căutat să le escamoteze componentele ilicite sub pretextul reformei.

Cumpărarea unor aeronave vechi de tipul A 310, sub patronajul cuplului Roman-Băsescu, finalizată cu tragedia de la Balotești din 1994 în care a fost implicată aeronava A 310 YR-LCC, reprezintă unul din aceste acte "reformatoare".

Putem afirma că și în cazul Companiei TAROM reforma a fost motivată mai mult de interese private decât de interese naționale.

Toate aceste probleme au constituit în decursul a zece ani subiectul unor dezvăluiri în mass-media, a unor dezbateri realizate între conducerea companiei și sindicate sau, respectiv, comisiile de specialitate ale Parlamentului.

Anunțul din presă privind privatizarea Companiei TAROM, anunț întocmit și publicat în numele Ministerului Transporturilor de către B.N. AMRO Corporate Finance, dovedește o dată în plus rolul de "agent de privatizare" acordat de primul-ministru acestui consorțiu, la solicitarea fostului ministru Traian Băsescu, în totală contradicție cu legislația în vigoare. Ministerul Transporturilor a semnat în ianuarie 2000 doar un contract de consultanță cu consorțiul condus de B.N. AMRO Corporate Finance, care mai include și alte firme, respectiv SIMAT, HELLIESEN & EICHNER, Mușat & asociații, S.C.P.A., PRICEWATERHOUSE COOPERS.

Banca A.B.N. AMRO a realizat un raport de evaluare a Companiei TAROM pe baza căruia premierul Mugur Isărescu a aprobat strategia de privatizare a Companiei TAROM, precum și mandatul de "agent de privatizare" acordat consorțiului mai sus citat, la propunerea fostului ministru Traian Băsescu.

Îngrijorător este faptul că reprezentanții conducerii Ministerului Transporturilor și a Companiei TAROM nu aveau cunoștință despre decizia primului-ministru de a numi agentul de privatizare fără licitație și nici despre inexistența vreunui contract mandat, care să conțină clauze privind obligațiile, precum și onorariul agentului de privatizare, ceea ce statuează poziția iresponsabilă a premierului, aceea de primar, când semnează.

Ministrul transporturilor consideră că poate realiza privatizarea Companiei TAROM în calitate de instituție publică implicată în condițiile, în care A.B.N. AMRO rămâne la statutul de consultant.

Coroborând aceste aprobări și conținutul anunțului privatizării din presă, se impun câteva teme de reflecție pentru domnul prim-ministru Mugur Isărescu, respectiv, în primul rând, conform prevederilor Legii nr.99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, agentul de privatizare preia atribuțiile statului ca acționar, în condițiile în care nici o instituție a statului nu are drept de control asupra sa.

Numind "agentul de privatizare" primul-ministru s-a situat deasupra legii aprobând propunerea ministrului Traian Băsescu de a suspenda licitația care se impunea în acest sens, precum și de a înlocui contractul de mandat cu o notă semnată de domnia sa.

În al doilea rând, unul din principalii componenți ai consorțiului condus de A.B.N. AMRO este puternic implicat într-un mare scandal privind privatizarea Societății Naționale a Tutunului, ceea ce scade foarte mult din credibilitatea acestui consorțiu.

În al treilea rând, privatizarea propriu-zisă a Companiei TAROM este programată a se realiza cu una sau două săptămâni, cel mult, înainte de alegerile generale, când actualul Guvern, nemaiavând nici o susținere reală, nu va exista nici responsabilitatea politică în legătură cu această privatizare. În circumstanțele în care actualul Guvern nu mai are de mult timp o susținere politică majoritară coerentă, se impune o amânare a acestei privatizări, precum și a altor privatizări importante, până după alegerile generale, cu atât mai mult cu cât legea nu prevede nici o răspundere a Guvernului sau a instituțiilor publice implicare privind aceste privatizări.

În al patrulea rând, momentul ales privind privatizarea Companiei TAROM în perioada când pe piața europeană și cea mondială se regăsesc în programe identice alte 33 de companii aeriene, multe dintre acestea de prestigiu, este impus prin programul PSAL, care în Bulgaria a realizat privatizarea Companiei aeriene naționale BALKAN, într-un timp record, de doar trei zile și la un preț derizoriu, de 150.000 de dolari.

Și, în al cincilea rând, strategia de privatizare aplicată Companiei TAROM nu asigură nici o certitudine că acest simbol național, precum și calitatea de sector strategic, nu vor fi afectate.

Astfel de practici discreționare și ilegal totodată, patronate de fostul ministru al transporturilor, s-au finaliazat cu desființarea flotei maritime naționale și vor continua cu desființarea flotei aeriene naționale, unele din principalele simboluri naționale ale României.

Domnul Vasile Lupu:

Da. Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie jeudi, 20 janvier 2022, 17:25
Téléphone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro