Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 mai 2000
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2000 > 22-05-2000 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 mai 2000

10. Proiectul de Lege privind declararea orașului Vatra Dornei, județul Suceava, municipiu (amânarea dezbaterii).

Domnul Vasile Lupu:

................................................

Invit pe domnul senator Juravlea să susțină propunerea legislativă privind declararea orașului Vatra Dornei, județul Suceava, municipiu, propunere adoptată de Senat.

Din partea Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic sunt prezenți raportorul și, poate, președintele comisiei, într-o clipă.

Domnule senator, aveți cuvântul.

Domnul Petru Juravlea:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Sunt senatorul Petru Juravlea, senator de Suceava, și am onoarea să prezint în fața dumneavoastră propunerea legislativă pentru declararea orașului Vatra Dornei ca municipiu.

Vatra Dornei este îndeobște cunoscută ca o stațiune balneo-climaterică, situată din punct de vedere geografic în vestul județului Suceava, la o altitudine de 802 metri, între zonele etnografice Câmpulung Moldovenesc, Neamț, Harghita, Mureș, Bistrița și Năsăud.

Localitatea, plasată la confluența râului Dorna cu Bistrița Aurie, se întinde pe o suprafață de 14.434 de hectare, în care trăiesc peste 20 de mii de locuitori; am spus 20 de mii de locuitori, adică cei care sunt băștinași; nu am pomenit de cei peste 100 de mii de vizitatori care anual vin prin Vatra Dornei.

Deși situat la extremitatea de nord a țării, orașul este ușor accesibil, înscriindu-se într-o poziție favorabilă față de importantele căi de comunicație feroviare și rutiere, asigurându-se legătura prin pasul Tihuța spre Ardeal, prin pasul Prislop spre Borșa-Maramureș, prin pasul Păltiniș spre Neamț, iar prin pasul Mestecăniș spre Suceava și Moldova.

În anul 1855, localitatea este declarată târg, iar în urmă cu 90 de ani, în 1907, este declarată oraș, datorită importanței stațiunii balneare și a numărului mare de locuitori.

O veche tradiție în orașul Vatra Dornei o constituie turismul. Ca stațiune balneo-climaterică, Vatra Dornei este cunoscută încă din secolul al XVIII-lea, iar din 1806, după ce medicul Ignatz Plasonk face analiza chimică a apelor minerale din zonă, acestea devin celebre în Viena, Galiția, Odessa etc. Apoi, după 1818, se descoperă și calitățile terapeutice ale apei, ceea ce a determinat ridicarea primului stabiliment balnear, în 1845 care, fiind construit din lemn, nu a rezistat timpului. Mai târziu s-au construit obiective importante, ca: Pavilionul Băilor, în 1898, Cazinoul Băilor, tot în 1898; Hotelul Balnear, în 1896; Primăria, în 1858, Izvorul Sentinelă, în 1896; Palatul Național, în 1901; Gara CFR, în 1922, iar Gara Băii, în 1910.

În prezent, stațiunea dispune de mari complexe de cazare și tratament, cu o capacitate de peste 1500 de locuri, 9 case de odihnă cu 1000 de locuri și un popas turistic cu aproape 150 de locuri. Orașul dispune de un parc frumos amenajat, în suprafață de circa 50 de hectare.

Prezentarea pe care încerc să v-o fac nu cred că își mai are obiectul, pentru că majoritatea celor prezenți au trecut prin Vatra Dornei și bănuiesc că au păstrat un gând frumos pentru dorneni și pentru orașul pe care l-au vizitat.

Vă rog să dați votul dumneavoastră pentru declararea orașului Vatra Dornei ca municipiu.

Mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Numai cine n-a trecut prin Vatra Dornei nu-l vede municipiu.

Domnul Vataman, din partea comisiei, raportorul, are cuvântul.

Domnul Dorin Vataman:

În urma examinării proiectului de Lege privind declararea orașului Vatra Dornei, județul Suceava, municipiu, în ședința din 11 mai 2000 comisia a hotărât să fie supus plenului Camerei Deputaților în vederea dezbaterii și adoptării, în forma prezentată.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Da, vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare, la dezbaterile generale, dorește cineva să ia cuvântul?

Poftiți, vă rog.

Domnul Niculae Napoleon Antonescu:

În primul rând, eu zic că nu putem să decidem, pentru că nu suntem în cvorum.

În al doilea rând, vreau să vă spun că n-am nimic cu Vatra Dornei, ci ridic doar o chestiune de principiu – eu cred că ar trebui ca Guvernul să se gândească să facă o nouă împărțire administrativă, pentru că constat cu uimire că în Parlamentul României se depun din ce în ce mai multe legi care cer ca satele să devină comune, comunele să devină orașe, orașele să devină municipii și, mă rog, nu știu ce o să devină municipiile… Deci, repet, nu este vorba numai despre Vatra Dornei, este o chestiune de principiu.

Ar trebui ca Guvernul României să se pronunțe, pentru că el este cel care dirijează fondurile, bugetul și, mă rog, are toate atuurile pro și contra. Eu vreau să știu care este și părerea Guvernului României în legătură cu aceste avalanșe de transformări de, repet, sate în comune, comune în orașe și orașele în municipii.

N-am nimic cu Vatra Dornei, dar în aceeași situație este Sinaia, care este mai mare decât Vatra Dornei și este o stațiune – și nu ne-am gândit să depunem propunerea pentru municipiu, și, dacă vreți, în situația aceasta sunt multe, multe altele.

Repet, dacă suntem în cvorum, personal nu am nimic împotriva orașului Vatra Dornei, dar eu cred că este o chestiune de principiu mai amplă, cu implicații mai profunde.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Stimați colegi,

Deci, pentru a fi complet, vă informez că inițiatori sunt: senator P.N.Ț.C.D. Petru Juravlea, senator P.D. de Suceava Cristian Dumitrescu, senator P.D.S.R. de Suceava Ghiorghi Prisăcaru.

Corectez informația precedentă care am luat-o tot din documentația venită de la Senat, când l-am citat doar pe domnul senator Juravlea, ca inițiator.

Domnul Niculae Napoleon Antonescu:

Care este părerea Guvernului?

Domnul Vasile Lupu:

Domnul deputat Hașotti, în numele liberalilor.

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Mai degrabă aș dori să vorbesc în nume propriu.

Nici eu nu discut oportunitatea acestui proiect legislativ. Vreau să vă spun însă că, dacă lucrurile merg așa, în continuare, în curând vom avea mai multe municipii decât orașe, mai multe orașe decât comune și mai multe comune decât sate. Vom avea mai multe "orașe martir" decât orașe și mai mulți revoluționari decât cetățeni ai României.

Domnul Vasile Lupu:

Da. Aceasta este părerea Grupului parlamentar liberal?

Dar aici, la dezbaterile generale vorbesc numai cei desemnați de grup. La dezbaterile pe articole se poate interveni individual.

Deci, alte grupuri parlamentare? Din partea P.N.Ț.C.D., domnul Tănase Tăvală.

Domnul Tănase Tăvală:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Indiferent ce spun unii dintre colegii care au luat până acum cuvântul, eu consider că treaba aceasta trebuie să ne facă pe fiecare dintre noi să ne gândim când am învățat despre geografia României în școala primară, în anii primari; despre Vatra Dornei totdeauna am avut o imagine deosebită, prin bogăția apelor minerale, prin posibilitățile de tratament pentru concetățenii noștri, inclusiv cei de peste hotare.

Din expunerea de motive care ni s-a prezentat, se desprinde faptul că această localitate merită să fie apreciată, din stadiul actual de oraș al Județului Suceava, în calitatea de municipiu.

Eu consider că este bine să dăm un vot, pentru a se face această transcriere, transformare din oraș în municipiu.

Este o chestiune care, pentru cei care aparțin Județului Prahova, cu stațiunea cea mai reprezentativă din acest punct de vedere – Sinaia, nu înseamnă că nu îndreptățește și această perlă a României la această calitate reprezentativă de municipiu. Vorbesc de Sinaia. Și atunci când va fi o propunere, o s-o susține.

Vă rugăm, deci, să votați această situație, de declarare a localității Vatra Dornei ca municipiu.

Domnul Vasile Lupu:

Da. Vă mulțumesc.

Domnul deputat Gaspar are cuvântul.

Urmează domnul Leonăchescu. Urmează după domnul Gaspar.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În anexa la proiectul ordinii de zi, dacă o să uitați, o să observați că sunt mai multe orașe care se propun a fi transformate în municipii.

Sigur, Constituția spune că: "În condițiile legii, unele orașe pot fi declarate muncipii" și avem așa: proiectul de Lege privind declararea orașului Săcele, Județul Brașov, ca municipiu; proiectul de Lege privind declararea orașului Gherla, Județul Cluj, ca municipiu; proiectul de Lege privind declararea orașului Tg. Secuiesc, Județul Covasna, ca municipiu; proiectul de Lege privind declararea orașului Motru, Județul Gorj, ca municipiu; proiectul de Lege privind declararea orașului Orșova, Județul Mehedinți, ca municipiu; proiectul de Lege privind declararea orașului Vatra Dornei, Județul Suceava, ca municipiu; proiectul de Lege privind declararea ca municipiu a orașului Codlea, Județul Brașov.

Vreau să vă spun că toate aceste proiecte de legi au trecut prin Senat. Deci, au trecut printr-o Cameră.

Eu aș propune, domnule președinte, pentru ca să aplicăm, totuși, un tratament unitar, să discutăm în ședința Biroului permanent, de altfel cum am și discutat astăzi, în legătură cu aceste proiecte de legi și să stabilim un mod de abordare a lor și cu reprezentanții Guvernului. Pentru că astăzi o să luăm, probabil, Vatra Dornei, eu sunt de la Suceava și vă dați seama că aș vota pentru, dar nu mi se pare normal ca, după aceea, în ședințele următoare, nu știu prin ce concurs de împrejurări, alte orașe, care se propun a fi declarate ca municipii, să aibă o altă soartă.

Ca atare, v-aș propune, domnule președinte, să amânăm dezbaterea la acest proiect de lege și, în săptămâna viitoare, să venim cu punctul de vedere al Biroului permanent, ținând seama de faptul că, totuși, aceste proiecte de legi au parcurs această procedură legislativă, trecând prin Senat.

Domnul Vasile Lupu:

Vă mulțumesc.

Cred că ar trebui să supunem această propunere votului dumneavoastră și apoi să mai continuăm discuțiile.

Are cuvântul domnul deputat Leonăchescu, din partea Grupului parlamentar al P.R.M.

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Suntem în fața ordinii de zi pe care am votat-o deja, suntem în fața unei decizii a Biroului permanent, deja în lucru. Să revenim asupra votului nostru, asupra deciziei Biroului permanent înseamnă să pierdem foarte multă vreme. Fiindcă s-ar putea ca soluția să fie asta: a punerii în discuție a acestei ordini de zi, așa cum astăzi am acceptat-o.

Dați-mi voie să constat că a trecut și de Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, proiectul de lege respectiv și ați văzut decizia comisiei, în care și eu lucrez, și am fost de acord.

De ce sunt de acord? Pentru că timp de 4 ani de zile, iată suntem într-al patrulea an, acest proces legislativ a fost blocat. Foarte greu am dat aviz de trecere unor proiecte de lege de acest gen. Ba, mai mult, la capitolul înființarea de noi comune, cerută insistent în foarte multe situații, datorită imposibilității de a le administra practic, noi am zis nu, argumentând că nu avem lege pentru a efectua un referendum – condiție obligatorie în asemenea situații. Dar, puteam găsi o soluție legislativă pentru a rezolva această problemă.

Am blocat un proces real; l-am blocat în mod artificial. Când îi dăm drumul? Cine îi dă drumul? Cum îi dă drumul?

Trebuie să răspundem noi la aceste probleme, pentru că de asta ne adunăm aici.

Cer oamenii din teritoriu anumite modificări legislative, care i-ar avantaja în fluxul optimizării vieții lor de acolo. Zicem nu fără să le cunoaștem realitățile? Au cerut primarii, consilii locale, municipale asemenea proiecte de lege. De ce zicem nu, când toți consilierii, de toate culorile politice, solicită un asemenea proiect de lege și nu mă refer numai la orașul în discuție – Vatra Dornei - ci la toate care fac o asemenea presiune, dacă vreți. O cere viața; noi o blocăm artificial.

Dați-mi voie să cred că este nevoie să dăm drumul unor asemenea proiecte de lege. Dați-mi voie să cred că am amânat suficient de mult, am zis de prea multe ori nu unor solicitări din exterior, din teritoriu. Putem argumenta și contraargumenta cu fel de fel de elemente formale, dar, în fond, procesul există și trebuie normat, trebuie monitorizat.

Constat și faptul că, spre exemplu, foarte ușor am promovat de la oraș la municipiu unele solicitări din teritorii centrale, din zona centrală a țării. De ce să nu întărim periferia țării? Vatra Dornei – o veche zonă istorică - de ce să n-o ajutăm?

Ar trebui să fim mai prezenți cu proiectele noastre de legi, în sensul ajutorării acestor localități de margine, cu mai multă prezență a noastră acolo, în a le cunoaște dorințele, realitățile.

Voce din stânga sălii:

Dar cu ce le ajută?

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Eu știu că trecerea dintr-o categorie administrativ-teritorială în alta se soldează cu avantaje economice, de buget și oamenii caută resurse de finanțare. Au cerut chiar să fie declarați "zonă subdezvoltată", ca să mai obțină finanțări pe altă cale. Sigur că definiția "zonelor subdezvoltate" normează cine intră și cine nu intră în asemenea clasamente. Dar de ce să zicem de la început nu? Trebuie să-i ajutăm.

Dați-mi voie să fiu de acord cu proiectul de lege pe care deja l-am discutat în comisie și să vă rog, stimați colegi, să fim pentru un asemenea proiect de lege, să-i mai ascultăm și pe oamenii de acolo.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Doamna Afrăsinei.

Doamna Viorica Afrăsinei:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Încep prin a vă mărturisi sincer că regret că voi exprima o poziție diferită de a colegului meu de comisie, domnul profesor Leonăchescu, și chiar de a colegilor inițiatori, dintre care un coleg chiar din Comisia de administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, dar vreau să vă spun cu sinceritate că, timp de 4 ani, orice inițiativă venită la Comisia noastră de administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, în promovarea, definirea unor municipii, transformarea din oraș în municipiu, a unor localități în comune și orice era legat de amenajarea teritoriului a fost stopat la comisie și amânat, tocmai pentru ca mai întâi să fie adus în dezbatere și în aprobarea plenului proiectul de Lege privind amenajarea teritoriului – Secțiunea IV, pe care noi îl avem pe ordinea de zi, care a trecut de comisia noastră și iată, urmează să fie dezbătut și aprobat de plen. Deci, abia acum s-a ajuns cu acest proiect de lege la noi, la Camera Deputaților.

Toate celelalte inițiative au fost amânate pe ordinea de zi, așa cum vă spuneam, sau chiar respinse multe dintre ele, tocmai pentru că nu existau normative elaborate de Guvern - aceasta a fost de fiecare dată motivația: normative elaborate de Guvern privind numărul de locuitori, privind toate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un oraș pentru a deveni municipiu și un sat, sau, mă rog un grup de sate pentru a deveni comune și așa mai departe – iată, acestea au fost motivele pentru care, timp de 4 ani, foarte, foarte puține inițiative de acest gen au fost aprobate de comisia noastră, doar acolo unde a fost vorba de o zonă cu o motivație absolut pozitivă și strict necesară.

Vă spuneam, cred că un caz sau două am avut noi, în această legislatură, de astfel de aprobări.

Dați-mi voie să exprim un punct de vedere care nu se dorește a fi, știu eu, să contreze oarecum poziția colegilor mei, care au promovat această inițiativă. Este o inițiativă frumoasă, pe care o apreciez, așa cum apreciez și localitatea în sine, pe care o cunosc, dar rugămintea mea este ca fiecare dintre dumneavoastră să gândim sincer, să trecem prin amintirea și memoria acestor ani, în care celelalte acte legislative au fost pur și simplu, dacă nu ucise, uitate și să încercăm, totuși, ca toate să fie readunate, analizate de Biroul permanent, așa cum fusese o propunere inițială, și să promovăm aceste proiecte de legi după ce noi vom aproba proiectul de Lege privind amenajarea teritoriului – Secțiunea IV, pe care urmează ca în săptămâna imediat următoare sau, știu eu, nu peste mult timp, s-o avem pe ordinea de zi.

În felul acesta vom fi riguroși cu noi înșine, cu toate condiționările care s-au pus de fiecare dată, la orice proiect venit din partea dumneavoastră la Comisia noastră de administrație publică.

Haideți să dăm dovadă de corectitudine și să nu facem un gest de campanie electorală acum, în această săptămână, când, de fapt, așa se definește gestul de a urgenta în această săptămână, pe ordinea de zi, această promovare și poate că, pe undeva, dacă vom analiza toate aceste proiecte laolaltă, Biroul permanent va fi de acord să fie analizate, într-adevăr, funcție de ceea ce prevede normativul elaborat de Guvern și funcție de condițiile pe care le îndeplinește fiecare oraș de a deveni municipiu.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Problemă de procedură, domnule deputat.

Domnul Constantin Șerban Rădulescu-Zoner:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Eu îmi pun următoarea întrebare, sau v-o pun: ce-ați votat înainte? N-ați votat tot dumneavoastră ca să fie discutată acum și la punctul respectiv? Păi, v-ați gândit atunci într-un fel, ați votat atunci într-un fel și acum cereți altceva? Nu se poate. S-a votat o dată, acum se trece la ordinea de zi și se discută.

De ce nu s-a ridicat problema aceasta în momentul în care s-a venit cu propunerea ca această inițiativă legislativă să treacă la punctul respectiv?

Aceasta este problema și vă mulțumesc că mi-ați acordat cuvântul, domnule președinte.

Domnul Vasile Lupu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Deci, s-a pus o întrebare: Guvernul și-a exprimat punctul de vedere? Cine răspunde? Comisia? Da.

Vă rog, de la microfon. Domnul senator Juravlea.

Domnul Petru Juravlea:

Domnule președinte,

La dezbaterea din Senat nu s-a ridicat această problemă și la dosarul proiectului propunerii legislative nu există un punct de vedere al Guvernului.

Domnul Vasile Lupu:

Deci, la Camera Deputaților s-a ridicat.

Doamnelor și domnilor,

Eu vă propun să amânăm, într-adevăr, dezbaterea pentru săptămâna viitoare, pentru că este o lege organică și nu suntem în cvorumul pentru o lege organică.

Domnul deputat Ana Gheorghe.

Domnul Gheorghe Ana (HD):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Informarea Guvernului pentru un asemenea proiect de lege este obligatorie, în condițiile art. 110 din Constituția României.

Oricum, trecerea de la statutul de oraș la statutul de municipiu implică și are implicații bugetare. În aceste condiții, informarea la care s-au referit colegii înainte este obligatorie și deci, dacă discutăm săptămâna viitoare sau în prima săptămână de lucru această inițiativă, această propunere legislativă, trebuie să avem acest aviz de la Guvern. Altfel, încălcăm ceea ce Constituția spune foarte clar.

Domnul Vasile Lupu:

Da. De acord cu dumneavoastră, domnule deputat.

Da. Nu l-a cerut comisia, îl cere plenul.

Domnul Gheorghe Ana (din sală):

De aceea am propus acum să se intre în legalitate.

Domnul Vasile Lupu:

Deci, amânăm dezbaterea acestei propuneri legislative până la exprimarea unui punct de vedere din partea Guvernului.

Aceeași soartă și pentru Săcele, la care nici nu sunt inițiatorii. Iată, la orașul Săcele, în a-l transforma în municipiu, avem o inițiativă la comisie respinsă și alta admisă.

Deci, aceste inițiative legislative le amânăm pentru o ședință viitoare, când vom avea și punctul de vedere al Guvernului.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 17:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro