Alexandru-Octavi Stănescu
Alexandru-Octavi Stănescu
Ședința Camerei Deputaților din 8 februarie 2000
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2000 > 08-02-2000 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 februarie 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.10 Alexandru Octavi Stănescu - discutarea semnalelor negative legate de noile reglementări în domeniul investițiilor străine în România;

Domnul Vasile Lupu:

................................................

Domnul Alexandru Stănescu are cuvântul și se pregătește domnul Mihai Baciu.

Domnul Alexandru Octavi Stănescu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Analizând prin prisma indicatorilor macroeconomici situația economică și socială din ultimii 3 ani, se constată o sistematică scădere a acestora, ceea ce duce la concluzia că actul de guvernare, indiferent cum s-a numit el, a suferit de o cronică necunoaștere a realității românești, de amatorism și de cele mai multe ori de obediență față de rețete impuse, ce păreau infailibile, dar care nu avuseseră succes nici-unde. Am sperat ca ultimul guvern, chiar dacă formula structurală a fost modificată de fațadă, să găsească pentru început formule de ieșire din situația actuală ceva mai credibile, dar speranțele s-au spulberat din primele zile, prin modul în care câteva acte normative emise "au reușit" să consolideze susținerea investițiilor străine în România, atragerea altora noi și, de ce nu, mesajul favorabil privind rating-ul de țară.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr.217 din 29 decembrie 1999 trimite la capitolul istorie prevederile Legii nr.35/1991, care reglementa investițiile străine în România și ale Legii nr.74/1994, prin care se acordau unele stimulente, dacă vreți, facilități suplimentare pentru toți investitorii străini din domeniul industriei care realizează investiții de peste 50 milioane de dolari, cum ar fi: scutirea de la plata taxelor vamale pe o perioadă de 7 ani la importurile de mașini și utilaje, instalații și echipamente necesare strict investiției; scutirea de la plata taxelor vamale pe o perioadă de 7 ani a materialelor prime, materiilor, pieselor de schimb și componentelor pentru producția proprie specifică societății; scutirea impozitului pe profit pe o perioadă de maximum 5 ani. Toate acestea erau oferite în condițiile unui grad de integrare a producției de minimum 60% în interes național și a unui export de 50% din valoarea producției anuale. Investitorii serioși au reușit aceste performanțe în România cu o contribuție remarcabilă în crearea de noi locuri de muncă, a unor produse performante, contribuind substanțial la plata obligațiilor fiscale: TVA-ul, accize, taxă de drum, impozite și taxe locale.

Nu același lucru s-a întâmplat cu acei așa-ziși investitori strategici ale căror investiții modice, între 1 și 3 000 000 de dolari, au generat numai profit personal și neîndeplinirea obligațiilor inițiale în proporție de 60 până la 70%, după cum declară surse credibile din Agenția Română de Dezvoltare și Fondul Proprietății de Stat.

Aceeași ordonanță de urgență spulberă și o parte din prevederile Legii nr.15 din 1994 privind activele amortizabile, ale Legii nr.118 din 1996 privind constituirea și utilizarea fondului special al drumurilor publice, creând totodată tratament inegal și discriminatoriu pentru unii investitori, contrar pozițiilor declarate ale Guvernului României. dar, nu în ultimul rând, această ordonanță de urgență afectează nepermis buna funcționare a contractelor de societate care guvernează ca cea mai solidă lege a părților, acolo unde legea este lege, uneori acestea purtând și aprobarea autorităților române. Ca efecte, se aduc încălcări grave principiului menținerii drepturilor câștigate și acordate, se majorează prețul ducând până la oprirea unor fluxuri de fabricație, ce mai contează câteva sute de mii de șomeri în plus, se eludează prevederile art.15 din Legea nr.241 din 1998 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92 din 1997 care prevede: investițiile străine efectuate conform prevederilor Legii nr.35 din 1991, cu modificările și completările ulterioare și ale Legii nr.71 din 1994 beneficiază de facilitățile stabilite de aceste legi până la expirarea termenului pentru care au fost acordate. Toate acestea nu reprezintă decât experimente dureroase pe spinarea unei economii în tranziție și a unei industrii naționale care incomodează prin ea însăși pe cei care vor să fim numai piață și nu concurență.

Prin aceasta se explică noile strategii ale globalizării mondiale, gen: discreditați tot ce merge bine în țară, subminați-le reputația, supuneți-i disprețului, ridiculizați tradițiile, implicați conducătorii în acțiuni ilegale, dar, desigur pentru noi și nu pentru ei. de multe ori, aceste decizii aberante se datoresc și faptului că într-un fel se vede țara de la etajul 1 al unei clădiri cu fața spre strada Lipscani și într-alt fel se vede de la etajul 2 al Palatului Victoria cu fața spre economia reală, că mulți consilieri guvernamentali, și nu numai, se zbat în necunoaștere, între cererea ordonatorilor de credite și exigențele organismelor financiare internaționale, într-o politică fundamental eronată, îndreptată exclusiv spre reducerea consumului intern, impunându-ne un prezent mizerabil pentru a ne mânca viitorul.

Aveți tăria, domnule Isărescu, să vă recunoașteți greșelile primelor zile de guvernare și să repuneți în drepturi legile pe care Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 217 le-a transformat în maculatură pentru istorici, să vă descotorosiți de așa-zișii consilieri bancari, înconjurându-vă de consilieri profesioniști ai economicului și producției, în cadrul acțiunii de înjumătățire pe care ați declanșat-o.

Absența unei strategii coerente de reformă, cu un orizont de tip specific transformării de anvergură, provoacă economiei daune irecuperabile. Fără să se înscrie orice proces de reformă într-un culoar de pertinență, creat de tendințele de durată din economia mondializată, schimbările din România nu pot avea decât valoarea efemerului și a derizoriului, Guvernului României nerămânându-i în acest fel să gestioneze decât un haos economic uriaș, cu efecte deseori bizare, ca rezultat al comprimării forțate a economiei.

Vă sugerez, domnule Isărescu, să meditați asupra unor învățături antice care vă pot ajuta în scurtul act de guvernare. Nimeni nu are răspunsul final, dar fiecare contribuie la el. Numai persoana care este dispusă să cedeze din monopolul său asupra adevărului poate să beneficieze și de adevărul deținut de alții. Franchețea, onestitatea și încrederea pot să mute munții din loc.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

Domnul Vasile Lupu:

Da. Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 8:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro