Plen
Şedinţa Camerei Deputaţilor din 5 decembrie 2023
Sumarul şedinţei
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.165/28-12-2023

Dezbateri parlamentare
Calendarul şedinţelor
- Camerei Deputaţilor:
2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2024-prezent
2020-2024
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele şedinţe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalaţi programul Real Player
Sunteţi în secţiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2023 > 05-12-2023 Versiunea pentru printare

Şedinţa Camerei Deputaţilor din 5 decembrie 2023

9. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea art. 364 din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006 (PL-x 539/2023) (rămas pentru votul final).
 
consultă fişa PL nr. 539/2023

 

Domnul Alfred-Robert Simonis:

  ................................................

Revenim la punctul 9 al ordinii de zi.

9. Proiectul de Lege pentru completarea art. 364 din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006; PL-x 539/2023.

Dacă din partea iniţiatorilor sunt intervenţii? Nu sunt.

Comisia pentru industrii sau Comisia pentru administraţie.

Domnule preşedinte Bende Sándor, aveţi cuvântul pentru prezentarea raportului.

Domnul Bende Sándor:

Mulţumesc, domnule preşedinte.

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru completarea art. 364 din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările ulterioare, Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului şi Comisia pentru industrii şi servicii au fost sesizate, prin adresa PL-x 539/2023, cu Proiectul de Lege pentru completarea art. 364 din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006.

În urma dezbaterilor şi a opiniilor exprimate, deputaţii prezenţi la lucrările celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea Proiectului de Lege pentru completarea art. 364 din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulţumesc.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Adrian Miuţescu, de la neafiliaţi.

Domnule Miuţescu?

Aveţi cuvântul, domnule deputat! (Vociferări.)

Aşteptăm, aşteptăm...

La mulţi ani, domnule Miuţescu! Înţeleg că sunteţi astăzi sărbătorit.

La mulţi ani!

Domnul Gheorghe Adrian Miuţescu:

Vă mulţumesc.

Vă mulţumesc, domnule preşedinte.

Acum aproape un an de zile, în decembrie 2022, de la această tribună spuneam că proiectul care aproba Ordonanţa nr. 144, care se referă la posibilitatea de majorare a preţurilor la apă şi canalizare, în toată ţara, era o greşeală, lucru care s-a şi constatat în toate localităţile din ţară, unde tarifele la apă şi la canalizare au crescut aberant.

Am dat posibilitatea, evident venind cu nişte argumente pentru investiţii, să crească un preţ pe care populaţia nu îl mai poate suporta.

Acest proiect - am discutat cu autorii - constată că nu este un proiect care să rezolve această problemă.

De ce?

Pentru că nu putem să punem pe spinarea operatorilor să suporte această majorare de tarif şi prin proiectul care se propune - reducerea preţului pentru cei care au probleme sociale - să fie un alt preţ.

Pe lângă faptul că este o măsură neeconomică, este o măsură nedreaptă. O să oblige, de fapt, operatorii să mărească preţurile la ceilalţi consumatori, la ceilalţi abonaţi, ceea ce nu este normal.

Eu cred şi înţeleg iniţiativa care justifică, de fapt, că noi - şi împreună cu colegii mei din Forţa Dreptei - am votat împotriva acestui proiect care aproba Ordonanţa Guvernului, dar constat acum că nu aceasta este soluţia.

Soluţia este, dacă vreţi să rezolvaţi această problemă, o puteţi face tot prin Guvernul României, care poate subvenţiona aceste tarife sociale, aşa cum o faceţi la termoficare, la primării şi la celelalte societăţi de furnizare a agentului termic, puteţi s-o faceţi!

Nu asta e soluţia, pentru că poate duce în faliment societăţile de furnizare de apă şi canalizare din România!

De aceea, noi vom vota împotrivă, pentru că nu asta este soluţia!

Guvernul trebuie să vină cu o soluţie, aşa cum a venit cu această ordonanţă aberantă.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Szabó Ödön, de la UDMR.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule preşedinte,

Stimaţi colegi,

În primul rând, doresc să vă mulţumesc pentru susţinerea acestei iniţiative legislative şi în calitate de iniţiator.

Această lege vine să reglementeze nişte situaţii speciale.

Nu este vorba de ceea ce spunea colegul nostru anterior, ci faptul că, în momentul de faţă, la ANRSC, când se realizează preţurile pentru apă şi canal, practic sunt mai multe componente care trebuie să fie luate în calcul. Printre altele, venitul mediu pentru aria de operare. Aşa spune reglementarea ANRSC.

Cu toate acestea, venitul mediu care se realizează nu se realizează... calculat în procentul respectiv, nu se realizează pe aria de operare, ci la nivel de judeţ.

În acest context, acei operatori care, să spunem, au... o administraţie publică locală are propriul operator este nevoită să lucreze pe venitul mediu net la nivel de judeţ, deşi pentru localitatea respectivă venitul mediu net este mai mic. Pentru că, în general, unităţile administrativ-teritoriale, media generală este distorsionată de veniturile superioare ale centrelor reşedinţă de judeţ.

În acest context, această iniţiativă legislativă vine şi pune în aplicare principiul de bază că aceste preţuri trebuie, pe de o parte, să suporte costurile de operare, pe de altă parte, să rezolve şi o problemă de amortizare, pe de altă parte şi profitul companiei, dar trebuie să fie în concordanţă şi cu posibilităţile şi cu puterea de cumpărare la nivel local.

Acest lucru este reglementat de această lege şi eu cred că este un lucru bun şi vă mulţumesc pentru susţinere.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Alin Apostol, de la USR.

Domnul Alin-Gabriel Apostol:

Formularea actuală din această lege este foarte bizară. Că este un plan tarifar stabilit înainte de către ANRSC, pe baza unui plan de afaceri.

Şi l-am întrebat ieri seară, în cadrul comisiei, pe reprezentantul Guvernului: "Dar, cum se calculează efectiv acest tarif?".

Şi a început să-mi spună, aşa cum a precizat şi domnul Szabó Ödön, să-mi precizeze că se calculează în funcţie de veniturile din localităţile judeţului respectiv şi aşa mai departe.

A vorbit vreo două minute şi după aceea l-am întrebat: "Deci, în mod efectiv, dumneavoastră luaţi în calcul nişte venituri mai mari generate de oraşele mari, municipiile de reşedinţă, şi duceţi un tarif mai ridicat în localităţile urbane?".

A început să se bâlbâie, nu ştia ce să zică.

Deci, asta este realitatea!

În acest moment, pe actuala lege, avem tarife de suportabilitate mult mai mari decât pot să suporte cetăţenii din acele localităţi rurale.

Vă mulţumesc.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Domnul deputat Florin Roman, de la PNL.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulţumesc, domnule preşedinte.

Antevorbitorul meu ar fi trebuit să adreseze aceste întrebări, corecte de altfel, domnului Ghinea, pentru că noua metodologie de calcul a tarifelor de la ANRSC pe apă şi canal a fost cerută de domnul Ghinea, în PNRR, şi a făcut parte din Cererea de plată nr. 2.

Ce credeţi că i-a trecut prin cap domnului Ghinea şi ce a trecut acolo?

A trecut obligativitatea majorării tarifelor la apă şi canal, în mod abrupt, în medie cu 40, respectiv 8%. Asta a trecut domnul Ghinea în PNRR şi de asta ANRSC-ul a fost obligat să respecte ceea ce a trecut domnul Ghinea în PNRR.

Ce am făcut noi?

Am îndreptat această prostie a domnului Ghinea şi, împreună cu domnul Boloş, când era la Ministerul Fondurilor Europene, am venit cu prevederea prin care am prevăzut o creştere etapizată, şi nu bruscă, a prostiilor pe care le-a avut în cap domnul Ghinea.

Ceea ce a făcut UDMR acum, a făcut tot un lucru bun.

Acea formulă de calcul de care vorbeaţi dumneavoastră prevede un venit pe gospodărie.

Dacă dumneavoastră spuneţi că venitul pe gospodărie, în Bucureşti, este egal cu cel al unei gospodării dintr-un sat amărât de munte, înseamnă că nu ştiţi ce înseamnă România reală.

Votaţi cu toată încredere acest proiect de lege, pentru că el face dreptate tuturor şi îndreaptă prostiile lui Ghinea.

Mulţumesc. (Aplauze.)

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulţumim.

Nefiind amendamente, proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 22 ianuarie 2025, 15:39