|
|
|
|
|
|
Şedinţa Senatului din 13 iunie 2007
|
13. |
Dezbaterea şi adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.196/2005 privind Fondul pentru mediu. |
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: |
................................................ |
La punctul 10 din ordinea de zi avem înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.196/2005 privind Fondul pentru mediu. Iniţiator, domnul senator Mihai Ţâbuleac. Din partea Guvernului, participă doamna secretar de stat Luciana Varga. În primul rând, ofer cuvântul domnului senator Mihai Ţâbuleac, pentru a prezenta propunerea legislativă. Raportul comun, întocmit de Comisia economică, industrii şi servicii şi Comisia pentru administraţie publică, organizarea teritoriului şi protecţia mediului, va fi prezentat de domnul preşedinte Dan Cârlan. Aveţi cuvântul, domnule senator Ţâbuleac.
|
Domnul Mihai Ţâbuleac: Mulţumesc. Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.196/2005 privind Fondul pentru mediu, s-au prevăzut, ca sursă de venit, taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferă, încasate de la operatorii economici. Această formă a ordonanţei a fost adoptată de Senat, iar la dezbaterile ce au avut loc atât în comisiile permanente, cât şi în plen, nu s-a pus nicio clipă problema includerii autovehiculelor şi autoturismelor, fiind luaţi în considerare doar operatorii economici care poluează, ca urmare a unor procese tehnologice de producţie. În urma dezbaterii din Camera Deputaţilor, s-a introdus în text sintagma "provenite de la surse fixe şi mobile". Această adăugire a dat posibilitatea ca, în ordinul pentru aprobarea metodologiei de calcul a contribuţiilor şi taxelor datorate la fondul pentru mediu, să se includă, în mod explicit, autovehiculele şi autoturismele, ca surse mobile supuse obligaţiei de plată a taxei pentru mediu. Între timp, începând cu 1 ianuarie 2007, a intrat în vigoare noul Cod fiscal, prin care, pe lângă taxa de eşapament, reglementată deja, a mai introdus o nouă taxă specială, aşa numita "taxă de primă înmatriculare", având aceleaşi raţiuni de protejare a mediului. Este evident că, cel puţin de la data de 1 ianuarie 2007, avem de a face cu o impozitare multiplă, pentru acelaşi temei - atragerea unor venituri suplimentare la dispoziţia statului, în scop de protecţie a mediului. Am considerat că este just să se aplice principiul "poluatorul plăteşte", dobândindu-se astfel surse pe seama cărora statul să poată promova proiecte cu scop ecologic, dar trebuie să ţinem cont şi de nevoia de simplificare a sistemului fiscal, reducerea birocraţiei şi a cheltuielilor administrative ale contribuabililor, precum şi evitarea dublei impuneri. Acestea sunt raţiunile care m-au determinat să formulez această propunere legislativă pe care v-o supun dezbaterii, cu rugămintea să o susţineţi şi aprobaţi. Mulţumesc.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Mulţumesc. Vă rog, punctul de vedere al Guvernului, microfonul 8.
|
Doamna Ana Lucia Varga: Mulţumesc. Guvernul nu susţine actuala formă a Legii pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.196/2005 privind Fondul pentru mediu, pentru că taxele pentru emisiile de poluanţi, datorate de operatorii economici, deţinători de surse mobile, cei care numai vând şi cumpără, deci, cei care nu se supun taxei de primă înmatriculare, rămâne neaplicată şi, prin urmare, vor fi categorii de agenţi economici care vor deţine şi deţin şi la ora actuală autovehicule, în special, camioane, autobuze, tiruri mari, care poluează şi care nu vor plăti pentru poluarea produsă.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Mulţumesc. Îl invit pe domnul preşedinte Dan Cârlan să prezinte raportul comun, întocmit de cele două comisii.
|
Domnul Dan Cârlan: Mulţumesc, domnule preşedinte. Raportul comun al Comisiei economice, industrii şi servicii, respectiv, al Comisiei pentru administraţie publică, organizarea teritoriului şi protecţia mediului este un raport favorabil, pentru admiterea propunerii legislative, fără amendamente, în forma iniţiatorilor. În două lecturi succesive, comisiile reunite au apreciat că motivele punctului de vedere negativ al Guvernului nu sunt întemeiate cu atât mai mult cu cât, din însuşi punctul de vedere scris, rezultă un lucru interesant: - 80% dintre contribuabilii care au depus declaraţii pe această taxă declară suma de un leu ca fiind sumă datorată, astfel încât cheltuielile pentru administrarea acestei taxe sunt mai mari decât veniturile încasate la fondul de mediu şi, de altfel, motivul principal invocat de Guvern este acela că această eliminare a taxei se va produce, oricum, la iniţiativa Guvernului, începând cu data de 1 ianuarie 2008. De aceea, comisiile reunite au apreciat că este corectă şi utilă adoptarea propunerii legislative acum, pentru a elimina acest efort inutil, de administrare a unei taxe mai mici decât cheltuielile ocazionate de colectarea sa.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Vă mulţumesc. Vă rog, punctul de vedere al grupurilor parlamentare. Grupul parlamentar al UDMR, domnul senator Pete Ştefan. Vă rog, domnule senator.
|
Domnul Pete Ştefan: Mulţumesc, domnule preşedinte. Şi noi suntem pentru ca impozitele multiple să fie eliminate. Vizavi de această propunere, faptul că nu este foarte clar ce rămâne şi ce nu rămâne sub impozitare, referitor la sursele mobile, propunerea UDMR-ului este - ţinând cont şi de faptul că termenul de adoptare tacită este 24 septembrie a.c. şi că este o problemă tehnică ce trebuie rezolvată la acest proiect de lege - de retrimitere la comisie, pentru rediscutare. Vă rog să supuneţi la vot.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Vă rog, cred că nu este suficient că este doar o problemă tehnică! Sunt chestiuni de fond care trebuie rediscutate ... Este un raport favorabil. Înseamnă că nu sunteţi de acord cu raportul întocmit de cele două comisii! Noi supunem la vot. Microfonul 2, vă rog!
|
Domnul Pete Ştefan: Domnule preşedinte, nu am vrut să intru în amănunte vizavi de proiect, pentru că retrimiterea la comisie ar rezolva ... Aţi auzit şi din dezbatere că o mare parte dintre contribuabili şi, în special, operatorii economici deţinători de surse mobile, rămân în afara impozitării. Aici nu este vorba despre o dublă impozitare. Taxele de înmatriculare privesc o anumită problemă, iar plata pentru fondul de mediu este cu totul o altă problemă şi de altă natură. Taxa de mediu înseamnă plata pentru poluare, iar cea de înmatriculare este de înscriere. Deci, sunt nişte probleme care ar trebui rezolvate. Nu am vrut să intru în multe amănunte, tocmai din acest motiv.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Mulţumesc. Importantă este jalonarea pentru comisie, în situaţia în care un proiect de lege se trimite pentru a stabili ce se poate discuta acolo. Altfel, o luăm, de fiecare dată, de la momentul "zero", ceea ce nu este corect! Dacă mai sunt şi alte intervenţii? Vă rog, doamna senator Vedinaş.
|
Doamna Verginia Vedinaş: Vă mulţumesc, domnule preşedinte. După cum aţi remarcat şi dumneavoastră, şi din punctul meu de vedere îmi permit să spun că este o cerere de retrimitere la comisie, neargumentată, pentru că, în momentul în care se formulează o asemenea cerere, comisia sau comisiile, de această dată, trebuie să ştie cu claritate care sunt punctele care trebuie clarificate prin raportul suplimentar. Din punctul nostru de vedere, proiectul de lege, aşa cum este el propus, este suficient de clar. Se cunoaşte că suntem o ţară care, în ciuda faptului că nu avem venituri extraordinare, avem foarte multe impozite şi taxe, în egală măsură în care, de multe ori, plătim taxe, fără să existe. În spatele acestor taxe, un serviciu, deşi de esenţa unei taxe, este contraprestaţia unui serviciu. De aceea, grupul nostru parlamentar susţine avizul favorabil şi apreciem că nu sunt considerente care să determine retrimiterea la comisie. Vă mulţumesc.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Şi eu vă mulţumesc. Dacă mai sunt intervenţii? Vă rog, domnul senator Şerban Mihăilescu, microfonul 4.
|
Domnul Şerban Mihăilescu: Domnule preşedinte, apreciez că în cadrul comisiilor au fost multe discuţii pe această chestiune. Ele sunt clare, nu avem de ce să ne mai aglomerăm încă o dată, şi noi susţinem raportul pe care l-am dat în cadrul comisiilor şi vom vota favorabil această propunere.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Vă mulţumesc. Vă rog, din partea comisiilor, să vă pronunţaţi în legătură cu solicitarea domnului senator Pete Ştefan, de retrimitere, spre o nouă dezbatere, în cadrul comisiilor. Microfoanele 5 sau 7, la care doriţi să interveniţi. Domnul senator Cârlan, microfonul 7. Aveţi cuvântul, domnule preşedinte.
|
Domnul Dan Cârlan: Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Aşa cum am subliniat şi la prima intervenţie, au fost două lecturi succesive ale acestei propuneri legislative. În comisii ne-am edificat, a participat şi reprezentantul Guvernului şi şeful Fondului pentru mediu şi credem că plenul Senatului poate tranşa astăzi problema fără o retrimitere la comisie.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Mulţumesc. Doamna secretar de stat Varga. Doamna Ana Lucia Varga: Atrag însă atenţia că operatorii economici, deţinători de surse mobile, vor rămâne fără să plătească taxă de mediu şi vor fi favorizaţi. Şi noi susţinem ca această taxă de mediu să fie redusă sau chiar eliminată pentru persoanele fizice, dar agenţii economici, care deţin parcuri vechi, trebuie să plătească pentru poluarea respectivă.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Mulţumesc. Stimaţi colegi, Aţi ascultat argumentele, în primul rând, potrivit Regulamentului, sunt obligat să supun votului plenului Senatului, solicitarea de retrimitere la comisie, formulată de domnul senator Pete Ştefan, în numele Grupului parlamentar UDMR. Vă rog să vă pronunţaţi prin vot asupra acestei solicitări de retrimitere la comisie. Vă rog să votaţi. Solicitarea este respinsă cu un număr de 14 voturi pentru, 29 voturi împotrivă, 8 abţineri. Supun votului dumneavoastră raportul întocmit de cele două comisii, raport favorabil, cu precizarea caracterului legii de lege ordinară, şi a faptului că Senatul se pronunţă în calitate de primă Cameră sesizată. Vă rog să votaţi. (Tabela electronică indică un număr de 34 voturi pentru, 13 voturi împotrivă, 6 abţineri.) Vă rog să votaţi. Resupun votului dumneavoastră raportul favorabil întocmit de cele două comisii. Vă rog să votaţi. Deci, cu 35 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă, 4 abţineri, raportul favorabil fără amendamente, întocmit de Comisia economică, industrii şi servicii şi Comisia pentru administraţie publică, organizarea teritoriului şi protecţia mediului este adoptat de plenul Senatului, pe cale de consecinţă, propunerea legislativă este adoptată.
|
|
|