1.) Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.117/2013 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 și pentru luarea unor măsuri în domeniul învățământului (PL-x nr. 1/2014)
|
Nr. |
Text initial |
Amendament |
Motivare |
A/R |
1. |
24. La articolul 132,
alineatul (5) se abrogă. |
1. La articolul I, punctul 24 se
modifică și va avea următorul cuprins:
„24. La articolul 132, alineatul (5) se modifică și va avea următorul
cuprins:
«(5) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în
situații temeinic justificate, Guvernul, la propunerea Ministerului Educației Naționale,
poate înființa facultăți, în cadrul universităților de stat, cu consultarea
senatului universitar.»” |
Pentru a se ține cont de autonomia universitară. |
A |
2. |
26. La articolul 160, alineatele
(1), (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"Art. 160 - (1) Studiile universitare de
doctorat se organizează cu finanțare de la bugetul de stat, în regim cu taxă
sau din alte surse legal constituite. Finanțarea
studiilor de doctorat poate fi realizată și de persoane juridice de drept
privat sau de institute de cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract. Modelul
de contract și metodologia de realizare a finanțării se aprobă prin ordin al
ministrului educației naționale.
(2) Prin hotărâre a Guvernului inițiată
de Ministerul Educației Naționale se alocă
anual, pentru studiile universitare de doctorat, un număr de locuri
multianuale, echivalent numărului de granturi multianuale, pe o durată de
minimum 3 ani. In metodologia de calcul
a finanțării universităților se vor avea în vedere costurile pentru
programul de studii avansate și pentru programul de cercetare. Aceste costuri sunt ajustate cu coeficienți corespunzători
pe domenii disciplinare și profesionale ale doctoratului.
(3) Alocarea locurilor, respectiv a
granturilor, pe universități se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale.
Prioritate vor avea universitățile de cercetare avansată și educație." |
„(3) Granturile
doctorale se acordă pe baza de competiție națională de proiecte științifice
între școlile doctorale sau competiție națională de proiecte științifice între
conducătorii de doctorat, membri ai unei școli doctorale. Competițiile sunt
organizate în coordonarea CNCS.” |
Pentru a se menține
imparțialitatea și un nivel național al competitivității. |
A |
3. |
9. La articolul 63 alineatul
(1), literele c), d), e) și f) se modifică și vor avea următorul cuprins:
……………….
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde în medie
25 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 30; |
La articolul 63 alineatul (1),
litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde în
medie 20 de elevi, dar nu mai puțin
de 12 și nu mai mult de 25; |
a)
Argumente pentru susținere amendament
Pentru o mai bună
organizare a claselor și creșterea
calității actului educațional.
b)
Argumente pentru respingere amendament
S-ar crea mai multe
clase și ar fi necesare mai multe cadre didactice și spații în școli. Diferența
creată ar duce la un efort bugetar ce nu poate fi susținut. |
R |
4. |
9. La articolul 63 alineatul
(1), literele c), d), e) și f) se modifică și vor avea următorul cuprins:
……….
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde în
medie 25 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 30; |
La articolul 63 alineatul (1),
litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde în
medie 20 de elevi, dar nu mai puțin
de 12 și nu mai mult de 30; |
a)
Argumente pentru susținere amendament
Pentru o mai bună
organizare a claselor și creșterea
calității actului educațional.
b)
Argumente pentru respingere amendament
S-ar crea mai multe
clase și ar fi necesare mai multe cadre didactice și spații în școli. Diferența
creată ar duce la un efort bugetar ce nu poate fi susținut. |
R |
5. |
16. La articolul 85, alineatul
(2) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(2) Statul subvenționează toate costurile aferente frecventării liceului
pentru elevii provenind din grupuri socioeconomice dezavantajate, precum și
pentru cei care frecventează învățământul profesional, inclusiv pentru perioada
stagiilor de pregătire practică. Modalitatea de subvenționare și criteriile de
acordare a subvenției se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, inițiată de
Ministerul Educației Naționale." |
La articolul 85, alineatul (2) se
modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Statul subvenționează toate
costurile aferente frecventării liceului pentru elevii provenind din mediul rural sau grupuri socioeconomice dezavantajate, precum și pentru cei care
frecventează învățământul profesional, inclusiv pentru perioada stagiilor de
pregătire practică. Modalitatea de subvenționare și criteriile de acordare a
subvenției se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul
Educației Naționale." |
a)
Argumente pentru susținere amendament
Pentru a se
menține discriminarea pozitivă referitoare la cei provenind din mediul rural.
b)
Argumente pentru respingere amendament
Textul din ordonanță
este mai cuprinzător. |
R |
6. |
23. La articolul 125
alineatul (1), litera b) se abrogă. |
Se
abrogă. |
a)
Argumente pentru susținere amendament
Pentru a păstra
sancțiunea din textul din legea cadru.
b)
Argumente pentru respingere amendament
S-a constatat că în
practică se creează un blocaj. |
R |
7. |
26. La articolul 160, alineatele
(1), (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"Art. 160 - (2) Prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Educației Naționale se alocă anual, pentru studiile
universitare de doctorat, un număr de locuri multianuale, echivalent numărului
de granturi multianuale, pe o durată de minimum 3 ani. In metodologia de calcul a finanțării universităților se vor avea în
vedere costurile pentru programul de studii avansate și pentru programul de
cercetare. Aceste costuri sunt
ajustate cu coeficienți corespunzători pe domenii disciplinare și profesionale |
La articolul 160, alineatul (2)
se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Ministerul Educației Naționale alocă anual, prin
hotărâre a Guvernului, pentru studiile universitare de doctorat științific și pentru doctoratul profesional
din domeniul artelor și al sportului, un număr de granturi doctorale
multianuale, pe o durată de minimum 3 ani. Grantul
doctoral include cuantumul bursei individuale și costurile pentru programul
de studii avansate și pentru programul de cercetare. Aceste granturi sunt ajustate cu coeficienți
corespunzători pe domenii disciplinare și profesionale ale doctoratului.” |
a)
Argumente pentru susținere amendament
Pentru a păstra textul
din legea cadru care e mai cuprinzător și mai clar.
b)
Argumente pentru respingere amendament
Terminologia
utilizată cuprinde ambele tipuri de doctorat. |
R |
8. |
28. La articolul 193, alineatele
(7) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"(7) Pentru programele de
licența, master și doctorat,
finanțarea instituțiilor de învățământ superior de stat, din surse publice, se
face pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale prin consultare cu CNFIS și
aprobate prin ordin al ministrului educației naționale.
..………………………………
(9)
Programele de excelență prevăzute la alin. (8) se stabilesc pe baza evaluării
prevăzute la alin. (3)." |
La articolul 193, alineatele (7)
și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(7) Pentru programele de
licență și master, finanțarea instituțiilor de învățământ superior de stat, din
surse publice, se face diferențiat pe
categorii de universități și în funcție de poziția în ierarhie a programelor de
studii, conform ierarhizării prevăzute la alin. (3), pe baza unei
metodologii elaborate de Ministerul Educației, Naționale și aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. Finanțarea programelor de doctorat se face
conform prevederilor art. 160.
(9) Programele de excelență
prevăzute la alin. (8) se stabilesc pe baza evaluării prevăzute la alin. (3), pentru programele de licență și master, și
pe baza competițiilor prevăzute la art. 160 alin.” |
a)
Argumente pentru susținere amendament
Pentru a păstra textul
din legea cadru care e mai cuprinzător și mai clar.
b)
Argumente pentru respingere amendament
Se includ și
programele de doctorat și implicarea CNFIS. |
R |
9. |
31. La articolul 205, alineatul
(2) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(2) In timpul anului universitar, studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de
învățământ superior acreditate, în vârsta de până la 26 de ani, beneficiază
de tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local în comun,
transportul intern auto, feroviar și naval. Studenții orfani sau proveniți din
casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de
transport." |
La articolul 205, alineatul (2)
se modifică și va avea
„(2) In
timpul anului universitar, studenții înmatriculați
la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior
acreditate, în vârsta de până la
35 de ani, beneficiază de
tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local în comun,
transportul intern auto, feroviar și naval. Studenții orfani sau proveniți din
casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de
transport.” |
a)
Argumente pentru susținere amendament
Pentru a alinia textul
legii la legislația UE.
b)
Argumente pentru respingere amendament
Diferența creată ar
duce la un efort bugetar ce nu poate fi susținut. |
R |