c) rapoarte semestriale privind îndeplinirea obligațiilor de transpunere a dreptului Uniunii Europene în legislația internă.
Art. 9. - Protecția documentelor clasificate, care fac obiectul prezentei legi, se asigură potrivit normelor naționale și ale Uniunii Europene în domeniu.
CAPITOLUL IV
Procedura de lucru între Camerele Parlamentului și Guvern
Art. 10. - (1) Oricare dintre Camerele Parlamentului poate decide începerea procedurii de examinare parlamentară a unui proiect de act al Uniunii Europene, aflat în curs de negociere la nivelul instituțiilor Uniunii Europene.
(2) Camera Deputaților sau Senatul, după caz, transmite Guvernului o notificare în legătură cu actul care face obiectul acestei proceduri.
(3) După primirea notificării Guvernul, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe sau prin ministerul de resort, pentru domeniile aflate în competența sa, potrivit legii, transmite celor două Camere ale Parlamentului, în termen de 15 zile lucrătoare, fișa explicativă extinsă cu privire la proiectul de act legislativ, care cuprinde elementele prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 11. - (1) În urma examinării parlamentare, Parlamentul sau una dintre cele două Camere adoptă hotărâri cu privire la proiectele de acte în curs de adoptare la nivelul instituțiilor Uniunii Europene.
(2) Parlamentul sau una dintre cele două Camere finalizează examinarea parlamentară și transmite Guvernului hotărârea, înainte cu cel puțin 3 zile lucrătoare de la data stabilită de Guvern pentru definitivarea mandatului care va fi susținut în Consiliu.
(3) În situații speciale, temeinic motivate, Guvernul poate cere urgentarea prezentării hotărârii asupra actelor legislative, în discuție la nivelul Consiliului, urgența fiind motivată de respectarea calendarului european.
(4) În situația în care termenele prevăzute la alin. (2) și (3) nu sunt respectate, Guvernul va decide în absența hotărârii Parlamentului sau a celor două Camere ale sale.
(5) În situația în care hotărârile Camerelor diferă, Guvernul aplică prevederile art. 3 alin. (3) și (4).
(6) Guvernul va informa cele două Camere ale Parlamentului cu privire la modificările semnificative ale mandatelor generale sau mandatelor pentru proiectele de acte legislative care au făcut obiectul examinării, după caz, generate de procesul de negociere, în cel mai scurt termen de la elaborarea lor, precum și amendamentele semnificative ale altor state membre sau ale instituțiilor europene.
CAPITOLUL V
Rezerva de examinare parlamentară
Art. 12. - Pe durata procedurii de examinare parlamentară a proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, Guvernul va informa Consiliul asupra declanșării acestei proceduri, în temeiul prezentei legi.
Art. 13. - Rezerva de examinare parlamentară se consideră ridicată, după caz, din momentul transmiterii hotărârii Parlamentului sau a uneia dintre cele două Camere către Guvern sau la expirarea termenului prevăzut la art. 3 alin. (3).
CAPITOLUL VI
Controlul respectării principiilor subsidiarității și proporționalității
Art. 14. - (1) Cele două Camere ale Parlamentului asigură evaluarea modului în care proiectele de acte legislative ale Uniunii Europene respectă principiile subsidiarității și proporționalității, în temeiul Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007.
(2) Guvernul transmite celor două Camere ale Parlamentului fișa prevăzută în anexa nr. 1, pentru proiectele de acte legislative cuprinse în lista de priorități stabilită conform art. 4 alin. (1), în termen de 10 zile lucrătoare de la data notificării cu proiectul de act european.
(3) Parlamentul sau una dintre cele două Camere adoptă, prin hotărâre, avize motivate în cazul în care constată încălcarea de către proiectele de acte legislative ale Uniunii Europene a principiului subsidiarității și expune motivele.
(4) Avizul motivat se transmite președintelui Parlamentului European, al Consiliului și, respectiv, al Comisiei Europene, în termen de 8 săptămâni de la data transmiterii proiectului, în conformitate cu art. 6 din Protocolul nr. 2.
(5) Cele două Camere ale Parlamentului adoptă hotărâri prin care constată conformitatea proiectelor de acte legislative europene cu principiile subsidiarității și proporționalității, cu observații pe fond.
Art. 15. - (1) Parlamentul sau una dintre cele două Camere, constatând, în urma analizei lor interne, că un act legislativ european aflat în vigoare încalcă principiul subsidiarității, poate formula acțiune în anulare a actului respectiv la Curtea de Justiție, în temeiul art. 263 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și art. 8 din Protocolul nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007.
(2) După luarea deciziei de a introduce o acțiune în anulare, Parlamentul sau una dintre cele două Camere numește un agent însărcinat cu reprezentarea intereselor statului în respectiva cauză.
(3) Corespondența cu Grefa Curții de Justiție în cadrul acțiunii prevăzute la alin. (1) se realizează prin Agentul guvernamental însărcinat cu reprezentarea României înaintea Curții de Justiție, precum și a celorlalte instituții ale Uniunii Europene.
CAPITOLUL VII
Analiza proiectelor de acte fără caracter legislativ elaborate de instituțiile Uniunii Europene
Art. 16. - (1) Parlamentul sau una dintre cele două Camere poate analiza proiectele de acte fără caracter legislativ ale instituțiilor Uniunii Europene și notifică în acest sens Guvernul.
(2) În termen de 15 zile lucrătoare de la primirea notificării, Guvernul transmite celor două Camere ale Parlamentului o informare generală asupra proiectului actului supus analizei, care cuprinde elementele solicitate de Camere, precum și toate informațiile considerate relevante de către Guvern.
Art. 17. - (1) Hotărârile Parlamentului sau ale uneia dintre cele două Camere în cazul documentelor de strategie, programare sau consultare ale Uniunii Europene au caracter consultativ pentru Guvern.
(2) Pe durata derulării analizei, la solicitarea oricăreia dintre cele două Camere ale Parlamentului, reprezentantul Guvernului desemnat pentru domeniile de competență, potrivit legii, se prezintă la comisiile pentru afaceri europene ale celor două Camere ale Parlamentului sau la comisiile de specialitate, pentru a informa asupra aspectelor relevante pentru România, din cadrul documentului și asupra elementelor preliminare de poziție ale Guvernului.
CAPITOLUL VIII
Controlul parlamentar asupra reprezentării României în Consiliul European
Art. 18. - (1) Guvernul transmite celor două Camere ale Parlamentului, cu minimum 10 zile calendaristice înaintea reuniunii Consiliului European, propunerea de mandat pe care delegația României intenționează să o prezinte.
(2) Înaintea reuniunii Consiliului European, Parlamentul poate adopta propuneri privind mandatul.
(3) Propunerile adoptate în conformitate cu alin. (2) se includ în proiectul de mandat formulat de Guvern.
(4) Președintele României se poate adresa Parlamentului pentru a-și prezenta mandatul.
CAPITOLUL IX
Persoanele nominalizate sau numite de către Guvern pentru funcțiile din cadrul instituțiilor Uniunii Europene
Art. 19. - (1) Parlamentul României va fi informat de către Guvern în legătură cu nominalizarea persoanelor în vederea ocupării unor funcții în cadrul instituțiilor Uniunii Europene.
(2) Comisiile de specialitate ale Parlamentului vor audia persoana nominalizată de Guvern pentru funcția de membru al Comisiei Europene.
CAPITOLUL X
Monitorizarea armonizării legislației naționale cu dreptul Uniunii Europene
Art. 20. - (1) Guvernul prezintă anual Parlamentului programul său legislativ cuprinzând, într-o secțiune dedicată, proiectele de legi prin care urmează a fi transpuse acte juridice ale Uniunii Europene. În cazul în care, pe parcursul anului, apar modificări în ceea ce privește necesitatea transpunerii prin lege a actelor legislative ale Uniunii Europene, Guvernul informează, de îndată, Parlamentul.
(2) Programul legislativ prevăzut la alin. (1) poate include proiecte de legi necesare pentru crearea cadrului juridic în vederea aplicării directe a regulamentelor și deciziilor Uniunii Europene.
(3) Programul legislativ prevăzut la alin. (1) poate include proiecte de legi care modifică, completează sau abrogă acte normative naționale în vederea executării hotărârilor pronunțate de instanțele Uniunii Europene împotriva României sau a prevenirii pronunțării unor asemenea hotărâri împotriva României.
Art. 21. - Guvernul prezintă semestrial Parlamentului stadiul transpunerii în dreptul intern a actelor legislative adoptate la nivelul Uniunii Europene, cuprinzând și situația întârzierilor înregistrate.
CAPITOLUL XI
Dispoziții finale
Art. 22. - Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VALERIU-ȘTEFAN ZGONEA
PREȘEDINTELE SENATULUI
GEORGE-CRIN LAURENȚIU ANTONESCU
ANEXA Nr. 1
Conținutul fișei explicative a proiectelor de acte legislative ale instituțiilor Uniunii Europene
a) titlul proiectului, precum și celelalte elemente de identificare;b) scurta descriere a propunerii;
c) evaluarea preliminară a impactului asupra legislației naționale, a politicilor naționale asupra situației economice, sociale, asupra IMM-urilor și a mediului înconjurător;
d) implicațiile financiare/bugetare;
e) ministerul sau instituția administrației publice centrale responsabilă în domeniul de aplicare a propunerii;
f) analiza generală, cu caracter preliminar, a proiectului de act legislativ.
ANEXA Nr. 2
Conținutul fișei explicative extinse
a) obiectivele propuse pe parcursul procesului de adoptare a deciziei și motivarea lor;b) poziția inițială a Guvernului în ceea ce privește propunerea de act legislativ, respectiv propuneri preliminare de elemente de mandat;
c) documente pregătitoare ale Comisiei Europene, transmise Consiliului;
d) documente ale Consiliului și ale organelor Consiliului;
e) rapoarte ale reuniunilor la nivel ministerial ale Consiliului;
f) rapoarte și comunicări ale organelor consultative de pe lângă Comisia Europeană;
g) orice alte date de natură a aduce clarificări asupra aspectelor în dezbatere.
Note de subsol: