d) privesc activitatea unor persoane care nu îndeplinesc funcții
publice.
(2) Dacă deputatul care a adresat o întrebare la care a
solicitat și răspuns oral nu se află în sala de ședințe, membrul
Guvernului va depune răspunsul în scris la secretarul Camerei,
care se află la prezidiu.
(3) În cazuri temeinic justificate, dacă deputatul care a solicitat
răspuns oral nu poate fi prezent în sala de ședințe în ziua în
care secretarul Camerei l-a anunțat că este programat pentru
primirea răspunsului, dar dorește să aibă posibilitatea de a
formula eventuale obiecții la răspunsul dat, poate cere amânarea
răspunsului o singură dată. Cererea deputatului de amânare a
răspunsului se depune la secretarul desemnat al Camerei și se
comunică ministrului pentru relația cu Parlamentul.
(4) Întrebările la care nu s-a răspuns se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea a II-a, la sfârșitul fiecărei sesiuni
ordinare.
b) Întrebări orale
Art. 167. - (1) Din două în două săptămâni, în ziua de luni,
între orele 18,30-19,30, deputații pot adresa întrebări orale
membrilor Guvernului. Întrebările orale se adresează de către
deputat membrului vizat al Guvernului în domeniul respectiv.
(2) Obiectul întrebărilor orale se notifică în scris și se depune
la secretarul desemnat al Camerei Deputaților cel mai târziu până
la ora 14,00 a zilei de miercuri din săptămâna premergătoare
celei în care urmează să fie pusă întrebarea. Secretarul Camerei
Deputaților îl informează pe ministrul pentru relația cu Parlamentul
asupra întrebărilor orale la care membrii Guvernului urmează să
răspundă în cursul ședinței consacrate acestora.
(3) Răspunsurile la întrebările orale se dau în termen de
15 zile de la data transmiterii lor de către secretarul Camerei
Deputaților.
Art. 168. - (1) Întrebarea orală este expusă sumar, într-un
interval de timp de cel mult două minute. Ministrul competent
răspunde la întrebarea ce i-a fost adresată în cel mult 3 minute.
Autorul întrebării, după audierea răspunsului, poate interveni cu
precizări și cu comentarii, fără a depăși două minute. Ministrul
poate exercita dreptul la replică în același interval de timp. Nici o
altă intervenție pe marginea întrebării respective nu mai poate
avea loc.
(2) Membrul Guvernului poate amâna răspunsul la întrebarea
orală pentru săptămâna următoare numai în cazuri temeinic
justificate.
(3) În situația în care membrul Guvernului, căruia îi este
adresată întrebarea, nu este prezent, răspunsul va fi dat în
ședința din săptămâna următoare, consacrată întrebărilor orale.
Președintele Camerei Deputaților îl informează pe primul-ministru
asupra răspunsurilor amânate.
c) Întrebări scrise
Art. 169. - (1) Fiecare deputat are dreptul să adreseze
Guvernului, membrilor săi sau altor conducători ai organelor
administrației publice întrebări scrise care se depun la secretarul
desemnat al Camerei Deputaților.
(2) Deputații care adresează întrebări scrise vor preciza dacă
doresc un răspuns scris, un răspuns oral sau un răspuns formulat
atât în scris, cât și oral.
(3) Întrebările scrise se transmit membrilor Guvernului și
celorlalte autorități publice de către secretarul desemnat al
Camerei Deputaților.
Art. 170. - (1) Răspunsurile la întrebările scrise se transmit
deputatului în cel mult 15 zile. Atât întrebările scrise, cât și
răspunsurile aferente se publică pe site-ul Camerei.
(2) Întrebările la care se solicită un răspuns oral de la tribuna
Camerei Deputaților se înscriu pe ordinea de zi a ședinței în
succesiunea primirii răspunsurilor, dar nu mai târziu de 15 zile de
la data înregistrării acestora.
(3) Răspunsurile la întrebările prevăzute la alin. (2) se dau în
cele 30 de minute care urmează timpului afectat întrebărilor orale.
Un răspuns nu poate depăși 3 minute. Dacă răspunsul la o
întrebare dă naștere unei replici a celui care a adresat întrebarea,
timpul pentru replică este de cel mult 3 minute.
(4) Răspunsurile în scris la întrebările scrise se predau, de
către reprezentantul autorității care le-a formulat, secretarului
desemnat al Camerei Deputaților să răspundă de problema
întrebărilor și interpelărilor.
Art. 171. - Dacă timpul afectat răspunsurilor la întrebări nu
este suficient, răspunsurile care nu au fost prezentate vor fi
înscrise pe ordinea de zi a ședinței din lunea următoare.
Art. 172. - Nici un deputat nu poate adresa mai mult de
două întrebări în aceeași ședință.
3. Interpelări
Art. 173. - (1) Interpelările se fac în scris, arătându-se
obiectul acestora, fără nici o dezvoltare.
(2) Interpelarea constă într-o cerere adresată Guvernului de un
grup parlamentar, de unul sau mai mulți deputați, prin care se
solicită explicații asupra politicii Guvernului în probleme importante
ale activității sale interne sau externe. Guvernul și fiecare dintre
membrii săi sunt obligați să răspundă la interpelări în cel mult
două săptămâni. Pentru motive temeinice Camera poate acorda
un nou termen.
(3) Ele se citesc în ședința publică din ziua de luni,
consacrată întrebărilor, între orele 19,30-20,00, după care se
prezintă președintelui Camerei spre a fi transmise primului-ministru.
Art. 174. - (1) Interpelările se înscriu, în ordinea prezentării,
într-un registru special și se afișează la sediul Camerei.
(2) Dezvoltarea interpelărilor are loc în ședința din ziua de
luni, alternativ cu ședințele consacrate întrebărilor. În ziua de luni,
consacrată răspunsurilor la interpelări, dezvoltarea acestora se
face între orele 18,30-19,30. Durata dezvoltării interpelării nu
poate depăși 5 minute.
(3) În ședința consacrată dezbaterii interpelărilor un grup
parlamentar nu poate prezenta mai mult de o interpelare. În cazul
în care timpul consacrat interpelărilor permite, un grup
parlamentar poate dezvolta și o a doua interpelare.
Art. 175. - (1) În ședința consacrată dezvoltării interpelării se
dă cuvântul interpelatorului și apoi primului-ministru sau
reprezentantului acestuia, care poate fi ministru sau secretar de
stat. Răspunsul la interpelare nu va dura mai mult de 5 minute.
Autorul interpelării poate interveni cu întrebări suplimentare și cu
comentarii, fără a depăși două minute. Primul-ministru sau
reprezentantul acestuia care răspunde interpelării are la dispoziție
două minute pentru exercitarea dreptului la replică. După
aceasta, în legătură cu interpelarea respectivă nu se mai fac
alte intervenții.
(2) Miniștrii interpelați sau secretarii de stat desemnați de
aceștia au obligația să participe la ședința consacrată
răspunsurilor la interpelări.
Art. 176. - Camera Deputaților poate adopta o moțiune
simplă prin care să își exprime poziția cu privire la problema ce
a făcut obiectul interpelării.
Art. 177. - (1) Din două în două săptămâni, în ziua de luni,
consacrată răspunsurilor la interpelări, între orele 18,00-18,30,
deputații îl pot interpela pe primul-ministru. Interpelările trebuie să
vizeze politica Guvernului în probleme importante ale activității
sale interne sau externe.
(2) Interpelările ce urmează să fie adresate primului-ministru
se depun la secretarul desemnat al Camerei Deputaților până în
ziua de miercuri, ora 14,00, din săptămâna care precedă
răspunsurile primului-ministru.
Art. 178. - Interpelările vor fi adresate în ordinea depunerii
lor la secretarul desemnat al Camerei Deputaților. Fiecare
interpelare se expune într-un interval de timp de cel mult
3 minute. Primul-ministru răspunde la interpelare în cel mult
5 minute. Autorul interpelării, după audierea răspunsului, poate
interveni cu întrebări suplimentare și cu comentarii, fără a depăși
două minute. Primul-ministru are la dispoziție două minute pentru
exercitarea dreptului la replică. După aceasta, în legătură cu
interpelarea respectivă nu mai poate avea loc nici o altă
intervenție.
Art. 179. - În situații justificate interpelarea primului-ministru
poate fi amânată cel mult o săptămână.
Art. 180. - (1) La solicitarea unuia sau mai multor grupuri
parlamentare sau a primului-ministru, în plenul Camerei
Deputaților se pot desfășura, o dată pe lună, dezbateri politice,
cu participarea primului-ministru, pe probleme de interes major
pentru viața politică, economică și socială.
(2) Solicitarea se înaintează Biroului permanent în scris, cu
precizarea temei de dezbatere propuse.
(3) Biroul permanent îl informează pe primul-ministru, respectiv
primul-ministru informează Biroul permanent și stabilește data
dezbaterii, care nu poate depăși 6 zile de la înregistrarea
solicitării.
(4) Primul-ministru are obligația de a participa la dezbaterea
solicitată.
(5) Același grup parlamentar nu poate solicita o dezbatere
politică decât o singură dată pe sesiune. Primul-ministru poate
solicita cel mult două dezbateri politice pe sesiune.
4. Informarea Camerei Deputaților și a deputaților
Art. 181. - Camera Deputaților și deputații au dreptul să
obțină informațiile necesare în vederea desfășurării activității lor
din partea organelor administrației publice.
Art. 182. - (1) Deputatul poate solicita de la organele
administrației publice centrale și locale alese, printr-o cerere
adresată președintelui Camerei Deputaților sau președintelui
comisiei permanente din care face parte, orice informații sau
documente, în copie certificată, utile pentru desfășurarea activității
sale. Cererea poate fi refuzată în cazul în care aceasta privește
secrete de stat de importanță deosebită. Refuzul se aduce la
cunoștință Camerei Deputaților care va decide în ședință secretă.
(2) În cazul în care informațiile sau documentele solicitate
privesc, potrivit legii, secrete de stat, Guvernul informează
Camera Deputaților despre aceasta, iar Camera decide în ședință
secretă.
(3) Documentele se restituie după consultare.
5. Petiții
Art. 183. - (1) Oricine are dreptul de a se adresa cu petiții
Camerei Deputaților.
(2) Petițiile vor fi prezentate în scris și semnate, precizându-se
domiciliul petiționarului sau al unuia dintre petiționari.
Art. 184. - Petițiile se înscriu într-un registru, în ordinea
primirii, consemnându-se numărul de înregistrare, numele,
prenumele, domiciliul petiționarului și obiectul cererii. Forma
electronică a registrului va fi prezentată pe site-ul Camerei
Deputaților.
Art. 185. - (1) Petițiile înregistrate se transmit Comisiei
pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții și altor
comisii permanente, spre dezbatere și soluționare.
(2) Oricare membru al Camerei poate lua cunoștință de
conținutul unei petiții, adresându-se în acest sens președintelui
comisiei sesizate.
Art. 186. - (1) Comisia sesizată va decide, în termen de cel
mult 10 zile, dacă va trimite petiția unei autorități publice
competente sau o va clasa.
(2) Petiționarului i se aduce la cunoștință soluția adoptată.
Art. 187. - (1) Semestrial Comisia pentru cercetarea
abuzurilor, corupției și pentru petiții prezintă Biroului permanent și
apoi Camerei, la începutul fiecărei sesiuni, un raport asupra
petițiilor primite și asupra modului de soluționare a acestora.
(2) În raport se vor face mențiuni cu privire la soluțiile date
de autoritățile publice la petițiile care le-au fost trimise spre
soluționare.
(3) Autoritățile publice care au primit petiții spre soluționare
sunt obligate să transmită comisiei soluțiile adoptate, în termen
de cel mult o lună de la primirea petiției.
6. Declarații politice
Art. 188. - (1) În fiecare zi de marți primele 90 de minute
ale ședinței vor fi rezervate pentru declarații politice ale
deputaților.
(2) Împărțirea celor 90 de minute se va face pe grupuri
parlamentare ale majorității, opoziției și pe deputați care nu fac
parte din acestea. În cazul în care timpul afectat nu se
epuizează, președintele de ședință este abilitat să acorde
cuvântul în continuare, respectându-se aceeași regulă.
(3) Ordinea luărilor de cuvânt va fi alternativă, din săptămână
în săptămână, și se va face pe grupuri parlamentare.
(4) Durata intervenției nu poate depăși 3 minute.
Art. 189. - (1) Înscrierile pentru diverse intervenții asupra
unor probleme de actualitate se fac până în ziua de luni, la
ora 20,00, la secretarul desemnat al Camerei Deputaților, cu
excepția cazurilor neprevăzute.
(2) Înscrierile pentru diverse intervenții consacrate unor
aniversări, comemorări etc. se vor face cu o săptămână înainte,
până în ziua de luni, ora 20,00, la secretarul desemnat în acest
scop.
Art. 190. - În cazul în care tematica și conținutul intervenției
vizează activitatea și politica Guvernului, extrasul respectiv din
stenogramă va fi transmis ministrului pentru relația cu
Parlamentul.