Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2016-2020 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe mai. 2018 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 30 mai 2018 ora 13:00

2. Memorandum intern: Măsuri de pregătire și proiectul de calendar ale dimensiunii parlamentare a președinției române a Consiliului Uniunii Europene în primul semestru al anului 2019
aprobat. În condițiile din stenogramă consultă

Memorandum intern: Măsuri de pregătire și proiectul de calendar ale dimensiunii parlamentare a președinției române a Consiliului Uniunii Europene în primul semestru al anului 2019 Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Punctul 2, memorandum intern privind măsurile de pregătire și proiectul de calendar ale dimensiunii parlamentare a președinției române a Consiliului Uniunii Europene în primul semestru al anului 2019, elaborat de Comisia specială comună a Senatului și Camerei pentru coordonarea activităților parlamentare necesare pregătirii președinției Consiliului Uniunii Europene din primul semestru al anului 2019.

Vă aduc la cunoștință că în ședința din 17 aprilie anul curent, Birourile permanente reunite au analizat două memorandumuri interne referitoare la măsurile de pregătire și proiectul de calendar întocmit de Comisia pentru afaceri europene din Camera Deputaților, respectiv de Comisia specială comună și au solicitat celor două comisii, precum și Comisiei pentru afaceri europene din Senat să se întâlnească în vederea elaborării unui document comun, în termen de o săptămână.

Aveți în mapă memorandumul care a fost elaborat sau, mă rog, sub coordonarea domnului senator Titus Corlățean și, dacă ați fi de acord... domnul Corlățean unde este?

Domnul Florin Iordache:

Este.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Dacă sunteți de acord, l-aș ruga pe domnul Corlățean să facă o prezentare a memorandumului, pentru că nu este o chestiune, aș spune, pe care s-o tratăm la "și altele", e o problemă deosebită și cred că merită să acordăm atenția necesară câteva minute.

Domnule senator, aveți cuvântul.

Domnul Titus Corlățean:

Mulțumesc, domnule președinte,

Doamnelor, domnilor membri ai Birourilor permanente reunite,

Memorandumul pe care îl supunem examinării și, sper, aprobării dumneavoastră este rezultatul activității și diferitelor evaluări din cadrul comisiei speciale, armonizării cu propunerile celor două comisii pentru afaceri europene, armonizării cu diferite puncte importante care țin de competența Guvernului, bineînțeles, pentru că are rolul principal în pregătirea președinției României a Consiliului Uniunii Europene și, respectiv, unei coordonări de succes cu structurile instituționale competente de la Bruxelles, în principal Parlamentul European și liderii politici de acolo.

Veți regăsi un proiect de calendar privind principalele evenimente organizate în cadrul dimensiunii parlamentare, subliniez, a președinției române, sunt elementele care sunt clasice, standard, la care se adaugă... ne-am oprit asupra a două propuneri care țin, în general, de libertatea fiecărei președinții de a promova tematici. Noi vă propunem, în baza armonizării și coordonării, ca tematica acestor reuniuni speciale să fie prima, cea privind viitorul Uniunii Europene. Ne interesează și subiectul proiectului politic al Uniunii Europene, și nu cel al Uniunii Europene cu mai multe viteze. Ne interesează și perspectiva procesului de lărgire a Uniunii Europene, în special, nu doar Balcanii, ci și partenerii noștri, asociații, începând cu Republica Moldova.

Cea de-a doua temă pe care v-am propune-o este legată de politica de coeziune și politica agricolă comună, pentru că sunt mize uriașe pentru statele central-est europene și pentru România, dacă ar fi să vorbim doar de finanțare.

Subliniez: aici am lăsat un element de flexibilitate, chiar dacă lucrurile sunt armonizate, spuneam, și cu agenda Guvernului și cu Bruxelles-ul și în interiorul Parlamentului, pentru că întotdeauna pot apărea elemente neprevăzute. Știu, de exemplu, de această discuție privind reuniunea fixată, în baza cutumei, pentru că așa se întâmplă în toate președințiile la începutul anului, în prima decadă a lui ianuarie, reuniunea parlamentară în plen de lansare a președinției, dar dacă există, bineînțeles, alte, să spunem, comandamente, există această marjă de flexibilitate, doar că va trebui să discutăm din nou cu Bruxelles-ul.

Memorandumul mai include o serie de propuneri și de natură tehnică, respectiv - și aici este vorba de aspecte de o imperativitate de a avansa pe palierul organizatoric, logistic, printr-un grup de lucru mixt, comun, Camera Deputaților și Senatul -, în care, bineînțeles, într-o practică care a funcționat foarte bine anterior la organizarea de mari reuniuni internaționale, printr-un protocol de colaborare între Cameră, Senat, secretariatele generale să se fixeze clar responsabilitățile, responsabilii pe diferitele domenii sectoriale.

Sunt și alte propuneri pe care le regăsiți în memorandum, nu mai insist asupra lor, dar un punct pe care îl consider important îl voi menționa.

Am discutat în cadrul comisiei speciale cu colegii deputați, senatori din toate grupurile politice și am obținut o poziție comună. Am discutat, de asemenea, cu colegii din comisiile de afaceri europene la momentul în care, recent, l-am audiat pe domnul ministru Negrescu cu privire la ... încă nu le numim priorități, sunt temele și subtemele, viitoare priorități ale președinției, propunerea fiind următoarea: toate statele membre ale Uniunii Europene care au exercitat președinții au construit o platformă politică internă de susținere a președinției Uniunii Europene, ca și proiect de țară. Și asta este o temă extrem de importantă, mai ales într-un climat politic care la noi este mai efervescent.

Eu vreau să salut maturitatea de care colegii au dat dovadă. Este această propunere pe care v-o facem de a încerca să separăm apele, să identificăm axele principale, temele legate de priorități nu sunt contencioase, vi le spun cu cea mai mare deschidere, sunt de interes pentru toate grupurile parlamentare, le-am discutat în cadrul audierii, deci să putem exprima o susținere politică în cadrul Parlamentului, eventual printr-o declarație politică, pentru președinția României, pentru profil și priorități, ca proiect de țară.

Și cam asta ar fi propunerea, dar ține de liderii politici, liderii grupurilor parlamentare să îmbrățișeze această idee.

Vă mulțumesc.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Și eu vă mulțumesc, domnule senator.

Îmi permit rapid să fac rapid două observații: la anexa care prezintă calendarul, am să vă rog să vă aruncați o privire. Am și discutat acest lucru în prealabil cu domnul senator și cu colegele noastre, doamnele secretar general din celor două Camere.

Vă propunem ca, la punctul III, ședința plenară a Parlamentului României pentru marcarea lansării președinției să nu se facă în ianuarie, pe 9 ianuarie, ținând cont de faptul că este vacanța parlamentară și parlamentarii noștri riscă să nu fie prezenți - da? - să o facem în decembrie, în decembrie, în ultima săptămână înainte de vacanță. Da? Dacă sunteți de acord?

(Discuții în sală.)

Poftiți? Nu, nu, înainte de Crăciun. Bun.

Al doilea lucru. Nu știu în ce măsură - nu cred că avem liderii grupurilor parlamentare printre noi - dar la pagina 2 domnul senator a făcut următoarea propunere, și anume: să se inițieze demersurile în vederea constituirii unei platforme politice care să sprijine convenirea unei declarații prin care Parlamentul să-și exprime susținerea politică pentru profilul și coordonatele de acțiune ale președinției României la Consiliul Uniunii Europene și asumarea mandatului de președinție ca proiect de țară.

Deci, după cum vedeți, ideea domnului senator - și pe care eu o susțin - este că ar fi bine ca, în acest moment, obiectivele pe care le convenim să rezulte dintr-un consens al tuturor partidelor politice reprezentate în Parlament. Și acest lucru ar fi de dorit să se realizeze la nivelul liderilor de grup, în prealabil, care ar trebui să se consulte cu președinții partidelor din care fac parte, în așa fel încât să putem elabora acest document care este o declarație a Parlamentului ce urmează a fi adoptată cu ocazia ședinței plenare.

Acestea sunt cele două observații pe care le-am făcut.

Și, prin urmare, vă supun aprobării dumneavoastră, dacă sunteți de acord, să mutăm ședința plenară din 9 ianuarie, așa cum v-am propus, în ultima săptămână de lucru din decembrie pe care o vom avea. Da? Sunt obiecții? Nu. Vă mulțumesc.

Se adoptă.

Și de celălalt element vă rog să țineți cont și poate, domnule senator Corlățean, ar trebui, cred, elaborat un proiect de declarație care să constituie baza de discuție. Da? Bine.

Domnul Florin Iordache:

În coordonarea celor doi secretari generali.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Coordonarea celor doi secretari generali.

Domnul deputat Pambuccian. Vă rog.

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte, am și eu o rugăminte: haideți să nu spunem dacă ...

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Dacă vorbiți la microfon, o să vă...

Domnul Varujan Pambuccian:

La microfon vorbesc, pe cuvânt!

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Bravo!

Domnul Varujan Vosganian:

Eu am încercat să-l opresc, dar nu am putut.

Domnul Varujan Pambuccian:

Am și eu o rugăminte: haideți să nu spunem totuși "proiect de țară" chiar la orice lucru care durează 6 luni, 5 luni. Proiectele de țară sunt lucruri pe termen lung, care presupun viziune. Asta e o chestiune administrativă, e bine să o facem, e bine s-o facem bine, e bine să avem grijă cum o facem ca să nu ne facem de râs, dar totuși "proiect de țară" e cam mult spus.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Declarația nu se va numi "proiect de țară". Domnul senator a folosit această formulă pentru a sugera...

Domnul Varujan Pambuccian:

Da. Să avem grijă să...

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

... că este nevoie de un consens...

Domnul Varujan Pambuccian:

Știu. Nu..., consens există, e minunat, dar să avem grijă ce vorbe folosim. Asta e tot.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Am înțeles.

Domnul senator Corlățean.

Domnul Titus Corlățean:

Da. E important acordul cu privire la platforma politică de susținere, indiferent cum am numi-o.

Eu fac doar două precizări. Este prima oară în istoria României când asigurăm președinția Consiliului Uniunii Europene într-un moment în care se iau decizii care vor afecta Uniunea Europeană pe termen mediu și lung. Și nu e vorba doar de cadrul financiar multianual și schimbările majore care se propun de finanțare - și astea pot să ne afecteze foarte serios statele central-est europene, dacă se acceptă niște propuneri, dar este vorba și de mutații cu privire la modul în care centrele de putere vor face anumite chestiuni.

Deci, putem să intrăm în detalii. Din punctul ăsta de vedere e nevoie de un consens politic pentru a susține o președinție de succes, dacă vrem să aibă consecințe pozitive, da?

În sensul ăsta l-am numit "proiect de țară".

Mulțumesc.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 28 ianuarie 2022, 11:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro