Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Relații publice > Versiunea pentru printare

primit de la vicepreședintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, domnul deputat Iacoban Sorin Avram (Grup PSD)

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a dezbătut, în ședința de marți, 1 martie, propunerea legislativă privind modificarea art. 18 alin. 2 din Legea 1/2011, având ca obiect studiul disciplinei religiei, în vederea întocmirii raportului.

O propunere de acest gen, având același inițiator, a mai fost dezbătută în cadrul ședințelor Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport în momentul în care domnul deputat Remus Cernea a încercat o interpretare abuzivă, in extenso, a unei decizii aparținând Curții Constituționale. Instituția de drept care este lezată prin acest demers este cea a discernământului minorului, în ceea ce privește noțiunea de discernământ atenuat. Astfel, actele pe care un minor de 14 ani poate să le facă în sensul legii civile sunt cele de administrare și de conservare, precum și actele de dispoziție de valoare mică, care ar trebui încuviințate de părintele sau tutorele legal.
Raportat la inițiativa legislativă discutată, alegerea unei discipline de studiu nu înseamnă altceva decât un veritabil act de dispoziție, nepermis unui minor în vârstă de 14 ani, deoarece, la această vârstă, legiuitorul consideră că acesta nu are capacitate deplină de exercițiu.
Capacitatea deplină de exercițiu se dobândește odată cu vârsta majoratului sau, în cazuri excepționale, atunci când este vorba despre apărarea drepturilor legale ale minorilor, chiar din vârsta minoratului, cu prilejul încheierii unei căsătorii sau a unui contract de muncă. Aceste excepții sunt, însă, de strictă interpretare și sunt prevăzute de legiuitor în mod excepțional și expres.
Având în vedere expunerea de motive prezentată de inițiator, invocarea art. 41 din Codul Civil este cu totul gresită deoarece respectiva dispoziție legală fixează cadrul juridic pentru actele de administrare, de conservare, sau pentru actele de dispoziție de valoare mică. Or, în speță, alegerea unei discipline de studiu, indiferent care ar fi aceasta, reprezintă un veritabil act de dispoziție pe care nu îl putem credita cu titlul de act de dispoziție de valoare mică sau derizorie.
În aceeași ordine de idei, deși inițiatorului i s-a explicat, încă de la întâlnirile precedente, că invocarea art. 41 din Codul Civil este una incorectă, acesta a continuat să folosească aceeași strategie argumentativă pentru care nu poate primi susținere. Art. 491 din Codul Civil vorbește despre religia copilului și nu de obiectul de studiu denumit disciplina religie. Alegerea obiectului de studiu intră în categoria actelor de dispoziție, ca de exemplu alegerea școlii generale sau a liceului pentru copilul minor, acte de dispoziție aflate în sfera de competență exclusivă a părinților sau tutorilor legali.
Nu în ultimul rând, inițiatorul nu a oferit un argument juridic prin care să poată justifica calificarea alegerii unei discipline de studiu ca fiind un act de administrare sau de conservare, fapt pentru care Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a intocmit un raport de respingere.
Având în vedere faptul că Ministerul Educatie Naționale și Cercetării Știintifice nu a susținut această propunere legislativă, ținând cont și de argumentele prezentate în comunicatul de față, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, cu o largă majoritate, a adoptat, în plenul său, un raport de respingere a propunerii legislative de modificare a art.18 alin. 2 din Legea 1/2011.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 12 august 2020, 13:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro