Parliamentary debates
Sittings of the Chamber of Deputies of December 3, 2018
- Abstract of the sittings
- Full-text of the sittings
- Published in Monitorul Oficial no.182/2018
Video - Flash & IOS
You are here:: | Prima pagina > Parliamentary debates > Sittings of the Chamber of Deputies of December 3, 2018 |
Sittings of the Chamber of Deputies of December 3, 2018
![]() |
20. | Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea articolului 33 din Legea Educației Naționale 1/2011 (Pl-x 414/2018). (rămasă pentru votul final) | ![]() |
||
see bill no. 414/2018 |
................................................ | |
![]() |
26. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art. 33 din Legea educației naționale nr. 1/2011; are caracter organic; Pl-x 414/2018. Comisia? Vă rog frumos, doamnă președinte Camelia Gavrilă, prezentarea raportului suplimentar. |
![]() |
Raportul suplimentar asupra propunerii legislative - Pl-x 414/2018 - pentru completarea art. 33 din Legea educație naționale nr. 1/2011. Comisia a reanalizat raportul anterior. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare acordarea posibilității elevilor din sistemul învățământului profesional, tehnic și dual, cu vârsta de peste 16 ani, să încheie, la cerere, un contract de muncă part-time cu operatorul economic care are în derulare un parteneriat în învățământul dual. De asemenea, absolvenții care au beneficiat de formare în învățământul profesional tehnic și dual încheie prioritar un contract de muncă cu agentul economic pe o perioadă minim egală cu cea a școlarizării. Este vorba despre o lege organică. Camera Deputaților este primă Cameră sesizată. În primă instanță, s-a respins propunerea legislativă. Membrii comisiei au reanalizat textul propunerii legislative și noile amendamente propuse de inițiatori. Amendamentele au fost prezentate, dezbătute, votate individual, toate fiind respinse la vot. Motivația respingerii - spicuiesc doar câteva argumente - sunt aspecte și reglementări legale în vigoare suficiente și acoperitoare în ceea ce privește posibilitatea de a încheia un contract de muncă part-time pe perioada studiilor sau cu normă întreagă, după absolvire. Sunt, de asemenea, chestiuni care țin de probleme de constituționalitate în ceea ce privește libertatea muncii, conform prevederilor constituționale, în condițiile unui caracter imprevizibil al circumstanțelor viitoare, în care se va afla elevul la absolvirea celor trei ani de școală profesională și de activitate practică. De asemenea, clauzele contractuale care limitează sau constrâng libertatea muncii nu pot fi luate în calcul. Reglementările în vigoare la acest moment, legate de învățământul dual, oferă o mare libertate în stabilirea probelor de admitere, facilitând selectarea unor candidați apți și motivați pentru a dobândi o calificare în acest sens și evident, pe parcurs se creează posibilitatea selecției candidaților, calitatea formării practice și o bună colaborare cu școala, toate aceste aspecte putând conduce, în final, la o rată mai mare de angajare a absolvenților. |
![]() |
Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu: Vă mulțumesc. La dezbateri generale, doamna Cristina Iurișniți. |
![]() |
Doamna Cristina-Ionela Iurișniți: Da. Mulțumesc, doamnă președinte de ședință. Este vorba de o inițiativă legislativă care venea în întâmpinarea unor nevoi. Foarte curios este că, recent, după manifestările festive de la Alba Iulia, Guvernul împreună cu sindicatele au hotărât că e oportun, 5 ani de zile, să-i promoveze pe acești tineri în câmpul muncii. Adică să-i convingem să rămână în întreprindere, în cadrul agentului economic care are un parteneriat cu școala, în cadrul învățământului profesional dual. Deci, iată că inițiativa pe care am adus-o în atenția dumneavoastră a fost preluată și se dorește a fi implementată. Prin urmare, este un discurs plin de ipocrizie, stimați colegi. Voi relua această inițiativă, pentru că, de fapt, ea face parte dintr-un pachet legislativ legat și de impozitare zero pe muncă - cei 3 ani de zile, cât durează școala profesională, deci în cadrul învățământului profesional dual - pentru ca tinerii să aibă o integrare mult mai ușoară pe piața muncii. Mulțumesc. |
![]() |
Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu: Mulțumesc. Doamna Florica Cherecheș. |
![]() |
Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință. Acest proiect de lege vine în susținerea dezvoltării învățământului profesional în România și corelarea ofertei educaționale cu cererea de pe piața muncii. Pentru a stimula elevii să urmeze cursurile unei școli de meserii, aceștia știm că primesc o bursă profesională care, în cazul învățământului profesional dual, este dublată de o bursă oferită de agentul economic cu care elevul încheie un contract de formare profesională. Având în vedere că deja din clasa a IX-a sau a X-a sunt foarte mulți tineri care împlinesc deja vârsta de 16 ani, vârsta minimă la care pot să fie angajați cu timp parțial de lucru, această inițiativă prevede posibilitatea încheierii unui contract de muncă între elevi și companii, și acest lucru îi fidelizează pe elevi și constituie o garanție pentru operatorii economici. De asemenea, crește rata de angajare a absolvenților și reduce rata șomajului la tineri, în România. În concluzie, Partidul Național Liberal susține această inițiativă legislativă, așa cum susține orice inițiativă legislativă care duce la dezvoltarea învățământului profesional dual, pentru că este foarte important ca elevii să dobândească și experiență practică, și să ajungă să poată să fie angajați cât mai repede. Vă mulțumesc. (Aplauze.) |
![]() |
Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu: Vă mulțumesc și eu. Nu mai sunt alte intervenții la dezbateri generale. Propunerea legislativă merge la votul final. Închidem aici prima parte a ședinței noastre de astăzi. Vă doresc o seară bună! La revedere! |