Parliamentary debates
Sittings of the Chamber of Deputies of October 10, 2018
- Abstract of the sittings
- Full-text of the sittings
- Published in Monitorul Oficial no.146/2018
Video - Flash & IOS
Vous etes ici: | Prima pagina > Parliamentary debates > Sittings of the Chamber of Deputies of October 10, 2018 |
Sittings of the Chamber of Deputies of October 10, 2018
1. | Declarații politice și intervenții ale deputaților: | ![]() |
|||
![]() |
1.24 | Vasile Cîtea - declarație politică cu titlul "Autostrada Est-Vest merită să fie o prioritate!"; | ![]() |
................................................ | |
![]() |
Domnul Vasile Cîtea? Este? Da. Vă rog. |
![]() |
Mulțumesc, doamnă președinte. Dragi colegi, Domnule ministru al transporturilor, Am analizat cu profund interes punctul de vedere al comisarului european Corina Crețu cu privire la situația în care se află România, prin raportare la lucrările de infrastructură rutieră care se cer a fi făcute și, deocamdată, întârzie a fi puse pe ordinea de zi a autorităților centrale. Nu este prima dată când doamna Corina Crețu a atras atenția Guvernului României că instituțiile europene manifestă un interes deosebit pentru Autostrada Est-Vest, unul din punctele pe care s-a pus accentul fiind definitivarea capetelor de rețele TEN-T de pe Coridoarele IV și IX pan-europene. Și permanent ni s-a adus ca argument faptul că acest segment de infrastructură rutieră, care face parte dintr-un coridor european de transport și care se bucură de un interes major din partea autorităților europene, va contribui la atenuarea diferențelor de dezvoltare între diferitele regiuni ale Europei și, implicit, ale României, constituind în același timp și poarta de deschidere către Europa a Republicii Moldova. Toate acestea se sprijină și pe contextul că țara noastră este țară de graniță atât a Uniunii Europene, cât și a Alianței Nord-Atlantice. Nu înțeleg, deși aș vrea, de unde această controversă cu privire la sursa de finanțare pentru autostrada care ar lega Moldova de Ardeal, însă ceea ce mă îngrijorează este faptul că, deși Corina Crețu afirmă răspicat că ar exista bani pentru acest obiectiv de infrastructură rutieră, statul român nu apelează la fondurile europene. Mai mult, înțelegem că singurul proiect major depus spre analiză și finanțare din fonduri europene ar fi doar linia de metrou Otopeni-Gara de Nord, deși Comisia Europeană ar aștepta interesul statului român și pentru Autostrada Craiova-Pitești, Podul de la Măcin și, evident, autostrada Târgu Mureș-Iași-Ungheni. Ideea este că cetățenii din toate cele 8 județe ale Moldovei au ajuns la capătul răbdării în ceea ce privește realizarea acestui obiectiv de infrastructură rutieră. Cetățenii din județul Iași, dar și din județele limitrofe așteaptă soluții rapide cu privire la această lucrare de infrastructură strategică. Nu ne interesează foarte mult dacă soluția pentru construirea acestei autostrăzi va fi un parteneriat public-privat sau una din soluțiile financiare oferite de Comisia Europeană. Ceea ce își doresc cetățenii din regiunea istorică a Moldovei este ca în timpul cel mai scurt să aibă o cale de acces rutier către Ardeal, decentă, care să poată transforma și județele din estul țării în județe atractive pentru investitorii europeni, dar și pentru cei locali. Cer pe această cale ministrului transporturilor din România să găsească soluțiile corecte atât pentru România, cât și pentru județele din estul țării, și să demareze de urgență procedurile necesare pentru începerea construcției autostrăzii A8, o autostradă care poate fi considerată, până la urmă, ca făcând parte din infrastructura critică a României. Vă mulțumesc. Deputat de Iași, Vasile Cîtea. |
![]() |
Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu: Mulțumesc și eu. |