Parliamentary debates
Sittings of the Chamber of Deputies of February 17, 2015
- Abstract of the sittings
- Full-text of the sittings
- Published in Monitorul Oficial no.18/2015
Video - Flash & IOS
Vous etes ici: | Prima pagina > Parliamentary debates > Sittings of the Chamber of Deputies of February 17, 2015 |
Sittings of the Chamber of Deputies of February 17, 2015
1. | Declarații politice și intervenții ale deputaților: | ||||
![]() |
1.111 | Ion Șcheau - declarație politică: - "Guvernul României duce jumătate din localitățile din România în pragul falimentului"; | ![]() |
"Guvernul României duce jumătate din localitățile din România în pragul falimentului" Iau cuvântul în fața dumneavoastră în numele reprezentanților primarilor, dar și al locuitorilor tuturor localităților din județul Arad, care sunt grav afectate de noile prevederi ale Legii nr. 186 a bugetului de stat pe anul 2015 privind reechilibrarea bugetelor locale. Cred că ne amintim cu toții cu câtă întârziere a sosit Legea bugetului în Parlament. A trebuit să așteptăm ca Guvernul României, condus de Victor Ponta, să iasă și el din campanie electorală pentru a se putea ocupa de lucruri vitale pentru dezvoltarea țării. Este o lege pe care am criticat-o categoric la momentul prezentării ei în Parlament, pentru că a redus considerabil sumele alocate pentru investiții. Pe lângă această deficiență, Legea bugetului mai aduce o lovitură sub centură dată administrațiilor locale, prin instituirea unui mecanism toxic de realizare a reechilibrării bugetelor locale. Mai exact, legea introduce pentru anul 2015 o derogare de la prevederile art. 33 alin. (2) - (5) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale. Aceste articole prevedeau ca în calculul sumelor ce le revin localităților să se țină cont de un set de criterii, precum: numărul locuitorilor, suprafața localității sau nivelul impozitului mediu net încasat în anul anterior. În locul acestor criterii, se impun anumite limite care țin cont, în principal, de tipul localității și de veniturile proprii rezultate din încasările de taxe realizate pe anul 2013. Astfel, limitele sunt de: a) 1.500.000 lei pentru comune; b) 6.000.000 lei pentru orașe; c) 20.000.000 lei pentru municipii; d) 50.000.000 lei pentru municipii reședințe de județ. Această uniformizare forțată care nu ține cont de nevoile reale ale unei comunități va duce la falimentul a jumătate din localitățile din România. Este încă o dovadă a lipsei de competență a actualei guvernări. Mă întreb oare cum văd cei care au conceput această uniformizare supraviețuirea orașului Ineu din județul Arad, care are nu mai puțin de două spitale, două licee, un centru de zi, poliție locală; sau a comunei Secușigiu din același județ cu 5500 locuitori și 50 de km de drumuri interioare care trebuie întreținute? Conform analizei Asociației Orașelor din România, mai puțin de jumătate dintre cele 3181 comune, orașe și municipii își vor putea asigura cu mare dificultate sumele necesare pentru servicii de strictă necesitate, precum: plata salariilor angajaților primăriilor și serviciilor din subordine, dotarea școlilor și a spitalelor, iluminatul nocturn, asigurarea ordinii publice și a siguranței cetățeanului sau serviciile de asistență socială pentru persoane în vârstă, aflate în dificultate sau victime ale violenței domestice. Ce să mai vorbim de continuarea proiectelor de investiții locale începute în anii anteriori? Și mai nedrept este faptul că localitățile cu număr mai mare de locuitori, față de media specifică tipului lor de localitate, și care acum primesc mai puțini bani au adus contribuții la bugetul de stat prin impozitele și taxele plătite de locuitorii săi. Cred că sprijinirea localităților care până acum aveau venituri mici și primeau mai puțini bani de la buget este binevenită, atât timp cât nu se transformă în promovarea unui sistem neconcurențial între localitățile din România. Acesta este toxic și va duce la colapsul tuturor comunităților. El sufocă localitățile active care au investit până acum în proiecte locale și au acum nevoie de cofinanțări pentru a le continua, care au colectat la timp taxele și impozitele și au contribuit la bugetul național. Am presupus la început că este vorba de incompetența Guvernului. Dar poate că toate aceste lucruri sunt știute, iar modificarea algoritmului a fost făcută cu bună știință, fiind rezultatul unui calcul politic al celor de la PSD, din care a reieșit că astfel se pot transfera bani către localitățile sărace din țară, de cele mai multe ori conduse de primari PSD. Asta vă doriți, sacrificarea a jumătate din România pe altarul PSD și a disperării sale de a nu pierde puterea? Atât de mare să fie spaima PSD-ului că va pierde alegerile din 2016, încât ia măsuri radicale, închipuindu-și că astfel își securizează ceea ce încă mai au, adică o masă de primari speriați, pentru că oricum sprijinul popular l-au pierdut demult? Dacă este așa, cu siguranță vă înșelați. Zilele guvernării PSD se apropie încet, dar sigur, de sfârșit. |