Sigla Camerei Deputaților

Camera Deputaților

Limba:
  • RO
  • EN
  • FR
  • Structuri parlamentare
    • Președintele Camerei Deputaților
    • Biroul permanent
    • Comitetul liderilor grupurilor parlam.
    • Grupurile parlamentare
    • Comisiile parlamentare
    • Deputații
      • În ordine alfabetică
      • Dupa circumscripția electorală
    • Structurile parlamentare comune
      • Comisiile parlamentare
      • Grupurile de prietenie
      • Delegațiile parlamentare
      • Alte grupuri
    • Organizarea din alte legislaturi
      • 2016 - 2020
      • 2012 - 2016
      • 2008 - 2012
      • 2004 - 2008
      • 2000 - 2004
      • 1996 - 2000
      • 1992 - 1996
      • 1990 - 1992
  • Activitate parlamentară
    • Urmărirea procesului legislativ
    • Controlul parlamentar
      • Întrebari și interpelari
      • Moțiuni simple și de cenzura
      • Examinarea documentelor UE
      • Autorități sub control parlamentar
    • Activitate în plen
      • Ordinea de zi
      • Stenogramele ședințelor
      • Înregistrări audio-video
      • Votul electronic
    • Activitate în comisii
      • Ședințele comisiilor
      • Documente ale comisiilor
      • Înregistrări audio-video
    • Sancțiuni aplicate deputaților
  • Informații publice
    • Serviciile Camerei Deputaților
      • Atributii
      • Conducere
    • Relații publice
    • Internship la Camera Deputaților
    • Petiții și audiențe
    • Achiziții publice
    • Declarații de avere și interese
    • Informații economice
    • Proiect POCA
    • Funcționarea RA Monitorul Oficial
    • Transparența veniturilor salariale
    • Bunuri primite cu titlu gratuit
    • Prelucrarea datelor cu caracter personal
    • Oportunități de angajare
    • Sigla Camerei Deputaților
  • Pagina veche
  • Mentiune juridica
  • Istoric
  • Contact

Dezbateri parlamentare

  • Interogare stenograme
  • Înregistrari video ale sedintelor în plen
  • Monitorul Oficial - Partea a II-a

Sedinta Camerei Deputatilor din 29 mai 2013

  • Sumarul sedintei
  • Stenograma completa
  • publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.73/2013
  • Video in format Flash/IOS Video - Flash & IOS
Sunteti aici: Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 29 mai 2013

Sedinta Camerei Deputatilor din 29 mai 2013

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului (PL-x 159/2013). (rămas pentru votul final)
 
consulta fisa PL nr. 159/2013

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

  ................................................
Video in format Flash/IOS

Mergem la punctul 4 din ordinea de zi - Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2008 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Procedură. Domnul Márton Árpád, aveți procedură. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Având în vedere că raportul pe care l-am primit nu conține nici ca amendamente respinse, amendamente depuse în termenul arătat și adoptat de Biroul permanent, solicit retrimierea la comisie a acestui proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am înțeles.

Supun votului dumneavoastră propunerea domnului deputat Márton Árpád, în numele Grupului parlamentar al UDMR, de retrimitere la comisie a acestui proiect de lege.

Cine este pentru? Vă rog să votați.

detalii vot
Video in format Flash/IOS

93 de voturi împotrivă, 47 de voturi pentru.

Proiectul de lege nu a fost trimis la comisie.

Continuăm dezbaterea.

Dacă din partea inițiatorilor există colegi care vor să ia cuvântul?

Procedură. Domnul Ganț, vă rog frumos, procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că, date fiind circumstanțele, ar fi, totuși, de pus o întrebare către plen, care este suveran, așa cum am învățat în legislaturile precedente.

Repet, date fiind circumstanțele, totuși, nu s-ar putea, prin derogare, admite ca acei colegi care nu au apucat să-și prezinte amendamentele să o facă aici, în plen, și plenul, care este suveran, să decidă asupra lor. Deci este o întrebare pe care v-o adresez dumneavoastră, stimați colegi, tocmai pentru că este o situație mai specială.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc.

Eu traduc intervenția domnului Ganț în acest mod - propunerea făcută de Grupul minorităților naționale ca să se accepte de către plen depunerea de amendamente în plen. Corect, domnule deputat?

Cine este pentru? Cine sprijină propunerea domnului deputat Ovidiu Ganț? Vă rog să votați.

detalii vot
Video in format Flash/IOS

69 de voturi împotrivă, două abțineri, 58 pentru.

Propunerea domnului deputat Ganț a fost respinsă.

Domnul Florin Iordache.

Domnule Florin Iordache, aveți cuvântul, inițiatorul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Prezint în câteva cuvinte obiectul de reglementare a acestui proiect de lege.

De-a lungul timpului, dumneavoastră știți că Legea nr.3, care vizează organizarea și desfășurarea referendumului a încercat să fie modificată pe anumite aspecte, fie că discutam despre referendumul pentru demiterea președintelui, fie că discutăm de referendumuri locale, fie că discutăm despre referendumuri constituționale. Și, de fiecare dată, Curtea Constituțională a spus că trebuie să avem aceleași condiții în legea care vizează organizarea și desfășurarea referendumului, iar noi, inițiatorii, prin acest proiect de lege asta și facem, venim cu aceleași condiții de validare și de organizare a referendumului pentru toate tipurile de referendum.

În al doilea rând, aș vrea să vă spun că în Codul de bune practici al Comisiei de la Veneția nu se precizează nicăieri existența unui prag de validare și de organizare a referendumului.

În țările Uniunii Europene, sunt țări care au condiții de validare și existența unui prag la referendumuri, sunt țări care nu au acest prag, iar noi, prin modificările pe care le-am propus, propunem existența unui cvorum de participare la 30% din cetățenii existenți pe listele electorale.

De asemenea, propunem un cvorum de validare egal cu jumătate plus unu dintre cetățenii existenți pe listele electorale, dar nu mai puțin de 25% dintre aceștia.

Și cea mai importantă este prevederea care stabilește unificarea acestui prag pentru toate tipurile de referendum.

Vă mulțumesc. Camera Deputaților este Cameră decizională.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea comisiei de specialitate, vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Ciprian Nica:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, în ședința din 21 mai 2013.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.3 privind organizarea și desfășurarea referendumului, cu modificările și completările ulterioare, în sensul stabilirii unui cvorum de participare de 30% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale și a unui cvorum de validare egal cu majoritatea voturilor valabil exprimate, dar nu mai puțin de 25% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale pentru toate tipurile de referendum.

Totodată, se propune modificarea art.7 alin.(2) și art.12 alin.(2), pentru identitatea reglementării în toate tipurile de referendum național și pentru eliminarea discriminării dintre cetățenii români care votează în țară cu cei care votează în străinătate.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil, cu observații și propuneri, inițiativa legislativă.

Guvernul României susține adoptarea proiectului de lege, conform avizului nr.527 din 16 aprilie 2013.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Dacă din partea grupurilor parlamentare la dezbateri generale... Domnul deputat Toader, din partea PDL.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Am spus și în intervenția mea pe procedură, nu înțeleg urgența. Dar, de asemenea, nu înțeleg de ce dumneavoastră vreți să dați peste cap tot sistemul democratic.

Știți foarte bine că democrația presupune o majoritate, un 50 plus unu. Dumneavoastră ați coborât la... Dar, de ce ați pus 30 și nu ați pus 15? Sau nu ați pus 32? Dați-mi și mie o explicație. Este vreun studiu, e vreo analiză? E numai pe dorința de a obține ce doriți dumneavoastră... sau ce vreți dumneavoastră printr-un vot la un referendum? Gândiți-vă ce impact are mai departe. Știți foarte bine că primarii, președinții consiliilor județene pot fi schimbați prin referendum, la nivelul acesta. Hai, să modificăm, să vedem în ce condiții poți să pornești un referendum la nivel local. Prefectul este acela care aprobă. Păi să nu fie prefectul atunci...

Deci, dați-vă seama ce implicații are o asemenea prevedere pe care dumneavoastră doriți să o modificați. Și vă repet: de ce 30? Numai pentru Constituție? Numai să treacă Constituția? Constituția, știți foarte bine, a trecut cu 50% din populație. Am avut perioada aia din 2003, când am stat două zile. Putem sta cinci, dacă doriți neapărat. Dar este inadmisibil, ca un act normativ, național, un act fundamental, cum este Constituția, să treacă cu un 50 plus unu, așa cum a fost stabilit, iar dumneavoastră să coborâți. Ca să nu mai spun ce veți face cu referendumul din 2009, unde, până la urmă, 9 milioane, aproape, de oameni au hotărât ceva. Dumneavoastră spuneți: domnule, hotărâm cu 2 milioane. De ce nu numai cu 500 de mii? Cine vă oprește? Dumneavoastră sunteți majoritari, spuneți. Aveți 70%. Da, domnilor, aveți 70%, aveți 4 milioane de voturi, dar 9 milioane au vrut altceva. Totdeauna o să spuneți: da, dar vedeți cum a fost cu referendumul cu suspendarea? Deci, tot ce ne grăbim ... puteam să găsim condiții foarte clare, prin această Lege a referendumului, fără să ne grăbim. Ca proceduri, ca modalitate de aplicare, ca până la urmă, durata în care se desfășoară un referendum, dacă se folosesc cei din străinătate cu votul prin corespondență. De ce ne grăbim? Doar atât. Aveți vreo intenție ascunsă. Măcar, spuneți-o, că nu e nicio problemă. La 70% puteți face ce vreți, așa cum ați spus, și cum am spus și noi, e adevărat că plenul este suveran. Dar nu este suveran pe ceea ce hotărăște electoratul și poporul, "la un nivel de...".

Deci, vă rog foarte mult să reanalizați aceasta. Am cerut retrimitere; nu ați vrut. O s-o atacăm la Curte. Vă spunem foarte clar, nu e o problemă. Dumneavoastră sperați că veți trece foarte repede. Nu știu dacă și 30% va fi suficient. Și ce veți face? Dați o ordonanță, spuneți: domnule, cu 10% din voturi poate să treacă o constituție.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Márton Árpád, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Vă rog, domnule deputat, aveți microfonul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ne pare foarte rău că acest proiect de lege a ajuns în dezbaterea plenului, deși puteam să încercăm să găsim o reglementare pe care, pe de o parte, o doriți dumneavoastră, pe de altă parte, ar rezolva acele probleme pe care le ridică această lege, așa cum ea a fost trecută prin Senat și Comisia juridică, de disciplină și imunități de la Camera Deputaților.

Permiteți-mi ca prima dată să vă spun câteva probleme de fond.

Așa cum și colegul nostru a exprimat, e posibil ca, din cauza acestei reglementări, un număr de cetățeni să solicite demiterea unui primar sau președinte de consiliu județean, prin referendum, cu care prefectul poate să fie de acord, să vină doar 30% din cetățeni și, cu votul a 25%, nici măcar 25% plus unu din numărul persoanelor pe listă, să fie demis un primar care a primit, eventual, 75% din numărul total de voturi sau al persoanelor înscrise pe liste. E corect? Nu mi se pare corect.

Merg mai departe. Există un principiu... domnule președinte, nu ați fost atent, că am spus destul de clar, nici măcar 25% plus unu, ci 25%, care este un sfert; nici măcar jumătate plus unu din numărul jumătății celor înscriși pe listă. Bun.

Merg mai departe, domnule... Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog frumos să nu întrerupeți vorbitorul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Există un alt principiu: că regulile nu se schimbă în timpul jocului.

Deci, dacă am o constituție care a fost modificată sau a fost adoptată într-un sistem, doar după ce modific acea constituție și prin modificarea constituției prevăd că de acum încolo se schimbă regula jocului, pot să prevăd o altă procedură de adoptare prin referendum a Constituției. Că ar fi și ilogic ca o constituție să ceară votul a două treimi din fiecare Cameră în parte și, dacă ei nu se înțeleg, a trei pătrimi din parlamentari, din numărul total de parlamentari, și o constituție care a fost astfel adoptată și cu votul, cu prezența majorității persoanelor înscrise pe listele electorale, să poată fi modificată cu 25% din numărul total al persoanelor, în timpul jocului. În timpul jocului!

Și procedura este în timpul jocului.

Domnule vicepreședinte, conform deciziei Biroului permanent de luni, fiecare dintre noi, conform articolului citat din regulament, alin. (4) din acel regulament, fiecare dintre noi are dreptul să depună amendamente la un termen pe care-l decide Biroul permanent. Acest termen a fost 31 aprilie, adică vineri, adică 31 mai, adică vineri.

Abia a ajuns pe site luni, spre seară, acest proiect de lege. Fiecare am avut activitățile noastre în comisii. Când s-au terminat m-am dus și eu acasă, mi-am făcut amendamentele. Azi, dis-de-dimineață, le-am depus. Și, după ce le-am depus, am constatat că există și un raport. Deși am înregistrat. Azi-dimineață mi-au fost înregistrate amendamentele.

Deci, în conformitate cu regulamentul, ne aflăm în ipostaza în care stafful poate sau Comisia juridică - mai marii din acea comisie - au uitat să atașeze niște amendamente depuse, măcar la amendamentele respinse.

Ca atare, domnule președinte, eu o să vă prezint... pentru că, în mod evident, am copia cu data de înregistrare a amendamentelor, deci nu sunt amendamente pe care le fac în plen, ci amendamente pe care le-am depus și voi încerca să le susțin în fața Camerei Deputaților.

În mod evident, această modificare care aduce în aceeași oală referendumul și inclusiv valabilitatea referendumului pentru modificarea Constituției, pentru demiterea unor primari, pentru modificarea limitelor administrativ-teritoriale, când se face consultarea, prin acest referendum, 25% din populație poate să contopească din întreaga arie de aplicabilitate a acelei inițiative, poate să contopească - știu eu - zece sate și 15 orașe și două județe. Deci, nicio problemă, 25% dacă se duc, foarte bine, e valabil, intră în Parlament, aveți două treimi, ați desființat șapte județe.

Deci nu se poate ca să avem aceeași măsură pentru diferite tipuri de referendum. Este inacceptabil, cel puțin pentru noi, și, dacă rămâne în mod evident în această formulă, nu putem susține acest proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc domnule deputat.

Din partea Grupului PP-DD, domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Codîrlă:

Grupul parlamentar al PP-DD susține amendamentele ridicate de colegii noștri de la PDL și UDMR.

Considerăm că ceea ce se întâmplă astăzi e un abuz și că e un precedent periculos pentru democrația acestei țări.

Suntem în continuare alături de colegii noștri.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dac din partea grupurilor parlamentare mai există intervenții? Înțeleg că nu. Proiectul de lege, neavând... Un reprezentant de grup parlamentar.

A, domnul Calimente, vă rog, iertați-mă, nu v-am văzut.

Domnul Calimente, după aceea domnul Adam. Nu v-am văzut.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Dacă ar fi după mine, ar trebui ca referendumul ă fie scos complet din Constituție, pentru că suntem într-o democrație reprezentativă, iar referendumul este caracteristic democrațiilor directe.

Vreau să vă spun că țara care a introdus referendumul, și anume Germania, prima în secolul XX, Republica de la Weimar a introdus referendumul în constituțiile moderne, și datorită faptului că, folosindu-se de referendumuri, puterea fascistă a făcut ce a făcut în Germania, în Constituția Germaniei de astăzi nu mai există această instituție a referendumului.

Un prag foarte înalt în referendum înseamnă, așa cum s-a întâmplat până acum, blocarea oricărei inițiative sau jocuri făcute în așa fel încât să iasă cum își doresc cei care inițiază referendumul. Pentru că s-a văzut foarte clar că un prag foarte înalt duce din start la eșecul referendumului.

De altfel, Comisia de la Veneția este cea care recomandă praguri, 20-30, sub 50%, tocmai pentru ca referendumul să-și atingă scopul.

Cred că și România trebuie să se alinieze la acest lucru și, până la urmă, dacă 25% sau 35% din cetățeni își manifestă interesul, asta este voința politică exprimată. Înseamnă că pe ceilalți nu-i interesează.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Adam. Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Adam:

Aș vrea să relev faptul că - pentru niște nedumeriri care s-au exprimat aici, căci Comisia de la Veneția chiar nu recomandă un prag - acest proiect de lege se încadrează în practica Uniunii Europene. Sunt multe țări care au cvorumuri de acest gen. Dar ceea ce este important de relevat este faptul că, prin ceea ce s-a spus din partea dreaptă, de aici, ar vrea să se inducă ideea că acest popor nu înțelege ce face și că ar fi în mare pericol democrația dacă am accepta pragul care a fost propus prin acest proiect de lege.

Este o inexactitate voit exprimată, pentru că avem reguli foarte clare în Constituție. Această lege care este lege organică în materie stabilește cadrul general de desfășurare al referendumului pentru toate alegerile din această țară, și nu numai pentru cele care vizează instituția președintelui.

Mai trebuie să relevăm faptul că avem un precedent periculos, pe care l-am trăit cu toții, dincolo de inexactitatea acelui număr de alegători, acel cvorum care a apărut din neant a făcut ca voința a peste 7,5 milioane de români să nu fie avut în vedere și este deloc de neglijat o asemenea voință.

Eu cred că ne înscriem în rândul țărilor europene cu o democrație autentică prin acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Din partea grupurilor parlamentare... Ați luat cuvântul, Grupul parlamentar al PD.

Procedură? Sigur că da, dar nu fiți nervos, vă rog eu frumos.

Procedură. V-am confundat, se întâmplă, suntem oameni.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Nu confundați respectarea regulamentului cu - eu știu - libera dumneavoastră opțiune de a aplica acest regulament.

Eu vă invoc art.33, care spune că "Președintele Camerei Deputaților are următoarele atribuții: lit.b) conduce lucrările plenului Camerei Deputaților, asistat obligatoriu de doi secretari, și asigură menținerea ordinii în timpul dezbaterilor, precum și respectarea prevederilor prezentului regulament."

Or, conform art.65, pe care tocmai l-ați încălcat, mi-ați luat un drept legal, de a depune amendamente la această lege.

Eu înțeleg necesitatea, urgența de a o adopta, inclusiv toate argumentele tehnice, juridice, pe care le invocați, dar dreptul meu și al celorlalți colegi de a depune amendamente la această lege nu puteți să-l încălcați, domnule președinte! Indiferent care-i motivația și care este rațiunea pentru acest comandament. Aici am ajuns.

Astăzi, dați o lovitură de stat! Sau o minilovitură.

Două lucruri: îmi luați dreptul legal de a depune amendamente la lege - drept legal. Niciodată nu v-am luat dreptul, în mandatul anterior, de a depune amendamente. Niciodată. Indiferent care a fost procedura, inclusiv pe procedura de urgență.

Astăzi, n-ați făcut altceva decât, pentru cei care sunt în opoziție, le-ați luat un drept legal de a depune amendamente. Nu v-am cerut altceva. Să-l lăsați pe Márton Árpád să depună amendamente - ca el au fost foarte mulți - până vineri. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am înțeles, domnule deputat.

Da, domnul Árpád, sper să aveți o nouă poziție, că pe cealaltă am înregistrat-o, vă rog să mă credeți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Eu, deci solicitarea mea de procedură, că ați încercat să treceți direct la votul final, neavând amendamente cică depuse, enunț încă o dată și vă prezint amendamentul meu depus azi-dimineață, înainte de ora 9,00 la secretariatul comisiei și solicit să-mi dați dreptul regulamentar de a-mi susține amendamentele depuse în termenul...

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule Árpád, vă rog să mi-l dați mie, că ați spus că mi-l dați și nu mi l-ați dat. Probabil că de aceea n-am putut să mă uit pe el. Vă rog să mi-l înaintați.

Președintele comisiei sau cine reprezintă Comisia juridică? Domnul Nica, veniți o secundă. Vă rog să veniți un pic.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Ca să rămânem totuși într-o zonă de procedură, vă solicit o pauză de cinci minute, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

 

După pauză

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Stimați colegi,

Am să revin - la înțelegere cu liderii grupurilor parlamentare - la votul dat la propunerea domnului Ovidiu Ganț, și anume aceea că amendamentul care a fost depus și n-a fost înregistrat astăzi de dimineață, cel al domnului Márton Árpád, să fie acceptat, să fie discutat în plen, așa cum regulamentul ne permite.

Cine este pentru?

detalii vot
Video in format Flash/IOS

Cu 167 de voturi pentru, un vot împotrivă, amendamentul domnului Árpárd a fost acceptat.

Domnule deputat, vă rog să vă prezentați și să susțineți amendamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Am un total de trei amendamente.

Primul amendament este la punctul 1 din proiectul de lege.

Toate cele trei, de fapt, vizează o nuanțare a tipurilor de referendum.

Reformularea mea ar zice astfel pentru alin.(2) de la art.5: "Referendumul prevăzut la lit.c) - adică cel național - al aliniatului precedent, care nu implică obligativitatea unei decizii legislative, este valabil dacă la acesta participă cel puțin 30% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente."

Adică procentul propus de dumneavoastră, dar numai pentru referendumuri naționale care nu implică procedură legislativă.

Deci asta este prima propunere a mea: modificarea punctului unu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Supun discuției dumneavoastră acest amendament. Nu există puncte de vedere.

Supun votului. Cine este pentru amendamentul prezentat de domnul Márton Árpárd.

Vă rog votați.

detalii vot
Video in format Flash/IOS

Cu 119 voturi împotrivă, cinci abțineri, 53 de voturi pentru, amendamentul a fost respins.

Lăsați-l pe domnul Árpád să termine, vă rog frumos.

Poftiți, procedură, domnule deputat, iertați-mă că v-am întrerupt.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am intrat pe procedură. Vedeți și dumneavoastră, am început în cavalcadă. Nu acceptăm amendamente, le discutăm aici. Adevărul e că ce ați citit, domnule Árpád... trebuia să fiu și eu foarte atent, să avem textul, n-am depus nici noi amendamente.

Eu, dacă tot am ajuns într-o situație de asta, și-i rog pe colegii mei de la putere să fie ce acord s-o reîntoarcem la comisie, să avem și noi timp să depunem amendamente, să vedem dacă amendamentul domnul Árpád, citit aici, e adevărat, dar una e când îl citești, alta când îl analizezi, poți să ai o decizie asupra lui. Eu sunt convins că dacă întrebați, colegii din sală nu înțeleg ce a spus domnul Árpád decât așa, superficial. Și v-aș ruga să revenim încă o dată, s-o întoarcem la comisie, să fie de acord, să dați un termen scurt și săptămâna viitoare, luni sau marți, îl dezbatem, așa cum este normal.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Vă rog să mă credeți că eu am mare încredere în inteligența și capacitatea colegilor mei de a înțelege un amendament. Sunt convins că l-au înțeles. Am supus la vot retrimiterea la comisie. A fost respinsă. Folosim o procedură specială, rară în Parlament, citirea de amendamente în Parlament.

Domnul Árpád, vă rog amendamentul doi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Un singur comentariu. Pe vremuri, în Parlament, se susțineau amendamente cu condiția să fie depuse în scris.

Punctul 2. Este o propunere de modificare a punctului 2 din proiectul de lege, care vorbește de un procent de 25% din numărul total de alegători, care 25% nu înseamnă majoritatea persoanelor posibil venind peste 50%, deci majoritatea jumătate plus unu.

Ca atare, eu propun modificarea din 25 în 26% a acestui procent din punct de vedere aritmetic, corect, zic eu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Domnul deputat propune modificarea procentului din 25 în 26%. Dacă sunt comentarii? Înțeleg că nu.

Supun votului dumneavoastră acest amendament. Vă rog votați.

detalii vot
Video in format Flash/IOS

Cu 122 de voturi împotrivă, două abțineri, 62 de voturi pentru, amendamentul a fost respins.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Ultimul amendament pe care l-am propus este o completare a proiectului de lege și de fapt a art.5 cu trei alineate noi, prevăzând niște excepții de la regula generală. O practică destul de mult uzitate în actul legislativ.

Deci aceste trei alineate noi ar suna astfel:

"Referendumul național pentru revizuirea Constituției este valabil dacă la acesta participă cel puțin jumătate plus unu din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente și majoritatea acestora votează pentru revizuire sau dacă la acesta participă cel puțin 40% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente și votează pentru revizuire cel puțin 34% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente."

Adică măcar o treime din persoanele cu drept de vot să dorească revizuirea Constituției - măcar o treime.

Alin.(5): "Dacă referendumul național prevăzut la lit.c) al alin.(1) implică modificări legislative - deci cum ar fi acel minunat referendum pentru revizuirea Constituției cu Parlament unicameral - atunci valabilitatea este cea prevăzută la alineatul precedent și are drept consecință obligativitatea luării în discuție a temei propuse referendumului."

Și alin.(6): "Pentru orice modificare a limitelor teritoriale, precum și pentru inducerea unor noi structuri administrativ-teritoriale este nevoie de referendum în toate localitățile vizate, iar valabilitatea acestuia necesită o prezență de cel puțin 50% din numărul total de alegători și votul majorității celor prezenți în toate localitățile vizate.

Rezultatul referendumului și actul normativ adoptat pe baza acestuia nu pot fi aplicate localităților în care referendumul nu a fost valabil."

Deci acesta este al treilea amendament al meu.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Supun votului dumneavoastră - dacă nu sunt și înțeleg că nu sunt comentarii - amendamentul propus în plen de domnul deputat.

Cine este pentru? Votați, vă rog.

detalii vot
Video in format Flash/IOS

Cu 144 de voturi împotrivă, 52 pentru, două abțineri, amendamentul a fost respins.

Trimit proiectul de lege cu amendamente respinse, menționând că am pus în discuția plenului toate amendamentele care au fost înscrise la comisie, chiar dacă comisia a uitat să le pună în raport, pentru votul final de la ora 12,00.

Acum îmi permit să fac, pentru unii colegi, un comentariu.

Stimați colegi,

Cutumele, în Parlament, din păcate, au fost schimbate în ultimii patru ani.

Acum patru ani, când am plecat de la acest birou erau ale cutume. Când m-am întors, dumneavoastră ați fost la putere ați făcut alt cutume. Cutumele se pun în practică.

Cutuma pe care ați pus-o în practică și ați impus-o a fost aceea a superiorității votului din plen asupra deciziilor luate în alte direcții, sistem care există în unele parlamente, care n-a existat în Parlamentul României până în anul 2008, dar care a devenit o cutumă de bază, anume majoritatea, plenul, are cuvântul final.

Am folosit această cutumă și o voi folosi în continuare până când va veni cineva s-o schimbe. Asta-i chestiunea de ani de zile.

Vă rog, domnul. O procedură la ce?

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

O procedură la ce ați spus dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Nu, asta nu există. Vă rog frumos să luați loc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Nu, deci o procedură vreau...

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnul președinte,

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Procedurile se fac la acte legislative. La ce spun eu nu sunt proceduri.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

La acte legislative...

Video in format Flash/IOS

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc.

Îmi pare rău, domnule deputat. Mă puneți în situații delicate.

Vă dau cuvântul la procedură de câte ori este un proiect legislativ, așa cum este următorul, așa cum am hotărât în momentul în care s-a întors de la comisie raportul, l-am pus pe ordinea de zi la punctul la care eram.

Camera Deputaților

Camera Deputaților

Adresa postală

Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti

Legaturi utile

  • Președintele României
  • Senatul României
  • Guvernul României
  • Curtea Constituțională
  • Consiliul Legislativ
  • Monitorul Oficial

Camera Deputaților

HTTPS access
  • Harta site
  • Structuri parlamentare
  • Activitate parlamentară
  • Informații publice
  • Arhiva

Copyright © Camera Deputaților