Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 29 iunie 2010
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.112/2010
Video - Flash & IOS
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 29 iunie 2010 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 29 iunie 2010
1. | Declarații politice și intervenții ale deputaților: | ||||
![]() |
1.81 | Liviu-Bogdan Ciucă - declarație politică "Înființarea unui Serviciu European de Acțiune Externă"; | ![]() |
Interventie consemnata conform materialului depus la secretariatul de sedinta
"Înființarea unui Serviciu European de Acțiune Externă" Înființarea unui Serviciu European de Acțiune Externă (SEAE), alături de crearea funcției de înalt reprezentant al Uniunii pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate (ÎR), sunt inovații aduse de Tratatul de la Lisabona care vor conferi o vizibilitate sporită acțiunii UE la nivel internațional. Rolul său principal va fi acela de a sprijini activitatea înaltului reprezentant, precum și de a oferi asistență și consiliere în domeniul politicii externe președintelui Consiliului European și președintelui și membrilor comisiei. Temeiul juridic al constituirii SEAE îl constituie articolul 27 alineatul (3) din Tratatul de la Lisabona: "În exercitarea mandatului său, înaltul reprezentant al uniunii este susținut de un serviciu european pentru acțiunea externă. Acest serviciu lucrează în colaborare cu serviciile diplomatice ale statelor membre și este format din funcționarii serviciilor competente ale Secretariatului General al Consiliului și ale comisiei, precum și din personalul detașat al serviciilor diplomatice naționale. Organizarea și funcționarea serviciului european pentru acțiune externă se stabilesc prin decizie a consiliului. Consiliul hotărăște, la propunerea înaltului reprezentant, după consultarea Parlamentului European și cu aprobarea comisiei." România, alături de celelalte state membre s-a implicat activ, înainte de momentul intrării în vigoare a Tratatului de la Lisabona, în procesul de formulare a principalelor prevederi ale Deciziei privind înființarea și organizarea SEAE. Serviciul va avea unrol prioritar în procesul decizional strategic european și va fi implicat în programarea instrumentelor financiare externe, acesta va avea un statut sui generis, autonom din punct de vedere al bugetului și personalului, ca având funcție de autoritate bugetară; România acordă o importanță deosebită procesului de constituire a SEAE, acesta fiind primul exercițiu de construcție instituțională europeană la care România participă în mod nemijlocit. Țara noastră este interesată ca SEAE să aibă un mandat puternic, care să-i permită îndeplinirea obiectivului stabilit prin Tratatul de la Lisabona, de întărire a coerenței și eficacității acțiunii externe a uniunii. Susținem o poziție fermă în cadrul discuțiilor ce au loc la Bruxelles în principal, aceasta constă în respectarea liniilor directoare agreate în Raportul andosat în octombrie 2009 de Consiliul European, în cadrul procesului de adoptare a Deciziei Consiliului privind înființarea SEAE, în calendarul stabilit. Totodată, urmărim ca respectarea acestei date țintă să nu devină un obiectiv în sine, în detrimentul unor discuții detaliate și a ajungerii la un acord cuprinzător între toate părțile implicate pe toate aspectele definitorii ale mandatului, structurii, finanțării și personalului SEAE. În ce privește participarea la constituirea personalului SEAE, reprezintă o prioritate asigurarea unei reprezentări adecvate a României în structurile serviciului, atât în centrala de la Bruxelles, cât și în delegațiile UE. Aceasta trebuie să reflecte deopotrivă mărimea și importanța geostrategică a țării noastre și să ne permită promovarea intereselor și priorităților politice, economice și de securitate ale României ca parte a interesului general al UE. |