Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 29 iunie 2010
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.112/2010
Video - Flash & IOS
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 29 iunie 2010 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 29 iunie 2010
1. | Declarații politice și intervenții ale deputaților: | ||||
![]() |
1.13 | Carmen Axenie - declarație politică cu titlul "Schimbarea schimbărilor: totul este schimbare"; | ![]() |
Interventie consemnata conform materialului depus la secretariatul de sedinta
"Schimbarea schimbărilor: totul este schimbare" Cred că voi fi în asentimentul dumneavoastră dacă îmi voi începe această declarație cu următoarea remarcă: de la începuturile postdecembriste ale acestui Parlament și până astăzi, în justiție și în învățământ am avut cea mare cantitate de energie consumată în dezbateri pro și contra. Codurile de tot felul și legile educației au arătat că în aceste vremuri, cu nimic mai prejos decât cele ale lui Caragiale, totul este schimbător și incert. Ajungi să spui precum cineva din trecut că singura certitudine a reformelor noastre este că ele sunt incerte. Stimați colegi, astăzi suntem parlamentari, direct responsabili de această stare de fapt, dar mâine-poimâine, din viața privată, cred că ne vom reproșa o oarecare lipsă de viziune și de fermitate. Cu îngăduința dumneavoastră, mă voi opri în cele ce urmează la dezbaterile care au loc în Senat cu privire la această nouă lege a educației. Săptămâna trecută, în Comisia de învățământ, colegii noștri au propus câteva modificări. De departe cea mai de impact, și nu unul pozitiv, este cea prin care senatorii au decis ca educația obligatorie în România să înceapă de la vârsta de cinci ani. Este vorba, desigur, despre grupa pregătitoare de la grădiniță, urmând ca învățământul primar să debuteze de la șase ani. Cinci ani vor studia copiii la gimnaziu, urmând ca numai doi ani de liceu sau de școală profesională să fie obligatorii. Am informații și reacții conform cărora o mulțime de părinți și-au arătat deja nemulțumirea mai cu seamă cu privire la vârsta fragedă a debutului educațional. Dar astăzi vă aduc în față, așa cum am făcut-o în acest an în mai multe rânduri, opinia și dorința multor români, care nu le-a fost ascultată până acum, anume posibilitatea de a-și educa acasă copiii. Studiind în aceste luni lucrări de referință, discutând cu multe familii care mi-au scris pe această temă, dar mai ales conștientizând că o descărcare de sarcină bugetară reală se poate realiza și prin această formă de învățământ, vă solicit, stimați colegi deputați, în special cei din Comisia de învățământ, să luăm în serios această formă de deschidere a învățământului nostru. Părinții care mi-au scris nu ridică obiecții cu privire la obligativitatea învățământului, ci cu privire la modalitatea în care se împlinește această obligativitate. Știți că, la ora actuală, avem deja copii înscriși la școli din alte țări care au legalizat educația acasă. Dar din datele pe care le am, procentul acestora va crește semnificativ în următorii ani. Demografic vorbind, știți că nu stăm prea bine. Nu cred că ne permitem, după migrația masivă a tinerilor la muncă, și o migrație a copiilor. În vara aceasta voi cerceta problema educației acasă într-un dialog mai amplu cu specialiști din țară și din străinătate și voi reveni în toamnă cu un proiect de lege în acest sens. Mi-aș dori ca atunci să vă regăsesc dispuși pentru o dezbatere serioasă cu toate argumentele pe masă. Dar aș mai dori să și putem rezolva această problemă. |