Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/06-07-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 24-06-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2020 pentru completarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică (PL-x 241/2020). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 241/2020

Domnul Florin Iordache:

................................................

2. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2020 pentru completarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică; PL-x 241/2020; procedură de urgență.

Raport din partea Comisiei pentru apărare și a Comisiei pentru tehnologia informației.

Cine prezintă raportul?

Vă rog.

Din partea Comisiei pentru apărare, vă rog.

(Domnul deputat Andi-Gabriel Grosaru solicită să ia cuvântul.)

Păi, nu, domnule coleg, amendamentele le discutăm după ce prezentăm raportul.

Domnule președinte, este și procedură de urgență, vă rog să-mi precizați și timpul maxim de dezbatere, da?

Vă rog.

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu (de la tribună):

OK.

Raport comun suplimentar asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2020 pentru completarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.

În temeiul dispozițiilor art. 94 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor, precum și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au fost sesizate, spre dezbatere, în procedură de urgență, asupra acestui proiect.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de ordonanță de urgență.

Senatul a adoptat proiectul de lege, în ședința din 28 aprilie.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea Legii nr. 455/2001 cu un nou articol, în scopul de a desemna Serviciul de Telecomunicații Speciale să furnizeze servicii de certificare calificată, destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituțiilor și autorităților publice, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților - Cameră decizională.

Comisia pentru apărare a dezbătut proiectul de lege în ședința din data de 19 mai.

În conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, la dezbateri a participat, ca invitat, domnul general de brigadă Mădălin Mihai, din partea STS.

În urma dezbaterilor, în ședința din 19 mai, cu majoritate de voturi, membrii Comisiei pentru apărare au hotărât adoptarea acestui proiect de lege, în forma adoptată de Senat.

Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor a dezbătut proiectul de lege în ședința din 18 mai 2020.

În conformitate cu prevederile art. 55 și art. 56 din Regulamentul Camerei Deputaților, la lucrările comisiei au participat, din partea STS, general de brigadă Maxim Dobrinoiu și colonel Angelica Lămășanu.

În urma dezbaterii proiectului de lege, membrii Comisiei pentru tehnologia informației au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2020 pentru completarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, cu amendamente admise.

Cele două comisii au reluat dezbaterile asupra inițiativei, în ședință comună, în 17 iunie.

La lucrările ședinței comune, membrii Comisiei pentru apărare ordine publică și siguranță națională au fost prezenți conform listei de prezență.

În ședința din data de 17 iunie, plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea proiectului de lege comisiilor sesizate în fond, pentru întocmirea unui raport suplimentar.

Cele două comisii au reluat dezbaterile asupra inițiativei legislative, în ședință comună, în data de 23 iunie 2020.

În urma dezbaterilor, în ședința din 23 iunie, cu unanimitate de voturi, membrii celor două comisii au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 39/2020 pentru completarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică în forma adoptată de Senat, cu amendamentele respinse prevăzute în anexa care face parte din prezentul raport.

Domnule președinte,

Dat fiind faptul că amendamentele au fost dezbătute pe larg, propun un termen, la solicitarea dumneavoastră, de 5 minute.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Prin consens...

(Domnul deputat Andi-Gabriel Grosaru solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin, domnule deputat. Întâi sunt dezbateri generale, și apoi.

La dezbateri generale, din partea Grupului PNL s-a înscris domnul deputat Pavel Popescu.

Și apoi intrăm pe dezbaterea amendamentelor.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Pavel Popescu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

PNL va vota acest proiect. Este un proiect foarte important, din câteva puncte de vedere foarte simple.

Semnătura electronică așteaptă de mult, în această țară, să intre pe circuitul legislativ.

STS devine unul dintre furnizorii de semnătură electronică calificată, urmând a parcurge toate procedurile specifice pentru a deveni un astfel de furnizor.

Sperăm să vedem din ce în ce mai multe instituții publice din statul român care vor folosi semnătură electronică calificată.

Simultan cu acest lucru trebuie să vă spun că se întâmplă alte lucruri bune în acest domeniu de expertiză, și anume, tot astăzi vom avea un proiect de lege care simplifică modul de depunere a documentației pentru accesarea de fonduri europene. În mod excepțional, totul se va petrece prin comunicare electronică, cu semnătură electronică calificată.

Pe circuitul legislativ, pentru a completa proiectul de astăzi, cel cu STS, va mai veni o ordonanță de urgență, inițiată de Guvern, de Autoritatea pentru Digitalizarea României, care va trata într-un mod complex problematica semnăturii electronice.

Și vreau să vă mulțumesc, tuturor grupurilor parlamentare, și colegilor de la PSD, și celor de la USR, și celor de la PMP, desigur, pentru modul în care am realizat la Comisia...

Ideea e că putem să facem lucruri bune pentru țara aceasta, împreună.

Și, printr-o negociere politică onestă, am trecut amendamente care vor debloca, și au deblocat, mai ales după această perioadă de pandemie, proceduri la care eu, personal, sincer, nu mă așteptam să se deblocheze într-un timp atât de scurt.

Meritul este și al Guvernului, dar și al colegilor care nu au blocat aceste proiecte la comisiile de specialitate.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PSD, domnul Socotar, vă rog.

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Este o vorbă românească, aceea că tot răul e spre bine.

Această criză de sănătate, nenorocită, care a afectat toate domeniile vieții noastre, economic, administrativ, politic, din toate punctele de vedere, bineînțeles, și cel sanitar, a adus și beneficiile ei, iată, ne-a învățat că trebuie să folosim tehnologia și ne-a arătat cât de importantă este folosirea tehnologiei.

În acest sens, onor Guvernul României a emis două ordonanțe de urgență, surori le-aș numi, Ordonanța nr. 39, care este obiectul discuției noastre de astăzi, și Ordonanța nr. 38.

Prin Ordonanța nr. 38, autoritățile publice sunt obligate să folosească semnătura electronică în activitatea lor interinstituțională.

Iar prin Ordonanța nr. 39, pe care o dezbatem noi acum, STS este numit furnizor de servicii de certificate de încredere, respectiv calificate, respectiv de semnătură electronică, pe scurt, prin derogare de la prevederile Legii nr. 455 privind semnătura electronică și a Regulamentului european nr. 910 din 2014, care reglementează acest domeniu.

Dacă vreți, dacă aș fi răutăcios, aș spune că STS a fost făcut din pix furnizor de semnătură electronică. Dar nu spun acest lucru.

Să fim bine înțeleși. Nu cred că cineva din această sală și din această țară contestă capacitatea STS de a furniza un serviciu care să fie exemplar în acest domeniu. Dar, totuși, a primit niște derogări, deci a parcurs... a ars câteva etape necesare pentru autorizarea ca furnizor de semnătură electronică.

Și, totodată, are niște prevederi care facilitează activitatea, respectiv, de exemplu, nu prezintă o asigurare pentru a acoperi posibile prejudicii care se nasc din folosirea frauduloasă a semnăturii pe care o furnizează.

Întrebarea pe care mi-o pun eu, care cât de cât cunosc piața, ar fi următoarea - ce a împiedicat STS-ul să devină furnizor de semnătură electronică, din 2015, de când se aplică, în România, Regulamentul european, parcurgând toate etapele?

Sau, și mai important...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule coleg.

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar (de la tribună):

... de ce foarte puține autorități publice au achiziționat de pe piața liberă semnătură calificată, care oricând este opozabilă semnăturii olografe?

Oricum, este un pas înainte, chiar dacă vine destul de târziu.

Și, ca o observație, chiar dacă a fost o urgență dată pe 3 aprilie, anul acesta, încă, STS, parcurgând etapele minimale de autorizare, nu a reușit să emită nicio semnătură...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar (de la tribună):

...chiar și așa...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar (de la tribună):

... este important.

Și Grupul PSD va susține acest proiect, precum și, probabil, Ordonanța nr. 39, care va ajunge curând în Parlament.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Am convenit, la începutul ședinței, că vom avea niște intervenții punctuale. De aceea, îi rog pe liderii de grup, pe colegii care au fost desemnați să aibă un cuvânt la dezbateri generale, să vină cu niște intervenții punctuale și să se încadreze în două minute, pentru că altfel ieșim din timp.

Avem 36 de amendamente respinse.

Înțeleg, domnule Grosaru, că doriți să susțineți...

La ce poziție, domnule Grosaru? Sunt 36 de amendamente respinse. (Vociferări.)

Păi, nu, avem timpul aprobat, 5 minute.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (din sală):

Da.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu am primit raportul, nu știu care sunt pozițiile.

Eu am tabelul cu amendamentele, așa cum a fost depus de mine.

Drept urmare...

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Da. Este vorba despre pozițiile 3, 4, 5... până la poziția 32.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Da.

Domnul Florin Iordache:

Da, vă rog, susțineți. Susțineți și apoi vom da un vot pe aceste amendamente.

Vă rog.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Este bine-venită această inițiativă legislativă. Într-adevăr este o inițiativă necesară. Dar problema este următoarea. Știți foarte bine că diavolul stă ascuns în detalii.

Drept urmare, eu am formulat aceste amendamente care să acopere o serie de disfuncționalități care ar putea să se nască din folosirea acestei semnături electronice.

Drept urmare, primul amendament pe care îl susțin la acest proiect de lege se referă la definirea și introducerea termenului de "metadate", pentru că în cadrul semnăturii electronice noi folosim o serie de algoritmi, date. Și acum solicit și doream introducerea termenului de "metadate", pentru că acestea, așa cum sunt definite, reprezintă date despre date și au un caracter variabil.

Drept urmare, amendamentul este următorul.

"Metadate în formă electronică sunt reprezentări ale datelor într-o formă convențională, adecvată creării, prelucrării, trimiterii, primirii sau stocării acesteia prin mijloace electronice".

Este primul amendament, domnule președinte.

Vă rog să-l supuneți votului.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să le susțineți, domnule deputat, avem 5 minute.

Apoi voi supune votului.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Să înțeleg că vreți să dați un vot pe toate o dată sau...?

Domnul Florin Iordache:

Păi, amendamentele...

Domnule coleg, dumneavoastră aveți amendamente până la poziția 31.

Am ascultat susținerea dumneavoastră.

Mai avem încă un minut. Voi supune votului amendamentul pe care dumneavoastră l-ați susținut.

Invit liderii de grup să susțină.

Repet, este un amendament respins. (Vociferări.)

Da, timpul e oprit. Mai avem încă un minut.

Deci, Grupul PSD, este un amendament respins, vă rog să...

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Grupul PSD va vota împotrivă.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul PNL va vota împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

USR?

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Grupul USR nu susține acest amendament.

Mulțumesc.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Grupul UDMR se va abține la acest amendament.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

PMP?

Domnul Ionuț Simionca (de la tribună):

Grupul PMP va vota împotriva acestui amendament.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Minoritățile?

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Domnule președinte,

Minoritățile - pentru.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Numai puțin, numai puțin. Pentru a nu avea probleme de procedură, voi supune votului acest amendament al dumneavoastră.

Să înceapă votul.

(Vot electronic la distanță.)

Voi da cuvântul colegilor din sală care nu au putut vota, să anunțe.

Domnule Grosaru, lăsați colegii să se poată exprima.

Domnul Ionel Palăr (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Ionel Palăr - împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Întreb dacă mai sunt colegi în sală care nu și-au putut exprima votul? Mai sunt? Nu. Bun.

Rezultatul votului la primul amendament al dumneavoastră...

(Doamna deputat Tamara-Dorina Ciofu solicită să ia cuvântul.)

A, vă rog, doamna doctor.

Vă rog, doamnă...

Numai puțin.

Doamna Ciofu.

Ziua iei, doamnă Ciofu!

Doamna Tamara-Dorina Ciofu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Votez împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Mai este cineva? Nu.

Mulțumesc.

Deci, rezultatul votului - 144 de voturi împotrivă, 5 voturi pentru, 14 abțineri. Amendamentul a fost respins.

Vă rog, domnule Grosaru, următorul amendament.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Următorul amendament este definiția înscrisului sau documentului sub formă electronică.

Drept urmare, "Înscris sau document sub formă electronică reprezintă orice format de date, stocat electronic diferit, în special sub formă audio, video, foto sau text".

Am făcut această definiție pentru a fi ușor de înțeles, domnule președinte, pentru că definiția inițială este mult prea tehnică și riscă să nu fie înțeleasă de mulți dintre cei care vor folosi această semnătură electronică.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Supun votului amendamentul respins.

Să înceapă votul.

(Vot electronic la distanță.)

Repet, amendament respins la cele două comisii.

Ați auzit recomandările colegilor de la grupuri.

Da, domnule Băișanu, vă rog. (Vociferări.)

Păi, anunțați la microfon, nu anunț eu, anunțați la microfon.

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu (de la tribună):

Votez împotrivă.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Mai sunt colegi în sală?

Da, vă rog, domnule coleg.

Domnul Claudiu-Augustin Ilișanu (de la tribună):

Ilișanu Claudiu - votez împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Deci - rezultatul votului...

Numai puțin, domnule Grosaru.

157 de voturi împotrivă, 6 abțineri, 6 voturi pentru. Amendamentul a fost respins.

Vă mulțumesc.

Următorul amendament.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Domnule președinte,

Următorul amendament se referă la semnătura electronică, definiția efectivă a semnăturii electronice, și anume, "Semnătura electronică reprezintă metadate în format electronic, atașate sau asociate logic cu alte date în formă electronică și care sunt utilizate de semnatar pentru identificare și semnare".

Am făcut acest amendament pentru că semnătura electronică reprezintă practic un compus cumulativ de date și metadate. Iar metadatele au caracteristica principală că sunt informative și pot fi întotdeauna prelucrate, dând posibilitatea utilizatorilor ca, în cazul în care o să-și schimbe numele sau prenumele pe cale administrativă sau ca urmare a căsătoriei, odată atribuită această semnătură, să dăm posibilitatea acestora să schimbe, în cadrul semnăturii electronice, aceste date despre ei, ca persoane.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Să înceapă votul asupra acestui amendament.

Repet, este un amendament respins.

Propunerile, le-ați auzit... recomandările din partea colegilor lideri de grup. Să înceapă votul.

(Vot electronic la distanță.)

Am finalizat timpul, domnule Grosaru.

Vă rog să luați loc.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Domnule președinte,

Vă rog frumos, un singur amendament, care este la fel de important, să-mi dați posibilitatea...

Domnul Florin Iordache:

Numai...

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

... să îl susțin.

Unul singur.

Domnul Florin Iordache:

Bine.

Numai puțin, să anunț rezultatul votului.

(Domnul deputat Ionel Palăr solicită să ia cuvântul.)

Păi, domnule Palăr, ați spus că votați...

Domnul Ionel Palăr (din sală):

... împotrivă.

OK.

Domnul Florin Iordache:

... recomandarea grupului.

Vă contabilizează colegii mei, vot împotrivă. (Vociferări.)

Voci din sală:

Păi, trebuie să-și exprime votul.

Domnul Florin Iordache:

Îi dăm cuvântului și domnului, sigur.

Numai puțin, să anunț rezultatul votului. (Vociferări.)

Voci din sală:

Trebuie să-și exprime votul, domnule președinte, pe procedură.

Domnul Florin Iordache:

Păi, nu are procedură. (Vociferări.)

Domnul cu ie vorbește la sfârșit, de Ziua iei, da.

Rezultatul votului - 161 de voturi împotrivă, 6 voturi pentru, 7 abțineri. Amendament respins.

Și ultimul amendament, pentru că s-a finalizat timpul.

Vă rog.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Mulțumesc pentru înțelegere, domnule președinte.

Ultimul amendament se referă la folosirea semnăturii electronice, efectiv procedeul de semnătură electronică.

Și amendamentul este după cum urmează:

"Semnarea electronică reprezintă folosirea unui procedeu calificat de identificare a unei persoane care garantează legătura acesteia cu înscrisul în forma electronică ce urmează a fi semnat și care certifică, până la proba contrară, existența consimțământului persoanei cu privire la conținutul actului, integritatea acestuia fiind prezumată".

Acest amendament a fost formulat în acest fel pentru că textul inițial, domnule președinte, dă naștere la o serie de probleme, confuzii, disfuncționalități. În ce sens? Procedeul de folosire a semnăturii trebuie să fie calificat. Persoana care o folosește trebuie să aibă competențe dobândite în acest sens.

În schimb, în cazul variantei inițiale, cum am spus, dacă înscrisul are același efect ca și actul autentic și este recunoscut de semnatar pe proprie răspundere, atunci, oricine poate declara orice, sub garanția că actul este semnat electronic, neputând fi desființat ulterior, pe când instituirea prezumției de integritate a documentului se poate răsturna oricând, la solicitarea persoanei interesate.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Să înceapă votul.

Repet, amendament respins.

(Vot electronic la distanță.)

Rezultatul votului - 5 voturi pentru, 180 de voturi împotrivă, 4 abțineri. Amendamentul rămâne respins.

Am finalizat dezbaterile.

Rămâne la votul final; are caracter organic.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 20 september 2020, 19:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro