Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 iulie 2019 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.84/11-07-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-01-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 03-07-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 iulie 2019 (sesiune extraordinară)

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției mediului (PL-x 315/2019). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 315/2019

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................

Poziția 4, caracter ordinar; procedură de urgență; amendamente admise - 23, respinse - 1; Proiectul de Lege privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției mediului; PL-x 315/2019.

Dacă dintre inițiatori dorește cineva să ia cuvântul? Nu.

Reprezentantul comisiei sesizate în fond, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic, pentru prezentarea raportului.

Vă rog, domnule deputat.

Iar, la sfârșit, să propuneți și timpul de dezbateri...

 

Domnul Ion Cupă:

Da.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

... fiind procedură de urgență.

Domnul Ion Cupă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Comisia pentru mediu și echilibru ecologic a fost sesizată spre dezbatere pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției mediului, transmis cu adresa PL-x 315/2019 din 2 iulie 2019.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 și a Legii nr. 95/2016. Potrivit expunerii de motive, demersul legislativ vizează eliminarea blocajelor în implementarea proiectelor de infrastructură și asigurarea unei comunicări instituționale eficiente la nivel central.

Senatul a adoptat proiectul de lege în ședința din data de 26 iunie 2019.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

În urma examinării proiectului de lege, a punctelor de vedere transmise, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - un vot împotrivă și două abțineri - să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției mediului, cu amendamente admise redate în Anexa 1 și amendamente respinse redate în Anexa 2 la prezentul raport.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Timp pentru amendamente - două minute.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră propunerea comisiei - două minute, timpii de dezbatere.

98 de voturi pentru, 58 de voturi contra. Deci rămân două minute - dezbaterile.

Dacă avem intervenții din partea grupurilor parlamentare?

Domnul Zainea, vă rog.

Domnul Cornel Zainea:

Deci, am înțeles bine, două minute - timp total? Pentru toate grupurile?

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Aceasta este propunerea.

Vă rog.

Domnul Cornel Zainea:

În anul 2018, Guvernul a emis Ordonanța nr. 75, care înființa Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate sau ANANP, ca unic administrator al ariilor naturale din România. Cu această ocazie, ANANP urma să-și creeze infrastructura necesară acestei activități.

La momentul respectiv, 16% din suprafața ariilor naturale din România se afla în administrarea sau custodia unor ONG-uri. Acestea își exercitau activitatea pe baza unor contracte încheiate cu Agenția Națională pentru Protecția Mediului, care le evalua activitatea anual. Acesta a fost modul de operare în ultimii 10 ani.

Tot la acel moment, când s-a emis ordonanța de urgență, peste 90% dintre evaluările efectuate activității custozilor erau de "bine" și "foarte bine".

În lipsa finanțărilor venite de la stat, au trebuit să-și dezvolte capacitatea administrativă, să angajeze oameni - aproximativ 700 de specialiști - și să-și găsească propriile resurse de finanțare, inclusiv din bani europeni.

Peste noapte, așa cum ne-a obișnuit, Guvernul a lăsat ariile naturale fără administratori, iar pe acești oameni i-a pus pe drumuri. Discuțiile au fost sterile. Vocea societății civile nu a contat. Legea de adoptare a ordonanței a trecut în regim de urgență prin Parlament.

USR și PNL au depus la Curtea Constituțională o sesizare de neconstituționalitate și, în 4 iunie a.c., CCR decidea, bazându-se doar pe motivele extrinseci, că Ordonanța nr. 75 este neconstituțională în integralitatea sa, pentru că urgența nu se justifica, pentru că nu existau decizii tranzitorii și pentru că ordonanța amesteca în cuprinsul său două domenii complet diferite.

Din dorința guvernanților de a impune o lege, fără a ține cont de nimeni și nimic, au fost așadar puși în fața situației în care Curtea Constituțională a declarat ordonanța de urgență neconstituțională, iar peste 100 de arii au rămas fără custozi.

Între timp, aceste arii au suferit calamitate după calamitate, pentru că de ele nu se mai ocupă nimeni. Ele sunt jefuite, ciopârțite, arate, defrișate parțial. Cui îi pasă? Nu ministerului, nu Guvernului, nu ANANP.

Ce ar fi făcut o guvernare responsabilă după decizia CCR? Și ce a preferat Coaliția PSD-ALDE să facă? Să-și bată joc de ariile protejate și de custozi, care au muncit 10 ani de zile pentru protejarea lor, trecând pe repede-înainte acest proiect de lege, în mai puțin de o săptămână.

Noi, USR, am întrebat, unde e graba? ANANP nu are încă specialiști suficienți, dar insistă că rezolvă problema cu celeritate.

Actuala Guvernare nu încetează să repete că dorește descentralizarea. ANANP nu are structură și specialiști cu care să gestioneze toate ariile protejate și nici nu va avea, pentru mult timp de-acum încolo.

Da, birourile sunt ușor de închiriat și mobilat, dar ce te faci cu specialiștii? Adică fix oamenii aceia pe care i-ai umilit, pe care i-ai lăsat pe drumuri, peste noapte.

După OUG 75, astăzi suntem aici să votăm aceste două noi proiecte de lege. Ca balaurului din poveste, îi tai un cap și răsar două.

Noi, USR, suntem pregătiți să atacăm ambele proiecte de lege la CCR și sperăm ca partidele de opoziție să ni se alăture.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnul Cupșa Ioan.

Aveți 5 minute, normal.

Domnul Ioan Cupșa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Nu o să insist asupra Deciziei Curții Constituționale nr. 214 din 9 aprilie 2019, însă trebuie să precizăm un fapt. Deși Curtea a desființat, ca fiind neconstituțională, pentru motive extrinseci, Ordonanța nr. 75, în motive s-a aplecat și asupra argumentelor pe care noi, Partidul Național Liberal și respectiv USR, le-am susținut în sesizarea de neconstituționalitate.

S-a vorbit și despre unicitatea reglementării, în sensul în care încălcați Legea nr. 24/2000. S-a vorbit și despre neclaritate, despre imprevizibilitate, încălcarea principiului predictibilității. S-a vorbit și despre încălcarea principiului securității juridice, în sensul în care, prin felul în care veți pune capăt contractelor de administrare, contractelor cu acești custozi, veți încălca principiul neretroactivității legii civile.

Dar, trecând peste toate acestea și, desigur, dacă această lege va trece în această formă, dacă o veți adopta, pe controlul a priori de neconstituționalitate, și noi, Partidul Național Liberal, vom sesiza Curtea.

Eu vreau să o întreb pe doamna președinte Croitoru, aici prezentă, în sală, pentru a putea vota în cunoștință de cauză, fiecare dintre noi, membrii acestei Camere, dacă în legătură cu preluarea atribuțiilor custozilor a 264 de arii protejate, de către structuri ale Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate, sunt pregătite? Și încă o dată, pentru preluarea acestor atribuții ale custozilor, e pregătită Agenția Națională, cu oameni? Și încă o dată, să ne precizeze, în ce filă bugetară au fost așezate sumele de bani necesare pentru preluarea acestor atribuții ale custozilor?

Să ne spună, de asemenea, dacă au creat acele structuri județene, dacă ele sunt funcționale peste tot? Și să ne spună, de asemenea, ce vor face cu proiectele care acum - proiecte ale custozilor acestor arii protejate, în număr de 264 sunt aceste arii protejate care sunt în custodia organizațiilor neguvernamentale -, deci ce vor face cu proiectele care sunt acum aflate în evaluare și sunt proiecte care au atras fonduri ale Uniunii Europene?

Eu vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Olar Corneliu, vă rog. (Vociferări.)

Nu-l pot refuza pe domnul Olar. Niciodată.

Domnul Corneliu Olar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am lucrat cu asemenea custozi. Am fost în zonă și ies în zona ariilor protejate, doamna Croitoru știe.

Domnilor colegi, oare ce vrem să facem? Să apărăm gonjile, să apărăm animalele și să uităm de oameni?

Să știți că ariile protejate s-au desenat nu din teren, din birou. Și știe doamna președinte Croitoru. Toate aceste arii protejate trebuie revizuite și redesenate în teren. Să întrebăm de proprietari, în primul rând. N-a întrebat nimeni de proprietari. N-a întrebat nimeni de autoritățile locale. S-au instalat acolo, bine-mersi, pe suprafețe foarte mari. (Vociferări.)

Proprietarii de drept nu-și mai primesc nici subvențiile, deci... Autorizațiile de construcții nu se pot elibera - am avut cazuri, chiar în intravilan, din cauza acestor arii protejate.

Vă rog să reflectați, să retrimitem la comisie, să analizăm aceste aspecte. Pentru că nu e de joacă, vă spun. O votați și nu este bună, nu e pregătită doamna Croitoru să preia custozii acum. Nu e pregătită. (Vociferări.) Cu cine ia? Unde sunt oamenii? Oameni în domeniu și oameni pregătiți. Și nu cred că are bani pentru salarizare.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Dohotaru, vă rog.

Domnul Adrian-Octavian Dohotaru:

Am coinițiat o petiție semnată de peste 30 de ONG-uri, în calitate de director executiv al Asociației "Societate Organizată Sustenabil" și, până acum, 4.000 de cetățeni - ar fi și mai mulți, poate zeci de mii, dacă am fi avut timp - am cerut amânarea acestui vot și dezbateri, astfel încât să ajungem la o soluție pozitivă, prin care custozii din ONG-uri să-și exercite în continuare drepturile, alături de stat, să fie o custodie comună.

Este o miză majoră, pentru că vorbim despre două sute și ceva de astfel de areale care sunt protejate, vorbim de 1,6 milioane de hectare.

Ascultați-i pe acești cetățeni care au semnat petiția! Haideți să amânăm votul, pentru a ajunge la dezbateri de substanță și să ascultăm astfel de vocea societății civile!

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Era vorba despre o ordonanță de urgență. După cum știm cu toții, ordonanțele de urgență intră în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial. Ea a fost dezbătută în Parlament, în cele două Camere, după care, fiind atacată, Curtea Constituțională, la un moment dat, a găsit că în integralitate este neconstituțională.

Deci a trecut o vreme destul de îndelungată în care ordonanța era în vigoare, iar Autoritatea trebuia să o pună în aplicare.

Chiar din spusele reprezentantului Autorității reiese că, pe tot întinsul acestei țări, unde sunt 42 de județe, în total 34 funcționează.

Având în vedere că avem și județe mari, unde sunt mult mai multe astfel de arii protejate, decât una-două, în mod evident - și din spusele reprezentantului - reiese că în acel interval nu s-a făcut mai nimic.

Și eu, care am fost în anumite locuri - arii protejate, am constatat că de atunci statul n-a investit nimic în refacerea acestor arii, în care, într-adevăr, am avut inundații, am avut vijelii, și ar fi trebuit să fie reconstruite ici-colo.

Există locuri unde de bunăvoie mai fac ceva cei din societatea civilă, în alte locuri nu se întâmplă nimic.

Ca atare, în ipostaza în care va trece această lege, această Autoritate, dacă într-adevăr vrea să preia întreaga protecție, atunci să se miște repede și să încheie acele contracte despre care se vorbește în această lege, cât mai urgent, ca într-adevăr să fie protejate aceste arii. Că deocamdată sunt lăsate de izbeliște.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule Bacalbașa, doriți?

Poftiți, domnule doctor.

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Problema în dispută e, fără îndoială, extrem de complexă și gravă.

Sigur că elementele subiective nu ar trebui să intre în discuție și o experiență nu poate fi generalizată, însă am trăit experiența Prutului inferior, care a fost dat în administrare pe mâna unui ONG, și care a fost un act de tâlhărie și de banditism.

Sper că un control de stat va reuși să grupeze și feedback-ul societății civile, care trebuie să se exercite, și ONG-urile de bună-credință, că sunt și de felul acesta. Dar, în materie de cheltuieli, nimic nu se face gratis. Deci, de la bun început, ce s-a cheltuit se va cheltui în continuare. Asta este o falsă problemă, banul, că nu e.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc mult, domnule deputat.

Intrăm la dezbaterea pe articole.

Dacă la titlu? Intervenții? Nu. Adoptat.

Preambul. Intervenții? Nu. Adoptat.

Avem 23 de amendamente admise.

De la 1 la 5. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptate.

De la 5 la 10. Intervenții? Nu. Adoptate.

De la 10 la 15? Nu. Adoptate.

15-20? Nu. Adoptate.

20-23? Nu. Adoptate.

Legea rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 20 ianuarie 2020, 16:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro