Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.146/19-10-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 10-10-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2018

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.24/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro (PL-x 271/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 271/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

21. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro; are caracter ordinar; procedură de urgență; raportul este fără amendamente; PL-x 271/2018.

Din partea Guvernului României, punctul de vedere, vă rog.

Domnul Ion Ghizdeanu (președintele Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză):

Bună ziua!

Mulțumesc, doamnă președinte.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro, organ consultativ, care își propune să pregătească și să aprobe, prin consens, un raport de fundamentare a trecerii la moneda euro, un plan de acțiuni, astfel încât România să fie pregătită la momentul care se va decide, de trecere, de adoptare a monedei euro.

Până la 15 noiembrie, Comisia Națională va prezenta aceste documente, pentru asumare politică, partidelor politice parlamentare.

În acest context, aș vrea să evidențiez că această Comisie Națională de fundamentare a Planului național funcționează. În componența sa sunt reprezentanți ai partidelor politice, ai mediului academic și universitar și are deja o activitate fructuoasă, având deja aproape finalizate documentele care sunt prezentate în acest proiect de lege.

Având în vedere conținutul acestor prevederi, vă adresez rugămintea de a vota favorabil.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Prezentarea raportului comun.

Domnule deputat Itu, vă rog.

Domnul Cornel Itu:

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu acest proiect.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

La dezbaterea proiectului de lege s-au avut în vedere avizul favorabil al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, avizul favorabil al Comisiei pentru muncă și protecție socială și avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și-au desfășurat lucrările în ședințe separate.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații celor două Comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei naționale de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Dezbateri generale, domnul Nicolae Neagu.

Vă rog.

Domnul Nicolae Neagu:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Eu aș vrea să vă reamintesc, stimați colegi, o chestiune neinedită, o chestiune punctuală.

Oare de ce avem noi nevoie, astăzi, de o Comisie Națională de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro?

Ce vrea să facă această Comisie Națională de fundamentare, când, astăzi, avem în vigoare Comitetul Interministerial pentru trecerea la moneda euro, așa cum a fost el definit, începând cu mai 2011, iar în decembrie 2016, prin Hotărârea de Guvern nr. 93/2016 i-au fost stabilite structura, organizarea și principalele atribuții?

Nu mai vreau să vă reamintesc care erau atribuțiile acestui Comitet Interministerial și care, atenție!, este condus, astăzi, de prim-ministrul Guvernului, din comitet mai făcând parte: ministrul finanțelor publice, precum și guvernatorul Băncii Naționale, conducători de instituții desemnate la nivelul anului 2011, respectiv 2016.

Dintre indicatori, pentru care trebuie să ne aliniem - sunt niște criterii de convergență pentru moneda euro - PIB/locuitor, productivitatea muncii, energointensivitate, criterii privind stabilirea prețurilor inflației, stabilitatea cursului de schimb, stabilitatea ratelor dobânzilor pe termen lung - vreau să vă spun că, din cele 5 criterii, 4 astăzi, ne îndepărtează de zona monedei euro. Este limpede că am pierdut un front, un punct de pornire, în raport, spre exemplu, cu colegii și prietenii noștri, și vecinii noștri bulgarii.

Și atunci, ce vrea să facă această ordonanță de urgență? Vrea să scoată din atribuții prim-ministrul și ministrul finanțelor publice.

Eu cred că este incorect ca în acest moment să ascundem o responsabilitate care este a Guvernului, prin această ordonanță de urgență, în spatele acestei Comisii Naționale.

Motiv pentru care Partidul Național Liberal nu susține acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Claudiu Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Uniunea Salvați România susține aderarea cât mai rapidă la zona euro și de aceea nu va vota împotriva acestui proiect de lege.

Dar trebuie spus că, această comisie, așa cum a fost ea înființată, nu ne duce deloc mai aproape de zona euro, din păcate, pentru că această comisie nu are nicio putere, de fapt.

Ne-am întâlnit de mai multe ori, am discutat și practic am cartografiat dezastrul. Vedem cum, în 2016, dintre cele 5 criterii nominale pe care trebuia să le respecte România pentru a intra în zona euro, respectam 4 din 5. Acum, nu mai respectăm decât unul singur, care este cel al datoriei în PIB. Și de ce îl respectăm pe acela? Pentru că Ceaușescu, din anii '80, ne-a lăsat cu o datorie publică mică, pe care noi tot o creștem. Deci este singurul criteriu pe care îl mai îndeplinim. Toate celelalte criterii pe care le îndeplineam în 2016 nu le mai îndeplinim acum.

Vă place să vă lăudați cu micile lucruri, să scoateți din statistici doar acele date care vă fac să arătați bine.

Creșterea economică - dar nu o puneți în contextul inflației; exporturile - dar nu le puneți în contextul importurilor. Ne spuneți că au crescut exporturile, dar importurile cresc sistematic mai mult. Chiar astăzi, este ironic că votăm această lege astăzi, deoarece chiar astăzi au ieșit datele pentru deficitul de cont curent, adică cât importăm versus cât exportăm, și avem un deficit foarte mare - este cel mai mare de la criză încoace, de 9 miliarde de euro.

Economia României nu o ia în direcția bună, o ia în direcția supraîncălzirii, prin inflație și prin datorie.

De aceea, Ministerul Finanțelor Publice se tot îndatorează la dobânzi tot mai mari, pentru că nu va face față cheltuielilor curente la care este supus.

Din păcate, România acum este mai departe de zona euro decât a fost în ultimii 10 ani, și lucrurile acestea sunt din cauza acestor politici inflaționiste și dezechilibrate pe care le-au dus guvernările pe care le-ați susținut.

Cu toate acestea, Uniunea Salvați România susține, în continuare, aderarea la zona euro și susține absolut orice demers care ne duce mai aproape de acest scop.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Marius Budăi.

Vă rog.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos, doamnă președinte.

Eu cred că, dacă din partea PNL ar fi participat vreun coleg la această comisie, nu ar mai fi avut domnul deputat aceste întrebări, pentru că ar fi avut toate informațiile în față și ar fi știut.

Această comisie nu poate hotărî de una singură. Decizia politică este a Guvernului și a Parlamentului. De aceea, această comisie a fost formată din mediul academic și din decidentul politic. De aceea, trebuie să participăm, să luăm acolo atitudine, nu aici, în Parlament, doar în fața presei, să fim... nu o să spun cum... dar, acolo, aceste puncte de vedere era bine să fie spuse.

Apreciez intervenția colegului, până la un punct, pentru că și el participă zi de zi, alături de noi, atunci când avem comisii. Dar să vii la pupitru, aici, să vorbești despre o comisie atât de importantă și să nu pierzi o ocazie de a lovi în Guvern, interpretând niște cifre aiurea, mi se pare deplasat.

Vă doresc o zi bună!

Mulțumesc frumos.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Petru Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Sigur că vom vota acest proiect de lege.

Amintiți-vă că, începând cu 2007, România și-a asumat trecerea la moneda euro. Am avut mai multe termene.

Însă, ce aș vrea să subliniez, esența acestei legi - pe 15 noiembrie 2018, Comisia Națională de trecere la moneda euro trebuie să vină să prezinte Parlamentului strategia, programul, măsurile, responsabilitățile instituțiilor statului din România privind acest deziderat al nostru.

Dacă nu se va întâmpla așa ceva, este clar că vom avea o lege care va fi folosită doar la seminarii, la colocvii și la întâlniri internaționale, dar nu va face nimic bun.

Așa că, vom vota cu avertizarea clară că, pe 15 noiembrie, așteptăm, în Parlament, Programul Național generat de această Comisie pentru trecerea la moneda euro.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Remus Borza.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Doamnă președinte,

Dragi colegi,

Într-adevăr, aceasta este o temă importantă pentru România și chiar o temă de referendum, ca și, de altminteri, tipul de republică din România, să terminăm cu struțo-cămila asta care a generat atât de multe conflicte și atât de multe disfuncționalități.

Nu trebuie să ne fie frică de aderarea la moneda unică. Trebuie să vedem, în schimb, avantajele. Aderarea la euro, evident, ar da mult mai multă stabilitate economică și predictibilitate, pentru că sunt un set de criterii care trebuie respectate întocmai, în ceea ce privește, după cum vorbeau și antevorbitorii, convergența nominală.

În primul rând, am avea stabilitate și predictibilitate pe curs. Nu mai vorbim despre moneda unică, nu am mai avea acele volatilități din cursul valutar. Riscul de țară - și acesta este cel mai mare câștig - nu că s-ar înjumătăți, ar scădea de 4 ori.

Vă rog să observați care este costul împrumuturilor! Sigur, din păcate, am ajuns la o datorie externă de 98 de miliarde de euro. Știu, ar spune unii colegi - este mică - și, într-adevăr, din cele 28 de state, avem cea mai mică datorie - 35% din PIB. Dar înseamnă totuși 98 de miliarde de euro, făcute, iată, în aproape 30 de ani de glorioasă tranziție, de nicăieri spre niciunde. Și cu ce costuri?

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Spuneam săptămâna trecută, la moțiunea simplă... la finanțe... am ajuns să plătim 21 dobândă la titluri de stat. Dacă am fi în zona euro, dobânzile ar fi subunitare, adică sub 1%. Ce înseamnă doar 1% în plus la aproape 100 de miliarde de euro... iată, înseamnă un miliard. Dacă ne uităm pe Legea bugetului de stat, doar anul acesta plătim 3,5 miliarde de euro în contul dobânzilor. Deci dintr-un foc, iată, am avea acces la o finanțare mult mai ieftină.

Iarăși nu trebuie să ne sperie, pentru că noi aproape orice plătim în euro...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați. Ați depășit două minute.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Încă un minut și închei.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați!

Domnul Remus-Adrian Borza:

... toate utilitățile le plătim în euro.

Că vorbim despre gaze, electricitate, canalizare și aerul pe care îl respirăm e în euro... 89% din importurile României sunt în euro, pe zona euro, sunt în Uniunea Europeană.

Deci din punctul acesta de vedere sunt avantaje. Sigur, noi am depășit foarte mult țintele, pentru că ne-am mai asumat să intrăm în euro în 2015, în 2019... acum avem ca orizont, ca perspectivă, anul 2024.

Ar trebui, într-adevăr, să fie o temă majoră de dezbatere și toate partidele...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc. Am depășit și programul de lucru.

Domnul Remus-Adrian Borza:

... în frunte cu guvernatorul Băncii Naționale a României...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Remus-Adrian Borza:

...să adere la această prioritate.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Nu mai sunt alte intervenții.

Proiectul de lege nu are amendamente. Rămâne pentru ședința de vot final.

Nu vă pot da cuvântul, pentru că este procedură de urgență și deja un coleg de-al dumneavoastră a vorbit din partea PNL.

Vă mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul rămâne pentru votul final.

Încheiem aici dezbaterile asupra proiectelor înscrise pe ordinea de zi.

Ora 12,00 - vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 11 iulie 2020, 17:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro