Plen
Ședința Camerei Deputaților din 2 octombrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.140/10-10-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 02-10-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 octombrie 2018

13. Reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2017 pentru modificarea și completarea art.11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.452 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.629 din 19 iulie 2018 (PL-x 183/2017/2018). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 183/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

5. Reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2017 pentru modificarea și completarea art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 452 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 19 iulie 2018; PL-x 183/2017/2018.

Comisia juridică? Sau cine prezintă raportul?

Vă rog.

  ................................................

Doamna Aida-Cristina Căruceru:

Raport comun asupra cererii de reexaminare a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2017 pentru modificarea și completarea art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 452 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 19 iulie 2018.

Legea adoptată de Parlament are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2017 pentru modificarea și completarea art. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, în sensul prevederii ca președintele și cei doi vicepreședinți ai ANCOM să fie numiți la propunerea Guvernului, de către Parlament, cu votul majorității deputaților și senatorilor prezenți.

Legea adoptată inițial de Parlament a fost transmisă la promulgare în data de 27 decembrie 2017.

La data de 9 mai 2018, forma adoptată de Camera Deputaților a fost transmisă Senatului. La data de 22 mai 2018, Senatul a adoptat legea, în calitate de Cameră decizională.

În urma examinării, Curtea Constituțională admite obiecția de neconstituționalitate și, prin Decizia nr. 452/2018, constată că sintagmele "cu votul majorității deputaților și senatorilor", din cuprinsul articolului unic pct. 3 - cu referire la art. 11 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 - și al articolului unic pct. 5 - cu referire la art. 11 alin. (51) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 -, au fost introduse cu încălcarea dispozițiilor art. 77 alin. (2) din Constituție și că se impune reluarea procedurii de dezbatere a cererii de reexaminare, în condițiile și limitele fixate de art. 77 alin. (2) din Constituția României.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

Legea face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

La dezbateri, domnul Popescu, Grupul PNL.

Domnul Pavel Popescu:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Această ordonanță de urgență este una clasică, în stilul ordonanțelor de urgență date pentru a decapita instituțiile cheie și companiile care funcționau la un moment dat bine în statul român.

Așa cum bine știți, prin această ordonanță, Președintele a fost scos din procesul de numire a președintelui ANCOM. Acum s-a revenit asupra ei. Modificările au fost făcute cu amendamente. În momentul de față, președintele acestei instituții poate fi demis mult mai simplu.

Drept urmare, PNL își va menține poziția constantă de a vota împotriva acestei ordonanțe.

Și sperăm ca într-o zi această instituție să ajungă în punctul în care nu va mai fi masacrată cu astfel de ordonanțe scrise pe genunchi.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Socotar, Grupul PSD.

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sper că, cu această ocazie, această Ordonanță nr. 33, de la începutul anului 2018, își încheie lunga odisee a traseelor parlamentare.

Vă reamintesc că ordonanța a fost odată în plenul Camerei Deputaților; a fost retrasă; trimisă la comisie; s-a depășit termenul de aprobare tacită; a fost aprobată de Senat; a fost atacată la Curtea Constituțională; Curtea a respins obiecția de neconstituționalitate; a fost reexaminată la cererea Președintelui României; a fost adoptată aproape în aceeași formă; a fost din nou atacată la Curtea Constituțională; și astăzi facem o modificare minoră.

Într-adevăr, forma adoptată după reexaminare a exces obiecțiilor rezultate din cererea de reexaminare, că am adăugat o majoritate absolută, respectiv, majoritatea senatorilor și deputaților în funcție, față de cei prezenți.

Și deci acum adăugăm doar cuvântul "prezenți".

Vizavi de cele spuse de colegii noștri de la PNL care invocă, într-adevăr, modificările de fond pe care le aduce această ordonanță, așa cum am mai spus de la acest microfon, abia acum aducem lucrurile pe un făgaș normal.

Toate autoritățile de reglementare care funcționează sub control parlamentar, cum este Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei - ANRE, Autoritatea de reglementare - ASF - pentru sistemul financiar - toate au conduceri numite și destituite de Parlamentul României, din moment ce sunt autorități sub control parlamentar.

Stimați colegi,

Am mai spus-o și de la acest microfon. Primul articol al Legii de înființare și funcționare a Autorității Naționale de Reglementare în Comunicații - ANCOM - spune că se înființează autoritatea sub control parlamentar.

Ce fel de control parlamentar era, în legea de înființare, dacă președintele era numit, la propunerea Guvernului, de Președintele României? Unde era controlul parlamentar? Și nu exista niciun mecanism de destituire.

Bineînțeles că venim și facem ordine. Facem ordine la nivelul de salarizare al conducerii ANCOM, care era mult sub nivelul funcționarilor din această instituție care este autofinanțată și, din fericire, are salarii bune.

Deci abia punem lucrurile pe un făgaș normal, așa cum trebuie să funcționeze.

Într-adevăr, poate aplicarea prea bruscă a acestei ordonanțe cândva a generat o sincopă în Autoritate, dar astăzi lucrurile au intrat și acolo pe un făgaș normal și ANCOM funcționează în parametri la care ne-a obișnuit și gestionează o piață uriașă a telecomunicațiilor.

Suntem singura țară europeană - așa cum ne-a spus domnul președinte al ANCOM la ultima audiere - suntem singura țară europeană în care funcționează, operează toți trei giganții europeni ai telecomunicațiilor - Vodafone, Orange și Telekom.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar:

Nu e ușor să gestionezi o asemenea piață.

 

Domnul Florin Iordache:

Eu vă mulțumesc.

Domnul...

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar:

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Drulă, Grupul USR.

Este procedură de urgență, câte un coleg din fiecare grup parlamentar.

Domnul Cătălin Drulă:

Scurt, așa cum au cerut unii colegi din sală.

E a treia sau a patra oară când votăm asupra acestei ordonanțe care, în mod ironic, a fost semnată de domnul Grindeanu, acum, la primire, tot domnul Grindeanu.

Noi vom vota tot împotrivă, pentru că este una dintre acele măsuri adoptate de actuala majoritate, care ciuntește independența unor instituții și funcția prezidențială. Înainte, numirea era făcută cu o garanție de oarecare negociere între doi centri de putere, care asigura că acolo se pune o persoană independentă, mandat de 6 ani.

Prin ultima formă, odată ce intră în vigoare, pentru că probabil nu mai poate fi atacată, se întâmplă ceea ce se numește în engleză "morcovul și bățul". Adică, morcovul, pe de o parte, domnul Grindeanu primește în sfârșit acel salariu de 7.000 de euro pe lună. Bățul este că poate fi demis oricând, cu votul unei majorități simple în Parlament, ceea ce nu se putea până acum.

Cam acesta e principiul pe care operează Liviu Dragnea, în general, în statul român.

Și, așa cum spuneam, vom vota împotriva acestui proiect de lege.

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Movilă.

Modificările sunt făcute potrivit deciziei Curții.

Domnul Movilă, Grupul PMP.

Se pregătește domnul Márton Árpád.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Mă bucur că... colegii din comisia de specialitate au ținut cont de observația pe care Partidul Mișcarea Populară a făcut-o la votul inițial, atunci când am spus că nu este normal ca Guvernul să propună conducerea ANCOM Parlamentului, în condițiile în care Parlamentul validează. Era normal Guvernul să și-i asume. Dar s-a ținut cont de această observație și am văzut, corect, că Parlamentul va vota și că candidaturile celor care vor dori să vină în funcția de conducere se depun la Parlament, este un lucru bun.

Observația majoră este că nu avem definită "majoritatea celor prezenți". Și este un lucru foarte important, în condițiile în care ANCOM, la fel ca orișice altă instituție din România, trebuie tratată la fel, și, pe principiul numărului de voturi cu care au fost validate conducerile altor instituții din subordinea Parlamentului, trebuie să păstrăm această regulă și la ANCOM.

Noi ne vom abține de la votul pe acest proiect de lege.

La votul precedent am votat împotrivă, la dezbaterea precedentă. Acum ne vom abține.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Și ultimul vorbitor, domnul Márton Árpád.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Așa cum ne-am obișnuit în ultima vreme, o dezbatere lungă a unei legi ajunge la final.

De fapt, suntem la o reexaminare, în urma unei decizii a Curții Constituționale.

Și Curtea Constituțională a constatat, ca de foarte multe ori, că noi avem o Constituție în care se spune că hotărârile Camerelor se iau cu majoritatea deputaților și senatorilor prezenți.

Tot ce s-a întâmplat a fost această modificare, de la majoritatea deputaților și senatorilor, a votului majorității deputaților și senatorilor prezenți.

În rest, despre ce ați vorbit, problemele de fond nu țin de această procedură. Acum, în momentul de față, dezbatem o reexaminare, ca urmare a unei decizii a Curții Constituționale, nu putem dezbate altceva, decât atât!

Și nu putem să dăm un altfel de vot, decât cel care a fost constatat ca o procedură normală de Curtea Constituțională.

În rest, pe fond, despre ce ați vorbit, nu era tematica activității noastre, pe de o parte.

Pe de altă parte, solicit, în numele Grupului parlamentar al UDMR, încă o dată - haideți cu toții -, pentru că noi am propus să facem un proiect de lege de revizuire a Constituției României, să eliminăm de tot ordonanțele de urgență, pentru că noi, acum, dezbatem aprobarea unei ordonanțe de urgență care modifica o altă ordonanță de urgență.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile.

Avem 6 amendamente.

La titlul legii, observații? Nu. Adoptat.

La articolul unic, observații? Nu. Adoptat.

De la 3 la 6, intervenții? Adoptate.

Rămâne la votul final.

Pauză - 5 minute.

Urmează partea a doua a ședinței noastre, consacrată răspunsurilor la întrebări și prezentării, pe scurt, a interpelărilor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 26 mai 2019, 18:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro