Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of September 24, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.135/01-10-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-03-2020 (joint)
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 24-09-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 24, 2018

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,24.

Lucrările au fost conduse, în prima parte, de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Mircea-Gheorghe Drăghici, secretar al Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă de domnul deputat Marilen-Gabriel Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

   

Domnul Florin Iordache:

Bună ziua, stimați colegi.

Vă rog să luați loc, să putem începe.

Îl invit pe domnul deputat Bulai să putem începe.

Bună ziua, stimați colegi.

Vă rog să luați loc să putem începe. Și vă anunț că, din totalul celor 329 deputați, sunt prezenți 243.

Vă prezint ordinea de zi, care a fost distribuită, pentru zilele de 24, 25 și 26 septembrie; programul de lucru pentru perioada 24-29 septembrie; lista rapoartelor depuse în perioada 19-24 septembrie; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare; informarea cu privire la inițiativele înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate.

Vom începe cu punctul 2, iar la ora 17,00 avem răspunsuri la interpelările adresate Guvernului.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.215/2001 a administrației publice locale - Republicare (Pl-x 250/2018). (adoptată ca urmare a depășirii termenului constituțional)  

Inițiativele pentru care prima Cameră este sesizată și votul final a fost depășit. Este vorba de:

32. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 215 a administrației publice locale - Pl-x 250;

Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.8/2016 privind înființarea mecanismelor prevăzute de Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități (Pl-x 170/2018). (adoptată ca urmare a depășirii termenului constituțional)  

36. Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 8/2016 privind înființarea mecanismelor prevăzute de Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități - Pl-x 170.

Termenul de dezbatere și vot final au fost depășite.

Așa cum s-a convenit în ședința de Birou permanent, vom avea proiecte de respingere.

Dacă liderii grupurilor parlamentare au intervenții pe procedură?

Da, vă rog, doamna Turcan.

Observații la ordinea de zi? Să retragem ceva, da?

Vă rog.

   

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

În special, stimați colegi din PSD, mă adresez și dumneavoastră, în acest moment, cu o solicitare.

Partidul Național Liberal a inițiat un proiect foarte important pentru dezbaterea publică actuală.

Subiectul este prezent atât în campania desfășurată în țară - "Fără penali!" -, pentru care atâția oameni au semnat, cât și în discursul intern pe care îl vedem în aceste zile, în principalul partid aflat la guvernare.

Acest subiect ține de un principiu fundamental, și anume integritatea în funcția publică.

La pct. 257 de pe ordinea de zi de astăzi există Propunerea legislativă nr. 480 din 2017, inițiată de Partidul Național Liberal, care se referă exact la interzicerea candidaturilor pentru Camera Deputaților și Senat, pentru persoanele condamnate definitiv pentru fapte săvârșite cu intenție.

Partidul Național Liberal a inițiat acest proiect; a primit un raport de respingere din partea Comisiei juridice.

Și revin în fața dumneavoastră cu solicitarea de a-l retrimite la comisie și a fi redezbătut.

Poate că acum va exista o altă abordare, pentru că tot mai mulți dintre dumneavoastră vă puneți întrebarea despre cum ar trebui să arate un membru al Parlamentului României, despre ce valori ar trebui să împărtășească o persoană care își desfășoară activitatea în Parlamentul României.

Dacă există cu adevărat o consecvență între discursul public și acțiunea politică, atunci această solicitare a noastră, de retrimitere la comisie și de redezbatere a acestui proiect, ar trebui să fie susținută în unanimitate.

Dacă nu, din nefericire, înseamnă că pentru foarte mulți dintre cei care ar respinge această solicitare există un dublu discurs. Și e regretabil.

Și să sperăm că nu va fi nevoie să accentuăm această latură care, din păcate, este prezentă în acțiunea politică a multor oameni politici, și anume, una spun și alta fac atunci când este vorba de vot.

Așadar, dacă suntem oameni de stat și dacă dorim cu adevărat să marcăm o îmbunătățire a calității celor care candidează la Camera Deputaților și la Senat, ar trebui să susținem votarea acestui proiect și, într-adevăr, cei care au fost condamnați definitiv pentru fapte săvârșite cu intenție să nu mai poată candida.

Partidul Național Liberal se angajează ca, prin instrumente parlamentare, să susțină și să reușească transpunerea în text de lege a textului inițiativei cetățenești "Fără penali!". Pentru că, într-adevăr, aceasta ar trebui să fie o preocupare a noastră, a tuturor celor care dorim standarde egale, care dorim o lege egală pentru toată lumea în țara noastră.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Suciu, vă rog, și apoi domnul Stanciu-Viziteu.

Numai puțin, vă rog, mai aveți o completare.

 
   

Doamna Raluca Turcan:

Nu, nu, nu.

Vă solicit să fie votată retrimiterea, la punctul 3 al ordinii de zi, deci mutarea în față, de pe 257, la punctul 3, și apoi retrimiterea la comisie. Aceasta e procedura tehnică, în baza art. 81 alin. (3).

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cam lungă a fost pledoaria pentru o retrimitere la comisie.

Acum, recunosc, sunt puțin în ceață, că văd o concordie între PNL și USR, vizavi de această inițiativă cetățenească - "Fără penali în funcții publice!", în condițiile în care, dacă nu mă înșel, un primar al Partidului Național Liberal s-a luat de gât cu niște domni de la USR, tocmai vizavi de niște semnături la această inițiativă.

Tot vizavi de concordie în opoziție - și lăsați-ne pe noi, cei de la PSD, să ne alegem soarta așa cum credem de cuviință -, am văzut că n-ați semnat o moțiune de cenzură, doar pentru că a depus-o prima dată și a solicitat-o PMP.

Acum PNL vine și ia fața USR pentru "Fără penali în funcții publice!".

Vă dăm patentul de a fi primii, stimați colegi. Recunoaștem că aveți dreptate.

Stimată doamnă,

Stimați colegi de la Partidul Național Liberal,

Dacă ați făcut o pledoarie așa de lungă pentru nimic, eu vă spun foarte sincer că Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat nu va fi de acord cu retrimiterea la comisie.

Vă mulțumesc.

Și poate vă hotărâți pe ce filiere sunteți primii cei din opoziție, în funcție de partide.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Stanciu-Viziteu. Ați renunțat?

Vă rog.

Păi, nu...

Vă rog.

 
   

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Da, eu o să fiu mai scurt. Doar să reamintesc colegilor din PNL că inițiativa are un nume mai lung. Se numește "Fără penali în funcții publice!" și va intra în circuitul legislativ foarte curând.

Mulțumim.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. A fost depusă deja la Cameră și va fi supusă întâi primului control al Curții Constituționale.

Potrivit solicitării Grupului PNL, stimați colegi, este vorba de Pl-x 480 - Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 208 -, supun votului retrimiterea la comisie. Să înceapă votul.

 
   

Da. 60 de voturi pentru, 107 voturi împotrivă, 5 abțineri, 2 colegi nu și-au exprimat votul. Solicitarea Grupului PNL nu a întrunit numărul de voturi.

Alte solicitări de ordin general?

Da. Mulțumesc. Nu sunt.

Intrăm în proiectul ordinii de zi.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice (PL-x 403/2016). (rămas pentru votul final)  

2. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice; PL-x 403/2016.

Inițiatorii doresc să ia cuvântul? Nu.

Comisia pentru muncă, domnul președinte Solomon, vă rog.

   

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Prezentul raport înlocuiește raportul comisiei, depus cu nr. 748, în data de 10 octombrie 2017.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea Ordonanței Guvernului nr. 105 din 1999, cu modificările și completările ulterioare, în sensul scutirii de la plata impozitului pe terenul agricol din intravilan și din extravilan, precum și pe clădirile de locuit, pentru beneficiarii acestui act normativ. De asemenea, se propune completarea art. 61 cu un nou alineat, în sensul că dovedirea calității de persoană persecutată se poate realiza și prin declarații de martori în forma autentică notarială.

În data de 19 septembrie 2018, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea proiectului de lege cu amendamente.

Face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamentele redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Începem dezbaterile generale.

Grupul minorităților, domnul deputat Silviu Vexler. Se pregătește domnul deputat Oprea.

 
   

Domnul Silviu Vexler:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de lege aflat în discuție astăzi vine să corecteze o situație deosebit de gravă. Un număr de supraviețuitori ai Holocaustului, din toată țara, s-a trezit pus în situația în care, din cauza unor erori administrative, să trebuiască să returneze către stat diverse sume de bani.

Este important de menționat că această situație și erorile administrative menționate nu le aparțin, sunt niște erori la care ei nu au avut nicio contribuție. Și singurul mod în care această situație putea fi corectată era printr-un proiect de lege. Și este cel pe care îl dezbatem astăzi.

Aș vrea doar să vă ofer un exemplu din cele pe care le-am primit. Este o doamnă care are, cred, 105 ani, dacă nu mă înșel, supraviețuitoare a Holocaustului, care a fost deportată la Auschwitz. Trăiește, în prezent, în Cluj și s-a trezit cu o decizie de impunere prin care practic i-a fost luată aproape jumătate din pensia pe care o primea, fără să aibă nicio vină.

Proiectul și amendamentele de astăzi vin să corecteze această situație.

Și vreau, în primul rând, să-i mulțumesc domnului președinte Solomon pentru bunăvoința și prietenia pe care le-a arătat, și înțelegerea pentru acest proiect.

Și, în mod special, colegilor din Biroul permanent, care au fost de acord cu dezbaterea acestui proiect, astăzi.

Îmi cer scuze pentru insistență, dar sper că ați înțeles gravitatea și necesitatea proiectului.

Vă mulțumesc mult.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Oprea. Se pregătește domnul Suciu.

 
   

Domnul Dumitru Oprea:

După cum ați auzit de la președintele comisiei, toți cei 20 de membri ai Comisiei pentru muncă au votat "pentru".

Iar eu am considerat că este și un moment în care să felicităm un om care, având un verdict dat în urmă cu aproape un an - 10 octombrie 2017 -, a reușit să vină cu schimbările de rigoare și să facă ordine într-un domeniu foarte sensibil. O guvernare, o situație ciudată între 6 septembrie 1940 și 6 martie 1945.

Poate că orice intervenție, vizavi de segmentul acesta de istorie, este una neavenită.

Am fost de acord, și Partidul Național Liberal, chiar surprins un pic, astăzi, vă spun sincer. Săptămâna trecută am discutat în comisie și astăzi a intrat pe ordinea de zi, pe primul punct.

Dar cred că trebuie să fie un accept al tuturor membrilor Camerei Deputaților, pentru o astfel de reparație morală și administrativă.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Domnul Suciu.

A, domnul Solomon, vă rog.

Grupul PSD, domnul Solomon, vă rog.

 
   

Domnul Adrian Solomon:

Da, e bine când toate forțele din Parlament își dau mâna pentru a rezolva cu celeritate o problemă de viață, până la urmă. Pentru că sunt oameni care au peste 85, 86 de ani și care se văd într-o situație complicată, din cauza unor greșeli birocratice ale unor funcționari, de care ei nu se fac vinovați.

Această lege avea raport de respingere pentru că fusese rezolvat fondul inițiativei, prin Codul fiscal. A fost o soluție de urgență, de avarie, pe care am găsit-o împreună cu Silviu Vexler, pentru a rezolva problema.

Se înscrie acest tip de rezolvare - exonerarea de la plată a cetățenilor pentru cauze care nu le pot fi imputate lor, ci mai degrabă funcționarilor sau interpretărilor eronate ale legilor - se înscrie într-o serie mai lungă de amnistii fiscale, pe care Guvernele social-democrate le-au dat și în 2015, și în 2016... 2017, mă scuzați, cu referire chiar la pensii sau la indemnizațiile pentru mame și alte categorii de drepturi și prestații sociale.

Sper ca miercuri, la votul final, această inițiativă să treacă cu votul unanim, pentru că sunt niște oameni ce nu trebuie pedepsiți încă o dată, după 70 de ani de la suferințele pe care le-au îndurat.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Simionca, Grupul PMP.

 
   

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

După cum spuneau și antevorbitorii mei, sunt multe motive și această inițiativă este importantă, trebuie să treacă.

Grupul parlamentar al Partidului Mișcarea Populară va susține și va vota această inițiativă.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții? Nu.

La raport avem 5 amendamente.

Dacă la titlul legii, intervenții? Nu.

La articolul unic. Intervenții? Nu.

La 3 marginal? Nu.

4 marginal, art. 61?

Și art. II, 5 marginal. Intervenții?

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

Mergem la Capitolul VI. Respingeri.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art.2 din Legea nr.209/2015 privind anularea unor obligații fiscale (PL-x 63/2017). (rămas pentru votul final)  

Poziția 84. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale; PL-x 63/2017.

Comisia pentru buget?

Domnul președinte Budăi, vă rog.

   

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond asupra Proiectului de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 209/2015.

Proiectul de lege, supus dezbaterii, are ca obiect de reglementare modificarea art. 2 din Legea nr. 209/2015, în sensul înlocuirii indemnizației primite pe perioada delegării sau detașării, în scopul recalificării fiscale a sumelor reprezentând drepturi salariale primite în aceste condiții.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea proiectului de lege.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
     

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Intervenții? Nu sunt. Rămâne la votul final; caracter organic.

Următorul.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea alin.(1) al art.3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule (PL-x 313/2016). (rămas pentru votul final)  

85. Proiectul de Lege pentru modificarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule; PL-x 313/2016.

Din partea inițiatorilor? Nu.

Comisia pentru buget sau Comisia pentru transporturi?

Comisia pentru transporturi, domnul...

Cine? A, Comisia pentru...

Vă rog.

Deci Comisia juridică, Comisia pentru transporturi și Comisia pentru buget, finanțe și bănci - raport comun.

   

Domnul Ștefan-Ovidiu Popa:

Vă mulțumesc.

Raport comun suplimentar asupra PL-x 313/2016 - Proiectul de Lege pentru modificarea alin. (1) al art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.

În conformitate cu prevederile art. 70 din Regulament, Camera Deputaților a hotărât retrimiterea proiectului de lege, în vederea unei noi examinări și depunerii unui nou raport.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

Proiectul de lege, supus dezbaterii, are ca obiect de reglementare modificarea art. 3 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013, în sensul exceptării de la plata timbrului de mediu și a autovehiculelor aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, precum a celor pentru transportul persoanelor cu handicap sau invaliditate, aflate în proprietatea sau coproprietatea reprezentanților legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat și ai minorilor încadrați în gradul I de invaliditate, exceptare aplicabilă, pentru un singur autovehicul, la alegerea beneficiarului.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să transmită un raport comun de respingere a proiectului de lege.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Bode, vă rog, intervenție Grupul PNL.

Domnul președinte Bode, vă rog.

 
   

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Da. Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Și în Comisia pentru transporturi și infrastructură am luat în dezbatere acest proiect și am decis, cu unanimitate de voturi, să propunem plenului un raport de respingere.

Dar vreau să trag un semnal de alarmă, pentru că în acest domeniu avem mai multe acte normative care, din păcate, au ajuns să se anuleze unul pe celălalt. Avem o inflație de acte normative. Avem Ordonanța nr. 68 - și profit de faptul că aici de față este prezent și Guvernul, Ministerul Mediului -, avem Ordonanța nr. 52, avem Ordonanța nr. 25, care completează cele două ordonanțe, avem Ordonanța nr. 9.

Așadar, în baza Deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene s-a stabilit foarte clar că toți românii care au fost taxați ilegal de stat, sub toate cele patru sau cinci forme de taxă, timbru de mediu, cum a fost el numit, în decursul timpului, trebuie să primească toată suma o singură dată, așa cum a fost și încasată.

Așadar, preocuparea Guvernului ar trebui să fie să restituie acești bani - vorbim de aproximativ 6,4 miliarde lei -, cât mai repede, pentru că, așa cum vedeți, avem foarte multe reglementări, foarte multe acte normative pe acest subiect și, din păcate, unele le anulează pe celelalte.

În concluzie, rog Guvernul să se concentreze pe punerea în aplicare a ceea ce a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene, și anume restituirea integrală, într-o singură tranșă, a timbrului de mediu încasat ilegal.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea art.165 din Legea nr.263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice (Pl-x 89/2016). (rămasă pentru votul final)  

86. Propunerea legislativă pentru modificarea art. 165 din Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice; Pl-x 89/2016; propunere de respingere.

Cine susține propunerea?

Doamna Violeta Răduț?

Vă rog.

Doamna deputat Violeta Răduț, vă rog.

   

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc, domnule președinte.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 165 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, propunându-se ca la determinarea punctajelor lunare pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001 să se utilizeze și sumele cuvenite pentru lucrul efectuat "în acord global", indiferent dacă acestea au avut sau nu caracter permanent. Totodată, se propune ca și persoanele care au fost deja pensionate să aibă posibilitatea de a depune cerere pentru recalcularea pensiei, însoțită de actele doveditoare.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat, în ședința din 14 martie 2016.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților respingerea inițiativei legislative.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Intervenții? Nu sunt. Rămâne la votul final; propunere de respingere.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art.1 din Legea nr.8/2006 privind instituirea indemnizației pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică (PL-x 698/2015). (rămas pentru votul final)  

87. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 1 din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizației pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică; PL-x 698/2015.

Dorește cineva dintre inițiatori? Nu.

Tot Comisia pentru...

Tot doamna deputat Violeta Răduț.

Vă rog.

Sunteți de serviciu, astăzi, da?

Da, vă rog.

Comisia pentru muncă. Raportul Comisiei pentru muncă, vă rog.

   

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea alin. (21) al art. 1 din Legea nr. 8/2006, cu modificările și completările ulterioare, în sensul modificării cuantumului indemnizației, ca urmare a modificării pensiei titularului, prin modificarea punctajului anual, precum și atunci când se modifică valoarea punctului de pensie.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, conform prevederilor art. 73 alin. (1) din Constituția României, republicată.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în ședința din 14 octombrie 2015.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

În urma finalizării dezbaterilor, Comisia propune plenului Camerei Deputaților respingerea actualului proiect de lege.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Intervenții? Nu sunt. Rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice (Pl-x 91/2016). (rămasă pentru votul final)  

88. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice; Pl-x 91/2016.

Comisia pentru muncă.

Vă rog, doamnă deputat.

   

Doamna Violeta Răduț:

Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată, prin adresa nr. Pl-x 91/2016 din 21 martie 2016, cu dezbaterea pe fond, în procedură obișnuită, a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea lit. j) a alin. (1) al art. 114 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, în sensul ca plata pensiei soțului supraviețuitor, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, să poată fi suspendată doar în cazul în care cumulul pensiei proprii cu pensia de urmaș a soțului decedat depășește suma totală de 900 de lei.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei respingerea inițiativei legislative.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Intervenții? Nu sunt. Rămâne la votul final.

(Domnul deputat Gabriel Andronache solicită să ia cuvântul.)

A, vă rog.

A, procedură, vă rog, nicio problemă.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Pe procedură.

Domnule președinte de ședință,

Vă rog să constatați că nu aveți un al doilea secretar. Și, pentru a desfășura ședința în condiții regulamentare, aveți nevoie de al doilea secretar.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe colegul dumneavoastră, pe domnul deputat Buican.

Dacă nu este în sală și... (Discuții în sală.)

Dacă nici... (Discuții în sală.)

Domnul deputat Bulai? Nu.

În aceste condiții - domnul deputat Bulai, era săptămâna dumnealui de serviciu - suntem obligați, la solicitarea Grupului PNL, să suspendăm ședința.

Ne vedem mâine după-amiază.

La ora 16,00 - moțiunea simplă pe agricultură.

 
  Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

După o scurtă pauză

     

(În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Marilen-Gabriel Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
   

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Stimați colegi,

Continuăm partea a doua a ședinței noastre de astăzi, din data de 24 septembrie 2018, consacrată primirii răspunsurilor orale la interpelările adresate Guvernului.

Primul răspuns la interpelare îi revine domnului deputat Codreanu Constantin, PMP, care nu este astăzi prezent. O roagă pe doamna secretar de stat Lilla Debelka să-i trimită răspunsul în scris.

 
  Pavel Popescu

Ministerul Afacerilor Interne - solicitarea domnului deputat, PNL.

Domnul secretar de stat Mihai Valeriu îi răspunde.

   

Domnul Mihai Valeriu (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne):

Mulțumesc, domnule președinte.

În legătură cu interpelarea dumneavoastră, înregistrată la Camera Deputaților cu nr. 1.737B/2018, având ca obiect "Jandarmul care a coordonat forțele de intervenție la protestul de pe 10 august", precizăm următoarele.

În conformitate cu prevederile art. 4 din Anexa nr. 3 la Ordinul MAI nr. 177/2016 privind activitatea de management, resurse umane la unitățile militare ale MAI, posturile de conducere vacante prevăzute a fi încadrate cu cadre militare se ocupă prin: a) concurs sau examen; b) schimbarea din funcție în cadrul aceleiași unități sau mutare, la cerere, sau în interesul serviciului, când funcția este prevăzută cu coeficient de ierarhizare egal sau inferior; c) numire directă, cu acordul scris al cadrului miliar; d) numire directă, ca urmare a aplicării sancțiunii disciplinare privind retrogradarea în funcție; e) numire directă în prima funcție a absolvenților Academiei de Poliție.

Totodată, art. 12 din Anexa nr. 7 a aceluiași act normativ definește împuternicirea ca fiind "exercitarea cu caracter temporar a atribuțiilor unei funcții prevăzute cu soldă de comandă, pe un post vacant sau pe un post al cărui titular este împuternicit să exercite atribuțiile unei funcții prevăzute cu soldă de comandă ori nu este prezent în unitate mai mult de o lună, cu excepția perioadei concediului de odihnă".

Conform alin. (2) al aceluiași articol, "pentru a fi împuternicit, cadrul militar trebuie să îndeplinească condițiile de studii prevăzute în fișa postului și să nu se afle în curs de cercetare disciplinară sau sub efectul unei sancțiuni disciplinare".

Menționăm faptul că, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Anexa nr. 11 la Ordinul M.A.I. nr. 177/2016, cu modificările și completările ulterioare, competența de numire, împuternicire în funcția de director general al Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București aparține inspectorului general al Jandarmeriei Române.

Cu deosebită considerație,

Mulțumim frumos.

 
   

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Mulțumim frumos.

Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Justiției - solicitarea domnului deputat Dohotaru Adrian-Octavian, neafiliat.

Ministerele solicită amânare.

La fel și pentru Ministerul Energiei - solicitarea doamnei deputat Prună Cristina-Mădălina.

Domnul secretar de stat Doru Vișan solicită amânare.

 
  Ilie Toma

Ministerul Muncii și Justiției Sociale - solicitarea domnului deputat al PSD, Toma Ilie.

Secretarul de stat Adrian Marius Rândunică îi răspunde.

     

Domnul Ilie Toma (din sală):

Permiteți-mi, vă rog, să iau cuvântul. Se poate?

 
   

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Vă rog.

 
   

Domnul Ilie Toma:

Mulțumesc.

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Am răspunsul de la Ministerul Muncii și Justiției Sociale. Este un răspuns satisfăcător. Face referire la Legea nr. 221, care completează Legea nr. 263 privind recalcularea pensiilor, și anume, pentru grupele de muncă: grupă deosebită, grupă specială, care nu au fost acordate la timpul cuvenit.

Ulterior, printr-o directivă de aplicabilitate a legilor, s-a bulversat sistemul și acum s-a corectat prin Legea nr. 221 din iunie.

Ideea era să-i rog să grăbească puțin procedura de achiziție a noului soft de recalculare a pensiilor, pentru că județul Hunedoara este cel mai complex județ și reprezintă undeva la 20% din totalul dosarelor de recalculare în țară și avem audiențe în fiecare vineri, unde sute de pensionari vin și se adresează, pentru că dânșii au o vârstă oarecare și nu mai pot aștepta. Aceasta era cauza.

Este în grafic procedura de achiziție, dar îl rog pe ministrul muncii și protecției sociale să grăbească puțin achiziția softului și intrarea lui în producție.

Vă mulțumesc mult de tot.

 
  Adrian-Octavian Dohotaru

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Mulțumim frumos.

Ministerul Apărării Naționale - răspuns la interpelarea domnului Dohotaru Adrian-Octavian.

Din trei ministere, două au solicitat amânarea, dar Ministerul Apărării Naționale, prin domnul secretar de stat Nicolae Nasta, răspunde.

   

Domnul Nicolae Nasta (secretar de stat, Ministerul Apărării Naționale):

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră, înregistrată la Camera Deputaților cu nr. 1.748B/2018, având ca obiect "Închisorile secrete și tortura în România. Plătim o sută de mii sau un miliard de euro?", vă comunicăm situația costurilor cu pregătirea și desfășurarea misiunilor în Afganistan și Irak și recuperarea personalului militar la acestea, în perioada 2001-31 august 2018. Respectiv, în Afganistan avem un total în lei de 2.457.529.212, iar în Irak un total de 606.187.790 lei.

Vă mulțumesc.

 
  Tudor-Vlad Benga

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

La interpelarea domnului deputat al USR Vlad Sergiu Cosmin, adresată Ministerului Mediului, Ministerul solicită amânarea.

Interpelarea doamnei deputat Iurișniți Cristina-Ionela, USR.

Ministerul Educației Naționale.

Răspunde domnul secretar de stat Petru Andea.

Doamna deputat este în sală? Nu este.

Mulțumim frumos.

Ministerul va trimite în scris răspunsul.

Interpelarea domnului deputat Benga Tudor-Vlad, USR.

Ministerul Culturii și Identității Naționale.

Răspunde doamna Bârlibescu Ștefania.

   

Doamna Magda Ștefania Bîrlibescu (secretar de stat, Ministerul pentru Relația cu Parlamentul):

Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Referitor la întrebarea domnului deputat, înregistrată la Camera Deputaților cu nr. 1.746B din 2018, având ca obiect "Castelul Brukenthal din Sâmbăta de Jos, județul Brașov", vă facem cunoscute următoarele.

Imobilul monument-istoric, Castelul Brukenthal din comuna Sâmbăta de Jos, județul Brașov, se află în proprietatea Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva.

Astfel, în conformitate cu prevederile Legii nr. 422 din 2001 privind protejarea monumentelor istorice, paza, întreținerea, conservarea, consolidarea, restaurarea și punerea în valoare prin mijloace adecvate a monumentelor istorice revin, după caz, proprietarilor sau titularilor altor drepturi reale asupra acestora, în conformitate cu prevederile prezentei legi.

Astfel, Ministerul Culturii nu deține informații privind paza, întreținerea sau punerea în valoare a respectivului monument istoric.

În ceea ce privește studiile de fezabilitate realizate după 1989, precizăm că nu deținem informații complete.

Menționăm, însă, că în anul 2018 a fost depusă la Ministerul Culturii și Identității Naționale documentația "Ansamblul Castelului Brukenthal - consolidare, conservare, restaurare și transformare în Centrul Brukenthal - promotor de idei și meșteșuguri între artiștii din diferitele discipline și comunități locale", pentru care a fost emis avizul cu nr. 139/M/2018.

Sumele achitate pentru acest studiu fac obiectul unui contract între elaboratorul documentației și beneficiar și nu deținem informații privind conținutul acestui contract.

Anterior acestui demers, precizăm că la Direcția Județeană pentru Cultură Brașov s-au depus documentațiile pentru punerea în siguranță a imobilului pentru care DJC Brașov a emis avizul cu nr. 167/M/13 septembrie 2017.

În urma înștiințărilor și petițiilor primite de către Direcția Județeană pentru Cultură Brașov, specialiștii din cadrul direcției au realizat o inspecție de teren în luna septembrie 2016.

Ulterior, s-a transmis o adresă Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva, în calitate de proprietar al imobilului monument istoric, prin care s-a atras atenția asupra stării monumentului istoric și s-a solicitat demararea în regim de urgență a lucrărilor de punere în siguranță a clădirii.

Având în vedere că imobilul nu este în administrarea Ministerului Culturii, nu deținem informații privind existența unor litigii sau neclarități în ceea ce privește statutul juridic al acestuia.

Nu în ultimul rând, așa cum am menționat în răspunsul la prima întrebare, responsabilitatea pentru starea de conservare a imobilului aparține integral proprietarului de drept, degradarea monumentului fiind cauzată de lipsa de utilizare și de întreținere a acestuia.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Mulțumim și noi.

Domnul deputat Lovin Dumitru, ALDE.

Răspunsul la interpelarea adresată Ministerului Transporturilor se amână.

Domnul Pușcaș Emil-Marius, PMP.

Tot Ministerul Transporturilor. Se amână.

Domnul Lovin Dumitru, ALDE.

Răspunsul la interpelarea adresată Ministerului Sănătății se amână.

Domnul Raețchi Ovidiu Alexandru, PNL.

Răspunsul la interpelarea adresată Ministerului Afacerilor Externe se amână.

Domnul Rădulescu Cătălin-Marian, PSD.

Răspunsul la interpelarea adresată Ministerului Afacerilor Externe se amână.

Și domnul Emil-Marius Pașcan, PMP.

Răspunsul la interpelarea adresată Ministerului Energiei se amână.

Aceasta a fost lista de interpelări pentru astăzi.

Declar închisă ședința.

Vă mulțumesc frumos.

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 17,13.

 
       

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 29 march 2020, 21:57
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro