Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 septembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/28-09-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 19-09-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 septembrie 2018

7. Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor Comunicarea din 2018 privind politica de extindere a UE COM(2018) 450 (PHCD 46/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PHC nr. 46/2018

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Reluăm ordinea de zi de unde am rămas. Numerotația este de la ședința de data trecută, cu modificările făcute...

14. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Comunicarea din 2018 privind politica de extindere a Uniunii Europene - COM(2018) 450; PHCD 46/2018.

Dacă există intervenții?

Vă rog.

Domnul Angel Tîlvăr:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Opinia noastră are în vedere fișa de informare elaborată de Direcția pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților, analiza Comisiei noastre, nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe.

Astfel, susținem concluziile și recomandările Comunicării și luăm act de progresele înregistrate în îndeplinirea criteriilor de aderare, ca rezultat al acțiunilor Comisiei Europene, al preocupărilor Parlamentului European, prin eforturile guvernelor și parlamentelor și prin înțelegerea cetățenilor din statele candidate în cauză și din statele membre.

Subliniem necesitatea unei administrații publice competente și reziliente și asigurării competitivității și a mediului favorabil antreprenoriatului în statele candidate, la momentul aderării la Uniunea Europeană.

Totodată, considerăm că o intensificare a cooperării în planul politicii externe între Uniune și statele candidate ar fi reciproc avantajoasă și ar sprijini formarea unei viziuni asupra valorilor comune.

Comisia noastră propune instituirea unui mecanism sau instrument de colaborare întărită în domeniul respectării legii, pentru a îmbunătăți capacitatea statelor candidate de a se preocupa de domenii cu dificultate recunoscută, cum ar fi combaterea traficului de droguri sau a celui de persoane.

Totodată, propunem sprijinirea dezvoltării educației în statele membre și extinderea Rețelei Uniunii pentru sensibilizarea publicului cu privire la radicalizare și în alte domenii înrudite de interes.

Propunem ca, în cadrul eforturilor sporite recomandate de Comisia Europeană în toate țările implicate în procesul de aderare, pentru a rezolva în mod eficient problema larg răspândită a încălcării drepturilor copilului, o atenție specială să fie acordată ocrotirii familiei, a funcției sale de creștere și educație a tinerei generații.

Comisia noastră, domnule președinte, s-a întrunit în ședința din 20 iunie 2018 și a hotărât, cu unanimitate de voturi, să adopte prezentul proiect de opinie.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Domnul Stroe Ionuț-Marian, PNL.

Domnul Ionuț-Marian Stroe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Foarte interesant documentul - Comunicarea, din partea Comisiei Europene, în ceea ce privește principalele evoluții ale politicii UE de extindere. Iar interesul Uniunii Europene, cum se precizează de altfel și în document, este în continuare ridicat, în ceea ce privește extinderea. Lucru pe care, în mod normal, pe noi, românii, n-ar trebui decât să ne bucure, având în vedere interesul nostru vital ca în vecinătate - și știți foarte bine la ce mă refer, nu numai la zona din Est, dar și la zona din Vest, să existe stabilitate, să existe prosperitate, să existe valori democratice și să avem un mediu stabil care îmbrățișează, bineînțeles, valorile democratice.

Țările din Balcanii de Vest înregistrează cele mai importante progrese în ceea ce privește integrarea în Uniunea Europeană. Există și o fruntașă în acest demers. În calitate de raportor al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei pentru Muntenegru, pot confirma acest lucru. Există progrese, evoluții, reforme, dar, din păcate, acquis-ul comunitar este mai mult sau mai puțin ușor, aș spune chiar dificil de implementat, în zona țărilor Balcanilor de Vest.

Sârbii, macedonenii și chiar bosniacii sunt, din punctul acesta de vedere, angajați și împărtășesc visul european. Mă refer, în principal, la o populație, ceea ce din punctul nostru de vedere ar trebui să țină conducerile acestor țări angajate ferm pe calea aderării la Uniunea Europeană.

Din păcate, spun, pentru noi, românii, și pentru Uniunea Europeană, lucrurile sunt cu totul altfel în Turcia. Și asta pentru că mediul democratic a fost puternic erodat după evenimentele din anul 2016, iar negocierile cu Turcia, la fel. Dialogul cu această țară a devenit unul extrem, extrem de dificil cu Uniunea Europeană.

Este evident pentru toată lumea și pentru noi, românii, aș spune, că Ankara își mai dorește un singur lucru din dialogul pe care îl poartă cu Uniunea Europeană și anume acela ca negocierile de aderare să fie întrerupte. Să fie întrerupte de Bruxelles, tocmai pentru a folosi acest argument în propaganda internă. Pentru a folosi acest lucru ca instrument în propaganda internă a regimului de acolo.

Închei prin a spune că negocierile cu Uniunea Europeană nu sunt un scop în sine, iar reformele nu se fac de dragul Bruxelles-ului. Asta e valabil atât pentru țările care se află în acest dialog de aderare, cât și pentru cele care sunt deja membre. Asta pentru cine are urechi să audă. Pentru că valorile europene - prosperitatea, echilibrul puterilor, economia concurențială - ar trebui să fie respectate ad litteram de toți. Chiar și de noi. Și de vecinii care, din păcate, iată, trec prin dificultăți în ceea ce privește respectarea acestor lucruri.

Închei prin a recomanda adoptarea acestui document din partea Comisiei Europene.

Vă mulțumesc mult de tot.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Domnul Dobrovie Matei-Adrian, Grupul USR.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Mulțumesc, domnule președinte.

Salutăm și noi această comunicare a Comisiei. Procesul de extindere este extrem de important, pentru că ajută aceste state, le stimulează să facă reforme.

Susținem, evident, aderarea țărilor din Balcanii de Vest la Uniunea Europeană, susținem apropierea lor de valorile democratice, susținem eforturile pe care le fac, pe care le-am făcut și noi, în materie de anticorupție, în materie de bună guvernare, de independență a justiției. Toate aceste lucruri sunt importante și toate trebuie încurajate.

Aș vrea să subliniez însă totodată că aceste țări care vor adera la Uniunea Europeană, sperăm noi într-un viitor cât mai apropiat, trebuie să respecte și Criteriile de la Copenhaga.

Mă refer, foarte concret, la unul dintre criteriile importante, și anume respectarea drepturilor minorităților.

În cazul de față am în vedere mai ales Serbia, unde, din păcate, în momentul de față, drepturile românilor, drepturile etnicilor români nu sunt respectate așa cum ar trebui.

Deși avem un protocol încheiat încă din 2012, care prevede reprezentarea etnicilor români în Parlament, dreptul de acces la educație, dreptul de acces la presă în limba română și multe drepturi care sunt în orice stat european asigurate, pe care România le asigură și este un exemplu în acest sens, din păcate nu vedem acest lucru în Serbia.

Vrem să susținem aderarea Serbiei la Uniunea Europeană, dar vrem ca Serbia să respecte aceste criterii importante, de la Copenhaga, și să asigure minorității românești exact aceleași drepturi pe care România le asigură tuturor minorităților din țara noastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe Andrei Daniel, Grupul PNL.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc.

În mod sigur, extinderea procesului de integrare europeană este o prioritate și pentru România, dar vedem cumva că acest proces, după integrarea europeană a României, Bulgariei și Croației, a intrat, așa într-o fază de recul. Și trebuie să ne gândim foarte serios, oare care sunt aceste motive?

Noi vorbim astăzi de extinderea Uniunii Europene. O extindere care, sperăm noi, să cuprindă și cel de-al doilea stat românesc, Republica Moldova.

Dar, în același timp, dincolo de procesele reale, europene, care există în spațiul ex-iugoslav, Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană, ceea ce reprezintă o mare lovitură pentru spațiul comunitar și reprezintă un moment pe care noi trebuie să-l luăm în calcul, în vederea reformării structurale a Uniunii Europene.

Pe lângă acest aspect, integrarea europeană într-un proces care trebuie să țină de prosperitate, stabilitate și pace în Europa, trebuie să aibă și cealaltă componentă, respectiv componenta de securitate, de politică și geopolitică militară, cea asupra căreia corespunde NATO, deoarece extinderea Europei trebuie pusă permanent într-un deplin acord cu extinderea spațiului NATO, spațiu de convergență euro-atlantică și de comunitate de valori politice, culturale, economice și socio-morale.

De asemenea, cred că în acest moment este nevoie, cum spuneam, de o reformă a Uniunii Europene, și nu de o Europă cu mai multe viteze, nu de o Europă care să discrimineze națiunile est-europene și nu de o Europă a cercurilor concentrice, în care să avem un nucleu dur și să avem membri de rangul 2, membrii de rangul 3, 4, chiar 5, care pot fi oricând chemați la ordine și tratați precum niște școlari obraznici, de liderii de la Bruxelles.

Europa trebuie să revină la valorile fundamentale pe baza cărora a fost înființată acum mai bine de jumătate de secol, de părinții fondatori ai spațiului comunitar - la o demnitate umană, libertate, democrație, suveranitate națională și valori creștine.

Este esențial ca Europa să se întoarcă la aceste valori și nu să devină un spațiu al intervenționismului, al corectitudinii politice și al tratamentului unora mai egali decât ceilalți.

Cred că Europa trebuie să învețe o lecție dură din Brexit și să înțeleagă că acest proces de extindere trebuie pus într-un deplin acord cu ceea ce înseamnă suveranitatea națională și ceea ce înseamnă respectul pentru fiecare națiune în parte, membră liberă și egală a acestui club european care trebuie să fie, în primul rând, un club de valori, de principii și un club care să păstreze identitatea europeană așa cum a moștenit-o din trecutul istoric comun.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Având în vedere că nu mai există intervenții, rămâne pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 10:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro