Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/24-05-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 16-05-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018

12. Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.252 din 19 aprilie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.399 din 9 mai 2018 (Pl-x 418/2017/2018). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 418/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

13. Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 252 din 19 aprilie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 399 din 9 mai 2018; procedură de urgență.

Comisia specială, domnul Iordache.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Comisia specială a fost sesizată cu Decizia Curții Constituționale nr. 252.

Ținând cont de această decizie, am pus în concordanță acele articole care au fost declarate neconstituționale. În principiu, eroarea judiciară; am redefinit-o.

Face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Domnul Cupșa.

Domnul Ioan Cupșa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Onorat Parlament,

Partidul Național Liberal va vota împotriva acestei inițiative legislative, astfel cum a fost modificată ca urmare a reexaminării.

Cu tristețe trebuie să constatăm un lucru. Calitatea actului de legiferare în Parlamentul României scade de la un an la altul.

Inițiativa legislativă de modificare a Legii privitoare la statutul magistraților, în repetate rânduri, a fost declarată neconstituțională, în considerarea, de Curtea Constituțională, a calității precare a textului normativ.

S-a vorbit despre neclarități, despre texte improprii, despre imposibilitatea practică de a aplica aceste texte normative, ca urmare a impredictibilității de care dă dovadă un astfel de text.

S-a vorbit, de asemenea, în deciziile Curții - sunt două, cel puțin, care privesc această inițiativă legislativă și probabil vor mai fi, cel puțin încă una. S-a vorbit, de asemenea, despre necorelarea textelor normative - necorelarea textelor normative din această inițiativă legislativă -, precum și necorelarea acestor texte cu alte texte, care se regăsesc în alte legi.

Toate aceste aprecieri ale Curții Constituționale, pe care cu toții trebuie să le respectăm, cu putere de lege, vedeți ghilimelele de rigoare, vădesc un singur lucru - calitatea actului de legiferare în Parlamentul României scade de la un an la altul.

Fac un apel la dumneavoastră. Chiar și acum, după reexaminare, dacă, în parte, din cele 6 articole care au fost declarate neconstituționale, dacă în parte, ca urmare a reexaminării, unele dintre aceste articole au fost modificate așa cum Curtea ne-o cere, cum ne arată în motive, altele păcătuiesc, la fel, prin neclaritatea textului și, drept urmare, vor fi imposibil de aplicat.

Pe de altă parte, în această procedură de reexaminare am modificat texte normative care n-au fost vizate nici de sesizarea de neconstituționalitate, așa cum n-au fost vizate nici de dispozițiile Deciziei Curții Constituționale nr. 252/2018, încălcând astfel Legea nr. 47/1992 și, de asemenea, practica unitară a Curții Constituționale a României, care a declarat neconstituțională orice intervenție care se face ulterior admiterii unei sesizări de neconstituționalitate, dacă textul n-a fost vizat de critica de neconstituționalitate, n-a fost desființat ca urmare a dispozițiilor și dacă nu este necesară o modificare, ca urmare a corelării cu alte texte normative.

Încă o dată, exprimându-mi regretul pentru - subliniez acest lucru - felul în care se degradează, de la un an la altul, calitatea actului de legiferare în Parlamentul României, arătând că nu putem vota, pentru că... considerăm că este neconstituțională și această formă pe care ne-o propuneți astăzi, pentru a fi adoptată prin vot, Partidul Național Liberal este obligat să voteze împotrivă.

Vă mulțumesc tuturor.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții, dacă mai sunt, la dezbateri generale? Nu.

La arti...?

Domnul Stelian Ion, da.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Pe 9 mai se publica în Monitorul Oficial Decizia Curții Constituționale referitoare la această lege.

Pe 9 mai am lucrat până spre seară în Comisia specială pentru modificarea Codului penal. Știți foarte bine toate aceste discuții.

Pe 10 mai am fost convocați pentru a pune în acord aceste texte cu decizia Curții Constituționale, în condițiile în care această decizie are vreo 82 de pagini, vreo 32 de pagini relevante.

Colegii noștri din PSD au recunoscut, ne-au spus că au lucrat în stil PSD, noaptea.

Nu e OK ceea ce faceți. Nu așa se legiferează.

Curtea Constituțională doar că nu a spus, cu subiect și predicat, Parlamentul României este incompetent.

Instituiți o dictatură a incompetenței.

Și am solicitat foarte clar președintelui acestei comisii speciale să își asume răspunderea pentru acest eșec continuu care nu se mai termină.

E foarte grav ceea ce se întâmplă, pentru că luăm așa, la comun, cu toții, o palmă peste ochi, de la Curtea Constituțională.

Și Curtea n-a spus foarte clar. Nu așa se fac textele de lege. Nu luați copy-paste din deciziile noastre, pentru că noi vă dăm doar liniile directoare. Dumneavoastră, în Parlament, în calitate de legiuitor, luați aceste idei și transpuneți-le în texte de lege, nu luați copy-paste. Nu adoptați texte prin care să creați vid legislativ sau să fie texte contradictorii.

Și v-am spus de atâtea ori, în această comisie, vedeți, că dacă abrogați acel articol, creați un vid legislativ.

Nu ați ascultat. Faceți lucrurile de mântuială.

Pentru că aveți puse în funcții cheie persoane care nu se pricep, care nu înțeleg despre ce e vorba, care - atunci când le explicăm - frunzăresc alte hârtii și umblă pe telefon, așteptând indicații prețioase de undeva, de mai sus.

Nu e corect ceea ce se întâmplă, pentru că întreg Parlamentul este etichetat drept incompetent, doar pentru motivul că în aceste poziții cheie sunt puse persoane care nu se pricep.

Asumați-vă, asumați-vă răspunderea și înlăturați aceste persoane care, fie au facultăți făcute prin corespondență, fie au doctorate luate cum... nu se știe. Și ajungem la această situație.

Și ticăloșia poate fi făcută cu cap, chirurgical. Înlături textul care te interesează și îl înlocuiești cu ceea ce vrei, dar nu faci varză întreaga legislație penală, nu toci mărunt întreaga legislație privind justiția, pentru că vrei să faci niște modificări în două-trei poziții care te interesează pe tine și, în rest, lași incompetenții să umble dezlegați pe câmpii.

Deci aveți foarte mare grijă cu privire la aceste chestiuni. Pentru că aveți în partid oameni competenți, aveți și oameni competenți.

Dictatura, dictatura incompetenței, asta e ceea ce faceți dumneavoastră.

Evident, textele sunt neclare.

Și vom ataca din nou la Curte.

Și, dacă va fi corectă Curtea, textele trecute de Senat vor fi acestea, adoptate la Camera Deputaților, suntem încredințați că vom câștiga a treia oară la Curte. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Domnul Iordache.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Se impun câteva precizări de făcut.

Noi am cerut, de fiecare dată, în comisie, tuturor care au ceva de spus, să spună, cu subiect și predicat.

Că avem colegi care nu pot lectura 3 pagini de motivare, argumentând că a fost târziu și a fost seară, acesta nu e un motiv să stăm pe loc.

Noi, Decizia Curții, repet, am pus-o în concordanță, ne asumăm.

Noi, în campania electorală, am spus foarte clar că ne dorim o răspundere reală a magistraților.

Pentru ca să existe răspunderea reală a magistraților, trebuie definită eroarea, reaua-credință și eroarea judiciară.

În aceste condiții, atâta timp cât noi, și o parte din asociațiile profesionale, cu colegii de la UDMR și colegii de la ALDE, am dat dovadă tot timpul de bună-credință și am modificat această lege în concordanță cu ceea ce am promis: să avem o răspundere reală și să reglementăm foarte clar statutul judecătorilor și procurorilor. Asta am făcut.

Că avem colegi care blochează, că avem colegi melomani, care în Parlament ascultă muzică, că avem colegi care - atunci când ar trebui să lucrăm efectiv, și le cerem texte - nu vin cu niciun fel de text și doar combat și fac declarații politice...

Parlamentul nu poate sta pe loc, până când vom avea, de la un grup parlamentar sau altul, niște propuneri concrete.

Repet, așa cum este textul, ne-am asumat. Ne-am asumat că avem nevoie de o răspundere a magistraților. Ne-am asumat că avem nevoie de o separare a carierelor judecătorilor și procurorilor, că avem nevoie de o secție specială, că avem nevoie de o independență a inspecției judiciare. Toate aceste lucruri ni le-am asumat și le vom face.

Cu toată opoziția dumneavoastră, cu toate atacurile la Curtea Constituțională, aceste legi vor intra în vigoare.

Sunt lucruri pe care ni le-am asumat și pe care le vom face.

Vă mulțumesc mult.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dacă mai sunt intervenții la dezbateri generale? Nu.

La articole? Nu. Vot final.

Domnul lider Suciu Vasile-Daniel.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 20 october 2019, 1:23
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro