Constantin Codreanu
Constantin Codreanu
Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/24-05-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 16-05-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.72 Constantin Codreanu - declarație politică intitulată "Ziua familiei române, prilej de reflecție. Să deblocăm inițiativa populară și referendumul constituțional privind definirea familiei ca element natural și fundamental al societății, formată dintr-un bărbat și o femeie!";

Domnul Constantin Codreanu:

"Ziua familiei române - prilej de reflecție. Să deblocăm inițiativa populară și referendumul constituțional privind definirea familiei ca element natural și fundamental al societății, formată dintr-un bărbat și o femeie!"

Ieri, 15 mai, am marcat Ziua familiei române, sărbătoare oficială în țara noastră, instituită la propunerea Institutului Român pentru Drepturilor Omului, cu susținerea Patriarhiei Române. Ziua familiei române este marcată concomitent cu Ziua internațională a familiei, instituită de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, în anul 1993.

Astfel, societatea românească, în acord cu întreaga comunitate internațională, dorește să sublinieze importanța deosebită a familiei și să sensibilizeze opinia publică asupra riscurilor și pericolelor la care este supusă această instituție naturală și fundamentală a societății. Acest moment ne oferă prilejul să ne gândim din nou la rosturile familiei, așa cum este definită aceasta de instrumentele juridice internaționale.

Bunăoară, articolul 12 - "Dreptul la căsătorie" al Convenției Europene a Drepturilor Omului, document al Consiliului Europei, ratificat de către România și aplicabil cu preeminență în raport cu legislația națională, spune că: "Începând cu vârsta stabilită prin lege, bărbatul și femeia au dreptul de a se căsători și de a întemeia o familie, conform legislației naționale ce reglementează exercitarea acestui drept".

Totodată, Declarația Universală a Drepturilor Omului, de asemenea ratificată de România, spune, prin articolul său 16: "Cu începere de la împlinirea vârstei legale, bărbatul și femeia, fără nicio restricție în ce privește rasa, naționalitatea sau religia, au dreptul de a se căsători și de a întemeia o familie. Ei au drepturi egale la contractarea căsătoriei, în decursul căsătoriei și la desfacerea ei. Căsătoria nu poate fi încheiată decât cu consimțământul liber și deplin al viitorilor soți. Familia constituie elementul natural și fundamental al societății și are dreptul la ocrotire din partea societății și a statului".

Vârstă legală, bărbat și femeie, familie, căsătorie, element natural și fundamental al societății - aceștia sunt termenii care conturează, în dreptul internațional și universal, ideea de familie.

Cunoaștem cu toții că articolul 48 din Constituția României vine, din păcate, în răspăr cu cele două instrumente juridice internaționale citate - unul regional și altul universal - și definește familia ca fiind întemeiată "pe căsătoria liber consimțită între soți, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor".

Oprindu-ne la litera legii supreme a țării noastre, să facem un exercițiu de logică și de gramatică, pentru a vedea care este aria semantică a acestui termen, pe cât de buclucaș, pe atât de riscant și periculos - "soți".

Pluralul nedefinit "soți" din Constituția noastră reprezintă un termen lipsit de precizie și acuratețe semantică, pretându-se la diverse interpretări, inclusiv la interpretări adverse noțiunii de familie. Observăm că "bărbat și femeie în căsătorie" înseamnă "soți", pe când "soți" nu înseamnă neapărat "bărbat și femeie în căsătorie" și nici "un singur bărbat și o singură femeie în căsătorie". Acest plural, "soți", este unul incert, nedefinit și, astfel, infinit. El atentează la monogamie și presupune poligamia. El mai atentează la monoandrie și presupune poliandria.

Astfel, pluralul neglijent "soți" admite poligamia de tip harem (de exemplu, musulman sau mormon), în opoziție cu familia monogamă, după cum admite și poliandria, de tipul celeia care se mai întâlnește la unele triburi primitive sau la unii budiști săraci din Tibet.

Totodată, pluralul nedefinit și/sau infinit "soți" lasă loc pentru falsa interpretare cum că familie ar putea fi și s-ar putea numi, în accepție constituțională, și orice cuplu format din persoane de același gen, adică doi sau mai mulți bărbați și două sau mai multe femei.

De asemenea, pluralul imprecis și neglijent "soți" lasă loc pentru interpretarea că ar fi și s-ar putea numi familii cuplurile mixte 2+, adică doi sau mai mulți bărbați plus una sau mai multe femei, două sau mai multe femei plus unul sau mai mulți bărbați.

Revenind însă la ceea ce avem de făcut noi, ca popor, în această situație, nu putem trece cu vederea inițiativa cetățenească pentru convocarea unui referendum de modificare a Constituției, în sensul definirii familiei din România, cu maximă acuratețe și fără ambiguități, în acord cu instrumentele regionale și universale în materie, la care țara noastră a aderat.

Peste 3 milioane de cetățeni români cu drept de vot au inițiat un Proiect de Lege de revizuire a Constituției României, în sensul definirii clare a familiei în Constituția țării, ca fiind întemeiată "pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor". Am doar cuvinte de laudă pentru această inițiativă legislativă cetățenească perfect democratică. Biserica Ortodoxă Română și toate celelalte culte recunoscute din România susțin inițiativa celor peste 3 milioane de români cu drept de vot.

Proiectul a fost votat în Camera Deputaților, la 9 mai 2017, însă nu a fost votat și de Senat, ca să poată fi decisă de către Camerele reunite ale Parlamentului convocarea referendumului de modificare a Constituției.

Totuși, constatăm cu regret că proiectul de lege inițiat de cetățenii noștri este blocat și din cauza neînțelegerilor legate de noua Lege a referendumului (pragul de prezență de 30%, în loc de 50%).

La 4 aprilie anul curent, Camera Deputaților, în calitatea sa de for decizional, a votat Legea referendumului trimisă la reexaminare de către președintele României, care a calificat în mod injust inițiativa legislativă cetățenească de modificare a Constituției - articolul 48 - drept mostră de "fanatism religios". "E greșit să mergem pe calea fanatismului religios". Voi aminti că, în Cameră, Legea referendumului a întrunit 195 de voturi pentru, 71 de voturi împotrivă și 6 abțineri și prevede un prag de prezență de 30%.

S-a cerut din nou, pentru a patra oară, opinia Curții Constituționale pe Legea referendumului. Înțelegem cu toții că la mijloc este o nouă tragere de timp, menită să blocheze organizarea referendumului pentru aprobarea Proiectului de Lege pentru modificarea articolului 48 din Constituția României, inițiat de cei peste 3 milioane de cetățeni cu drept de vot.

În calitatea mea de parlamentar originar din Republica Moldova și ales în Circumscripția electorală specială nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara granițelor țării, doresc să amintesc că în cel de-al doilea stat românesc Constituția dă, în aceeași materie despre care discutăm aici, următoarea definiție euroconformă:

"(1) Familia constituie elementul natural și fundamental al societății și are dreptul la ocrotire din partea societății și a statului.

(2) Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între bărbat și femeie, pe egalitatea lor în drepturi și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor".

Am adus în atenție această prevedere constituțională euroconformă de la Chișinău deloc întâmplător. Trebuie să înțelegem că blocarea la București a proiectului legislativ inițiat de peste 3 milioane de cetățeni români cu drept de vot pentru modificarea articolului 48 din Constituția României îi servește un pretext ideal propagandei din stânga Prutului ca să agite stindardul ponosit al românofobiei. Asta, în condițiile în care peste 3 milioane de români din Basarabia, unde familia este definită euroconform și univoc, au ochii ațintiți spre București.

Așadar, inițiativa celor peste 3 milioane de cetățeni români pentru definirea clară și corectă a familiei în Constituție nu constituie doar un test de autenticitate a democrației din România, ea are multiple valențe, inclusiv geopolitice, și vizează viitorul nostru ca națiune, ca familie națională reîntregită.

De aceea, suntem obligați, putere și opoziție, Parlament și Președinție, să acționăm înțelept, responsabil și consensual ca să deblocăm această inițiativă perfect democratică a milioanelor de români privind elementul natural și fundamental al societății - familia.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 17 october 2019, 18:37
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro