Viorel Stan
Viorel Stan
Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/24-05-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
10-10-2019 (joint)
08-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 16-05-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.64 Viorel Stan - declarație politică cu titlul "Abandonul școlar, cel mai mare dușman al învățământului românesc";

Domnul Viorel Stan:

"Abandonul școlar, cel mai mare dușman al învățământului românesc"

Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă învățământul românesc este cea a abandonului școlar. Acest fenomen a luat amploare în ultimul deceniu și apare frecvent în rândul adolescenților din ciclul liceal. Din păcate, cei mai mulți elevi care recurg la abandonul școlar provin din mediul rural, din familii numeroase, defavorizate, care nu realizează venituri. Aceștia sunt preponderent elevi ai unor licee industriale, agricole sau tehnologice, deși victime ale acestui fenomen alarmant sunt înregistrate și în licee teoretice sau colegii naționale, pedagogice, cu specific umanist sau realist.

Motivele care duc la abandonul școlar țin, în proporție de 75%, de situația financiară a familiei de proveniență. Cazul tipic al familiei numeroase, în care copiii sunt de ajutor în gospodărie, iar veniturile sunt atât de mici, încât școala devine un privilegiu, este tot mai prezent în societatea românească. Preponderent în mediul rural, familiile care se întrețin din indemnizațiile de la stat ajung în situația în care nu își mai permit să își trimită copiii la școală. Nu le mai pot asigura strictul necesar - îmbrăcăminte și încălțăminte, rechizite școlare, transport, hrană - sau cheltuieli suplimentare - culegeri, auxiliare și consumabile.

În mediul urban, un alt factor de risc pentru potențialii abandonatori ai școlii îl constituie anturajul. Grupul de prieteni care, ales corect, poate fi foarte benefic, are un impact deosebit asupra adolescentului în plin curs de formare personală și profesională.

O altă categorie a tinerilor care abandonează școala o constituie cea a adolescentelor care rămân însărcinate în timpul celor patru ani de liceu. Acestea, deși primesc toată susținerea care se impune într-un astfel de caz, decid să abandoneze școala. În acest fel se pot feri de criticile și condamnarea societății, de privirile întrebătoare ale colegilor și profesorilor.

O altă modalitate, tot mai utilizată în județele din regiunea Moldovei, prin care se dorește scăderea efectivă a cazurilor de abandon școlar, este aceea a evitării repetenției. În acest sens, se adoptă un orar strategic, cu ore solicitante la mijlocul programului, se pune accent pe materiile la care se susține examen scris și oral, se stabilesc intervale orare destinate consultațiilor și meditațiilor gratuite. În ultimii ani, s-a încercat creșterea ratei de promovabilitate la examenul de capacitate și la cel de bacalaureat; subiecte care se pretează pe cunoștințele de bază, pe exprimare liberă și pe aptitudini foarte comune ale elevilor - scriere și interpretare, formule fundamentele de calcul. De asemenea, profesorii au cooperat cu inspectoratele școlare în vederea obținerii unui cadru mai puțin rigid în timpul orelor de curs, fără însă a fi prea permisivi, fără a se ajunge la lipsă de respect reciproc.

Statisticile anului 2017 arată că aceste acțiuni își ating treptat scopurile. Rata abandonului școlar a scăzut procentual, în paralel desfășurându-se acțiuni de reabilitare a celor care doresc reluarea studiilor. S-a intervenit și în activitatea didactică desfășurată în instituțiile de învățământ cu frecvență redusă, astfel încât finalizarea studiilor să fie un obiectiv mai ușor de atins.

În județul Neamț, situația abandonului școlar este îndeaproape monitorizată și se fac investiții substanțiale în acest sens.

Astfel, printre problemele de anvergură ale învățământului românesc este și aceasta a abandonului școlar. Măsurile de combatere ale acestui fenomen alarmant sunt imperios necesare și nu suportă amânare, întrucât efectele sunt tot mai prezente în rândul populației. De aceea, ieri, 15 mai, în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, domnul ministru Valentin Popa a prezentat punctele de vedere și Strategia Ministerului Educației Naționale în legătură cu abandonul școlar-evoluții și soluții.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 14 october 2019, 9:13
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro