Petru-Sorin Marica
Petru-Sorin Marica
Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/24-05-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 16-05-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Petru-Sorin Marica - declarație politică cu titlul "Parteneriatele public-private pot susține o dezvoltare locală durabilă";

Domnul Petru-Sorin Marica:

"Parteneriatele public-private pot susține o dezvoltare locală durabilă"

Am fost primar și cunosc foarte bine limitările bugetare și dificultățile financiare cu care se confruntă comunitățile locale mici.

Poți să ai o mie de idei și o sută de proiecte, cel mai important aspect rămâne susținerea financiară a investițiilor pe care dorești să le faci în infrastructura localității sau în servicii de utilitate publică.

O soluție punctuală ar fi putut fi realizarea unor parteneriate public-private, dar am putut constata, din propria experiență, cât de ineficace a fost legislația de până acum și cât de multe blocaje au rezultat din tentativele administrațiilor locale de a o pune în practică.

Aș face o scurtă referire la Legea parteneriatului public-privat nr. 178/2010. Aceasta reglementa modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat care avea ca obiectiv proiectarea, finanțarea, construcția, reabilitarea, modernizarea, operarea, întreținerea, dezvoltarea și transferul unui bun sau serviciu public, după caz.

Din păcate, specialiști în domeniu mi-au demonstrat că legea aceasta a fost un eșec total. În perioada în care a fost în vigoare, nu s-a încheiat vreun proiect de parteneriat public-privat. Legea nr. 178/2010 s-a dovedit de asemenea inaplicabilă și din cauza faptului că nu a fost foarte clar formulată. În plus, actul normativ a instituit un paralelism legislativ, în sensul că se aplica doar atunci când nu se aplica legislația concesiunilor și a achizițiilor publice. O altă dificultate a fost la momentul respectiv și lipsa interfeței din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, SEAP, necesară pentru publicarea anunțurilor de selecție, ceea ce nu au permis dezvoltarea unor proiecte în parteneriat public-privat și atragerea de finanțare privată, așa cum se preconiza. De abia în ianuarie 2013 SEAP a adăugat această funcționalitate, făcând astfel posibilă publicarea anunțurilor de selecție și a anunțurilor de atribuire a contractelor de acest tip.

De aceea, apreciez că intervenția Guvernului în acest domeniu era absolut necesară și urgentă. Toate reglementările prevăzute în noul act normativ au un scop final foarte pragmatic - simplificarea procedurilor legale de încheiere a unui contract de parteneriat public-privat. Comprimarea termenelor de atribuire a contractelor pe baza unui studiu de fundamentare, eliminarea tuturor avizelor ex-ante, renunțarea la normele de aplicare a legii, introducerea posibilității de a încheia astfel de parteneriate și pentru operarea de servicii - toate acestea sunt prevederi care, cu certitudine, vor facilita constituirea de parteneriate public-private. Alte elemente importante ale noului cadru normativ au în vedere posibilitatea ca partenerul privat nu numai să își recupereze investiția, dar să și poată realiza un profit rezonabil.

Văd și un alt avantaj al acestui tip de cooperări. În mod natural se produce pe perioada derulării contractului și un transfer de management dinspre sectorul privat spre sectorul de stat, care poate ameliora deficiențele manageriale ale sectorului public. Respectarea principiilor de economicitate și eficiență, valabile în sectorul privat, pot influența pozitiv maniera în care sunt utilizate fondurile publice.

În final, scopul comun rămâne prestarea unor servicii publice de calitate.

Dar orice parteneriat public-privat poate fi privit nu numai din perspectiva dimensiunii operaționale. La fel de importantă este și dimensiunea lui politică. Cele două obiective majore, într-un astfel de demers economico-administrativ, rămân ocuparea forței de muncă și dezvoltarea locală, în scopul asigurării coeziunii economice și sociale. Și când vine vorba despre coeziune socială, aspectul cel mai dramatic este dat de discrepanțele sociale provocate de o dezvoltare inegală a societății în ultimii 25 de ani. Contractele bazate pe parteneriatele public-private pot reprezenta una dintre soluțiile cele mai bune pentru recuperarea dezechilibrelor de ordin economic, social și cultural dintre diferitele județe ale României si pot susține o dezvoltare locală durabilă.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 17 october 2019, 5:55
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro