Petru-Sorin Marica
Petru-Sorin Marica
Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.82/24-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 16-05-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Petru-Sorin Marica - declarație politică cu titlul "Parteneriatele public-private pot susține o dezvoltare locală durabilă";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Petru-Sorin Marica:

"Parteneriatele public-private pot susține o dezvoltare locală durabilă"

Am fost primar și cunosc foarte bine limitările bugetare și dificultățile financiare cu care se confruntă comunitățile locale mici.

Poți să ai o mie de idei și o sută de proiecte, cel mai important aspect rămâne susținerea financiară a investițiilor pe care dorești să le faci în infrastructura localității sau în servicii de utilitate publică.

O soluție punctuală ar fi putut fi realizarea unor parteneriate public-private, dar am putut constata, din propria experiență, cât de ineficace a fost legislația de până acum și cât de multe blocaje au rezultat din tentativele administrațiilor locale de a o pune în practică.

Aș face o scurtă referire la Legea parteneriatului public-privat nr. 178/2010. Aceasta reglementa modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat care avea ca obiectiv proiectarea, finanțarea, construcția, reabilitarea, modernizarea, operarea, întreținerea, dezvoltarea și transferul unui bun sau serviciu public, după caz.

Din păcate, specialiști în domeniu mi-au demonstrat că legea aceasta a fost un eșec total. În perioada în care a fost în vigoare, nu s-a încheiat vreun proiect de parteneriat public-privat. Legea nr. 178/2010 s-a dovedit de asemenea inaplicabilă și din cauza faptului că nu a fost foarte clar formulată. În plus, actul normativ a instituit un paralelism legislativ, în sensul că se aplica doar atunci când nu se aplica legislația concesiunilor și a achizițiilor publice. O altă dificultate a fost la momentul respectiv și lipsa interfeței din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, SEAP, necesară pentru publicarea anunțurilor de selecție, ceea ce nu au permis dezvoltarea unor proiecte în parteneriat public-privat și atragerea de finanțare privată, așa cum se preconiza. De abia în ianuarie 2013 SEAP a adăugat această funcționalitate, făcând astfel posibilă publicarea anunțurilor de selecție și a anunțurilor de atribuire a contractelor de acest tip.

De aceea, apreciez că intervenția Guvernului în acest domeniu era absolut necesară și urgentă. Toate reglementările prevăzute în noul act normativ au un scop final foarte pragmatic - simplificarea procedurilor legale de încheiere a unui contract de parteneriat public-privat. Comprimarea termenelor de atribuire a contractelor pe baza unui studiu de fundamentare, eliminarea tuturor avizelor ex-ante, renunțarea la normele de aplicare a legii, introducerea posibilității de a încheia astfel de parteneriate și pentru operarea de servicii - toate acestea sunt prevederi care, cu certitudine, vor facilita constituirea de parteneriate public-private. Alte elemente importante ale noului cadru normativ au în vedere posibilitatea ca partenerul privat nu numai să își recupereze investiția, dar să și poată realiza un profit rezonabil.

Văd și un alt avantaj al acestui tip de cooperări. În mod natural se produce pe perioada derulării contractului și un transfer de management dinspre sectorul privat spre sectorul de stat, care poate ameliora deficiențele manageriale ale sectorului public. Respectarea principiilor de economicitate și eficiență, valabile în sectorul privat, pot influența pozitiv maniera în care sunt utilizate fondurile publice.

În final, scopul comun rămâne prestarea unor servicii publice de calitate.

Dar orice parteneriat public-privat poate fi privit nu numai din perspectiva dimensiunii operaționale. La fel de importantă este și dimensiunea lui politică. Cele două obiective majore, într-un astfel de demers economico-administrativ, rămân ocuparea forței de muncă și dezvoltarea locală, în scopul asigurării coeziunii economice și sociale. Și când vine vorba despre coeziune socială, aspectul cel mai dramatic este dat de discrepanțele sociale provocate de o dezvoltare inegală a societății în ultimii 25 de ani. Contractele bazate pe parteneriatele public-private pot reprezenta una dintre soluțiile cele mai bune pentru recuperarea dezechilibrelor de ordin economic, social și cultural dintre diferitele județe ale României si pot susține o dezvoltare locală durabilă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 6 aprilie 2020, 9:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro