Ioan Balan
Ioan Balan
Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/24-05-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
10-10-2019 (joint)
08-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 16-05-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.39 Ioan Balan - declarație politică "Despre falsa reformă din administrația publică, marca Dragnea";

Domnul Ioan Balan:

"Despre falsa reformă din administrația publică, marca Dragnea"

Guvernul României s-a angajat ca până la sfârșitul anului 2018 să elaboreze un act normativ care să grupeze toată legislația aferentă funcționării administrației publice din România, fie sub aspectul organizării, fie sub cel al competențelor și asigurării unei finanțări adecvate. La fel cum s-a procedat în cazul adoptării Legii salarizări, adică s-a pus carul înaintea boilor, și în cazul Codului administrativ, PSD-ALDE a avut în vedere, mai întâi, interesul președintelui partidului de guvernare, apoi interesele unei birocrații slab performante și, abia la final, la capitolul cu cea mai puțină importanță, interesul cetățeanului plătitor de taxe și necesitatea comunităților locale de a se dezvolta.

Administrația publică locală și centrală există pentru că cetățenii au agreat să finanțeze structuri administrative care să le furnizeze bunuri și servicii publice de calitate. Administrația publică trebuie să fie un servant al cetățeanului și nu invers, cetățeanul să fie pus în slujba acesteia. Din păcate, nu vreau să cred că cei care au elaborat proiectul de act normativ, care va intra în dezbaterea Comisiei speciale zilele acestea, nu cunosc aceste lucruri.

De asemenea, nu vreau să cred că și într-o chestiune atât de importantă și complexă, cum este adoptarea unui Cod administrativ al țării, cei care își asumă adoptarea unui asemenea act normativ nu știu ce înseamnă descentralizare, autonomie financiară, subsidiaritate, interesul superior al cetățeanului. Personal, încă din anul 2013, de când domnul Dragnea s-a folosit într-un mod mișelesc de termenul descentralizare pentru a feudaliza cea mai mare parte a patrimoniului din România, nu mai am încredere în niciun demers la care ia parte PSD. Amintiți-vă că, în anul 2013, ca urmare a unei sesizări a opoziției parlamentare, Curtea Constituțională a constatat că acea lege era în integralitate neconstituțională și că descentralizarea și stabilitatea statului român chiar ar fi fost puse în pericol de un asemenea act normativ.

Coaliția de partide care conduce astăzi România, PSD-ALDE-UDMR și minoritățile naționale, are aproape trei sferturi dintre parlamentari și tot atâtea voturi în Parlament, în vreme ce opoziția abia dacă ajunge la un sfert. Așadar, dacă Dragnea și Tăriceanu și-ar propune să adopte o lege bună, reformatoare pentru administrația publică, nu ar avea nicio piedică să o facă, pentru că mașinăria de vot obedientă le votează orice proiect pe care l-au visat cu o noapte înainte.

Dacă Dragnea și Tăriceanu chiar ar fi dorit să facă reformă în zona administrativă, atunci ar fi trebuit să înceapă, în mod firesc, cu începutul, nu cu sfârșitul. Ar fi trebuit ca, în anul și jumătate care s-a scurs de când stăpânesc România, ca pe propria moșie să evalueze, împreună cu asociațiile de primari, dacă se impune o reorganizare teritorială a administrației publice locale, astfel încât actul administrativ să crească în calitate. Apoi, ar fi trebuit să evalueze dacă actuala împărțire a României pe regiuni de dezvoltare a produs efectele dorite și cum s-ar putea beneficia mai bine de fondurile gratuite de la Uniunea Europeană. Știm cu toții că Regiunea Nord-Est a României continuă să rămână cea mai săracă din Uniunea Europeană, în vreme ce Regiunea București-Ilfov este cu mult peste media europeană.

Apoi, le-aș fi recomandat să scuture de praf standardele de cost din administrație, elaborate de Emil Boc în anul 2010, dar îngropate de PSD, care ar conduce la economii bugetare și la respect pentru cheltuirea banilor publici, colectați din buzunarele cetățenilor. Nu în cele din urmă, aș fi pus-o pe doamna Dăncilă să numere sutele de secretari de stat care populează administrația publică centrală, sutele și miile de directori, plătiți regește, cu secretare și șoferi personali, care stau mai mult prin excursii, denumite "delegații", sutele de agenții guvernamentale care toacă bani buni de la buget și nu fac absolut nimic pentru cetățean.

Pentru că PSD are în denumire și cuvântul "democrat", m-aș fi așteptat de la Liviu Dragnea să arate că nu urăște democrația, adică puterea poporului, și să deblocheze discuțiile pe marginea proiectului PNL privind alegerile primarilor în două tururi de scrutin. Am urmărit cu atenție și am constatat că domnul Dragnea se consideră foarte apreciat și iubit de români. Foarte bine! Dacă este chiar așa, de ce se teme atunci de votul cetățenilor? De ce se opune ca alesul local să fie cel mai legitimat de votul popular? Votul cetățeanului este barometrul cel mai sigur și mai clar despre cât de respectat este un politician sau despre câtă încredere au cetățenii într-un partid politic.

De asemenea, constat că reprezentanții PSD-ALDE se laudă cu beneficiile aduse de Programul lor de guvernare. De ce nu lăsați cetățenii să aprecieze dacă ceea ce ați promis este totuna cu ceea ce ați făcut?

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 14 october 2019, 11:01
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro