Camelia Gavrilă
Camelia Gavrilă
Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/24-05-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 16-05-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 16, 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.34 Camelia Gavrilă - declarație politică cu tema "Criza resurselor umane înalt calificate - cauze, vulnerabilități și soluții";

Doamna Camelia Gavrilă:

"Criza resurselor umane înalt calificate - cauze, vulnerabilități și soluții"

Ne întrebăm firesc și cu îngrijorare ce este mai grav la nivel macrosocial - o criză financiară sau o criză a resurselor umane? În același sens, revine preocuparea pentru soluții posibile și interogația asupra rolului pe care îl joacă sistemul educațional în formarea resurselor umane bine pregătite, dar și consiliate adecvat, orientate spre o piață a muncii fluidă și imprevizibilă. În consecință, dincolo de constatări, analize și preocupări, se impun și măsuri, strategii în asumarea unor soluții, adaptări, intervenții în relație cu subiectul supus analizei.

Dacă până nu demult se vorbea despre criza financiară și despre efectele sale dramatice pe toate planurile, iată că acum, în România, suntem în fața unei crize pentru care nu am fost pregătiți și pe care am anticipat-o într-o prea mică măsură. Este vorba despre criza resursei umane, în general, fie că vorbim de resursa umană înalt calificată, fie că vorbim despre resursa umană cu studii medii.

Prezenta declarație politică semnalează o problemă pe care mediul economic, domenii de activitate diverse, antreprenorii din România o resimt din ce în ce mai acut și anume, incapacitatea de a identifica în piață resursa umană necesară.

De asemenea, doresc să atrag atenția asupra faptului că problema cu care ne confruntăm este cauzată mai ales de fenomenul migrației, întrucât România are posibilitatea și resursele instituționale să își pregătească specialiștii de care are nevoie, dar nu a găsit până acum mijloacele de a-i motiva pe cetățenii săi să muncească și să se realizeze profesional în România.

Ar fi de semnalat, în spiritul obiectivității analizelor făcute, faptul că astăzi se conturează pârghiile de intervenție și de corectare a disfuncțiilor prin măsurile luate de PSD, de Guvernul actual, astfel încât tinerii să obțină salarii motivante, să aibă la dispoziție grădinițe și școli bune pentru copiii lor și să beneficieze de un sistem de asigurări de sănătate mai stabil, competent și la standarde de calitate comparabile cu cele din spațiul european.

În calitate de președinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților, insist asupra faptului că educația reprezintă un element fundamental în formarea resursei umane, iar prin toate măsurile pe care le propunem noi, parlamentarii, avem datoria de a susține permanent sistemul educațional, căutând cele mai bune modalități de modernizare a acestuia și de adaptare la o societate în permanentă schimbare.

Astfel, cred că este momentul să acordăm o atenție sporită dezvoltării învățământului dual, demersului de convingere a elevilor și familiilor acestora în legătură cu alegerile rutelor profesionale, ale ofertelor din învățământul liceal tehnologic, modificând treptat opiniile și rezistența mentală resimțite în raport cu acest domeniu.

Observăm exemple de bune practici în contextul țărilor dezvoltate economic, în Germania și în Austria, dar și modelele educaționale din țările nordice, susținute prin parteneriate public-private solide în relația stat-învățământ de stat și agenții economici, demers bine fundamentat, după cum există și o politică socială echilibrată, de susținere și de încurajare a tuturor categoriilor de persoane, cu o componentă incluzivă importantă, cu o dezvoltare echilibrată a instituțiilor de educație și de formare profesională pentru meserii, profesii, cursuri de calificare solicitate de piață, de contextul socio-economic specific.

Prin toate politicile economice și sociale pe care le promovăm, trebuie să avem în vedere asigurarea unui învățământ de calitate, adaptat la cerințele pieței muncii, dar și implementarea unor măsuri sociale adiacente care să-i susțină pe tineri în efortul de a găsi un loc de muncă și de a întemeia o familie, iar salariile acestora să le asigure un trai decent, care să nu-i determine să opteze pentru stabilirea în alte țări. La momentul actual, forța de muncă românească este prezentă și apreciată în mai multe țări, nu doar europene, iar preocuparea noastră trebuie să se îndrepte spre modul în care putem să-i determinăm pe români să revină acasă, iar pe cei aflați pe traseul pregătirii profesionale, la nivel liceal, universitar sau postuniversitar să-i convingem să nu mai părăsească România.

Cu certitudine, în țara noastră, criza de pe piața forței de muncă s-a amplificat în ultimii ani, iar angajatorii întâmpină dificultăți, provocarea constând în fidelizarea actualilor angajați.

Este necesar să fie precizate așteptările pe care le are un salariat în ziua de astăzi. Acesta este motivat nu doar de salariu, ci și de avantajele pe care companiile le oferă, de oportunități de dezvoltare, de atmosferă, cultura instituțională și susținerea resursei umane. Studiile arată faptul că aceștia consideră ca fiind avantaje principale nu doar pachetul salarial, ci și soliditatea firmei, serviciile suplimentare oferite - traininguri, cursuri, participări la evenimente etc. -, urmate de flexibilitatea programului la locul de muncă și implicit posibilitatea de dezvoltare și promovare profesională. Acestea sunt criterii de care angajatorii trebuie să țină cont și pe care trebuie să le îndeplinească, pentru ca împreună, într-un demers politic, economic, social, să depășim acest moment de criză.

O altă măsură absolut necesară vine din schimbarea mentalității la nivelul angajatorilor, care trebuie să își trateze angajații cu respect, să pună în practică prevederile contractelor de muncă și să acorde salarii corecte, decente și la timp. Din perspectiva politicilor de dezvoltare a resurselor umane, succesul unei companii vine atunci când angajaților li se arată că sunt prețuiți și eforturile lor sunt apreciate, fiind parte integrantă din strategiile firmei și din performanțele acesteia.

Dintre domeniile prioritare, din fericire pentru România, domeniul IT va continua să reprezinte cea mai dinamică și efervescentă zonă pe piață a resurselor umane, dar să nu uităm de domenii deficitare care cuprind domeniul tehnic și al ingineriilor de specialitate, zona medicală, dar și domeniul științelor social-umaniste.

Însumate, problemele cu care ne confruntăm astăzi pot să fie sintetizate în câteva teme majore:

1. "Exodul creierelor". Neagu Djuvara afirma la un moment dat că "dintre intelectualii tineri care prind o bursă Fullbright nu se mai întorc în România decât 1%. E o tragedie. Nu putem să ieșim din bârlog, dacă această fugă a creierelor continuă."

Uniunea Europeană a consemnat acest fenomen în mai multe studii prezentate de Comisia Europeană, cu scopul de a găsi strategii de control al acestuia. Datele preluate pentru perioada 2013-2014 de la Global Competitiveness Report arată faptul că România se află pe locul 138 în clasamentul țărilor cu capacitate de păstrare între granițele statului a generațiilor de intelectuali.

2. Problema învățământului profesional și dual. Dificultățile pe care le parcurge învățământul profesional din România afectează procesul de formare a noilor generații de tineri. Insist aici pe importanța stabilirii unor parteneriate solide și a unor politici strategice pe termen mediu și lung pentru susținerea învățământului profesional și tehnic, în sistem dual, dar și prin alte forme de colaborare și parteneriat cu mediul privat, cu operatorii economici.

3. Implementarea unor politici economice, sociale și fiscale care să-i determine pe tineri să rămână în țară. Partidul Social Democrat a încercat de-a lungul timpului să creeze un cadru mai favorabil dezvoltării tinerilor din România, având ca scop final reechilibrarea situației socio-economice a statului român. În acest sens, în ultimii ani s-au efectuat următoarele demersuri: adoptarea unor pachete legislative salariale de majorare a salariului minim brut la 1.900 de lei în anul 2018, dar și a salariilor din sectorul bugetar; adoptarea unei hotărâri prin care tinerii cu vârsta sub 26 de ani pot beneficia de un credit fără dobândă; plata adecvată a stagiilor de practică pentru absolvenții din învățământ superior; încurajarea uceniciei la locul de muncă; măsuri sociale pentru tineri; acordarea mai multor burse de studii, atât pe plan național, cât și pe plan internațional; programe de tip Start-Up pentru tinerii cu proiecte inovatoare și care doresc să investească în România.

4. Stabilirea unui climat de respect reciproc între angajat și angajator, odată cu respectarea, de ambele părți, a prevederilor contractelor de muncă.

Putem soluționa o problemă, dacă o identificăm cu exactitate, dacă recunoaștem vulnerabilitățile, deficiențele sociale, legislative, aspectele financiare etc. Există, însă, și soluții adecvate, fie că vorbim despre îmbunătățiri ale măsurilor concrete pe care le luăm, fie că vorbim despre schimbări de mentalitate, absolut necesare în secolul XXI, într-o Românie conectată la atitudini, demersuri și valori europene.

În schimb, din nefericire, nu putem ridica pretenția de a găsi o soluție miraculoasă, rapidă, la această problemă acută și gravă a societății contemporane, în general. Analiza lucidă și obiectivă, prezența unor programe, proiecte și idei inovative care să diminueze acest fenomen și consecințele implicite, pe termen scurt, iar pe termen lung să îl transforme într-o etapă dificilă, depășită - sunt demersuri raționale, necesare și urgente.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 18 october 2019, 21:56
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro